Thursday, January 25, 2018

Semlor, SVÅRT kommentera Blogger, KUL med feedback, Alaska på TV, Reston--bästa platsen enligt Money Magazine!




Hej och godmorgon så här på torsdagen!




*   Semlor

Nu har tiden för semlor kommit. MED BESKED!
Semlor i parti och minut. Överallt. Alla möjliga och omöjliga semlor (som nacho-semlan). Gillar att det är så mycket nytänk just runt semlan.
Det är kul att se vad bagarna kommer på varje år.
MEN, jag är nog väldigt traditionell själv. Bäst gillar jag en klassisk semla-- god bulle med mycket kardemumma, massor med mandelmassa och rikligt med vispgrädde. Mandelmassan får absolut inte vara blandad med grädden, utan den ska ligga i bullens urgröpning.
Jösses AMALIA vad jag blir sugen på semlor NU!!!
Här i USA är det ingen som vet vad semlor är,  om man vill ha sådana så får man vackert baka egna (och jag bakar inte). ELLER, så får man vänta på att en god vän bakar, och som tur är har jag sådana VÄNNER. GULD!!!
Men, man kan fuska fram semlor också, det har jag lärt mig via olika USA-svennegrupper jag är med i på Fejjan. Vi har ett bröd som heter Hawaiian Sweet Roll, och det ska vara ett "hack" man kan använda för just semlor.  JO, jag tänker testa det. Hehe.
OM jag vore i Sverige skulle jag förmodligen föräta mig på dem. Det är TUR att jag inte är i Sverige, med andra ord.

Vilken är DIN favorit bland semlor?
Har du ätit någon ännu?


Bild från SVT.se


*   Svårt kommentera



Alltså, är det någon annan av er som har problem med att kommentera blogger-bloggar?
Just nu tycker jag att det är lite knepigt, kanske framförallt på min egen blogg (då jag svarar på kommentarer).
Jag skriver det jag ska, trycker på “publish” och sen tar det SÅ lång tid innan Blogger “svarar” och lägger upp kommentaren. Detta händer på andra Blogspot-bloggar också, speciellt de som har “pop-up”-kommentarsfält, som jag.
Jag använder oftast Safari som browser, det kan ju vara ett sådant fel. Safari kan lätt strula. Borde nog prova att gå in via Chrome mer.
That being said, har ni problem att kommentera här? DO tell!!!







*   Roligt


Tack för all härlig feedback igår om småsaker som imponerar på oss i vardagen. Jag satt och nickade igenkännande på nästan allt ni skrev om. Roligt!!
Att tänka på sådana småsaker i vardagen är lite kul. Jag tror vi imponeras så smått av våra medmänniskor hela tiden.
Det är BRA!!



*   Alaska på TV


OM det är en stat i US jag imponeras (här är vi på't igen) är det ALASKA!!
Drömmen för mig är att åka dit. Helst långt in i staten, helst norrut och helst utanför det som en turist vanligtvis ser.
Att komma till Anchorage lockar inte så mycket. Nej, jag skulle vilja ut i bushen!! Den riktiga landsbygden!
Det finns många serier man kan följa på TV som handlar om människor som bor i Alaska. Jag vet inte hur vinklade dessa serier är egentligen? Jag skulle vilja veta så mycket mer. Men, att landskapet är farligt och vackert och enormt ödsligt råder det nog ingen tvekan över.
Jag tittar ibland på  dokumentärserien "Alaska, the last frontier". Det programmet följer två bröder och deras familjer som har sina gårdar på landsbygden, hur det sliter och planerar för att få vardagen och den långa vintern att gå ihop. Mycket jakt, fiske och odlande. De säger sig vara helt självförsörjande, men jag vet inte hur mycket som egentligen ÄR sant.
En annan serie jag följer från Alaska är “Life below zero”, och den är nog ännu mer fascinerande. Där följer man människor som verkligen bor isolerat. Men återigen, hur vinklat är det inte? Finns det verkligen någon som bor helt ensam och som har 300 kilometer till närmsta granne? Hur klarar den personen ens av det utan att förlora förståndet?
Ja, sånt får man veta i detta program. Men återigen, vem VET hur det egentligen är?
Jaja, totalt tagen blir jag av sådant iallafall.







