Friday, November 02, 2018

November




November on my mind!

Nu är det november, mina sköna.
Hur känns det?
I min värld, iallafall under nådens år 2018, kommer november att bli den bländande vackra höstmånaden.
Jag ser fram emot att fotografera massor, och att njuta av den höst jag älskar så mycket.



Några av mina instagrambilder från oktober månad.


Som vanligt känns det som om november kommer att rusa fram i raketfart. Redan den 22 november är det Thanksgiving, och efter det är det ju faktiskt jul.
Tre veckor kvar av hösten …
Herregud, vart tog den vägen?

Karolina åker till Elon tidigt idag. Först ska hon, och pojkvännen Stephan (som också gick på Elon, men han har en examen i ekonomi och statistik. Stick i stäv mot Karolinas examen alltså, men det funkar, haha) hämta två Elon-vänner som anländer till Dulles Airport från Kalifornien tidigt idag. Sen åker de alla fyra ner till Elon.
Just det, där är HOMECOMING på Elon. Helgen då gamla studenter återvänder till sin skola.
Både Karolina och Stephan säger att de tror detta blir enda gången de åker på Homecoming. De har precis gått ut, de känner fortfarande många av de nuvarande studenterna, allt är färskt hos dem alla. En stor återträff eftersom många av 2018 avgångsklass tänker återvända.
Roligt.
Helt rätt, tycker jag, åk ner och ha jätteroligt!! Stephan bor förresten i Maryland, så det är lätt för Karolina och pojkvännen att ses. Suburban DC för hela slanten, haha.

Halloween så ...
Jamen det blev en så fin kväll. Det var varmt, riktigt jättemilt, så vi satt ute och drack vin och delade ut godis.
Eftersom vädret spelade sina bästa kort kom det också många barn. Jag tror vi hade ungefär 80, kanske fler?
ALLA var så fina och utklädda.
Vilken rolig och festlig dag det är för samtliga. Som jag sa i radioprogrammet, det fina med Halloween är att den är religionsfri. ALLA kan fira den!



Karolina och Stephan på Halloween.


Karolinas pumpa.


Mina pumpor!




Jag på Halloween med den drink min  egen bartender gjorde åt mig.  En Cosmo.


Min grannes excellenta Halloweenpynt.  Respekt :-)

Den första november grydde mild och solig.
Alla Halloweensaker ska nu plockas ner och stuvas undan till nästa år. Nu är det över.
Ljusslingorna ska tas ner. OM bara lite drygt tre veckor är det julslingor som gäller i trädgården.
And, so it goes …

Peter och jag ska VANDRA i helgen. Äntligen, äntligen!!
Det var så länge sen att det är skamligt. Men nu ska det bli en liten tur i bergen. DÄR har hösten kommit långt.  Tror faktiskt att den närapå kan vara över där, men vi får se ...

Jag önskar er alla en fin, vacker och stillsam Allhelgona-helg!

19 comments:

Äventyret framtiden said...

Kontrasterna söker varandra och det brukar bli bra, med tanke på Karolina och hennes pojkvän. :) Man kan vara så lika på så många andra sätt, som håller ihop och kittet på plats. Det är spännande med relationer, så lärorikt också.

Här var det ingen snigel på ögat utan en spindel på huvudet. Riktigt snyggt!
Och nu plockas allting undan igen förstår jag, kanske redan är ett minne blott.

Ha en fin vandring i helgen, njut av turen i bergen!
Ha det allra bäst Annika!

Nettan said...

Så mysigt att det kom så många barn, fin bild på K och pojkvännen. Homecoming vilket härligt tillfälle för alla fd studenter att ses. Finns inte riktigt i Sverige även om Lunds uni har en alumniförening jag är med i som fd student.

Hoppas att ni får en underbar vandring och en härlig helg!

Kramar

Channal said...

Hoppas november blir mild o vacker. I Sverige känns annars november som en tung, sur yllefilt över axlarna. Inte kul med mörkret och halkan. Men än är den varm, 9 grader o sol i går. Jag lär mig aldrig det där med halloween. Jag hade lite halloween med Frank, mitt barnbarn förra helgen. En vit pumpa lös vackert. Ni får ha en härlig vandring!

