Friday, November 16, 2018

Säsongens allra första SNÖ! Medverkan i Vaken





Hej fredag!


Jojo, nog blev det resultat av den solring—den halo— jag såg runt solen i onsdags.
NI skulle se hur det vräkte ner snö här igår. Fullkomligt.  Flingor stora som lapphandskar ven i luften. Det började tidigt på morgonen, och fortsatte till långt in på eftermiddagen.
Skolorna i kommunen sade först att de skulle öppna två timmar senare än vanligt. Efter en stund förkunnades  det att skolorna skulle hålla stängt hela dagen.
Klokt av dem.
Det skedde massor, massor med olyckor i trafiken . Jag skulle ha varit värdinna för svennefrullen igår, men det bidde inget med den. Klokt också. OM man inte absolut måste ut i trafiken är det bara dumt att ge sig ut.
Kom ihåg, ingen kör med vinterdäck här. Det är bara sommardäck som gäller i min del av världen. Och som ni vet, det är INTE roligt att köra på vintervägar med sådana.



Min nedre uteplats igårmorse.




Jodå, visst GILLAR jag detta!


Förresten, jag var med i Vaken imorse! Jag lägger in länken här så fort jag har den. Vi pratar mest om Thanksgiving, men även lite om snön!







Idag tror jag det blir sol igen, och förmodligen är snön nu ett minne blott.
Man säger att det ska bli en tuff vinter iår. DET har meteorologerna siat om, och även bondepraktikan har förutspått en strängare vinter än vanligt.
De år vi har haft riktigt stränga vintrar så har de alltid börjat tidigt. Det är mycket, mycket, mycket ovanligt för oss med snö innan Thanksgiving. Vi brukar få det mesta av vår snö under januari och februari.



En av dammarna vid golfbanan.







Annars har det varit en höstig vecka här hos mig.
Naturen börjar mer och mer klä sig i vinterskrud. De allra vackraste färgerna på träden är nog ett minne blott härvidlag.
De flesta träd är kala nu.
Det ligger en vila och skönhet i det också.





Vinter och höst på samma gång.



Mysigt också att kura in sig i hemmets lugna vrå.



Hemma i mitt kök igår.

Jag hoppas att ni alla har trevliga planer inför helgen.
Peter och jag ska försöka ge oss på någon vandring av något slag. Det är alltid så fint, och känns så bra.
Ja, vi får se vad det blir i veckoslutet, helt enkelt.





HA det så gott alla ni!!

20 comments:

Nettan said...

Igår eftermiddag började gråvädret slå om och idag på morgonenär det kallt och klart när jag sitter på bussen mot jobb.
Ja det sias om en kallare vinter än normalt men jag tror det när jag ser det. Ingen snö i prognoserna än.

Härligt med fina snöbilder och mysigt. Förstår dock problematiken utan vinterdäck, det gäller att ha bra sommardäck då!
Hoppas ni får en härlig helg och en fin vandring!
Kram

Anne-Marie said...

Snö i mitten av november känns tidigt hos dig. Vackert och avundsvärt för oss i Kalifornien där torkan är som ett “slag i ansiktet”.
Vi har inte haft en droppe regn sedan början av oktober.
Du ser ut att trivas i det vita. :) Ser ut som lagom mängder så här tidigt på säsongen.
Och det blir en fin tystnad ofta när det snöar rejält.
Har också sett att det kan bli en ordentlig vinter på östkusten.
Helgen blir “som vanligt” hos mig. Det jag inte hinner och orkar med på vardagarna. Skönt dock med kort vecka nästa vecka pga Thanksgiving. Det ser jag fram emot.
Kramar!!

Anonymous said...

Oj, så vitt och fint ni har det. Själv är jag ingen som gillar snö, mer än ljuset det ger ute när vi har mörkt och ruggigt. Här i Spanien blir det ju ingen snö och det är skönt, inga hala vägar heller. Tycker det ställer till med så mycket elände iaf i Stockholmstrakten när snön kommer, kaos på vägarna, många olyckor, brutna ben mm.

