Friday, June 22, 2018

Dagen då jag fann en PÄRLA!!!





Glad midsommar!!


Trevlig midsommar hojtar jag härifrån min plats på jorden!
Fira på och ha så trevligt idag, önskar jag er alla!
Ja, jag har ju sett, hört och läst att ni inte har något vidare väder hemma.
Classic midsummer!!
Tänk att det så ofta blir på det sättet. Otroligt.
MEN, midsommar hänger inte på vädret. Det hänger på sällskapet! OCH magin!
En av mina bästa midsomrar firades i Småland, det var grått, det regnade och det var KALLT.
MEN, vi hade det så underbart fint ändå. Vi satt inne i den mysiga stugan och åt gott och drack gott.
Vi spelade kort.
Vi pratade.
På kvällen gick vi en promenad i halvdagern, det regnade lite. Naturen var ändå helt magisk. Det doftade så gott.
Ljuset så vackert, trots gråvädret.
Märkvärdigt och lite vemodigt.
OCH det kändes in i hjärteroten allting.
SÅ, it is a state of mind!


Om jag saknar midsommar?
Nej, inte mycket. Många utlandssvenskar saknar den här helgen mest av alla. Inte jag.
Midsommaren spelar inte på någon känslig sträng i mitt hjärta.
Jag kommer inte att fira alls. Tråkigt? Inte det minsta.


Igår hamnade jag på ett ställe som jag föll för som en fura.
OH herregud, tänk att man kan bo på en plats i 25 år och ha missat detta!!!
Jag talar om Chesapeake Beach i Maryland.
HUR är det möjligt? HUR har jag och Peter missat denna pärla?



Karolina på väg ut på piren i Chesapeake Beach.





Jag hängde med Karolina igår då hon hade sin show. Sällskap och bärare, det var jag det. MEN, jag fick inte vara chaufför fastän det var 1 timme och en kvart bort, enkel resa. Nej, Karolina skulle prompt köra fastän det mesta av färden gick runt The Beltway (ringleden runt Washington DC som går genom Maryland och Norra Virginia. TUNG, TUNG trafik, flerfilig en masse och med många hastiga byten). Karolina skulle köra till varje pris. Både dit och hem.
Fine.
Showen gick bra!! Hon uppträdde på en förskola. Hundra barn tittade på, och jublade (jag hörde dem där jag satt).
Karolina var lättad och glad då det var över.





SÅ hett och fuktigt.  OCH inga baddräkter hade vi.  SÅ synd.




Efter showen bestämde oss för att åka ner till närbelägna Chesapeake Beach, bara för att vi var nyfikna.
OCH OOOOOOO vad fint det var. En idyll.
Detta har jag missat. Jag har bott här så länge, och inte vetat att denna underbara plats finns inte alls långt ifrån mig. Tänk så mycket man missar i sin egen stad!!
Både jag och Karolina gick omkring och suckade och OOO:ade och sa att vi måste åka hit igen.
Inga baddräkter hade vi med heller. Det var varmt, och så fuktigt. Vi hade gladeligen hoppat i spa’t om vi kunnat.








Nu måste vi planera en resa till Chesapeake Beach mycket snart, känner jag. Fördelen är att det inte är öppna Atlanten utanför, även om det är öppet hav. Den halvö av Maryland, Delaware och delar av Virginia, som kallas The Eastern Shore, ligger och blockar Atlanten.
Det betyder att det inte finns stora och aggressiva vågor. Underbart i min bok.









I have found a NEW place to love in my own back yard. Yippey!!!!




SÅ fina, fina och mysiga hus låg längs strandpromenaden.  







PÅ tal om älskade ställen!! Imorgonbitti åker jag, Peter och vår vän Keith till THE OUTER BANKS i North Carolina!
UNDERBART!!
GUD vad härligt det ska bli!!!
VI ska ut på Hatteras Island. Till Rodanthe!
UNDERBARA underbara plats!!
OBX!!!
Mitt hjärta gläder sig!
Vi blir borta i en vecka.
Karolina kan inte hänga med, så tråkigt. Hon måste jobba, och det vill hon också. MEN det kommer att bli tomt utan henne.
Karolina kommer att ha ett gäng vänner boendes här under tiden, haha. Hon blir inte ensam hemma precis. MÅ hon städa innan vi kommer hem, haha!






Oh, jag önskar att Karolina och jag hade kunnat hoppa i vattnet!!


Ja, jag kommer att blogga medan vi är OBX!! BRA VA!! ;-)
Jag kommer nog inte att blogga varje dag. Ni får helt enkelt logga in och se om jag skrivit.
MEN blogga ska jag!