KRAM Anna

Anonymous said...

Så kul att så många barn kom på Halloween, gäller alltså att vara "laddad till tänderna" med godis en sådan dag. Fin bild på Karolina och pojkvännen. Härligt för dem att åka på Homecoming till Elon, säkert många minnen som poppar upp.

Här är verkligen höst, mörkt, regnigt men tack och lov inte kallt och ingen snö. Man bara längtar november ska vara över så man kan julpynta och pigga upp mörkret med alla elljusstakar och stjärnor. Tror jag gör klart allt innan vi åker nästa söndag, så att det bara är att tända upp (om jag kan hålla mig ifrån att göra det redan när vi åker) när vi kommer hem 7 dec.

Ha en fin helg och en skön vandring hälsar Yvonne i Åkersberga, Kram!

Anonymous said...

Fin bild pa K och pojkvännen (stilig ung man ;-)). Kul att de aker ner till Elon för en reunion med alla vänner. Här har vi regn, regn, regn men det är fortfarande ganska varmt. Enjoy your hike on the weekend!
Kramar, Lisa

Annika said...

Karin:
Ja, så är det :-)
HIHI! En trevlig ung man iaf, och det är ju bra.
Veklingen spännande med relationer.
Tack, tycker om att sminka mig ordentligt, det är enda gången på året jag kan göra det. SÅ roligt.
Ja, nu ska vi vandra. Hoppas det blir bra. Känns som om det var sååå länge sen. Visserligen går jag ca 9 km varje dag, men ändå ...
Tack fina Karin.
Önskar dig en toppenhelg!!

Annika said...

Nettan.
Vädret det bästa tänkbara, tror det spelade in. Alla ggr.
Så roligt.
Ja, homecoming är en rolig grej på HS och Unis här. Kanske ffa första året då man precis gått ut och fortfarande känner många nuvarande studenter. Tror de har kommit fram nu. De for i svinottan.
tack, jag hoppas vandringen blir fin.
Kramar i massor och trevlig helg!

Annika said...

Channal.
Här har den börjat med 23 grader, igår. Idag 20, men det faller inatt.
SÅ vi har verkligen en mild början. Hoppas att ni får en jättefin november hemma med soltimmar som ska lysa upp.
Halloween? ALLTID den 31 oktober. BARA då. Men jag vet att det är förvirrat till MAX hemma. Inte bra, inte bra ALLS.
Det är över nu. Fira isf hellre före den 31 än efter.
Och fira absolut inte på Allhelgona.
Såg dina fina bilder från helgen. Så mysigt.
Kramar!!

Annika said...

Yvonne:
Jätteroligt var det.
Fler barn än vi haft på år och dag. OCH alla så fina.
Vi hade mkt godis, och har mkt kvar. PUST! Jag försöker att inte äta det.
ja, nu är de nästan i Elon, och de lär ju få en jätterolig helg därnere. Så kul för dem.

YASS, gör klart så mkt du kan innan ni åker. DÅ kan du bara slå på ljusen då du kommer hem.
Låter perfekt.
OCH ert liv är ju bara så bra! Underbart.
KRAMAR!!

Annika said...

Lisa:
Ja, en bra pojkvän har hon. Absolut.
Nu är de på Homecoming och lär få så trevligt.
Tack, ha en fin helg själv.
Kramar!

Steel City Anna said...

Superfina bilder! Nu kan det väl bli jul ;) ha en fin helg!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Jepp, november! Usch! Tillsammans med januari har det alltid varit min hatmånad. Just för att "den vackra delen" av hösten är över och det bara är mörkt, kallt, kalt på träden och blött & snöigt om vartannat.
Försöker ofta tänka positivt, men just i november går det knappt.

