Friday, January 19, 2018

En titt på 2017, del 2.




Godmorgon och glad fredag!


Idag ska jag visa er den andra halvan av det år som just gått, 2017.
Jag hoppas att ni har lust att hänga med på färden och se vad som hände från juli till december.
Eftersom jag själv med glädje läser andra bloggares årskrönikor så hoppas jag att ni, kära läsare, inte blir alltför uttråkade av dessa två tillbakablickar som jag ger er denna vecka.

Hur som helst, här kommer andra delen.



Juli!





Då vi kom hem från OBX var det dags för både 24-årig bröllopsdag (den 3 juli) och att fira Amerikas stora dag, den fjärde juli.  The Fourth! Independence Day!  En rolig dag som jag verkligen GILLAR att fira och uppmärksamma.  Vi hade bjudit hem vänner och grannar på middag.  Vädret var ostadigt, och mycket HETT och fuktigt.  Vi kunde sitta på decket och äta, men vi fick äta efterrätten inomhus för då regnade det.


Den 6 juli styrde Karolina och jag kosan mot den höga nord!  Det här är en snapchat-bild som Karolina knäppte på Dulles Airport då vi satt i gaten!  Denna gång blev det Icelandair och slutdestinationen var Vasa.


OCH efter en lång resa, med lång väntan på Arlanda på nästa plan, anlände vi skäristugan och sundet.  EN underbar känsla!!  För att kicka jetlagen i arslet (haha) hängde jag med min bror (som anlänt från Umeå några dagar tidigare) ut och fiskade.  Det var en jättefin kväll, och naturligtvis drog min bror flera gäddor!  Här är en av dem.  Japp, det är catch and release som gäller!


Sundet en julikväll.  Vädret på dessa bilder må vara ljuvligt. MEN sanningen är den att det var en pissdålig sommar vädermässigt.  KALLT, blåsigt, grått och regnigt.  En av de sämre somrarna, utan tvekan.



Alla mina syskon med respektive och barn samlades på skären sommaren 2017.  Här är min brorsdotter Ella på det nybyggda däcket utanför gammelstugan som just nu restaureras.  Ella och hennes bror David höll föreställningar där för oss vuxna flera kvällar i rad.  SÅ gulligt.


Min andra bror, Staffan (just det, Gunnar och han är tvillingar) grillar kyckling för ett helt kompani på två grillar.  Så blir det då hela klanen är samlad.  Men middagarna är alltid goda och en fin tid på dagen.


Jag tror att vi hade knökfullt hus under sådär en tre dagar, sen började folk så sakteliga droppa av.  Karolina for till Stockholm för att träffa fyra kompisar härifrån som samtliga bodde i mina föräldrars lägenhet i Bromma under besöket.   Någon vecka senare for min bror Gunnar tillbaka till Umeå.  Staffan och Lisa och Sara och Håkan for tillbaka till Stockholm.  De som blev kvar var jag och mina föräldrar.  Från ett ganska hektiskt sommarliv gick allt nu in i en lugn sommarlunk för oss.  Inte så dumt med kontraster!


Den 28 juli bröt ett riktigt åskoväder in i sundet.  SOM det ÅSKADE, det slog ut strömmen i sådär en sex timmar.  Vi satt på däcket utanför huset och tittade ut över vattnet.  Sedan gick vi in och spelade kort med stearinljus som lyste upp, och en eld i öppna spisen. Mysigt.




Augusti!




Jag var kvar på skären tills den 17 augusti då jag for tillbaka till USA igen.  Länge stod jag i valet och kvalet om jag skulle lämna skären tidigare och åka till Stockholm.  Dock, så här i efterhand är jag SÅ glad att jag stannade kvar i Österbotten.  Bästa beslutet!  Visst, det var konstigt att inte alls vara hemma i Stockholm, men samtidigt kändes det bara så rätt också.  Bilden ovan är tagen på Gåshällan en underbar augustidag.  Vi kom ut till den ön tack vare våra skärigrannar, Thorleif och Carola.


