Thursday, June 21, 2018

Det tredje jobbet, Grease 40 år, Värmen och sommar ...




Godmorgon denna torsdag före midsommar!



*   Det tredje jobbet …


Som ni kanske minns har Karolina tre jobb den här sommaren. Hon jobbar på preppiga klädbutiken J Crew (vilket hon tycker är ganska tråkigt och långsamt). Karolina jobbar även på restaurangen American Tap Room i Reston Town Center (det jobbet gillar hon. Fart och fläkt och aldrig tråkigt + DRICKS).
Hennes tredje —och största gig—började igår.
Karolina jobbar för en firma som heter Science Tellers. Det innebär att Karolina åker runt på sommarläger, förskolor, sommarskolor, kalas etc och håller en föreställning på 45 minuter för barn i åldern 5-14 år.
Under denna monolog gör hon också experiment, och barnen får komma upp och vara med henne på scenen.
I publiken kan det vara allt från 5-250 barn.
Karolina har föreställningar runt hela Washington DC. Det betyder att hon är runt om  i DC, Suburban Maryland och Northern Virginia.
Krävande jobb, men också roligt, ska vi tro.
Jag vet ännu inte hur det gått i skrivande stund. Nervöst är det nog för Karolina så här i början.
Idag, torsdag, ska jag följa med henne långt ut till Chesapeake Bay i Maryland. Jag kommer att hjälpa henne bära etc.
OCH framförallt vara sällskap under bilresan.
Jag hoppas SÅ att detta tredje, stora gig ska bli ROLIGT och givande.
Krävande ÄR det.



*   Grease, 40 år!



Förra onsdagen skrev jag om Sex and the City och den seriens 20-årsjubileum. Idag tänker jag vika en punkt åt filmen Grease.
Filmen Grease fyller hela 40 år i år!
TÄNK ÄNDÅ!!
Det är en av min barndoms viktigaste filmer. SOM jag älskade GREASE alltså!! Musiken, kläderna, danserna, rollfigurerna … ja ALLT!!
Jag minns att jag såg den på biografen Draken i Stockholm allra första gången. OCH efter det ville jag BARA se om den igen.
Vi tyckte att den var så galet BRA! Det skedde ju en 50-talsvurm då i slutet på 70-talet. På skolorna gick tjejerna omkring med höga hästsvansar, nedvikta sockor i gympadojjorna, klockkjolar och kortärmade blusar.  Killarna hade "Elvis-jeans", kam i bakfickan och skinnjacka (om de ägde en sådan).
Skoldanser ordnades med danstävling a la Grease där paret åkte ut om de blev klappade på axeln av domaren.
ALLA sånger ur Grease kunde ALLA utantill.
Jag hade en bok med bilder från filmen som jag läste sönder. Dubbel-lp:n hade vi givetvis också!
Lyssnade och lyssnade på sångerna om och om igen!

Ibland, än idag, om jag ser att Grease går på TV så brukar jag tänka att jag är skyldig “mitt yngre jag” att se om den.
Någon gång har jag gjort det, sett om den. Har den på DVD också. Det är kul att se den igen, men riktigt samma dragningskraft som den hade 1978 har den ju absolut inte längre.
Men, jag kommer aldrig att glömma vad filmen betydde för Annika, 12 år!


Vad betydde Grease för dig?


Bild från Amazon

*   Värmen


Den riktiga värmeböljan har gett med sig nu. SKÖNT!! Fortfarande varmt och fuktigt dock, det kommer inte ändras. De närmaste tio dagarna ligger temperaturen på allt från 22-32 grader.
Sommar är det.



*   Sommar!

OCH nu är det ju sommar också. I USA kallas sommarsolståndet The first day of summer. MEN, sanningen är ju den att det redan varit sommar länge. Dock, nu är det då sommar “på riktigt” enligt somliga.
Midsommarafton i morgon. Men inte här …
Ska skriva lite mer om mina midsommartankar imorgon, tänkte jag.
För den som undrar, denna årets ljusaste natt går solen ned 20:36 och upp klockan 05:42.  Ljusare än så här blir det inte.  HÄPP.
En viss skillnad, eller hur!  OCH så fort solen gått ner blir det kolsvart.