Ha en fin helg, och sen hörs vi från THE OBX!

22 comments:

Anne-Marie said...

Precis så Annika att det handlar mycket om känslan och mindre om vädret. Självklart är det trevligt om solen skiner och det är varmt men just midsommar verkar vara en tid då det kan vara litet si och så med vädret.
Men så fint det ser ut i Chesapeake Beach! Som jag skrev hos dig på Insta fick jag litet Key West (Fl) vibbar när jag såg husen. Troligen en viss skillnad men färgerna och känslan påminde tyckte jag.
Ja, så kan det vara ibland att man har pärlor riktigt nära inpå. Förstår om ni åker dit snart igen.
Kul att du kommer att blogga från OBX! Förstår att du ser fram emot att komma dit.
Ha en fin resa och kramar!!!

Anonymous said...

Vi är ju i Spanien under midsommar sedan säkert 20 år, så vädret behöver man inte bekymra sig om här precis. Idag lovas det +32. Vi ska vara 24 personer i en trädgård som goda vänner har, så alla lagar något gott och så har vi knytis. Själv har jag rullat och stekt småköttbullar, gjort västerbottenspaj och en ost/skinkpaj och bakat en snickerskaka.



Fantastiska bilder från ett fantastiskt ställe, förstår ni fick mersmak av besöket. Kul att du kommer att blogga även på resande fot.

Ha en trevlig helg
Kram Yvonne i Spanien

Channal said...

Ser väldigt fint och amerikanskt ut! Kul att upptäcka nya fina platser.
Ha det underbart ute på The Banks! Ska spana in dina inlägg därifrån. För nu är jag LEDIG! Så skönt!!

Glad midsommar! Må solen lysa på er!

KRAMAR Anna

Steel City Anna said...

Så är det, vemod är nog en del av alla svenska högtider men framförallt midsommar. Och så är det alltid nån som säger att jaha nu vänder det och blir mörkare :)

Kul att upptäcka nya ställen! Synd att ni inte kunde bada.

Jag förstår absolut att ni är oroliga för K och jag var också envis och klarade av det mesta i den åldern och skulle aldrig erkänna att det var tufft, då. Man har trots allt inte så mkt att jämföra med, man är ny både som vuxen och i arbetslivet och tänker att det ska väl vara så här, bara att pusha på. Jag jobbade ofta heltid och pluggade heltid. Sen jobbade jag som en tok mina första år i England. Det tog ett tag innan jag lärde mej säga nej och stopp ordentligt. Men det är nog en utveckling man måste igenom tror jag och det spelar nog ingen roll vad ni säger ;) alltid fint och en trygghet ändå att veta att man har föräldrar som finns där.

Humlan said...

Vilket fantastiskt ställe! Och så härligt att ni har det så nära att ni kan åka dit över dagen. Jag förstår att du vill åka dit snart igen. Roligt också att det gick bra för K. Kan tänka mig att det var nervöst och så skönt att få ett bra mottagande.

Ha en härlig vecka, jag ser fram emot dina inlägg och bilder från OBX.

Kramar!

Vform said...

Tittar in och tänkte önska dig en glad midsommar ... men det behövdes inte förstår jag! Kan önska dig sköna dagar på stranden i stället! Kul att hitta nya ställen så nära, och så fint det verkar att vara där!
Vi tar pick o pack o drar till Junkarsgrund i eftermiddag! Många kära vänner finns på plats som traditionen bjuder!
Ha de gott och njut av sommaren! Vi ska också njuta för regnet har vi väntat på så länge nu! Det finns ju tak ...
Stor KRAM härifrån! :) ♥

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Ja, du har rätt. Trivseln ligger inte i vädret, utan i sällskapet och vad en går in i dagen med för inställning.
Jag kommer förmodligen att vara tvungen blunda och upprepa detta en miljon gånger idag.
Just nu öser regnet ner utanför mitt fönster, och det ska som sagt fortsätta hela dagen.
Min erfarenhet av väderprognoser är: Om de visar sol eller växlande molnighet hinner de ALLTID ändra till regn tills nästa gång en tittar.
Om de visar regn så ändras det ALDRIG.
Så tydligen är det bara regn som går att förutse till 100%...
Har inga speciella planer för dagen, men KANSKE måste jag åka ut till stugan en sväng för att inte gå helt under isen idag.

---------

Vad roligt att hitta sådana där smultronställen sådär av en slump. Jag älskar sånt!
Och jag tycker det blir extra kul när det är något ställe en bott i närheten av länge, och helt plötsligt hittar en det.
Platsen på dina bilder ser helt underbar ut! Vilket sommarställe!
Det ser inte lite fotovänligt ut! :-D :-D


Ha en riktigt fin dag denna Midsommarafton!
MVH /Erica

eastcoastmom said...