Såg just på TV ett inslag från Kalifornien, så fruktansvärt. Man undrar ju hur dessa bränder startar, är det någon som tuttar på eller är det självantändning på något sätt.

Nu ska jag göra mig redo för julbasar i Norska Kyrkan och sen ska vi äta lunch med goda vänner på en asiatisk restaurang här nära där vi bor. Imorgon ska jag till Svenska kyrkans julbasar, sen på söndag ska vi med goda vänner på Cavaprovning med 3 rätters där allt är tillagat av hummer. Blir spännande och gott !

Kram och trevlig helg önskar Yvonne i Torrevieja

Humlan said...

Det ser vackert och rofyllt ut på dina bilder, men samtidigt så känner jag hur råkallt det kan vara med snö, öppet vatten och fuktig vind, men det behöver ju inte vara så och på dig ser det ut som det är riktigt skönt och stämningsfullt ute. Ljust blir det ju också.

I morse kändes det lite kallare ute, men solen lyser och det är trevligt att se blå himmel. I dag ska jag följa med pappa till tandläkaren, han åker i rullstol och behöver en medföljare även om rullstolsfärdtjänsten får köra det mesta. Detta kommer ta det mesta av dagen för mig och sedan får jag räkna med att jag behöver återhämta mig i helgen, så det blir nog inte annat än att sticka/virka till Vinterstudion eller läsa någon bok.

Ha en trevlig helg och jag hoppas att ni hittar någon trevlig vandring att ta er an.

Kramar!

Monica said...

Ser härligt ut med snön! Är något visst ändå och när det är så där stora "flak" som faller och gör allting vitt. Vi bytte till vinterdäcken igår, är väl lag här från 1 dec till 31 mars men sen är det visst tillåtet att gå utanför den, kan ju vara mer vinter i mars, april än det är nu. Men nu ligger ni före, ja vi hade ju lite snö någon dag men tycker oftast att vintern kommer nästa år och pågår för länge, en vit jul vill jag hellre ha.

Du är så fin på kortet och ser ut som en vinterflicka i sitt rätta klimat:-). Hoppas ni får en fin helg! Här gläds jag åt ljuset idag, knappt jag tror det är sant.

Brysselkakan said...

Lite kul att du fick snö innan mig i år!
Här är det kring +8 dygnet runt men i nästa vecka vankas kallare men ingen snö i sikte. Och det är ju lite ovanligt när snart halva november passerat.
Ha en fin helg!

Annika said...

Nettan:
Härligt!! Har sett många fina solbilder på insta idag.
Här är det strålande sol idag också. SÅ den snö som föll igår försvinner idag.
SANT iofs, jag med, tror det när jag ser det. MEN faktum är att de år vi haft svåra vintrar har de börjat tidigt. Så vi får se ...
HOPPAS, haha!!
TACK, det var roligt att fota det, som alltid. KALLT som tusan på golfbanan, som alltid under snödrabbningar. MEN fint.
exakt, det är svårt i trafiken utan vinterdäcl. OTÄCKT är det, på riktigt.
Ha en fin helg!!
Kram!

Annika said...

AM:
MKT, MKT ovanligt. Det händer, i princip ALDRIG!! Så på ngt sätt tror jag nog att meteorologerna kan ha rätt då de siar om tuff vinter. För har vi haft stränga vintrar har de alltid börjat tidigt.
AM, tycker det är hemskt hos er. SÅ hemskt. Peters kusinbarns hus i Malibu brann ner till grunden. SÅ hemskt. OCH sen så många andra som drabbats hos er, det är ju bara för vidrigt. OCH ingen nederbörd.
ÅÅå vad jag skulle vilja att ni fick REGN och SNÖ!!
Jadå. jag älskar sånt här, bara jag slipper köra i det.
Thanksgivingveckan är en av mina favoritveckor på hela året. Ser också fram emot den.
Stora kramar till dig, och LET it RAIN!!