HA en bra dag före afton!!

16 comments:

Anne-Marie said...

Låter spännande och intressant med Karolinas nya jobb. Måste vara bra träning och kanske hon kan tillämpa det hon har lärt sig på Elon.
Bra att hon har kunnat få sommarjobb och kan tjäna litet pengar. Det verkar ha blivit svårare i Sverige att hitta sommarjobb - om jag förstått det hela rätt.
Tänk Grease hade jag aldrig någon riktig “koppling" till. Självklart har jag sett filmen men det “klickade" aldrig på riktigt. John Travolta hade en storhetstid då med Grease och Saturday Night Fever. Minns att jag såg den filmen på bio. Tror faktiskt att jag bara sett Grease på TV.
Ja, litet konstigt är det med “first day of summer" när sommaren redan pågått en längre tid. Vi kommer att få riktigt varmt under helgen. På söndagen pratar de om 95 kanske här i Weed!! Alldeles för varmt i juni.
Inget midsommarfirande här heller utan det blir en helt vanlig dag.
Kramar!!

Humlan said...

Vilket roligt jobb K har fått, dessutom roligt för barnen om det kommer någon som är bra på att berätta och fånga dem, kanske inspirera till ett nytt intresse. Men jag kan tänka mig att det är nervöst för K.

Ja Grease är verkligen en gammal favorit. Även om jag är några år äldre än du så fastnade jag också för den när den kom och jag har sett om den ett otal gånger på tv, fast jag har nog mest haft den på och tittat till ibland de senaste 20-30 åren.

Midsommarhelgen brukar vara en jobbig helg när man är ensam, men i år är det helt ok. Jag är dessutom glad att jag inte ska frestas att göra lite mer än jag klarar av och som sedan "straffar sig", jag ska vara hemma och kan lyssna på kroppen (fast ibland hör jag väldigt dåligt) och att jag kan vara inomhus om jag fryser.
Väder prognos; ca 15 grader och regnskurar, just nu säger de att det finns det chans till uppehåll under kvällen ... Inte är det så att man längtar efter att vara ute hela dagen och fira direkt. Jag tänker låta vädret, lusten och dagsformen bestämma vad jag ska göra i helgen.

Ha en bra dag
Kramar!

eastcoastmom said...

Kul sommarjobb, det borde passa Karolina! Lite show liksom. Det är bra att det finns jobb på somrarna här, där vi bor också, inga speciellt avancerade jobb eller välbetalt, men jobb i varje fal!

Grease, åh vad jag älskade den filmen!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Det låter som ett roligt jobb! Låter som att det kan passa Karolina perfekt, utifrån hur jag uppfattat henne genom din blogg.
Hoppas att hon ska trivas!
En annan sak jag kom att tänka på var; Vilken arbetslivserfarenhet hon kommer att få så pass tidigt i livet! Tänker på att hon ändå har tre jobb samtidigt, och alla i olia brancher.
Jag har en känsla att det kommer att gå bara fint för henne i framtiden! :-D

Grease kan jag egentligen inte säga att jag har någon direkt relation till.
Var ju inte med på 70-talet, så jag har aldrig sett den på bio.
Jag såg inte filmen förrän... det borde ha varit sent 90-tal, då den redan var runt 20 år gammal.
Sångerna gillar jag dock än :-)
Men å andra sidan är det väl inte för inte som både filmerna och filmmusiken blivit en av de största klassikerna...

Ganska kul att den här dagen kallas First day of summer hos er, och morgondagen heter MIDsommar här.
Dock känner jag att First day of summer skulle passa bättre här än Midsommar ;-P
Midsommar ligger ju trots allt in i mitten av sommaren, utan i början.
Ett normalt år har vi ju trots allt ingen sommar att tala om innan midsommar.
So; First day of summar: Yes.

Just ljuset ÄR verkligen anledningen till att jag inte vill bo NÅGON annanstans än just HÄR den här tiden på året!
Jag vill inte ens bo i södra Sverige just nu.
Att vistas utomhus klockan 01:00 och det är dagsljus gör verkligen att jag känner mig alldeles pirrig. Nästan som jag skulle kunna tänka mig att det känns när en är kär.
Jag älskar till och med att sova i dagsljus. Jag har inga rullgardiner eller persienner, men under midsommartiden vill jag inga ha.
Nu har jag ju i och för sig den förmånen att jag sover som klubbad oavsett omgivning, så jag har lyxen att kunna välja att känna glädje över att somna i dagsljus.

