Tuesday, November 06, 2018

When you hike in a wonderland ...





Hello Tuesday!


It’s a big day here in the US today. You all know why,  it is the crucial midterm elections. Scary times. VERY scary and uncertain times.
We’ll see where all this goes.
Believe me, I am nervous. I have a fairly bad feeling about this …
You all know where I stand on the political spectrum. I’ll leave the politics for now.
Instead, I’ll take you to the past weekend.


The first weekend of November was nothing but a beaut. Splendid, really.
Peter and I had decided to go hiking on Saturday. We set out to Shenanadoah National Park bright and early.
We’re always early birds.



On our way up the mountain driving to the entrance to Shenandoah National Park.  As you can see, it is a crystal clear morning after a night of heavy rains.




It is time to get that hike underway in the early morning sun.

Shenandoah is a National Park that we have easy access to. It is one of my favorite places in the world. Shenandoah is also the home of Skyline Drive. Skyline Drive is a fantastic ridge road on top of the Blue Ridge Mountains.
Shenandoah and Skyline Drive make me really happy.


Hiking on!


Peter is taking a sip of water at an overlook on our way up the mountain


Oh Shenandoah!


And just the name, Shenandoah!! Maybe one of the most beautiful names in the world, Shenandoah …

We were hiking parts of The Appalachian Trail while there. We got 13 kilometers (8 miles) under our belts. WE had to fight an incline almost ALL the way up to the top. At times, I was winded. But, I got my hiker legs going after a while.  Well, somewhat anyway ...



Peter's hiking on ...




Yes, I am a happy hiker as well!


On the higher elevations almost all the trees were barren.  It had turned into a winter forest.

Since we started hiking so early, around 8:30, we hardly did not see a single soul out in the woods. Just Peter, I, the woods and the WIND!
Yes, it was WINDY and it was cold.
But beautiful!!


On top of Hogback Mountain.  PAINFULLY cold and VERY windy.


Fall forest.



After some miles, we bumped into two thru hikers hiking southbound on the AT. They had started in Maine, and the guys hoped to finish in Springer Mountain in Georgia sometime after Christmas.
The bump in with these two thru-hikers gave us energy. Hey, these guys were not complaining at all. They are hiking day in and day out. Respect.
So, Peter and I struggled on to the top of Hogback Mountain.



Take those pics and get out of here!!!





It was SOOOOO cold on the top of the mountain that we had to bag all our plans on eating our lunch there.
TOO cold and way too windy.
We found a little glen in the forrest in the sun and hunkered down there.
I love bringing a picnic-lunch along for our hikes. It always tastes so good and it is also good for morale. Always!



Ridges upon ridges upon ...




Finnish quality thru and thru! My Airam thermos kept my coffee super hot in the cold!!

So a very, very nice hike for us on a beautiful, sunny and blustery Saturday.
We bought an annual pass for Shenandoah NP this time around. So, now it will be even easier getting there the next time we get the urge for some sweet Shenandoah.
How far away is Shenandoah NP from our house? About an hour and half by car.
Honestly, I love Shenandoah … Oh yeah, I already said that, haha!!



Skyline Drive on our way home.  Skyline Drive is just so IN-YOUR-FACE-BEAUTIFUL!!


Have a good one now, y’all!!

22 comments:

Humlan said...

Så vackert! Men man ser ju nästan på er hur iskallt det är också, men samtidigt är det en miljö som jag får extra energi och ork av (och jag glömmer naturligtvis mina hälsoproblem och dåliga kondition när jag drömmer om att gå där ;) ), jag förstår så väl varför ni så gärna ger er ut på era vandringar.

Önskar dig en bra dag!
Kramar

bettan said...

Bedövande vackert. Speciell känsla när man är alldeles ensam. Bilderna förmedlar verkligen njutning men även att det nu är kyligare. Lyckostar ni som har detta ljuvliga så tillgängligt.
KRAMAR!!

Taina said...

Skönt med en sån hike och ibland ska det vara lite "tungt", med lutning och blåst. Kan tänka mig ni kände er lagom möra efteråt.

Det är så poppis med hiking nu och en del av mina kollegor är riktigt stora hikingfans. En tog faktiskt ledigt i 3 månader och var ute och hajkade med sin man. DÅ är man inbiten.

Det är verkligen fint så här års. Det liksom brinner i träden. Vi har lite löv kvar, men väldigt få soliga höstdagar. Detta år har mestadels bestått av regn och regn och åter regn. Blääää!

Hur går det med knäna under dina vandringar? Helt återställd hoppas jag.

Kram kram

Nettan said...

Älskar att se bilder från era vandringar, naturen kan verkligen ta andan ur en oavsett årstid!

Ja ni har ett läskigt val framför er idag, och jag tycker det har blivit så komplicerat med politik numera, se på oss som inte ens har en förnuftig regering i dagsläget.
Hoppas nu ni får en fin tisdag!

Kram

Monica said...

