Thursday, January 18, 2018

Snö, Kallt, Filmtips från mig och så veckans Netflix!




Hej torsdag!




*   SNÖ!


Vi fick lite snö igår natt.
Det är väldigt trevligt att vakna upp till, tycker jag. Fast jag föredrar att verkligen SE snön falla. Det är nog helt enkelt så att jag ÄLSKAR snöfall. Får en kick av att se fallande snö.
Jag tog givetvis en promenad i det vita. KALLT var det också. SKITKALLT. Det är alltid kallt då jag travar ut på golfbanan under vintern. Alltid.
Vinden ligger verkligen PÅ där. Men härligt är det, och jag älskar det faktum att golfbanan tillhör OSS som bor runt den då det ligger snö på marken.
Då ingen kan golfa kan vi andra (icke-golfare) njuta av den på allra bästa sätt. Här är lite bilder jag tog med min Canon igår på morgonen.



Min nedre altan, som ni sett många gånger förr under alla årstider.


Här är det så öppet och blåser SÅ hårt.


Den lilla dammen vid golfbanan är säkert bottenfrusen.















Lake Thoreau






*   KALLT!

Nu lär det inte bli mer snö i januari, enligt meteorlogerna här.
Det ska bli milt månaden ut. Tråkigt. Ja, då talar vi temperaturer runt 5-12 grader och sådant TRAMS. Februari får jag ställa mitt hopp till istället, haha.
Det positiva i DEN kråksången är det blir klart skönare inomhus. Ni vet ju att mitt hus, och de flestas hus in da US, blir isande kallt på vintern.
Peter köpte ännu ett nytt extraelement häromdagen. Igår hade vi TVÅ element igång i vardagsrummet samtidigt. Plus att värmen i huset givetvis jobbade för högtryck, vår värmepump.
Jag, som befinner mig mitt i klimakteriet (höhö) borde vara varm i mig själv, men det är jag INTE. Snarare tvärtom. Tycker att jag fryser HELA tiden.
Man kanske borde skaffa sig något sådant här?




Bilder från sharktank.com  KOMISKT!! Men nej, jag tror jag avstår. Filtar duger lika bra, haha.




*   Bra film!


I söndags var Peter och jag på bio. 
Det blir ganska mycket film på bio för oss två så här års under The Award Season.  OCH, sanningen är ju den att, film ÄR bäst på bio!
Vi såg Three Billboards outside Ebbing, Missouri.
Ja, hörni, skitbra!! Jag ger den fem stjärnor av fem! Vilka skådespelare och vilken handling. Jag tror att den här filmen vinner Oscar för årets bästa film. Dessutom är jag rätt säker på att bästa kvinnliga huvudroll kommer att gå till Frances McDormand. NI ska se hennes tolkning av den roll hon gör. DÄR snackar vi modig kvinna som inte tar skit, av någon! Bästa manliga biroll borde Sam Rockwell ta hem. GUD jag gillar honom, och den osympatiske rollen gör han till sin.
GÅ och se denna film!!
Fler biofilmer blir det inom snar framtid. Varje gång jag går på bio tänker jag att vi borde gå oftare. Bio, det är speciellt.






*   Netflix


Netflix is da shit. Det vet ni alla som har den. En gång Netflix, alltid Netflix. OCH nej, jag är tyvärr inte sponsrad. DET hade varit något det, haha.

Just nu betar Peter och jag av avsnitt för avsnitt av Black Mirror. Vilken intressant serie det ÄR! En lite skruvad framtidsversion med teknik och sociala medier i blickfånget. Ibland så skrämmande att se, eller för det allra mesta är det med ilningar av oro man ser avsnitten i Black Mirror. De ligger farligt nära verkligheten och vad som kan/kommer att hända i tekniken. Samtliga avsnitt av avslutande. Du kan blanda och ge mellan säsongerna, vilket vi gör. Se vilket avsnitt som helst, och du fastnar.
Men här listar jag mina favoriter, än så länge.