Annika said...

Yvonne:
OCH nu smälter det i solen. MED hast.
Men det var fint medan det varade. PÅ em kom regnet och då var det bara blask. USCH!
Otäckt. SÅNT gillar inte jag, men älskar snö.
Skrev ju på insta tlll dig att vi är på sgs samma breddgrad, men har så olika klimat och miljöer. Lustigt det där.
Låter skönt hos dig och jag förstår att du njuter av det hela.

VISST är det HEMSKT med Kalifornien. SÅ hemskt. GÅR inte att fatta. Ja, hur börjar de? Det är så fnösktorrt där att det räcker med en gnista för att det ska ta fart. OCH åsknedslag etc är förödande om det slår ner på fel plats sas.
Ja, arma folk, det är allt jag kan säga. SÅ hemskt.

Vilken trevligt helg du har framför dig. SÅÅå mysigt.

Kramar!

Annika said...

Humlan:
Här är det alltid rått. SÅ rått om vintern. Kylan kryper in i skelettet. OCH är det därtill denna sortens väder så är det etter värre.
MEN vackert är det, och jag GILLAR!! Men avskyr slask och underkylt regn och HALKA.
Dock, njöt av allt medan jag satt härinne och tittade ut igår.
SÅ fint att ni har sol!!
Härligt.
OCH du har en dag med mkt att göra idag. HOPPAS allt går bra på alla de sätt.
OCH att resten av helgen blir skön med stickning, inomhusvärme och sköna stunder.
Stora kramar!

Annika said...

Monica:
DET var så fint. SÅ fint medan snön föll. Jag njöt av det, och var så glad över att inte behöva ge mig ut och köra!
Sen kom det underkylda regnet, och sen bara regnet. OCH därmed SLASK. USCH.
idag solsken och snabb snösmältning på det som finns kvar.
Gillar då det snöar lapphandskar.
Inga vinterdäck här, vilket inte är KUL. ALLS.
Bra att ni har era nu. Skönt.
OCH tack för snälla ord. JO, nog är jag en vinterflicka, det är jag.
Ha en jättefin helg, fina Monica! OCH yay för SOLEN!!

Annika said...

Brysselkakan:
HAHA, JA!! Verkligen! OCH väldigt ovanligt.
Du brukar vinna det.
Vi ska få runt 8 framöver här också. Mer normala temps för oss i november.
ja, nu får vi se när nästa snödrabbning sker. Knappast i brådrasket.
HA en riktigt fin och bra helg!

Steel City Anna said...

Oj, vilken omställning i vädret! Nu kanske du blir sugen på julpynt ;)

Annika said...

Anna:
You know it. OCH idag smälter det bort och solen värmer. Julpynt? DET är jag alltid sugen på den här årstiden ;-) Oavsett väder, hihi!! men visst, igår var det mycket lockande och inspirerande allting, weeeee!!!!
Fin helg önskas.

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Vilka mysiga bilder!
Men jag förstår absolut att det ställer till med problem för många där hos er.
Jag blir alldeles kallsvettig när jag tänker på avsaknaden av vinterdäck...
USCH för att köra bil där under vintern!
Kommer ihåg för några år sedan då snön överraskade oss innan jag hunnit byta till vinterdäck, och den bilturen är bland det läskigaste jag varit med om.

Som sagt; kanske är det eran tur att få en snörik vinter i år...
Det var vi förra vintern; kanske vi får en snöfattig slaskvinter den här gången och att det blir ni som får typ 2 meter snö :-)
Grejen är den; att jag kan ärligt tycka en vinter som förra är mysigt. Att det är mysigt med så mycket snö.
Problemet jag har med det är längden på sådana vintrar. 6 månader är på tok för länge!



Hoppas att du får en riktig Toppenhelg!
Kramar /Erica

Äventyret framtiden said...

