Tuesday, November 20, 2018

As it is. Right now. Right Here.





Good morning!



This week is one of my favorite weeks of the entire year, Thanksgiving week!
There IS something special with it.
A special feeling in the air! YOU can tell that the biggest holiday of the year is upon us.
I’ll write more about Thanksgiving tomorrow in Swedish.



Late fall.  


Fall morning walk.





This will be a short week here on my blog due to Thanksgiving.
It will only consist of two posts, this one and tomorrow’s.
BUT, I’ll be back next week again, of course.
And, by then this blog will be converted to a Christmas blog of sorts. I hope you all look forward to that.



After the snow on Friday morning.  The day after the snow-palooza :-)  Blue, clear and plain darn perfect.


Fall and winter at the very same time.





The weekend has been a nice one.
A quiet one. We had planned a hike on Saturday, but sadly my knee has started to act up again. I know, it sucks.
But, it is what it is. After some rest over the weekend, it all feels better. I hope it stays that way!
It better!!



Ginko leaves.  OH how I love the Ginko trees in the fall!!


This is a major street in my neck of the woods.  Very close to my home.  I live in a subdivision near said street.  This street in the fall is SO beautiful.  My favorite, I think.


I shot these pics yesterday.   The light was so knock-your-socks-off-beautiful! 


In this post, I am showing you pics from how it looks here right now. Some photos are of the aftermath of the snow storm we got last week.
The snow is ALL GONE now, but you can still find piles of snow here and there.
Otherwise, we are back to fall again.
We still have some pretty golden leaves on the trees, but they are slowly fading away.
Pretty soon it’ll be beige, brown and gray all over nature,  winter’s palette.



Sort of hazy, and on top of that the sunrise. Color me happy!


Here and now!




Peter and I went to the movies on Sunday! We saw Bohemian Rhapsody and I loved it. No, I have never been a big fan of Queen unlike Peter. I have liked some of their songs, but I have never really been in to their music at all.
Of course, I know that Freddy Mercury was a master in his way. But now I know so much more. What a powerful movie. You guys should go SEE it! Maybe even more so if you are like me, not a huge fan. This will turn you around. I see an Oscar nomination for Rami Malek. His portrayal of Freddy Mercury is so spot on and on point.  It is almost scary the way he channels Mercury.  Acting at its VERY best!  Call it a Master Class, if you will!
The cinematography is to DIE for in my opinion. So, people, go see it!!


Anyway, with this I wish you ALL a good Tuesday!

21 comments:

Nettan said...

Oj vilka vackra höstbilder! Så härligt!
Förstår att Bohemian Rhapsody gjort intryck på dig det är en film som står på min att se lista. Helgens bio för oss blev Fantastiska Vidunder (tonåringarnas val) och även den var riktigt bra.
Men det är en hel del bra filmer denna höst/vinter.
Ha nu en fin tisdag och härlig thanksgiving helg!

Äventyret framtiden said...

Hösten i din del av världen är sagolikt vacker!
Njutbar, verkligen. Här har den förändrats och gått över i mera grå nyanser, men visst finns vackra färgklickar här fortfarande.
Hoppas att ditt knä blir bra igen. Har du något träningsprogram för det? Ibland kan det hjälpa .
Tack för filmtipset! Jag har hört talas om Bohemian Rhapsody, men desto mera än namnet känner jag inte till om filmen.
Nu hoppas jag att du får en bra förberedelsedag inför Thankgivings!

Catarina said...

"Mali Ramek" heter Rami Malek ;)

Mvh
/Odräglig besserwisser

Christina said...

Vilka bilder, så vackert! Och det ÄR en fantastiskt vacker tid nu. Synd att ditt knä krånglar igen hoppas vilan hjälpte. Vi försökte oss på en mini hike här i våra trakter i helgen men efter en bit var leden avstängd, för mycket vatten i marken överallt....
Bohemian Rapsodi står på min lista, förhoppningsvis kommer vi iväg och ser den denna helgen. Jag var som du heller inte något större fan av Queen men har förstått att filmen är något alldeles extra. Och jag tror nog den ska ses på biograf!!
Jag önskar dig en fin Thanksgiving min vän. Något jag är tacksam för, att cybervärlden gett mig så många vänner jag inte lärt känna annars. Och du är en av dem!
Kram
Christina

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Så fina bilder av senhösten :-D
Jag vet att jag sagt det förut, men jag säger det igen: Du bor på ett sanslöst vackert ställe! Avundsjuk hobbyfotograf här!
Kan inte sluta titta på alla bilderna med det vindstilla vattnet! Jag älskar vindstilla vatten! Älskar hur en kan använda reflektioner i sådana lägen!!

Och vad MYSIGT med Thanksgivingvecka!
Jag har som sagt aldrig firat Thanksgiving, men utifrån vad jag förstått så kan jag förstå varför det är USA´s största högtid :-D
Lite som ett "andningshål" innan stressdecember drar igång.
Jag personligen stressar inte särskilt i december, men tänker mer generellt :-)


Hoppas du får en riktigt fin Thanksgiving-vecka!!
Kramar /Erica

Annika said...

Nettan:
Tusen tack!! ja, hösten när den är som bäst. Men nu börjar nog träden kalna med fart.
DU kommer att gilla Bohemian Rhapsody. Oj oj, den slog an på mig, måste jag säga.
Tror inte jag kommer att se den filmen du såg, men vet ju att den är mäkta poppis!!
Kramar till dig, ha en fin tisdag!

Annika said...