Som sagt, den 17 augusti bar det tillbaka.  EN lång resa som började redan 4:30 då vi lämnade sundet för att åka till Vasa.  Mina flighter var sedan Vasa-Stockholm-Reykarvik-Washington.  Det var SÅ skönt att landa på Dulles igen efter den långa resan.  Skönt att vara hemma igen.


I Reston var det allt annat än svalt och grått.  Det var augustihetta galore och fukt därtill.  Hundra procent sommar.


Ja, och så var det dags att köra söderut och flytta in Karolina i nya lägenheten på Elon.   Sista läsåret på universitet, en mycket konstig känsla för oss alla.


Elon, alltid SÅ vackert och blommor precis överallt!


HAHA, och ja ... Här bor Karolina sitt sista läsår.   Hon bor i det gula huset till vänster om poolen.  Japp, dessa studenter har pool och klubbhus att använda när de önskar (ja på vintern är poolen stängd, men ...) .  Jag sa till Karolina att det är bäst att hon njuter i fulla drag det här året, nästa lägenhet kan bli en liten lya i Queens, fem trappor upp utan hiss och med badrum i källaren!!  HAHA!!


Peter och jag blev empty nesters återigen, men vi är rätt bra på det också vid det här laget.  Tursamt nog!



September!





Så blev det september och hösten nalkades.  Jag ska säga direkt, och det vet ni ju, att september här är mer som en sensommarmånad än en höstmånad.  Den är varm och sommarlik och ofta väldigt vacker!   Peter och jag började vandra igen, och det var så underbart.  Här njuter Peter av utsikten vid Bear's Den på Appalachian Trail här i Northern Virginia.


En lördag bröt vi ut på en lång vandring till Harpers Ferry i West Virginia.  En jättehärlig dag, och vi la mil under fötterna.  Allt längs Appalachain Trail igen.  Vi tog en Uber tillbaka till bilen från Harpers Ferry.  Briljant,  det upprepade vi senare också.  Det finns inget träligare än att gå samma väg tillbaka, och på det här sättet kan vi gå längre också.  Win-win!


Alltså, när man har vandrat ett par mil så finns det INGET som smakar bättre än en hamburgare.  TRO mig!!  Bästa vandrarmaten!  Den här godingen intogs i Harpers Ferry efter en lång marsch :-)





I september var det också dags för den årliga kräftskivan hos Lotta och Magnus här i Reston.  En verklig topptradition.  OCH maten är som på den finaste restaurang.  Här är en av tårtorna som Lotta gjorde.  MUMS!!


En lördag var det stadsvandring som gäälde för Peter och mig, vi gick långt, långt inne i DC.  Vi tog tunnelbanan dit och hem.  EN toppenbra och MYCKET varm dag.


OCH precis som alltid tog jag mina morgonrundor.  OCH gladde mig över den underbara naturen.  TACK naturen, och tack för att jag bor just här!


OCH jag började förbereda mig inför den kallare årstiden. MASSOR av doftljus inköptes på Home Goods.  Tro nu för all del inte att dessa räckte hela hösten, det gjorde de INTE!!


I slutet av september for Peter, jag och min svärfar ner till Elon.  Jag fick uppdraget att plåta de blivande skådisarna, de som tar sin BFA in Acting den 19 maj 2018.  Ett roligt uppdrag, och lättfotograferade ungdomar!






Oktober!





Helgen efter att vi varit på Elon med Pete for Peter och jag återigen ner till universitetet.  Denna gång för att se Karolina i pjäsen American La Ronde.  SÅ bra, och så roligt att komma ner igen även fast det bara var en en enda kväll och natt.  Duktiga, duktiga skådisar.


Japp, och så vandrades det givetvis.  Denna vandring var jättefin, och lite kortare.  Buzzard Rock i Shenandoah.


OCH så kom Karolina hem på höstlov!  Hon flög, och det är ju alltid bekvämt.  Här är vi på Bluemont Vineyard nära oss.  SÅ mysigt.


Hösten 2017 var en konstig sort.  Den var SEN och löven höll sig gröna länge.  Det sas bero på den stora torkan i augusti och september.  Det kändes som om naturen skiftade otroligt sent, en något underlig höst får man nog säga.