Det är nästan som att man kan tro att jordklotet har svängt på sig på något sätt så att ni har det väder vi brukar ha i november. Solringen visste vad som var på gång :) Men du gillar ju snö och vinter! Men att köra utan vinterdäck i sådana förhållanden skulle inte jag våga.
Här har vi haft helt annat väder hela dagen. + 9 grader, solsken och ljusa timmar. Men snart ändrar det säkert här också närmare advent vi kommer.
Ha en fin vandringshelg, om det nu blir det ni gör, ha det bra ändå om ni gör något annat. :)

Annika said...

Erica:
TACK vännen!
Ja, absolut blir det problem i trafiken när ngt dylikt slår till. Visserligen visste man att det skulle snöa, men ingen trodde att det skulle bli sådana mängder som det blev.
Inte ens meteorologerna.
EXAKT, det är SÅÅÅÅ otäckt att ge sig ut i snö och is på sommardäck, och det är ju därför skolor ofta stänger.
Vi lär ska få en sträng vinter, enligt experterna. Men vi får se, jag tror det också när jag ser det.
har läst att man även hemma i good old Sweden kan förvänta sig en sträng vinter. Vi får väl se!
Erica, ha en fin helg nu.
Kram från mig

Annika said...

Karin:
ja, faktiskt.
Det här är ju SÅ ovanligt här, kan knappt minnas ngt dylikt från tidigare år. MEN nu har solen bitit bort sgs allt. Det kom snabbt, och försvann snabbt.
Solringar, de har ALLTID levererat då jag sett dem. Alltid medfört stora väderförändringar.
Idag har vi också haft 9 grader, så där är vi lika. HAHA.
OCH sol.
MEN ni ska nog få ert ni också. haha.
Ha en fin och bra helg!!

Anne said...

Sitter och lyssnar på klippet samtidigt som jag skriver här, mysigt! Du gör det bra igen! Det var ett jättebra inslag den här gången, gillade era samtalsämnen. Tycker hon hade bra frågor också, hon kändes påläst också vad gäller Thanksgiving.
Måste igen säga att du skrev så personligt och fint till mig på Insta igår, jag blev så glad och varm av allt beröm och dina fina ord. Tänk vad fina ord kan få en så upplyft. Tack igen!! Och du, det är ett nöje hänga här och kommentera hos dig. Din blogg är en del av vardagen och rutinerna, love it!!
Ja, tänk att det nästan är Thanksgiving nu. Tänker på ert prat i radion. Tycker också det märks redan folk börjat förvereda, upplevde att det var mer folk i mataffären idag än en vanligt fredag till exempel. Kort vecka nästa vecka. Härlig tid på året det här.
Ha en fin helg Annika, det lät som det vankas vandring.
Kram!

Annika said...

Anne:
TACK snälla Anne!!
Det var LÄTT för mig, jag kan ämnet och det flyter på bra. Pamela är gullig, och hon verkar alltid ha gjort sin research då hon ringer.

Ahmen, Anne ... ÅÅÅÅ!!! OM du visste vad jag saknar din blogg. Den var ett guldkorn för mig, ska du veta. MEN just därför är jag så glad att du skriver så långt på insta, och så personligt. Det är underbart.
TACK fina Anne. Fortsätt skriva som du gör idag på insta, och överväg en ny blogg ;-) Ngn ggn ska vi träffas!! Jag vill det!

Absolut, Thanksgiving märks på sitt sätt. Inte minst i mataffären. Läste idag att nu ska man lägga sin 20 pound kalkon i kylen så den hinner tina tills på torsdag :-)
ÄLSKAR Thanksgivingveckan. EN av mina favvisveckor på året. Helgdagsstämning hela veckan..

Får se om vandringen, vill rigga julen mer. Som jag skrev igår, allt jag gör nu tackar jag mig själv för den 24 november :-)

Ha en finfin helg!!
KRAMAR