*   Reston! Bästa stället att bo på i Virginia!


Money Magazine kom nyligen ut med de allra bästa platserna att bo på i varje stat i USA. I Virginia blev Reston utsett till det bästa stället! YAY!
OCH jag håller ju med, såklart. Stolt lokalpatriot som jag är. Jag stortrivs här! Det vet ni. Ni, kära läsare, vet också hur vackert det är och vilken mångfald jag har runt hörnet.  Jag flytt int'!

Så här står det i Money Magazine:

Reston, Virginia
Population: 61,319
Projected Job Growth: 3.07%
Median Household Income: $112,722


Reston was once just an idea. In the early 1960s, architect and economist Robert E. Simon mapped out a vision for a community that upheld open space, recreational facilities, and aesthetic beauty. Today, the thriving Washington, D.C., suburb includes expanses of parks, lakes, golf courses, and bridle paths. Reston Town Center, the community hub, provides an array of dining, entertainment, and shopping venues; the town is also the site of a Google office and five of the largest venture capital firms in Virginia, as well as a Metro rail station for Washington commuters.


Med denna torsdaglista önskar jag er alla en FIN och BRA dag.
Jag återkommer med ett blogginlägg imorgon fredag!

30 comments:

Anonymous said...

God morgon från ett blött Åkersberga, här har nu snön regnat bort så nu är det bara fläckar här och där. Inte gör det mig nåt, tvärtom.

Semlor, ja, min absoluta favorit är en semlewrap från Tösses Bageri vid Karlaplan, den är sååååå god. Äter ingen annan. Har aldrig varit speciellt förtjust i semlor förrän jag smakade en wrap, då insåg jag hur gott det var, den tunna degen, den lena, goda mandelmassan och så riktig grädde, mums! Ska in till stan nästa vecka och se om de kommit loss med semlorna än.

Hade problem med att kommentera igår, så till slut gav jag upp. Hoppas det funkar idag.

Kram Yvonne i Åkersberga

Steel City Anna said...

Har precis samma problem med kommentarerna, det blrjade för nån vecka sen. Det tar superlång tid från det att man trycker på 'publish' och jag måste ofta trycka två ggr. Har provat olika webläsare och samma problem i alla. Konstigt! Och så himla irriterande om man skriver nåt långt som försvinner.

Nachosemla låter lite underligt! Jag är mest förtjust i själva bullen faktiskt, en slät kardemummabulle med en stark kopp kaffe. Det är rätt bökigt att baka sånt som ska jäsas, har oftast inte tålamod till det. Jag bakar jättemkt sockerkakor, kladdkakor och smulpajer.

Kul att få veta lite mer om Reston!

olgakatt said...

Jag har samma problem med kommentarer, ibland klickar jag flera gånger för att jag inte ser att det ”tar” med påföljd att kommentaren dubbleras. Mycket irriterande!
Fastlagsbullar har jag ätit ett par stycken redan men ingen riktigt perfekt. Den perfekta bakar jag själv..... vill helst ha en klassiker men utan dammet på locket men gärna minivarianten. De nuvarande minivarianterna är i storlek ungefär som de gamla, de sk normala har antagit rent amerikanska proportioner!

Nä, jag flytt int heller! Gillar att bo med skogen in på knuten.

olgakatt said...

PS. Nu gick det supersnabbt att publicera!

Annika said...

Yvonne:
Godmorgon Yvonne!!
Hemma igen!! OCH i ett äkta tråkigt väder. BLÄ!!
Min kompis Lotta gjorde semmelwraps åt oss ett år, såååååå goda alltså!! Verkligen!!
MUMS!
Du får njuta av en sådan nu när du är hemma igen. Ett ljus i mörkret :-)
Jo, jag förstår verkligen att det nog är svårt att kommentera, har ju problem själv också. TACK för att jag fick veta. KRAMAR!!