Ser i alla fall mycket fram emot DINA vackra höstbilder!
Då får jag något att drömma mig bort till när det snöblandade regnet piskar mot fönsterna :-D


Vad roligt med "reunion" (homecoming) på Elon för Karolina!
Kan tänka mig att det är roligt att åka dit igen när man slutat men ändå har skoltiden i färsk minne. Och speciellt om det är många som återvänder samtidigt.
Kanske Sverige borde anamma Homecoming... ;-)
Jag hade tyckt det skulle varit kul att besöka sin/sina gamla skola/skolor efter att jag slutat. Speciellt gymnasiet.

Roligt att pojkvännen också gått på Elon, och att de bor så pass nära varandra.
Träffades de på skolan? Eller har de träffats nu efteråt?

Kul att det blev en bra Halloween i alla fall :-) Härligt att det kom så mycket barn.
Om Halloweenkvällen (med trick or treat-rundorna) är som i filmer så tror jag nog ändå (trots allt) att jag skulle trivas ganska bra.
Har upptäckt på senare tid att jag faktiskt gillar när det "händer mycket" runt omkring mig. Jag gillar hur ett helt område liksom "lever upp" lite extra :-)


Hoppas du får en riktigt fin helg, och en mycket trevlig vandring!
Fredagskramar /Erica

Anne said...

Sååå bra du blev,snyggt smink och outfit. Igen! Så mycket roligare för alla de barn som kom att få se godisutdelarna utklädda och sminkade. Det blir så mycket festligare för kidsen så fint att ni bjuder på er själva.
Han ser så snäll ut, Stephan. Intressant stavning av namnet förresten, inte StephEn utan StephAn. Vi har en svensk kusin i Sverige som skriver sitt namn så, alltså inte svenska vanligaste varianten Stefan utan just Stephan. För mig känns det inte alls vanligt med Stephan i Sverige men faktiskt inte heller i USA, jag tänker mer just det vanliga Stephen, men StephAn känns så ovanligt här också, men det kanske är vanligt här...? Bara jag som inte har koll.
Jag tycker det låter som en bra mix med pojkvän som är inom nåt hellet annat fält, ekonomi och statistik känns ju som raka motsatsen. Det kan aldrig bli avundsjuka eller konkurrens inom förhållandet för man upplever den andra får spännande gigs som man själv inte hunnit få än. Kan tänka mig det kan vara en skön balans med just de olikheterna i vad man jobbar med. Nu jobbar jag ju inte men jag upplever mig mer som den kreativa, skapande konstnärssjälen men mannen min är den lugna nörden som håller med med siffror, teknik och ingenjörskonsten. Passar väldigt bra till den mer neurotiska konstnärssjälen jag ser mig själv som, hahahaha. Överdriver men du fattar vad jag menar.
Jättefina instabilder du hade i oktober också. Ha en riktigt fin helg och hoppas vandringen blir riktigt bra.
Kram!

Annika said...

Erica:
Ja, hemma är ju november er mörk och grå månad ofta. Det störde inte mig då jag bodde där. Här hos mig är kanske november, iallafall början av den, den finaste höstmånaden. Det är NU den är som gyllene guld.
Hoppas att ni får många soltimmar, trots allt.
TACK, Erica, ser fram emot att fota mycket framöver, ska bli roligt. Men snart är det över, tycker nästan det peakat utan att jag hängt med!!! SKUMT!!

Homecoming blir kul för Karolina och alla de andra. De lär få det jättekul!!
Ja, återträffar brukar vara spännande. Här är de de standard, och ffa på HS. Det ordnas återträffar vid 5, 10. 20, 30 år senare etc etc.
Stora återträffar, för hela avgående klassen just det året sas.

Ja, precis, Karolina och Stephan kände varandra under tiden på Elon. Men det är faktiskt först nu, efter att de bägge flyttat hem igen, som de blev ett par. Lite roligt sådär.

Det var en finfin Haloween, du hade gillat.

TACK för din fina kommentar. Önskar dig en jättefin helg!
Kramen!

Annika said...