Verkligen charmigt! Jag gillar strandpromenader, att kunna gå utmed vattnet men undvika sanden om man vill.
Ja du vet ju att jag också gillar OBX, så snälla blogga!

Annika said...

AM:
SÅ är det. Det sitter inte i vädret. Det sitter i känslan.
Magin kan skapas i vilket väder som helst.
Midsommar är verkligen en tid på året då det ofta regnar hemma. SÅ ock idag.
Samma här hos mig, det vräker ner.
Chesapeake Beach var så totalt underbart. Kanske för att jag inte hade ngra som helst förväntningar? Noll.
Har ju hört talas om stället, men aldrig riktigt fattat hur fint det är. Trott att det varit lite "B" sådär. Well, color me wrong!!!
Absolut, lite Key West sådär. MEN också CA. Balboa Island tänkte jag på!! Läckert, läckert.
YASS, blogg från OBX. Ska bli kul!!!
Tack snälla AM, stora kramar till DIG!!

Annika said...

Yvonne:
ÅÅÅ vad härligt.
Det har funnits midsomrar då jag firat här med svenskar också. Trevligt.
Ni lär få det toppen. OCH varmt.
Här hos mig vräker regnet ner, det är bara 21 grader varmt.
Känns som midsommar, hahaha!!!
MMMM...vilken god mat du gjort. Ni lär få toppen.

Ja jag bloggar från OBX. Sen kommer ett megalångt uppehåll, så jag kan lika gärna blogga nu.

Ha en finfin midsommar, Yvonne.
Stora kramar från mig!!!

Annika said...

Channal:
SÅ underbar plats.
Gud, jag blev kär direkt, haha.
Ja, vad roligt om du läser mina OBX-inlägg. Ska försöka vara flitig därnere. Men ska inte lova för mkt.

Idag vräker regnet ner. Det är 21 grader och så mörkt och regnigt. CLASSIC midsummer ;-)

Ha en fin dag hemma i regnet också. Midsommar är det likafullt!!

Kramar!!

Annika said...

Anna;
Japp, japp ... vemod är det.
Och verkligen vackert då midsommar firas med lite eftertanke. Har alltid haft lite svårt för de där fullt-ös-in-i-kaklet midsommarfesterna.
Sitter hellre med ngra få, äter gott, pratar, tar en tur i naturen ... lite så ...
Hoppas ni har det fint i din familj idag. DET har ni alla gånger.

Ja, jag tycker att det är som om du och K påminner om varandra. OCH att P och jag är lite som dina fldrar var och är. Tror det blir så då man bara har ett barn ... sorry ....
Karolina brukar himla med ögonen och säga "OCS" ibland, Only Child Syndrome. HAHA. men det kan inte hjälpas.
Du känner säkert igen det.
Tror du har så rätt, man måste upptäcka det själv. Sin gräns. OCH jag inser det, det är ingen ide att överföra min oro på henne. Försöker coola lite där. Hon är säker på att ro detta i hamn, och de gör hon nog.
Siktet är inställt på nästa kapitel i livet, och då behövs en god buffert. Den skramlar hon ihop nu.
Ikväll ska hon jobba igen. Men hon har dagen ledig. Sen jobbar hon i helgen, på J Crew. Nästa vecka är det shower igen.
Ja, ärligt, nog tycker jag att du och K har mkt gemensamt. BRA driv och rubbet. Fint!!

Anna, ha en fin och bra midsommar!!!

Annika said...

Humlan:
FÖLL som en fura, blev så tagen. Hade absolut inga förväntningar. K och jag sa, efter showen, ska vi åka ner till stranden och titta? Sagt och gjort, det tog 4 minuter med bilen från förskolan till denna pärla. TÄNK om vi inte åkt ner!!! Så glad att vi for.
WOW!!
Tack gulliga Humlan.
Ha en fin midsommar. Vet att vädret är piss. SAMMA här, precis samma här.

Kramar i massor!!!

Annika said...

Vivan:
TACK gulliga du!!
Nej, firar inte. Känns inte så befogat då man bor här. MEN jag önskar DIG och er det bästa. Vet inte om min moster är på Junkars??? Eller om de är i Övermark?
Tyckte jag läste på FB att det var strömavbrott i Ledörssundet. GAAAHHHHH!!!!!
NO matter what, jag hade älskat att vara där, om så i DRIVIS!!!
:-)
Ni behöver regnet, och magin finns. DÄR finns den i allra högsta grad.
Ja, jag är avis.
Stora kramar!!!!

Annika said...