Annika said...

Anna:
Ja, vad är det för ngt som pågår hos Blogger? SÅ tråkigt. HOPPAS att de fixar detta problem SNARAST!!
Precis, man får trycka två gånger, och ändå vänta. GAAAHHH!!
Det måste ju gå snabbt och lätt att kommentera.
Nachosemla låer onekligen lite annorlunda. Skulle gärna prova en själv, men håller mig helst till de verkligt traditonella.
Ja, det var kul att bli bästa stället att bo på. HAR hänt förr också att vi blivit utsedda till det. Alltid lika kul, och lokalpatrioten i mig jublar :-)
Ha en fin torsdag!

Annika said...

Olgakatt:
HEJ!! Välkommen tillbaka!
ja, detta verkar vara ett universalt problem hos blogger just nu. Tråkigt. Nu har jag bytt till Chrome så vi får se om det blir bättre ...
Troligtvis inte. HOPPAS verkligen blogger fixar detta snart. Trist och det tar för lång tid.
Jag tar hellre en stor fet semla än en liten "slider" hihi!!
ja, jag blir så stolt och glad när Reston får sådana här utmärkelser. Stolt lokalpatriot som jag är :-)
OCH det är bra att du är det på ditt håll också!
Ha det så BRA och kom snart tillbaka igen!!
NU ska vi se hur detta går när det ska publiceras ...

Annika said...

Olgakatt.
Funkade direkt för mig på Chrome nu också!! MEN det är säkert bara tillfälligt, hehe.

Eva i Dalarna said...

Det händer att jag köper nån semla och då blir det oftast den traditionella. Fast egentligen gillar jag inte mandelmassa så när jag bakar egna, vilket jag oftast gör, fyller jag dem med vaniljkräm istället. Men jag äter inte semlor förrän några veckor före påsk, håller på traditionen lite där, för egen del.
Ha en trevlig helg!

Madeleine i USA said...

God Morgon och glad Torsdag!

Semlor!! Såå gott och jag har sett flera enkla goda varianter, så i helgen ska jag nog försöka fixa till några semlor till fikat. Gott!!

Reston verkar så mysigt och fint. Dina bilder därifrån är jättefina!

Stor kram

Humlan said...

Jag har också haft problem med att kommentera. De bloggar som är skrivna i WP har jag fått byta mail-konto, för att öht kunna kommentera.

Jag är också nyfiken på Alaska och när jag bodde i stan så hade jag en kanal som sände Life below zero, då hade jag den på inspelning och såg alla avsnitt. Här har jag bara sett att de har sänt några gamla avsnitt på någon kanal men eftersom jag inte längre har inspelningsmöjligheter så har jag missat dem för att jag inte tittat på tv just då. Funderar på om jag ska fixa ny box med inspelning, de är så mycket bekvämare att kunna titta när man själv vill och inte när någon annan har bestämt att ett program ska sändas.

Jag åt en semla i går, men det var en vanlig semla, jag har inte provat någon av de nya varianterna som har kommit under senare år, men visst är jag lite nyfiken på dem så det blir nog en test om jag får tillfälle.

Här har snön regnat bort, i dag blåser det friska vindar och jag såg just att vintergäcken börjar titta upp i rabatten.
Nu ska jag läsa gårdagens inlägg, det lät intressant det där med småsaker.

Ha en bra torsdag!
Kramar!

Annika said...

Eva:
Gillar du inte mandelmassa!!?? Det godaste som finns :-)
Trevlig helg!

Annika said...

Madeleine:
Godmorgon!!!
Semlor, men så galet GOTT!! Nästan det bästa jag vet när det kommer till söta bakverk. MUMS!!
Absolut, har sett så många bra tips m Hawaiian Sweet rolls. Lätt och bra!! Perfekt. Vi får testa, du och jag!!
Tack, ja Reston är så mysigt. Du får kolla vilken plats som knep ettan i Florida!!
Stor kram!!