Karin:
Tusen tack!
Den är underbar, hösten. MEN nu börjar det nog blir lite svårare att hitta de där gyllene träden. Naturen bereder sig på vinter nu, det syns tydligt.
Knät bråkar med mig, det går liksom i perioder. Jag har det träningsprogram jag fick efter operationen, men jag är dålig på att köra det, MÅSTE nog skärpa mig där.
Tack, Karin, önskar dig en fin tisdag också!!

Annika said...

Catarina.
HAHA!! HÄR får du verkligen vara besserwisser. DU har ju rätt så rätt. SKALL fixas omgående. TACK!!!!

Brysselkakan said...

Vi såg ju Bohemian Rhapsody för någon vecka sedan och gillade den mycket!
Plus att det på slutet blev en resa bakåt i tiden för mig. Jag befann mig i UK då Live Aid galan gick av stapeln och även om jag inte var just där så såg vi på tv hela dagen och jag minns det så väl. Tror inte det uppmärksammades så mycket i Sverige och hade vi vetat om det innan vi for till UK hade vi nog tagit oss dit, vi var ju i Hastings och det är bara en kort tågresa till London.

Annika said...

Christina.
TACK!!! Ja, det är en ljuvligt fin tid nu!!
Underbar, helt enkel. Ja, mitt knä bråkar med mig nu till och från. INTE kul. Det kändes OK på mina PWs igår och idag. Men lite stelt är det allt. Skitknän.
OOOH, ja, du måste se Bohemian Rhapsody på bio. Den kräver det. Cinematografin är ngt alldeles extra.
Nej, jag är inget stort Queen-fan, men fascinerades starkt av denna film. Och många låtar kan man ju utantill trots att man inget stort fan är.
Så ja, se den!!
Underbar vecka detta också!! Älskar den.
Helgdagsstämning galore.
Säger som du, så tacksam över cybervärlden som gett så många nya fina vänner. OCH vi har ju setts, tack för det Christina!! It rocks.
Kramar!!

Annika said...

Erica:
Tusen tack, vännen!!
Ja, jag bor på ett mkt vackert ställe. Jag tänker på det varje gång jag är ute och går. Hur glad och tacksam jag är över att faktiskt få bo i detta ljuvliga.
men du bor ju också i underbar natur, Erica!
Du får komma hit och ta kameran med dig :-)


Thanksgiving är så stor! Den största av alla helger.
Det är en lugn stund innan julen börjar, det är det. Men sen sätter den igång i 180 så fort kalkonen är uppäten. Eller ja, nästan ... ;-)
Nej, det skulle nog vara svårt att importera helgen till Sverige.

Tack snälla Erica, ha en fin vecka du också.
KRAMAR!!

Annika said...

Brysselkakan:
SÅ bra film!!
Gud vad den grep tag i mig. OCH jag kan tänka mig att du verkligen fick en flashback om du tom var i England då!! SÅ coolt. Minns ju Live Aid så väl själv. Peter säger att han tittade under alla 24 timmar, men det gjorde inte jag. Tittade lite till och från sådär.
Ja, det var en satsning det, och Queen sägs ha varit bäst av alla så här i efterhand. I buy that!! OTROLIGT vad de fick till den scenen i filmen. WOW!!

Eva i Dalarna said...

Jag såg filmen för några veckor sen. Fantastiskt bra!

Annika said...

Eva:
japp. Så bra!!

Keith said...

This is one of my favorite weeks of the year, too! Looking forward to the time spent with family and friends! Your pictures show that the reality of fall is upon us!

Annika said...

Keith:
It is such an awesome week!! Loving it! And we'll see you on Friday!!

Monica said...

Så vackra höstbilder! Skönt när det inte går så fort, här är allt ihopräfsat och det blir så kalt på alla sätt innan snön fallit, den får gärna komma nu bara den ligger kvar.

Jobbigt med knäsmärtor, det kan vara väderomslagen med som påverkar, tycker det är så för mig. Jag opererade mig aldrig utan tränade som en galning på egen hand men det smärtar ibland igen, ibland ingenting, jag sätter igång med mer träning då, cykel inne mest, märker att det är bra och så nyponpulvret varje dag. Och lite mer övningar igen. Hoppas det blir bättre för dig.

Roligt med biobesök ibland, tycker att det är kul att se film med andra i lite större sammanhang, här har vi cafébio i jättefin salong och hembakt före filmen, inte illa alls:-)

Fint med helgen ni har, något som är viktigt och förenar, önskar dig och er en riktigt fin vecka!

Channal said...

Vacker combo med snövitt o höstfärger. Idag när vi tränade på julsånger kom det snöflingor utanför fönstret. Mysigt!
Bohemian Rhapsody ska vi se på fredag!

KRAM Anna

Annika said...

Monica:
TACK!
Så härligt med denna tid på året även om det nu blir allt mindre gyllene och allt mer beige, grått och brunt.
Snö ja, jag hoppas på mkt sådan iår. Hoppas det blir så både hos dig och mig.

SANT, det kan vara väderomslag som gör att det knäonda blossar upp ibland. SÅ sant.
Jag minns det du berättade om din träning med knät. Helt otroligt att du fixad det!!
Nyponpulver alltså, jag har länge tänkt testa det. MÅSTE försöka hitta ngt sådant här i US.

Visst är det mysigt med bio. Film är bäst på bio. Så är det bara.
Numera är biograferna så lyxiga med världens skönaste fåtöljer också. Låter mysigt med cafebio. Verkligen.

En sådan fin vecka denna vecka. Den av de bästa på hela året.

Ha en fin kväll/natt nu!

Annika said...

Channal:
TACK!
Perfekt med julsånger och flingor. MYSIGT!!
ÅÅÅ jag tror du kommer att gilla filmen.
Kram!!

Steel City Anna said...

Superfina bilder!