Anne:
TACK; det är ju kul det där med smink alltså. När annars kan jag spöka ut mig sådär? ALDRIG! Så det är bäst att passa på medan man får sas, haha.
SÅ roligt.
Jag har känt en Stephan här i US, han var/är gift med en svensk tjej som jag kände då de bodde här. Numera bor de i CA. Men han stavade så här. OCH hans svenska fru kallade honom rätt och slätt för Stefan, haha. Precis betoningen på andra stavelsen, stePHAN.
Han är snäll, och alldeles förtjust i min dotter, haha.
Ja, hans examen är verkligen Karolinas motsats. Men it works, for now iallafall. Hon hade ju Austin förut, och han var skådis och gick i samma lila grupp som K. Gullig kille han också.
Som du säger, Stephan och K kommer aldrig att konkurrera om jobb. SÅ sant,

Anne, sure thing, baby!! Det är precis samma sak här. Jag är den kreativa, den konstnärliga. Peter, han kan sina siffror, sin logik. Det är han som gör spreadsheets då vi semestrar tex, haha!!
OCH jag uppskattar det så. ATT vi är så olika.

Neurotiskt säger du? Well, you and me both!
Så lustigt lika jag tycker att vi ofta är, du och jag. Love it


Kramar och ha en finfin helg, kära Anne.

Taina said...

Snygga pumpor och snygga pumor (ni alltså)! Visst hade vi tur med vädret under själva Halloween. Så härligt!
Kul för Karolina att kunna gå på Homecoming med alla sina vänner (well i alla fall några). Undrar hur det känns när hon kommer dit för nu ser hon det från ett annat perspektiv. För drygt 4 år sedan var det så nytt och spännande.

Men nu, grannens pynt alltså! Skitläckert! Nu får jag skärpa till mig inför nästa år, moahahahaha!

Har du sett all Facebook inslag om Halloween firande i Sverige? Visste inte att det finns ett svenskt Halloween numera. Den infaller alltså alltid på fredagen, dagen före Allhelgona. Suck.

Ha en skön helg och njut av vandringen!

Kram kram

Annika said...

Taina:
TACK fina du!
Du var ju själv GRYM!!
Vädret på Halloween var bästa tänkbara. Så det medförde många barn, och det är alltid kUL!!

Homecoming blir nog kul. De känner ju så många nuvarande studenter. MEN de har inte varit där sedan i maj, K och de andra. SÅ det blir nog lite konstigt, tänker jag. Roligt. De lär ju festa enormt i helgen, tror jag. HAHA!!

Vet inte om folk hemma fattar det, Taina. STOR förvirring runt dagen. DET hade nog varit smart OM alla gick just den dagen, alltså fredagen. Men de gör ju inte det.
Verkligen inte. Tycker det är helt koko. Fattar inte att det ska var SÅÅÅÅÅ svårt att få in en dag som är gjuten. Skulle bli tokig om jag under en veckas tid hade ungar som knackar på dörren.

TACK, ha en fin och bra helg, fina Taina.
Stora kramar!!

Anne-Marie said...

Fin pumpa med ugglan. :)
Kan säkert vara en bra kombination med Karolinas och hennes pojkväns olika inriktningar. Man kan ha mycket gemensamt även om arbetsområdena skiljer sig åt.
Jag såg dina bilder från vandringen hos Facebook. Såg verkligen trivsamt ut.
För mig känns det inte alls som november i år pga den abnorma värmen och torkan. Jag brukar ha på mig mycket mer och varmare kläder, men inte i år. Berget lyser bart tyvärr.
Kramar!!

Annika said...

AM:
TACK, det tycker jag med :-)
;-)
Den var kul att göra också. Nu har jag slängt dem allihopa. Ruttna.
Ja, säkert bra med olikheterna K-S. Det finaste är att se hur väldigt förtjust han är i min dotter :-)
Vandringen i lördags var så fin. Bilder här imorrn :-)
OCH idag vräker regnet ner, det är 8 grader varmt. Förstår att du inte fått den där höstkänslan eftersom hösten är så egendomlig hos dig. SÅ tråkigt.
Kramar!!