Annika said...

Humlan:
SVÅRT är det. Riktigt knepigt. Ibland vill det sig direkt, ibland går det inte alls. Trist då det blir så. Får ta och googla lite på det hela.
WP har jag aldrig problem med. ÄN så länge, ska vi tillägga.
VISST är det galet fascinerande med Alaska. Life below zero är EXTREMT intressant, det måste jag säga. Jag gillar den verkligen!!
JA, jag tycker absolut du ska skaffa ny box!! Men undrar inte du, som jag, hur vinklat det egentligen ÄR??? HUR nära ligger närmaste stad? Var går barnen i skola? Hur får de sin post? Hur handlar de sin mat. Jag skulle verkligen vilja veta. OCH vad händer då de blir sjuka? Ja, Sue var ju i fairbanks då hon opererades. MEN ÄNDÅ!!!
Ja, jag vill ha svar på allt det där ... haha.
Absolut, de vanliga semlorna är ju godast, men KUL att testa ngt nytt. Gillar det här med olikt semletänk hemma!!
Ja, jag har sett att ni har bedrövligt trist väder hemma. MÅ vintern snart komma tillbaka.
HIHI, hoppas du gillar gårdagens, det var kul att läsa alla kommentarer.
KRAMAR!!!

Humlan said...

Jag har, som du, funderat på vinklingarna i Life below zero. Men det är ändå intressant att se hur de faktiskt försöker klara sitt liv oavsett hur långt det är till närmaste samhälle (och barnfamiljen bor väl i en by när de är i sitt fasta hem?) och de har ju filmteamet omkring sig när de är ute i vildmarken, frågan är hur det är när de inte filmas. (Och hur skulle de klara sig utan inkomsterna från att vara med på tv?)

Nu har jag läst det som skrevs i går och det var kul att läsa både det du skrev och kommentarerna. Jag är tyvärr en sådan som sällan lyssnar på poddar, mest för att jag inte kan lyssna med lurar eller proppar, vet inte om det är p.g.a. tinnitusen som jag är ljudkänslig, men jag klarar inte av skarpa ljud samtidigt som jag måste ha lite volym för att höra vad som sägs. Jag använder alltid proppar när jag pratar i mobilen, för annars har jag svårt att höra vad folk säger, men jag rycker till så fort det blir några skarpare ljud. Jag är en sådan som håller för öronen när det kommer förbi ett utryckningsfordon med sirenerna på, när jag går ute.

På tal om sopsortering så hörde jag av en som jobbat i en av de fabrikerna som gör kartongpapper att 50% av pappersmassan i den fabriken kom från returkartongpapper! Det är roligt att höra att det verkligen används, det är ju många som tvivlar på det fortfarande.

Kunde inte låta bli detta tillägg, skulle ha kunnat skriva mer om gårdagens inlägg, det var kul att läsa.
Kram!

Annika said...

Humlan:
DET är skumt. DET tycker jag nog.
Ja, i den lilla byn finns det ju alla ggr ett nätverk sas. Men de andra?? Man ser ju att den unge killen HAR en bil tex, och jag får anta att han kör den ibland.
OCH precis, när de filmar är ju teamet där, exakt. MEN sen då? Då de är ensamma!!! Otroligt.
Men ändå, verkligen en coolt program. Beundrar dem, och inser att jag ALDRIG skulle kunna klara det livet.
Sen är det ju så DRAMATISKT allting. OCH det är ju såklart producenterna som ligger bakom den biten.
Hursom, fascinerande program.
Kan förstå att det kan vara jobbigt att lyssna på poddar etc . Du kan lyssna utan dem också, förstås. Precis som du talar jag alltid i telefon via propparna. Hör så mkt bättre då.
ja, fint att det vi återvinner återproduceras. SÅ bra!!
TACK så roligt att du gillade det, Humlan. Såklart helt OK att du kommenterar det i detta inlägg.
Stor kram!!