Härligt härligt! Och så mycket nytt syre ni får, det är nog otroligt hälsosamt. När jag ser din termos trodde jag du samlat in lite syre, haha, men toppen att ha en som fungerar och håller kaffet varmt, precis som man vill ha det. Härliga höstbilder! Ha det fint Annika! PS här går online dygnet runt nästan för att följa era politiska turer men det borde ju gå online om våra egna också;-)

Äventyret framtiden said...

Shenandoah! Du vet sedan förr att jag blir fullständigt yr och galen av det namnet. Det är så vackert, mystiskt och jag vet inte vad. Ett knotterskinnsnamn. Och så vackert där är! En underbar vandring har ni gjort igen! Tack för att jag också kunde hänga med lite grann från sidan om. Ha det gott Annika, (politiken orkar man inte med, men givetvis så är jag medveten om eländets elände och tar mig för pannan med jämna mellanrum. Fattar fortfarande inte att den där karln blev president)

Annika said...

Humlan:
Det var så isande kallt, ffa om händerna. HUA!! Men härligt.
det är så vackert där, och det ger så mkt energi. Ja, jag svär en del också under tiden, men ändå ...
HAHA!!
Underbart.
Shenandoah är så fint. Det fina är, Humlan, att du lätt skulle kunna ta dig upp på Skyline Drive med bil.
Jag brukar också be en stilla bön att mina knän ska orka, de är inte de friskaste i världen.
Jag är glad så länge jag kan ge mig ut på dessa vandringar.
Stora kramar till dig!!

Annika said...

Bettan:
TACK!
Ja, det är rent ljuvligt och underbart.
OCH det är så fint att vara ensamma på leden. Framåt dagen kom det ju mkt mer folk som vi stötte på då och då, men ensamma var vi ett bra tag. Njöt av det.
Ja, jag är glad att ha detta ljuvliga alldeles om hörnet.
Kramar!

Annika said...

Taina:
Precis det. Det är vid motlut och sådant som man får de finaste vyerna också. Nu var vi ju redan högt uppe, men sega. långa motlut är tuffa.
En härlig vandring, och vi var möra!!
Det är poppis med hiking. Jag beundrar dem som går hela Appalachian Trail som tar ca 5-6 månader. Otroligt alltså.
OCH ja, även andra långa leder givetvis. Som din kollega. Vilken DRÖM!! Var vandrade de?
Mina knän ... hmmm ... jag känner av dem då och då. Vet att det liksom är "lånad tid" vad gäller dem. Det sa ortopeden efter min operation. Att det var "städat" men att jag förmodligen får förvänta mig en större op om ngra år. Så jag hoppas att det ska dröja länge.
Höstgen här kom blixtsnabbt, och i bergen är det vackert, men inte lika gyllene som det brukar vara.
Här där vi bor går det snabbt, och det har regnat hårt nu i två dagar.
Saknar den där långa hösten som vi annars alltid får njuta av.
Stora kramar!!

Annika said...

Nettan:
VISST är det så!
Naturen tar andan ur en oavsett årstid.
Alltid.
Nu är den väl kanske som vackrast med gyllene höstlöv. MEN det är inte en lika maffig höst här som det brukar vara.
SÅ glad att du hänger med på mina vandringar.

Superläskigt val idag. Bara har en känsla av att det kommer skita sig, precis som jag kände vid presidentvalet.
HUA.
ja, samma hemma. Jädra soppa där också. Man tror knappt det är sant.
Ösregn här, fullkomligt vräker ner.
Ingen PW då alltså.

Kramar i massor!!!!

Annika said...

Monica:
Underbart. Just den där kalla, friska luften och bergen och allt.
SÅ ljuvligt!
Ja, nog följs valet här hemma, jag vet.
Stort är det. Hmm .... får se nu.
Ja, det är ju inte mindre trassligt i good old Sweden heller.
Otroligt faktiskt.
Ha en fin ochBRA dag!!

Annika said...

Karin:
KARIN!! Visst är det ett sällsamt vackert namn på en sällsamt vacker plats!! OCH jag är säker på att det finns magi där. Alldeles säker.
Namnet i sig är som en saga!
Håller med, knotterskinnsaktigt namn. Bland det vackraste ord/namn som finns.

SÅ glad att du hängde med på vår vandring.

Samma,Karin, än idag tror jag nästan att det är en mardröm att HAN sitter i Vita Huset. Två år senare har jag fortfarande inte fått in det i skallen.

Ha en fin dag!!

Anonymous said...

Vackra bilder Annika! Visst var det kallt i lördags? Burr!

SB

Steel City Anna said...

Hänger inte med särskilt bra i valet men har en kollega som var spänd idag. Jag förstår inte riktigt vad som står på spel. Kanske lika bra :)

Gud vad mysigt det ser ut :)

Annika said...

Susanna:
TACK vännen!! JA, det var det verkligen. Brrr... och även i söndags då vi var på vingården. OCH jag blev så irri över mkt, haha!!

