Tuesday, November 13, 2018

Urban Hiking




Good morning Tuesday!



Peter and I took a different kind of hike on Saturday morning.
We can call it an urban hike. We can also call it a cold and windy hike.
And also, a good hike.


Still kind of green on this path, at least some of the trees are.


Potomac River and Washington DC.



We hiked on the Mount Vernon Trail. We parked by Roosevelt Island and walked to Old Town Alexandria.
Sure, it was pretty cold and windy. But absolutely not unbearable in any way. Just dress accordingly and you’ll be fine.
Besides, you will walk yourself warm.





The Navy and Marine Memorial in Lady Bird Johnson Park as you pass along the path.


Windy and cold, but totally fine.


Bypassing George Washington Memorial Highway.


Reagan National Airport.

Urban it is. You walk close--and next to--highways, under busy bridges, next to a major DC airport (Reagan National), next to the Pentagon. Arlington Cemetery is on your right and Washington DC on the other side of the Potomac River.








Hello there, you!


The marinas were quite busy as well this blustery Saturday.

Also, it is a busy path. You share it with other hikers, bikers, roller bladers and runners. Sometimes it made me a bit irritated. BUT, it is what it is. Just deal, all right.
If I have my pick of urban/city hiking vs hiking in the countryside/mountains, I’d pick the latter without a doubt.
But, sometimes it is nice with a change of scenery.



Entering the outskirts of Old Town.







We ended our hike in Old Town. And, there we did enjoy a really good burger. Burgers are the unbeatable food after a hike. The best kind!
Did we hike back 9 miles/14 kilometers again? No, baby, no!! We Uber’ed it back, of course. You have got to love Uber, it is unbeatable after a long hike.
And if you walk distances in the city--well, then it is just a given—you take an Uber back to the car. Uber shows up in, like, two minutes.
And no, this is not a sponsored post, haha.











I wish you ALL a good and pleasant Tuesday!

10 comments:

Anonymous said...

Vackert Annika.
Jag kan se hur kallt och blåsigt det är. Washington DC är så fint.
Kallt på vinter och så hett på sommaren.
Hälsningar från ett grått Stockholm

Anonymous said...

Annika, jättesvårt att kommentera idag. Vet inte vad blogger gjort. Annorlunda allt.

Annika said...

Ano 1.

TACK så mycket!!! Ja, kallt var det verkligen. Men skönt ändå.
JA!! Så sant, somrarna är superheta och fuktiga. Vintrarna kan vara kalla, men ofta tycker jag de ligger på mesiga 5 grader sådär, haha.
Idag är det grått här också.

Annika said...

Ano 2:
Men så tråkigt. Google går in ibland och ändrar. Ska testa själv och se. Irriterande till max. Tyvärr inget jag kan göra ngt åt.

Keith said...

Other than seeing Peter and others bundled up in the pictures, you really can't tell it was cold last Saturday. Haha! A nice change of pace for you two to do some urban hiking.

Annika said...

Keith:
OH it was cold. But, yes, some people here you know ...
Nice change of scenery. Yes.

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Lovely! Fantastiska bilder (som vanligt)!
Vad roligt med lite miljöombyte för helgens vandring :-D
Som du skriver; även om en trivs med det andra så kan det vara kul med miljöombyte någon gång ibland.
Själv måste jag nog erkänna att jag misstänker att jag skulle trivas bättre med urban hiking än i skog/berg. Men tror nog mest det beror på att jag "måste ha saker att titta på" medans jag promenerar (alltså typ hus och liknande), plus att jag oftast känner mig tryggare när det är andra människor omkring mig.
Och förståss... att jag är lite smårädd för skogen ;-P
Dock älskar jag att titta på bilderna från era vandringar i skogen/bergen/landet! De bilder du brukar posta på utsikterna är awesome!

Blev också lite nyfiken på husen på 4:e bilden nerifrån.
Såg ut som nå krösus-hus, vilket jag älskar ;-D
Plus att de såg så riktigt amerikanska ut, vilket jag älskar ännu mer :-D

Näst sista bilden älskar jag också!
Old town (visst är det där bilden är tagen?) där ser så AMERIKANSKT och MYSIGT ut att jag får fjärilar i magen. Lite som amerikansk småstadsidyll en ser på film, vilket också är något jag älskar!


Hoppas du får en fin fortsatt tisdag!
Kramar /Erica

Annika said...

Erica:
TACK!!! Så glad jag blir. Glad att se att det inte totalhavererat i kommentarsfältet heller efter att google strulat till det.
Ja, det är många som gillar stadsvandringar bättre än skog och mark. Absolut. Så du är inte ensam om det :-)
Tack för snälla ord.

Ja, de där husen i Old Town borde jag fota mer av. De är sååå fina. En del väldigt gamla (i amerikanska mått mätt). De radhusen du menar är nog av nyare datum fastän de ligger i old town. De är jättefina och har fantastisk utsikt över Potomac.
Jag har ingen aning om vad ett sådant radhus kostar, men MYCKET!!! Måste kolla på Zillow.

Old Town ligger i Alexandria, VA. Det är det gamla DC till viss del. Otroligt mysig stadsdel.

Kram till dig!!

Monica said...

Ser vackert och trivsamt ut, alltid skönt att komma ut även om det är kallt eller något annat väder, syret är bra:-). Läste just om Arlington, att någon såg där när Ethel K lade ned en vit ros hos sin Bobby, tror han kallades så, tänk att hon är 90 år! Och födde 11 barn, det hade jag glömt att de hade så många, ja de är lite speciella i den där genren och den släkten med men tror att nuvarande inte har sååå många barn:-). Jackie hade tydligen sagt bestämt att någon "födandemaskin" skulle hon inte bli. En parentes när jag tänkte på att din svärmor finns där på samma kyrkogård.

Och låter gott med hamburgare och skönt med taxi:-)

Annika said...

Monica:
Det var det, och kallt. Syret är härligt.
Arlington är en stor och fin kyrkogård. Precis, både JFK och Bobby K ligger där.
Ja, the Kennedys, fascinerande familj. Finns så otroligt många bra filmer om dem, så många BRA.
ja, Jackie födde fyra barn, varav två dog som spädbarn. De ligger begravda bredvid flädrarna på Arlington.
Ska till Arlington snart och kranslägga, det brukar vara en fin dag.
Japp, burgare bara så gott efter en lång marsch!!
:-)