I mitt hjärta finns det ingenting som slår vårt norrländska sommarljus.
Den tiden på året då solnedgång och soluppgång är samma sak -bokstavligen.
Att precis när solen gått ner under horisonten så lämnar den ju himlen svagt orange-röd-färgat. Och att den färgen inte hinner lämna himlen förrän solen börjar gå upp igen är ytterligare något som gör mig alldeles pirrig och tindrande.
Ursäkta det flummiga filosofiska, men midnattsljuset gör detta med mig ;-P


Hoppas du får en riktigt fin Midsommarhelg (även om den inte firas i USA)!
Kramar /Erica

Steel City Anna said...

Låter himla intensivt med tre jobb :) det här senaste låter kul ändå och nåt att bygga vidare på. All erfarenhet har man dock nytta av. Men tufft är det! Och tufft att vara student också, jag pratade just igår med en vän från studietiden, hur vi slet och var under stor press. Först nu tycker jag att jag börjar landa lite. Vet vad jag vill och kan och mitt värde liksom. Tuffa år där i början av arbetslivet. Önskar henne all lycka till :)

Grease älskade jag med :)

Channal said...

Vad duktig hon är Karolina! Tufft att prata och göra experiment inför så många och olika barn. Hon kommer fixa det galant!

Här har vi just nu 12 grader och regn, URK!! Ett sant midsommarväder. Nu har jag gått på sommarlov. Så underbart skönt!

JA!! Grease, älskar't! Inte klokt att det är 40 år sedan jag var på språkresa i England. Såg nämligen premiären på Grease när jag var där. Blev helt knockad! Den håller än. Såg filmen med mina femmor i våras. De gillade den. KUL!!

KRAMAR Anna

Monica said...

Vad kul det verkar med Karolinas jobb! Tror det blir jätteroligt och önskar henne lycka till och bara första föreställningen är gjord går det lättare sen. Bra om hon har egen chaffis och hjälp med sin utrustning. Det kan ju bli jobbigt med alla tre jobben men hon kan kanske minska lite på passen där.

Ja Grease ja, vilka minnen! Såg musikalen på China teatern med Anna, då 9 år, Pernilla Wahlgren som Sandy och Lars Bethke som Danny och Petra Nielsen spelade Rizzo och Peter Jöback Teen Angel:-), det var tider det:-). Pernilla skrivit sen om när alla igen träffades ungefär 25 år senare och hade party.

Och här blev det långpromenad idag i rätt fuktigt väder, lite konstigt väder nu, mörkt och varmt och kallt omväxlande, men alltid skönt att komma ut. Och vi ska äta gott i midsommar hur vädret än blir, två kockar med en assistent:-) och mycket spännande händer också som nog ska berättas om så småningom:-)

Ha det så fint Annika och alla i familjen under denna helg.

Annika said...

AM:
Superbra!!
Det att hon är skådis underlättar enormt. Hon är van att memorera monologer, van med publik, van att framträda.
Inga problem där.
Jag hängde med henne idag. Gjorde lite annat under föreställningen, men var med henne i bilen dit och hem. Hjälpte henne att bära etc.
Superbra för henne med detta jobb.
Ja, first day of summer etc rimmar lite illa när det varit sommar så länge redan.
Underligt det där. För mig är det sommar på riktigt jun,jul och aug.
John Travolta slog verkligen igenom med Saturday night fever. Dansa kunde/kan han!!!
Kommer inte att fira midsommar alls.
Helt OK.
Kramar!

Annika said...

Humlan:
Superbra jobb för K!!!
Mkt bra träning för henne. OCH hon har ju sådan hjälp av sin utbildning. Så det rullar på med hela 45 föreställningar denna sommar.

Grease, så bra!! kan inte heller säga när jag såg hela filmen sist. Länge sedan. MEN ååååå vad jag gillade den!!!