OCH jag tror att vi vandrade VARJE helg.  Här är Peter ute på höstens längsta vandring.  Den dagen knatade vi från 9 till 17!  DET var tufft, tufft, tufft.  Appalachain Trail i Maryland.  Precis som brukligt numera tog vi en Uber tillbaka till startpunkten.


Vandringar och vingårdar.  DET är oktober det.  Här har vi det bra på Hillsborough Winery nära oss i NoVA.  ÄLSKAR verkligen dessa vingårdar vi har trots att vinet inte är speciellt gott.  Men mysfaktorn!!!  MYSFAKTORN!!!


Den 27 oktober kom höstens första frost.





Halloween blev det likaså!!!  OCH hon som en gång var The Queen of Halloween har börjat tona ner sig lite!


Peter och jag var på Jack O'lantern vandringen här i Reston.  Jag har aldrig förr sett sådana fantastiska pumpor!!  Waa-waaa-woooom!!!


OCH naturen började klä sig lite mer i höstskrud även fast de maffigaste färgerna aldrig kom under hösten 2017.  Torkans fel under sensommaren.



November!





Morgnarna var som guld i början av november.  Det finns inget som går upp emot en tidig morgonpromenad.  En lisa för kropp och själ.  OCH lägg därtill en bra poddcast eller radioprogram i lurarna, JACKPOT!!!


Vandring på The Potomac Heritage Trail nere vid Potomac River.  En jättefin vandringsled som ligger så nära vårt hem.



OCH mitt lilla cafebord på min nedre altan.  Höst?  Yes, indeed!


I Georgetown, DC innan vi såg musikalen "Book of Mormon" på The Kennedy Center.  EN riktig toppmusikal!


OCH dags att hämta en viss Karolina igen.  Denna gång tog hon bussen från Elon till DC!  Thanksgivingbreak!  Härligt! Tyvärr var Karolina ganska sjuk då hon kom hem, hon hade halsfluss och låg däckad ett par dagar.


Naturen var som en ren och sann höstdröm!!   Den blev som maffigast i slutet av månaden.  


Black Friday!  OCH därmed julens intågande!  Reston Town Center och dess magiska gran!


Den 25 november var mitt hus fit for fight inför julen.  UNDERBAR känsla!!  OCH granen, den slängde vi ut den 3 januari!!  Den barrade knappt!  


Sista november på golfbanan.  SÅ himla underbar eftermiddag!


December!




Den 1 december såg det ut så här på min PW.  I normala fall borde träden ha varit helt kala, men inte 2017, inte.  


Första helgen i december for Peter, jag och vår kompis Keith till Elon igen.  Denna gång för att se Karolina i föreställningen Crimes of the Heart!  Helt underbar pjäs!  Och Elon såg mer höstligt än jullikt ut.  DE hade inte satt upp sin julbelysning än till min besvikelse.






Helgen därpå blev det desto mer vintrigt.  Peter och jag tog tåget upp till New York City och Manhattan.  Vi fick en supermysig helg däruppe.  Långa stadsvandringar i snön! I rykande snöstorm! Vi knatade hela Central Park, från Columbia University och ner till vårt hotell vid Gramercy Park.  Visst, vi var tvungna att införskaffa nya mössor och vantar under dagen, men det var det värt.  SÅ himla mysigt att vara i NYC när det snöar!


Jag undrar hur det här brudparet kände sig då de skulle fotograferas i Central Park!





Den 16 december volonterade Peter och jag på Arlington Cemetery för Wreaths Across America.  Vi lade julkransar vid gravstenarna.  En jättefin morgon fick vi i Arlington.  Jag hoppas detta kan bli en ny tradition för oss!  Massor, massor, massor med volontärer var där!



I Reston Town Center är det alltid mysigt.  OCH väldigt juligt innan jul.  Julhelgen kom, det var kallt hela tiden.  Ingen snö.  Magsjukan kom in i vårt hus.  Peter blev smittad av sina systrar och deras familjer.  Karolina och jag klarade oss.  TACK för det!!  Nyårsaftonen var en anings nedtonad detta år, men trevlig iallafall.  Och så blev det 2018 ...