Nosedive
Hang the DJ
White Christmas
San Junipero
Black museum
USS callister




Musiken i Black Mirror är också SÅ bra!! DET kommer ni att märka direkt!



Nu får ni ha en riktigt fin och bra torsdag. Jag skriver imorgon igen!


13 comments:

Äventyret framtiden said...

Nu just ser det ut som om vi är i väderbalans Annika. Så där ser det ut här också...få se om jag får till några vinterbilder idag. Vi har minus fem grader för tillfället men också här har det lovats mildare väder igen men också mera snö. Få se vad som händer.
Ha en fin dag!

Annika said...

Karin:
Sådär en dag ja, haha. Men snart är det milt här. Ja, kanske hos er också, men inte lika milt som här.
Ja, fota lite i den härliga snön. Älskar sånt. -8 här nu på morgonsidan. Ska precis ta min morgonprommis. Ska bli härligt.
Hoppas på mer snö hos er :-)
Ha en fin dag!

Steel City Anna said...

Oj, jag föredrar nog en vanlig filt. Såg inte så dumt ut när de står upp men när de sitter ner var det ingen vacker syn direkt :)

Så vintrigt ni har det! Här fortsätter det med snett snöblandat regn. Hoppas på nåt litet uppehåll imorgon så att jag kan gå en promenad utan att bli dyngsur och riskera att blåsa bort.

Anonymous said...

Du skulle vara här då för det har snöat sakta och fint i snart tre dygn! Men nu verkar det som det slutat och istället kommer kylan.
Ja, ja bara att tugga i sig! Och elda i brasan så jag slipper frysa!

L said...

Ah, detta svängande vinterväder. Kul för dig att du får lite kallt en liten stund iaf. Vi har grått och ett par plusgrader i vanlig ordning, men till helgen skall vi uppåt Bohuslän och där skall det vara lite minus. Skall bli mysigt.
Den där filmen såg jag i söndags. Makalöst bra! Instämmer i att den är värd en Oscar för bästa film. Kan definitivt vara en av de bästa jag någonsin sett. Och helt oförutsägbar, inte sant?
Köp du en sån där mysig tröja/pläd/säck... Säkert jättemysig (och ful, men vad gör väl det?)
Ha en bra kväll!
/Lisa

Monica said...

Vacker vinterpromenad! Är fint när det faller lite snö och inte blåser, det kan vi vara utan, men när det dalar så där i mängd som det gjort här nu är vackert och känns så fint. Och fint hos dig med!

Visst är bio så trevligt! Är nån viss stämning tycker jag och alltid lite trevligt runt om också, gillar det. Och bra att gå iväg och koppla av lite mer och bara fokusera på filmen.

Synd ni har så kallt inne fast verkar lite otympligt att gå runt i en säck:-), tur det finns extraelement, finns ju elkaminer också, de drar väl en del el men inte så mycket tror jag och sprider värme bra med sin fläkt. För usch att frysa inne.

Jag är en sån som fryser lätt om jag inte är varmt klädd, min kompis blir helt förundrad när jag säger att jag inte svettats en enda gång på grund av ålder:-), nej faktiskt inte, enligt henne är mitt hormonsystem i total balans, som ditt då, så nu vet du:-), hon svettas i varenda affär medan jag går i min ullkappa inomhus som om ingenting hänt, och växlar om ute för jag blir lagom varm igen då så jag inte fryser heller.

Ha det fortsatt bra och klä på dig ordentligt Annika:-)

Anne said...