Anonymous said...

Betr. Alaska

Tror inte du skulle vara länge i en av byarna, dit det inte
finns vägar utan allt måste flygas in av s.k. bush piloter.
Och du och Peter kunde knappast promenera till supermarket
med ryggsäckar och handla. :)

Förstår inte att så många människor liksom MÅSTE höra
nånting, varän dom är. Gnällig gammal gumma i dag.
Men sola ho skiner, och kyligt är det, så jag är säker på
att fick dej en härlig PW i morse.

Ruth i Virginia

Monica said...

Om kommentarerna, tänkte skriva om det förut, tror det varit så i ett par veckor minst här och nu är det bättre sen ett par dagar, fick kontakt med en expert, tydligen så gås allt igenom via USA, är väl där själva centrat finns och det gällde all säkerhet som de stärker nu eller vad man ska säga, det behövs och det spelar ingen roll vilken sökmotor man har, bra om de gått ut med det för många ändrar ju när det krånglar.
Jag satt länge efter att ha tryckt på publicera och väntade och väntade men sen fick jag veta. Är nästan som vanligt igen nu här.

Och semlor, mmmm, har ju ätit en saffrans och nu har jag sett kära dotters semmelbak, hjälp så gott! Fast vi väntar lite här hemma, borde göra själv såg jag, får se hur det blir med det:-).

Och Reston, förstått att det är bäst:-), verkar så fint och jag läste om bakgrunden förut, hur allt kom till, hade ju ingen aning om det var en stor stad eller liten.

Alaska är nog spännande, Annas kompis från gymnasietiden bodde där i flera år, hon bloggade om det och när jag såg de svarta björnarna i trädgården fick jag lite rysningar, hon är tuff, tycktes klara det mesta och tog allt naturligt. Roligt att läsa om hennes vardagsliv, ja det finns ju också och fungerar. Hon tog det som man måste, anpassade sig och fick allt att fungera. Fast jag tyckte hon var tuff måste jag säga men mycket intressant att vara med om. Är en finsk mycket pigg och söt tjej som växte upp i Stockholm. Och tuff! Det är det där vikingaarvet du vet:-)

Annika said...

Ruth:
Njaee, men nu handlade det inte om att jag skulle flytta till bushen i Alaska, haha. Utan om de människor om vilka dessa tv-program handlar om.
Min undran var hur vinklat det är? OCH hur mkt av sanningen man egentligen ser.
Att man inte kan gå till Safeway däruppe fattar jag nog.. HAHA. Jag har så mkt frågor om dessa människor som bor däruppe, och som ffa below zero handlar om. HUR vinklat är det? Vad är drama? Vad är på riktigt?
Jag har inga planer på att flytta dit, Ruth :-D
Att lyssna på radio är bland det bästa jag vet, och allra bäst är det då jag är ute och går. Idag lyssnade jag på USA-podden i P1. Lika bra som vanligt!
MEN; du har så rätt, jag fick en härlig PW imorse!! Inte alls dumt!!
Lite kallare skulle det gott kunna få vara :-)
Ha det så gott!!

Annika said...

Monica:
SÅ jobbigt detta strul. När jag skulle publicera kommentaren ovan var det såååå segt. Trist med blogger-strul.
Ja, jag har själv tänkt googla problemet under dagen. Ja, blogger ägs av google, så det går genom US allting.
Bra att de förstärker säkerheten, det gillas. OCH vi ska hoppas att det snart är smooth sailing igen ...

Saffranssemlor är så gott!! MUMS. Det är ju den perfekta kombon, saffran, mandelmassa och grädde.
Jag ska fuskgöra mina semlor, haha. MEN vet ju att jag får goda hemma hos vänner sen, MUMS!!!