Kära, söta NI vilket långt inlägg detta blev. Ett ska ni veta, det tog TID att skapa det! KOM detta ihåg när ni läser det, haha!  TACK för att ni läser och tittar på fotona!  Tusen tack för det!


Nu är det helg. Det är kvinnomarch inne i Washington DC och på flera andra platser i USA.   Precis, samma arrangemang som Women's March on Washington i fjol. Nu mer aktuellt än någonsin. TROR dock inte Peter och jag kommer att åka in. TYVÄRR!! Men, vi får se!  Vi får se ...

Jag önskar er ALLA en fin och bra helg. OCH så hoppas jag att ni gillade detta mastiga inlägg, haha! EN bildbomb som heter duga!!

24 comments:

Äventyret framtiden said...

Jamen visst Annika, jag storgillar ditt inlägg om den sista delen av året som gått. Fantastiska bilder, jag har njutit fullt ut och ditt år har varit bra på så många sätt även om du fick brännskador. Men det gick ju bra det med. Du lever i bra världar med mycket potential. Stort grattis till det! Sedan förstår du det också! En stor fördel! För tänk om du gick som en blind höna igenom allt detta fina!
Ha en fin helg du med!

Nettan said...

Så underbara bilder och vilket härligt år!
Hoppas nu att du får en härlig helg även om ni inte deltar i manifestationen.

Många kramar
Nettan

Anonymous said...

Tack för en härlig genomgång av andra halvåret, och dessa vackra bilder du leverar, helt underbara. Mycket hände även andra halvåret för dig. Så fint det är i ert sommarboende och kul att träffas alla där förstår jag.

Nu ska vi ut och äta frukost så fort vår Norrtäljetjej Veronica kommer och "städar ut oss" för denna gång. Så skönt att slippa och komma hem efter 3 tim till ett helt nystädat hus. Sen måste ju både lunch och middag ätas ute idag för inte vill man ju söla ner när hon städat så fint :-). Imorgon bär det ju av hemåt igen för ca 5 veckor.

Kram och trevlig helg säger Yvonne från Torrevieja

Humlan said...

Fina bilder och roligt att läsa! Och jag blev riktigt sugen på att ta mig en promenad innan lunch, så nu ska jag bylta på mig och se hur långt jag kommer. Så kan det gå när jag ser alla dina vandringsbilder.

Ha en skön helg oavsett om det blir en marsch eller inte.

Kramar!

Annika said...

Karin:
TACK!
Detta blev rekordlångt. Bommade hela sidan, haha!!! Men nu är det gjort, och tid tar det!! :-)
PUST!!
Ja, föra vintern var inte så kul av olika skäl, men det blev desto bättre ju längre året led. Ja, minus brännskadan, men det är som det-
VISST förstår jag, och jag är så tacksam och tar inget för givet. Hela tiden.
TACK, Karin för kloka ord som alltid.
Trevlig helg till dig!!

Annika said...

Nettan:
Tackar, ja ett upp och ner år var det nog. Men andra halvan var bättre.
Helt klart.
Jag vet, det är lite surt det här med marschen, men det är som det är med den saken. Skulle gärna åkt in faktiskt.
Stora kramar till DIG!!

Annika said...

Yvonne:
OCH tack för att du orkade läsa. TOG ju för tusan hela min sida i anspråk, haha!!! men så blir det ibland. Uppskattar verkligen dina ord. TACK!!
Ja, jag är så ödmjuk inför alla fina platser jag har. Verkligen. En rikedom.
ÅÅÅÅ ja, så himla skööööönt med städhjälp, och att kunna komma hem efter att ha varit ute till ett städat hus. Love it!!
OCH så bär det hem till vintern sen. DU har verkligen det bästa av två världar, Yvonne.
Lycklig resa hem och trevlig helg!!
Kramar!

Annika said...

Humlan:
Tusen tack!!!
Det är så roligt att höra, för jag vet ju att inlägget är LÅNGT.
SÅ roligt att mina bilder kan inspirera till lite promenerande. Härligt.
Tusen tack, önskar dig en trevlig helg också. Stora kramar!

Steel City Anna said...