Erica:
Så är det. Det sitter inte i vädret. Det är ju samma på julen egentligen. Även om det är inte är snö och -10 så blir det julstämning.
Samma med midsommar. Det sitter djupare än vädret.
HAHA; ja din analys är nog klockren.
Så är det ofta, regn blir aldrig till sol. MEN växlande molnighet blir lätt till regn.
Nåväl, Erica, det är sällskapet, maten och inställningen som gör det hela!
SÅ du får nog en BRA dag!!
Men det är CLASSIC verkligen med skitväder hos er denna dag.
A CURSE!!
Men du, det vräker ner regn här också. och det är så mörkt och så grått.
Bara 21 grader.

Tack Erica, stället var mkt fotovänligt. JAG hade önskat att jag hade Canon med, det hade jag givetvis INTE!!
Så det blev iPhone för hela slanten då. Inte samma sak, precis.

Erica, ha en fin dag nu!! OCH njut av de dina, maten och allt som ligger i luften.
Det är där det sitter!!!

Trevlig midsommar!!!

Annika said...

AM:
Vilken överraskning det blev för mig detta. Hade ju hört om stället förr, men liksom ryckt på axlarna åt det.
Inte riktigt brytt mig om att kolla in det.
MEN NU!! När vi var 4 minuter ifrån stranden. DÅ!!
OCH så BOOOM vackert. Älskar också strandpromenader.
ÄR avis på dig som BOR så nära havet.
Absolut, AM,ska fota och blogga.
Glad midsommar. Regn i DC, i massor!!
Kramar!!

bettan said...

Så häftigt du hittat en ny pärla och det tack vare Karolina.
Så roligt det gick bra för henne:)

Det ser verkligen idylliskt och mysigt ut och så synd ni inte kunde ta er ett bad.

Alltså jag är kanske i andras ögon något tråkig i det här med helger och högtider. Jag är lika glad när-som jag får umgås med dem jag tycker bäst om.
Vi äter ju så gott som samma rätter oavsett helg;)

Ha det fint och jag ser fram mot bildbomb-OBX.
KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
JA!
Så glad över att hitta denna underbara plats inte alltför långt från hemmet. Undrar hur mkt mer jag missat ... förmodligen tusentals platser ...

JA, men så är det. Midsommar, jul, påsk ... inte sitter det i vädret, det sitter i sällskapet. I sinnet.
Så det blir lika fint fastän det regnar.
Så är det.

SANT, sgs samma rätter vid varenda storhelg hemma. Lite kul ju, haha!!!

OBX's coming up!!!
KRAMAR och trevlig midsommar!!!!

Vform said...

Jodå, vi satt hela kvällen utan el! Den kom ca halv elva! Kokade potatis o senare kaffe på husbilens gasspis! Men mysfaktorn var de inget fel på! :)
Var aldrig ut i stormen o regnet så jag kan inte svara på om grannarna fanns i sitt hus :) Nu mitt i natten är det betydligt lugnare o regnet avtagit!
Kramis!

Annika said...

Vivan:
OMG!!! TÄNK ändå!! Förra sommaren var det ett strömavbrott som varade i 6-8 h. Det kom efter ett stort åskväder. NU hade ni alltså liknande. Jösses.
SÅG ngn som filmat i sundet. Jösses vilket oväder. Mer oktober än juni.
Vilken tur att de har husbil så ni kunde koka. Alltså, jag hoppas nästan att min moster och Börje var i Övermark, för himmel vilket väder ni hade.
DOCK fattar om det var mer än mysigt!!!!!
Kramar!!

Anonymous said...

Härligt att hitta nya fina ställen nästgårds!
För mej är midsommar numer en extra ledig då man umgås med vänner och har trevligt. När barnen var små var vi alltid iväg och dansade runt någon stång och det var viktigt då men inte nu.
Ha en riktigt härlig resa!
Kram från Anette!

Eva i Dalarna said...

Ja i år var jag ledig midsommaren så det var ju härligt. Eftersom jag jobbar efter schema så blir det ju jobb när som helst, helg som vardag. Och jobbar man som jag på natten så måste man ju sova på dagen. Jag sov till klockan var ett på midsommarafton, sen var huset fullt med barn och barnbarn. Majstång och små grodorna och sill och grillat...som vanligt. Och så blåst och kyla och regn. Också som vanligt!
Men mysigt hade vi och vi satt i förtältet till en husvagn och där blev det varmt. Och vinet var gott. Så det var en bra midsommar!
Nu längtar jag till semestern men har 4-5 veckor kvar till dess så det blir att kämpa på.
Ha det så mysigt på er resa, kul om du bloggar därifrån!