Reston är bäst, haha. MEN jag är ju lokalpatriot också! OCH stormtrivs. De skriver lite fel i Money Magazine, vi är ingen stad. Har inga stadsrättigheter. MEN mkt folk bor det här, och stadslikt är det på sina ställen. Men stad? Nej.

Alaska är spännande!! Följde också en svensk tjej som bloggade därifrån också, Ann. Hon bodde utanför Fairbanks. OCH i ett hus utan toa, så de fick ta med geväret när de skulle ut på dass alla tider på dygnet. Hon åkte skidor till skolan (uni) etc. SÅ fascinerande, och ändå var det utanför Fairbanks. Ett helt annorlunda liv! Det verkar som om MÅNGA from "the lower 48"--kontinentala USA-- flyttar dit, och älskar det!!! Men jag tror som du, man måste vara av ett särskilt skrot och korn för att greja det däruppe. Mkt intressanta program som kommer därifrån. OCH det är inte för inte som de är SÅ poppis!!

Anne said...

Precis som du skulle jag vilja veta HUR vinklat är det, hur nära sanningen (eller långt ifrån) är det? Tänk om det ungefär är så som det skildras? På riktigt alltså. Eller nä, högst antagligen inte. Men visst fascinerar det, att få veta mer. Haha, nä inte flytta dit men MYCKET gärna besöka. Det vore nåt. Helst bli guidad av nån som bor där, kan landskapet utan och innan och man liksom skulle få hänga på bara och känna sig man är i trygga händer. Om du förstår vad jag menar. Det är nånting fascinerande med platser som är avlägsna, där man måste leva ett liv på andra villkor. Det behöver inte bli så extremt egentligen, jag tycker det skulle vara tillräckligt exotiskt att t.ex. prova på att bo ute på Cape Cod eller Hawaii ett år... Alltså, det går ju inte att jämföra med att bo ute i ingenstans i Alaska. Men du vet och förstår tror jag. En dos av att vara avskuren, leva under andra premisser än vad man gör nu, mer avskildhet och mer ett med naturen på sätt och vis. Samma som om ni skulle testa ett år att bo i sommarhuset i Finland, gå året runt som du pratat om förut. Bara den upplevelsen tycker jag låter "extrem" och som nåt fascinerande och nästan helande på nåt vis, sprirituell upplevelse nästan.
Vad jag kan minnas så har det aldrig strulat med kommentarerna, inget jag kan komma ihåg och om det gjort det borde jag minnas för sånt gör en ju superirriterad. Kör alltid chrome men det kanske inte spelar roll utan bara varit tur...
Men åååååh så sugen jag blir på semlor nu. Jag läste för första gången om tipset använda Hawaiian rolls till semor på eastcoastmoms insta-sida (tror jag det var) och gjorde direkt en mental notering att det där ska jag testa. Måste göra det till helgen känner jag. Nä, baka går helt bort för mig. Jag bakar men det är basic saker som kladdkaka eller nån bärpaj. Att baka semlor från scratch kommer inte hända. Ja just ja, du har ju dina svennevänner där det finns baktalanger så kan tänka mig du får äkta vara den vägen. Slurp alltså. Hoppas Hawaiian rolls kan funka hyfsat, för nu vill jag äta semlor.
Yay för Reston!!! Förstår till fullo Reston fått sån fin utnämning, har jag förstått på dig under årens lopp att det är hög livskvalité bo där och du visar ju med bilder hela tiden vilken fin natur du har tillgång till.
Det verkar som att Reston grundades och planerades så smart, mycket tilgång till natur och hur man valt att låta stan utvecklas och växa. På ett smart sätt. Undrar om man gör så mycket numera? Tycker det mesta nya som växer upp sker på bekostnad av grönområden och ytor, det är mer tätt, sammanpressat och så slår man upp en trist liten park och tycker det ska räcka. Modern, ny stadsplanering tycker jag tyvärr känns anonyma, trista och där nåt fattas. Vet inte hur det är hos dig, men alla nya områden som växer fram här har en helt annan stil jämfört med det som byggdes för säg 30 år sedan och de gamla kvarteren eller förorterna. Nu är det tätt tätt mellan husen, gatorna är smalare, mindre natur sparas och mer ska byggas upp tätt. Så har dinosaurien talat :)
Kramar!