Underbara sommar och höstbilder! Stackars brudparet i snöandet! Men kul bild.

Jag vet hur lång tid sånna här inlägg tar. Ibland undrar jag vad jag håller på med :) men tycker det är väldigt kul att kolla bland bilderna. Roligt att ha att titta tillbaka på sen.

Ha en fin helg!

Annika said...

Anna:
Tackar Anna!!! Brudparet svor säkert över vädret, men säkert blev det fina bilder.
Ja, herregud ... satt också och funderade över vad jag höll på med igår ... HAHA: Tror man måste vara bloggare för att verkligen FATTA vilken tid det TAR!!
Precis, inlägg av detta slag gillar jag ju själv. Tycker de är lättöverskådliga och lätta att läsa,

ha en fin helg nu, ANNA!!

bettan said...

Vilket härligt inlägg att få året i resumé, tack för det. Absolut fantastiska bilder. Jag tänker alltid att jag ska komma ihåg att nämna nån specifik bild som jag gillar. Samma visa varje gång, jag kan inte välja.

Så roligt att du sammanfattar året och kul för mig som läsare att jag sitter och tänker "ja, just det ja, det var då". Samtidigt påminner det ju än en gång om detta med tiden. Milde tid vad ett år går fort.

Tusen tack för du delar med dig.
KRAMAR!!

Annika said...

Bettan:
TACK, det är KUL att höra det. TACK för att du gillar alla mina bilder också, blir glad. SÅÅÅÅÅ gulligt sagt av dig. Det värmer.
Det är roligt med sammanfattningar, det tycker jag själv också.
TACK för att du kommenterar, fina Bettan.
Trevlig helg och stora kramar!!

Anne said...

Jag uppskattar och hade en fin stund med min kaffemugg och din årsgenomgång. Jag är svag för sådana här återblickar, säkert den nostalgiska, sentimentala sidan i mig. Hehe, jag minns från förr vilken tid det tar så vet mycket väl hur mycket tid och energi du lagt ner på att skapa det här inlägget :) Tur för oss!
Trevlig helg bästa Annika!

Anonymous said...

Älskar era Appalachian Trail hikes och
vingårdsbesök. Dina lokala sjöar är ju alltid
så fina - året runt.

Tråkigt med regn i stugan i somras, men det blev
ju fint, när du kom hem igen. - New York besöket
var kul att vara med på - på datorn. Jag skulle
inte ha velat vara ute som ni var, i det vädret.

Dina två halvårsinlägg är verkligen fina. Förstår
att det tar mycket tid att organisera och co-ordinera.

Ruth i Virginia
-vädret är skönt just nu-

Annika said...

Anne:
OCH jag uppskattar att du hängde med, och gillade!! TACK för det, vännen!!!
Ja, nog vet DU vilken tid ett inlägg som detta tar. SAKNAR DIN BLOGG!!! Börja igen!!!
Visst är det roligt med tillbakablickar. Uppskattar ju sånt så mkt hos andra bloggare också. Roligt är det.
TREVLIG helg och stort TACK!!
Kramar!!

Monica said...

Väldigt fint inlägg Annika! Och jag förstår precis att det tar tid att sammanställa, är ett jobb bakom men samtidigt ett roligt jobb.

Såg först gäddan, vad fin den var förutom stor:-) och minns mammas fyllda gäddor i ugn, hjälp vad gott det var, tror inte jag ätit det sen dess.

Och att sommaren var så kall och blåsig har jag redan glömt:-), är ju så fint ändå den tiden och ni har det verkligen vackert där vid stugorna och sedan att göra besök på andra öar, det är ju något speciellt med övärlden, så vacker!

Och sen vandringar hemma igen, ser både arbetsamt och roligt ut och såna hamburgare, inte så tokiga alls:-), väldigt gott när de är så läckert gjorda med lite krispiga tillbehör som ska vara just krispiga och fint ljusbruna. Gott, gott!

Och fina föreställningar med fina Karolina, vad roligt sånt är och hoppas hon hinner njuta av sitt vackra boende ibland trots mycket plugg.