Annika said...

Anna;
Val till kongressen och senaten. Du vet, jätteviktigt. Det är i princip de som styr landet. Om det blir demokratiskt majoritet så stoppar det T i mkt, och om inte ... ja då får han medvind.
Så det är mkt på spel idag för USA. folk är nervösa, det är de ...

JA! Det var så himla mysigt!!
Älskar våra vandringar.

Keith said...

Too bad it was cold for your picnic on top of the mountain! Was a beaut of a day otherwise. Hopefully you'll get some more chances to hike soon.

Eva i Dalarna said...

Tycker du inte det är lite irriterande att du inte får rösta i valen?

Annika said...

Keith:
Beautiful. Just a perfect day.
Love it. More hiking, I hope.

Annika said...

Eva:
Sure

Anne said...

Uuuuuunderbara bilder Annika, de tar andan ur en. Fantastiskt vackert faktiskt och jag kan tänka mig att "bara" att köra, bara vara i bilden längs den här vägen är fantastiskt. Måste uppleva det nån gång. Vet att Shenanadoah (jaaa, så vackert namn men svårt skriva och stava rätt...) alltid nämns i böcker över hela USA när man kollar på scenic routes. Har ett par böcker över scenic drives i hela USA och just Shenanadoah nämns alltid.
ÄNNU finare förstås när man är mitt inne i naturen som ni var och den upplevelsen och bilderna du bjuder på här. Men verkar spektakulärt även om man bara kör och stannar vid olika utkiksplatser.
Skönt valdagen är här ändå, det har varit så upphaussat länge redan. Känner mig rätt mör och trött på det. All reklam också. Du kanske förresten också noterat att man redan nu snackar mycket om 2020 och presidentvalet. Känns rätt knäppt för det är bara 2018 (well, nästan 2019 då). Jag har känslan DET valet kommer bli ännu galnare, på ett negativt och skrämmande sätt alltså med allt möjligt som kan hända under en sån kampanj. Smutsigt. Och tidigt lär den kampanjen börja och länge lär den kampanjen pågåg, vi kommer nog vara aströtta på all politik långt före 2020 valet är här. Jag är faktiskt smått äcklad av allt politiskt, gillar inte hur stämningarna och läget är i landet.
Jag tror Republikanerna stärker sin nu tunna majoritet i Senaten. Det är väl 51-49 just nu, jag tror till och med de kommer öka där och kanske kan sluta med 55-45 och jag tror även de håller kontrollen i Representanthuset så fortsatt Republikansk majoritet i Kongressen är mitt titta-in-i-kristallskåleb-tips. Jag tror också Trump vinner 2020 och att det blir 8 år med honom. Och jag tror även att det under hans andra period kommer bli minst en kanske renatv två lediga Supreme Court platser (RBG som ju redan nu är 85 år och en till snubbe jag inte minns namnet på nu som är 80 nu) och att han därmed skulle totalt ha utnämnt 4 stycken domare på livstid.
Inga scenarion jag vill ha men säger bara vad jag tror...
Hoppla hoppla, vilken storform jag är idag då, riktigt vass politisk kommentator på mig idag. Hihi, jag hade passat i SR nu och Vaken :) Apropå radio, nästa gång du är i etern igen kommer det säkert frågor om midterms valet :)
KRAAAAAM

Annika said...

Anne:
TACK snälla du!!
Så roligt att höra! Ja, det är som en enda dröm däruppe, och ute på landet. SÅ fint!!
Absolut, nästa ggn du kommer till dessa trakter måste du köra Skyline Drive i Shenandoah. Helt outstanding, måste jag säga. OCH där den vägen tar slut tar Blue Ridge Parkway vid och den är lika fin, och går hela vägen ner till Smoky Mountains.
Fantastiskt.
Det var så härligt, och så kallt.
Men jag gör gärna om det.

Absolut, nu är valdagen här. Imorrn vet vi. Jag är också rätt trött på det hela, tro mig.
JAPP, direkt när denna är avklarad börjar kampanjerna för 2020. Detta är startskottet.
SÅ, nu drar det igång. Känns som om det nästan alltid är ngt slags val här.

Anne, det är otäckt i USA nu, Aldrig förr har det varit så polariserat som det är idag mellan dem och rep. OCH inte blir det bättre. Tvärtom. DET är otäckt.
Ser inget slut på det heller.

Du och jag tänker lika. Jag tror inte mkt kommer att ändras ikväll/natt. OCH jag tror också att Trump vinner 2020. MKT därför att demokraterna inte har ngn kandidat att sätta emot. Jag menar, vem 17 ska de välja fram?????
Vi får se, men jag känner mig mkt pessimistisk.
Känner mig också svartsynt. Men det är så det blir, tror mig.

HAHA, näsgta ggn jag är med i Vaken blir till Thanksgiving, tror jag. DÅ hoppas jag att vi pratar om det och inte om politik. You know...pust!!!

Stora kramar och snart vet vi!!