Lyssnade på ett Karlavagnen nyligen där man pratade midsommar. Tufft för alla ensamma, som de sa där också. Lite som julen.
Men ja, det ska ju verkligen inte bli ngt roligt väder. SÅ lika bra att inte fira.
För mig är midsommaren inte viktig.
Hoppas du unnar dig ngt riktigt gott att äta och dricka.
Kramar!

Annika said...

AM:
Superbra jobb!!
Hon har så mkt hjälp av sin skådisutbildning nu. Toppenjobb för henne detta!!
Ja, inte svårt att få jobb på sommaren här.
DET är bra!!

Grease, en älskling!!!

Annika said...

Erica:
Jättebra jobb för K. Passar henne perfekt. 45 gigs har hon fram till 22 aug.
Idag var det på ett dagis. Ett flott sådant. Jag hängde med som hjälp då det gällde att bära och släpa.
Kul att höra ungarnas reaktioner.
Det är inte svårt att få sommarjobb, eller deltidsjobb, här. Vlket underlättar stort. Ja, hon är driven och målmedveten. Jobbar för sitt mål.
Bra.


Förstår att du är lite för ung för Grease. Absolut.


Sant, du har rätt. Midsommar hemma är väl lite slutet av försommaren kanske? Sådär i slutet av juni.
Här passar verkligen inte first day of summer. När sk midsummer parties äger rum här är det oftast i andra halvan av juli.
Så det är lite olika det där. OCH midsummer parties här har ju inget med det svenska midsommarfirandet att göra alls.
Imorgon är det er dag!!!

De vita nätterna är ljuvliga.
Har aldrig haft problem med dem,
När jag är i sve, eller i stugan i Finland, drar jag aldrig för på nätterna. Det är bara såååå härligt med LJUSET.
SÅ njut av det medan det varar!!!
Vet precis hur det är när nätterna aldrig blir mörka. I Sthlm blir de mörka ett tag, men i stugan är det som hos dig. SÅ underbart!!

Ha det så gott!!

Annika said...

Anna:
PUST ja!!
Tell me about it. Tror du mig om P och jag är lite oroliga för henne?? Vi kom hem klockan 12:30 idag. Klockan 17 ska hon servera, och sen jobba till midnatt. Alltså. ja ...
Det är mkt, men hon säger att hon klarar det, så ...
Ja, K sa just att hon njuter av att inte ha läxor och hemarbeten. DET förstår jag.
TACK, ja hennes yrke är ju ett sådant där man förmodligen måste hanka sig fram på flera jobb medan man söker, går på auditons etc. Ja du vet ...
GLAD att du känner att du landat lite
Grease är bara såååå bra!!

Annika said...

Channal-
Hon är duktig.
Just att ha en monolog samtidigt som man gör experiment och interagerar med publiken, barn, är inte lätt.
MEN so far so good.
45 gigs ska hon göra innan allt är klart den 22 aug.

Classic midsummer. Hoppas att inte alla sommardagar ni hade är den enda sommaren ni, och jag också, får hemma.
GULP.
Så får det inte bli!!!

Grease, 40 år!!
Otroligt.
Blev också knockad- KUL att du tittade på den med dina femmor.
Det är en klassiker!!!

Glad midsommar.
Kramar,
Annika

Annika said...

Monica:
KUL och krävande.
Men ett bra jobb för henne. Passar en skådis perfekt.
Men krävande är det!
Idag var jag med som bärhjälp och sällskap. Köra, det vill hon själv, haha.
Men det var roligt att hänga med. Kom hem 12:30.
OCH kl 17 ska hon jobba på ATR till midnatt. Oj oj.
Jag hoppas faktiskt att hon drar ner på pass på J Crew. Hon har 45 gigs på Science tellers innan den 22 aug.
OCH att köra en föreställning a 45 minuter betyder så mkt mer. Att resa dit, att rigga allt, hålla show, plocka undan, städa och köra hem.
Allt detta gör hon ensam, förutom om jag och P är med. Vilket vi inte kommer att vara ofta alls.
Så det är krävande.
Älskar Grease. OCH vad KUL att du sett musikalen. OOOO jag hade älskat att se den live!!