Och tycker med att fotot på brudparet är väldigt både speciellt och roligt. Tänk om ingen mer fotade då? De skulle nog vilja ha det om du vet vilka de är, men kan ju vara svårt att hitta.

Roligt med all blandning som är, stad och land, så fint att ha tillgång till båda.

Och er höst är så vacker!

Önskar dig en toppenfin helg Annika!

Annika said...

Ruth;
Roligt att höra :-)
Det är verkligen kul att dokumentera dem också. OCH förstås att GÅ dem.
TACK för din gulliga kommentar! Uppskattar den verkligen.
Ja, det tar enorm tid att skapa inlägg som det här ovan.
Vädret är skönt, men jag vill ju ha kallt ;-)
Ruth, ha en fin och trevlig helg!!

Annika said...

Monica:
Tusen tack, gulliga du!!
Ett mkt roligt jobb är det att göra inlägg som detta, men tid tar det. Massor av tid.
Ibland äter vi gäddorna, men inte ofta. MEN gör vi det så är det just i ugn med en massa godsaker i, mums!!
Ja, det är härligt att ha skären, och havet och naturen. Älskar det. Att sommaren var så dålig stör egentligen inte mig, jag får ju min beskärda sommar här, mer än jag orkar med sas :-)
Vandringarna var toppen, fastän än jag alla ggr klagade under dem. Men härliga är de. OCH det har varit så roligt med föreställningarna på Elon under hösten. Verkligen!!!
Brudparet ja...har ingen aning om vilka de är. Ingen aning. Skulle kanske vara ide att lägga ut det på ngn NYC sida på fb, ska kolla in det
Hösten var fin, även om den var konstig.
TACK gulliga Monica för din kommentar. Ha en riktigt fin och bra helg!!

Anonymous said...

Tusen tack för att du delar med dig Annika! Förstar att det tar tid att skapa ett inlägg som detta men sa kul att fa följa med...fantastiska bilder som alltid.
Önskar dig en bra helg!
Kramar, Lisa

Annika said...

Lisa:
Tack det var snällt sagt av DIG!!! Blir glad.
Jamenvisst, få inlägg är så tidskrävande som detta :-) MEN KUL är det ju att skriva dem.
SÅ roligt att du gillar det, och bilderna.
Trevlig helg nu!!
Kram

Channal said...

Halvårskoll är så värdefulla! Att få reflektera på det som varit. Brukar ibland gå tillbaks och titta på tidigare år. Så kul att jag fick idén från dig, tack!

Vilket fint halvår du har haft... ljuvlig sommar i Finland och härligt att få komma hem till ditt USA. Bilden med pumpan och höstlöven är underbar. Känns inte som om det var så länge sedan.

Älskar dina bildbomber =)

KRAMAR Anna

Annika said...

Anna:
Ja, visst är de!! Detta blev ju mer en helårskoll, med ett par dagars mellanrum. Men halvårskollen var det bästa som kom ur Fredagstemat, utan tvekan!!! Så roligt att du också kör det. TACK, säger jag också!!
Ja, det var et mkt bättre andra halvår av 2017 än vad det första halvåret var.
Hösten känns som om den just var här. Tiden flyger.
TACK snälla Anna!!
Stora kramar!!

Anne-Marie said...

Det var en härlig bildbomb Annika! :)
Och visst tar det tid att sammanställa så att man får en bra balans med text och bilder.
Jag känner igen många av bilderna både från din blogg och från Insta - roligt att kunna se dem igen. :)
Såg i ett annat inlägg hos dig att du planerar att skriva inte fullt så många inlägg per vecka framöver. Jag hann inte med bloggvärlden alls egentligen förra veckan.
Kramar!!

Annika said...

AM:
TACK!!!!!
Jaaaa, jösses, men jag tror bara en som bloggar förstår HUR lång tid det tar. Precis, balans mellan text och bild. Redigering. BARA att välja UT bilderna tar tid. OCH sen korr-läsa och ändra, time and again ...
Detta tog en halv eftgermiddag, pust. MEn kul är det.
Förstår att du känner igen många av de här bilderna. Precis, ibland kommer jag att skippa fredagar, och ta långhelger :-) Känns rätt!!
Kramar,
Annika