Annika said...

Anne:
Exakt!
Vad är sant, vad är vinklat, vad är dramatiserat???
Producenterna styr ju stenhårt, det vet vi. OCH ju mer drama desto bättre är det. SÅ vad ÄR egentligen sanning och vad är styrt sas?
Fascinerande är det iallafall. OMG, jag blir helt PAFF!!! Ska nog till en särskild sorts person för att kunna bo där, ja såvida man inte bor i en stad eller förort. Men annars!! WOW. Vet att det finns mer bush piloter där än ngnannanstans i US. Att man till vissa ställen bara KAN ta sig med flyg. Och ett litet flyg då.
Skulle också vilja bli guidad där av ngn bushman eller kvinna. Inte via en kryssning etc, eller ngt annat tillrättalagt. Klart, skulle inte tacka nej till en KRYSS. I'd love it. Men du vet vad jag menar ...
I prncip skulle jag nog kunna bo varsomhelst om det bara gällde ett år. Skulle vara KUL!!!
Precis, för mig skulle ett år i sommarstugan vara extremt. Vet ju inte ens om jag skulle greja det.
Kommentarerna HAR bråkat här ett tag. BRA att det funkat för dig!! Underbart. Vi ska hoppas att det snart förbättras.
Semlor ja, mums. Sweet hawaiian rolls får bli ett substitut. Men sen vet jag att jag får the real thing :-)
Reston är trevligt, det är det verkligen!! Älskar att bo här. SANN lokalpatriot.
Visst, det är verkligen smart planerat, och Robert E Simon hann bo här länge innan han dog vid 102 års ålder.
Jo, visst planeras mkt som du skriver idag, även om jag ser mer town centers istf strip malls som byggs i nyare områden, men visst ... husen byggs precis som du säger.
Kramar till dig, kära Anne!!

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

– Ja, nu lider det verkligen mot semmeltider; det märks överallt. Både i och utanför cyberspace.
Tyvärr brukar jag vara dålig på att hålla koll på semmelnyheterna.
Ser semlor när jag går på affären, men annars brukar jag baka själv. Och då blir det den klassiska semlan.
Och jag håller helt med: Mandelmassa ska det vara! Godast! :-D

– Jag har inte märkt av några problem med att kommentera (men å andra sidan har jag ju inte direkt varit världens flitigaste kommentator det senaste året...)
Jag använder Mozilla Firefox på en vanlig PC.
Hoppas det löser sig med problemen; kommentarsproblem kan verkligen kännas frustrerande!

– Vad ROLIGT med utmärkelsen! Med tanke på hur måååånga städer/platser/orter det finns i USA kan man verkligen sträcka lite extra på sig när ens ort vinner i sådana sammanhang! :-D
Jag kan ibland känna mig lite smått lokalpatriotisk jag också när det gäller min egen hemstad. Av någon anledning känner jag mig alltid lite stolt när Piteå nämns i olika sammanhang.
Jag får lite känslan av "Åh! De (vilka det nu kan vara) känner till lilla Piteå" ;-)

Och jag får verkligen känslan, i alla fall genom de bilder jag sett här på din blogg och det du berättat, att Reston verkligen förtjänar den typen av utmärkelse!
Trots att jag aldrig varit där verkar det vara en så fin plats att bo på!


Hoppas du haft en fin torsdag!
MVH /Erica

marie smith said...

Åh vi har ett svenskt bageri här i Minneapolis och jag får nog ta mig dit och köpa några semlor. De ligger ganska så nära mitt jobb och det kan ju bli farligt i dessa semlor tider. Det är ju så himla smaskigt

Anonymous said...

Grattis Reston!