Hahaha, en sån där hoodie vore ju nåt. Bilden där de sitter med hoodien, sminkade och med drinken i handen är ju för skön.... Vilka fina vinterbilder, det SER kallt ut på dem också. Black Mirror fick jag upp ögonen för tack vare dig. Lustigt nog så har jag efter att jag känner till serien läst och hört massor om den, så undrar hur jag kunnat missa den så länge som jag gjorde. Men som sagt, fick tips om den via dig och tidigare inlägg du skrivit. Det tackar vi för! Jag har sett flera av de avsnitt du listar upp som dina favoriter och håller helt med. Den nya säsongen har jag inte hunnit titta på än men precis som du säger så gillar jag också hur man kan mixa och blanda, engångs-avsnitts-formatet gillar jag skarpt. Apropå tv, har du sett Big Little Lies serien? Med Witherspoon, Kidman, Skarsgård med flera. Den fick ju pris nylien, det gjorde faktiskt jag började se den häromdagen. Hunnit med bara första avsnittet än så för tidigt säga nåt vad jag tycker.
Kramar!

Annika said...

Brysselkakan:
Det skulle jag gärna ha varit. Låter som min vinter.
OCH brasor. HATAR verkligen att frysa inomhus SÅ vidrigt.
So stay warm :)

Annika said...

Lisa:
Precis hela tiden.
Trist är det. Riktigt trist. Annars har januari, och december också, varit bra och kall (med ngra få undantag).
Ja, vad härligt med lite minus för er i helgen. Förstår att du gläder dig.
VISST är filmen BRA!! SÅ IN YOUR FACE bra!!
Ja, jag tror på Oscar för den!! BIG TIME. Totalt oförutsägbar, verkligen!!
Skulle vilja se om den.
Näee, jag har så mkt filtar och tjocka koftor att jag tror jag avstår, haha.
HA en jättefin helg nu i kylan!!

Annika said...

Monica:
Det var fint igår, men blåsigt. Fast det kan jag ta. Idag var det ännu kallare då jag var ute, tror jag. Men det är snart ett minne blott. Just blåst är verkligen jobbigt ibland, om man går i hord motvind och kämpar som en gnu.
Ert snöfall som ni har och har haft ÄR det idealiska. Helt underbart!!
Älskar att se snön falla.
Film är klart bäst på bio. Då är det bara filmen och en själv. Ingen mobil man tittar på, ingen som stör. ÄLSKAR det. Roligt också att se med så många andra samtidigt. En speciell känsla.
Avstår från att köpa säcken, haha. Har så mkt filtar och koftor etc. Men kul med kalla hus är det INTE. Elkaminer, kanske vore ngt att kolla upp? Ska göra det.
HAHA, jasså ,ja ... jag är lite förvånad att jag inte har vallningar och sånt. Ibland kan jag bli varm, men det är sannerligen inte ofta nu på vintern. Ja, det är bra att få den här lilla pepp-talken, Monica. TACK!!
Ha en fin kväll!!

Annika said...

Anne:
HAHA, och OBSERVERA att den ena har skor på sig i soffan. HAHA. Komiskt.
Nej, jag avstår från en sådan, men jag kan tro att den är skön.
KUL, har skrivit om black mirror förr, och ffa Nosedive den ggn tror jag. SÅ BRA!! Så krypande otäck också.
Det avsnittet som ALLA rankar som nummer 1 föll jag inte för så värst, Be Right Back. Vet inte, det grep mig inte såsom de andra har gjort. MEN, alla avsnitt är ju bra. SÅ otrolig twist på dem, och bra att de är avslutande varje gång.
HAR försökt mig på Big little lies, inte fastnat. Inte alls. MEN, jag måste nog ge det ännu en chans. MED tanke på alla priser det hämtar hem och så ...
Du får berätta sen vad DU tycker!!
Kramar!!

Miss Marie said...

Härligt med snö! Här fick vi yttepytte som redan försvunnit, men vi ska till mina föräldrar i helgen och där finns det mycket mer, det ser vi fram emot!

Tack för Netflix-tips! Vi är just nu mitt uppe i Outlander, och har ni inte sett det rekommenderar jag det varmt!

Ha en fin helg!

Annika said...

Marie:
Ja, så fint med den. MEN den är väck nu. Nu blir et milt.
Härligt med all er snö!!! ÅÅÅ!!
Outlander har jag inte sett. Tack för tips.
Ha en fin och bra helg!