Classic midsummer in good old Sweden.
MEN det sitter inte i vädret, det sitter i sällskap och stämning. Jag hade en supermidsommar i ett hus i Småland då det regnade småspik och var 12 grader.
Det var magi och stämning galore.
Det får ni med!!
OCH med två mästerkockar och assistenter. YAY!!!

Ha en fin torsdag!

Anonymous said...

Tre jobb, inte dåligt gjort av K! Ni måste vara superstolta över henne. Det tredje lät ju jätteroligt, tänk att få möjligheten att inspirera barn och ungdomar så 😀

Åh Grease, min tonårsfilm - fullständigt älskar den 😊. Sydde mig en vid kjol, vit med blå prickar och så hade jag en vit blus till o tyckte jag var så lik Sandy - hade axellångt blont hår på den tiden. Drömmen var att få gå High School i USA, nu blev det aldrig så tyvärr. Älskar musiken, sjunger med högt i bilen om någon av låtarna går på radion. Tom haft ”Grease lightning” på ett jympapass. Har filmen på dvd så den kommer fram ibland 😀

Hittade SATC när det gått något år på tv här hemma men sedan var jag fast. Boxen finns hemma men den har jag inte velat/kunnat se om. Vet inte varför, om det är att jag vill ha kvar mina minnen från när den gick och inte se den med dagens ögon. Såg första filmen och tyckte den var bra, andra blev lite tio much. En tredje film känns fel tycker jag, var sak har sin tid. Låt karaktärerna vara nu, likaså med Friends och Ally McBeal . Det var då och nostalgiska minnen att plocka fram nu istället.

Lärde mig lite nya drinkar tack vara SATC, Cosmopolitan bl.a. Var i NY en vecka i samband med min 40-årsdag och en dag hamnade vi på the boat house i central park. Satte oss ute och jag beställde en cosmo som var bland den godaste jag druckit. Fick väl sippat ett par tre munnar och skulle ta lite till o upptäcker som tur var en fågelskit i drinken. Så besviken jag blev. Vart en flaska vitt med goda ostar till istället och så fick vi sällskap av en excentrisk dam med sin hushållerska/ sköterska (trångt o vi hade plats vid vårt bord). Ett minne för livet nu i efterhand.

Nu har vi midsommarväder här hemma, regn och åska. Hoppas det är uppehåll imorgon när vi ska åka in till Strömstad och dansa kring midsommarstången. Firar med min bror o familj, det blir traditionellt med sillunch och grill på kvällen. Få se om temperaturen kommer över 15 gr C imorgon.

Ha en riktigt härlig helg,
Pernilla

PS läser alla dina inlägg, sluta inte blogga för det är så roligt att följa dig och läsa om skillnader USA/Sverige och att få se alla underbara foton du tar - älskart! DS

Pernilla i Göteborg

Annika said...

Pernilla:
OOOO vad kul att du skriver!!
SÅ roligt.
Blir glad. Följer dig ju på insta och allt!!

Karolina är driven till max, har sina mål uppställda och gör allt för att uppfylla dem. Det här är ett mellankapitel i livet då hon ska tjäna pengar och dra in så mkt hon kan innan nästa stora grej väntar. Så jag tror att hon med nöje kör sina tre jobb just nu.

ST är superbra för henne, det har ju lite med hennes utbildning att göra också. Att köra show.

Grease, nog en sann klassiker för alla i vår ålder. Den har liksom färgat våra liv.
OCH musiken, så bra!
OCH alla danserna. Allt. SÅ himla bra!!
jag blir glad än idag då jag hör sångerna.

SATC, helt underbar.
Men jag tror inte du ska vara rädd att se om det. Du kommer att se det med lite nya infallsvinklar, men det kommer att bli toppen.
Sen glömmer man också. Vilket är kul, hihi!!
OOOO nej, med cosmon på The Boat House. HAHAA. SÅ dumt. Har också ätit där så jag vet hur mkt fågel det finns där.
Ja, i NYC finns många udda typer, och det gör stan så speciell. Älskar den!!
NYC och SATC hör ihop.

Klassiskt midsommarväder. Typiskt.
Låter som en mysig midsommar. Strömstad liksom, åååå!!! MÅ det bli finare imorgon!!

Gulliga du, har inga planer på att sluta blogga.

Stora kramar!!!!! Glad midsommar!!!