Jag gillade verkligen gårdagens inlägg, så mycket jag känner igen mig i, trodde jag var ganska ensam om att kladda ner allt, och dessutom har jag en förmåga att spilla på mig när jag äter. Och så har jag två saker till att lägga till listan, hur kan en del människor i slutet på dagen se ut som de precis tog på sig sina välstrukna kläder? Mina kläder blir skrynkliga hur välstukna de än var innan de kom på mig. Och hur kan andra rita med tuschpennor och liknande utan att få kladd på fingrarna? Fast egentligen borde jag kanske vara mer fascinerad av att jag själv lyckas få bläckkladd på mig när jag bara skrivit min namnteckning?
/Tysta C

Anonymous said...

Misstänker att de där serierna är rejält tillrättalagda, tyvärr. I alla fall kan jag meddela att tex Gold rush är otroligt tillrättalagt, har inside information där eftersom företaget min man och son jobbar på har sponsrat dem och sonen har även träffat gänget flera gånger på plats. Så att dessa serier du gillar skulle vara annorlunda har jag svårt att se, allt för publik, tittarsiffror och intäkter!
Semlor... Har lyckats undvika dem än. Gillar vanliga och vill blanda ihop grädde och mandelmassa själv i bullen! Men även saffranssemla funkar fint! Fick en vaniljsemla förra året och den var enbart äcklig...

Annika said...

Erica:
VISST gör det, och det märks precis överallt!!!
Mandelmassa en MASSE ska det vara. SÅ gott!!!

Blogger har haft problem, från alla möjliga webbläsare. Trist.
Det är segt och det tar tid.
Sånt är inte kul, för det ska ju gå snabbt och lätt att kommentera. BRA att du inte haft jobbigt med det.

ja, det är roligt när ens eget ställe får lite uppmärksamhet. OCH stolt lokalpatriot ska man vara, tycker jag. DET är bara KUL!!!
Så vi får sträcka på oss jättemkt då det händer, Erica!
:-)
Ja, jag har nog gett Reston mkt reklam, och det är kul. OCH jätteroligt att det märks via mina bilder.
Ni har ju sett MÅNGA, och sgs varje dag på instagram ;-)

Ha en in fredag!!!

Annika said...

Marie;
ÅÅÅÅÅ, gör det!!! OCH lyllos dig som har svensk bageri. DET har inte jag.

Annika said...

Tysta C:
TACKAR!!

HAHA, tack!!
Nej, du är inte ensam. Alltså inte alls, jag och många med mig, är verkligen grisiga. OCH man kan inte hjälpa det. Igår var jag ute på Happy Hour med mina tjejkompisar här, jag hade en ny stickad klänning på mig. OCH jag spiller på den, nästan det första jag gör!! GAAAAHHH!!! SÅ du är verkligen i stort sällskap av många :-)
Jag vet, jag impas också av folk som ser fräscha och nystrukna ut efter en hel dag. Fattar det inte. Hur gör de??
Underbart, tysta C, det su skriver om kladd från pennor. KÄNNER verkligen igen mig!!!

Ha en jättefin helg!!

Annika said...

Brysselkakan:
DET tror jag med. det läggs till extra drama BIG time. För, egentligen, hur spännande är deras vardagsliv på landet? Visst, annorlunda än våra liv. Men samtidigt är det ju så vana vid elementen och utmaningarna, ofta från barnsben. OCH då måste producenterna krydda på x 100.
När K var i LA praktiserade hon på en agency, bla för dem som gör Bachelor, och det är nästan manus där...så tillrättalagt är det, mer eller mindre. SÅ visst, som du säger, det SKA bli bra TV av det.
UÄÄÄÄCK, nej tack till vaniljsemla!! Skulle inte gilla det. Kvalmigt ju. Sen detta med syltsemlor, nutella etc. DÅ är det ju ingen semla längre, utan en annan bakelse.
Nej, det ska vara som det ska.
Trevlig helg!!