Friday, November 17, 2017

Fredagstankar ...




Hej fredag!


Fredag igen!
Men inte vilken fredag som helst!
Ikväll kommer Karolina hem från Elon!
Just det, nu är det dags för en dryg veckas ledighet i samband med storhelgernas storhelg, Thanksgiving.
Det ska bli roligt att ha Karolina i huset igen.
Ikväll, sent, kommer hon med buss från Elon och vi ska hämta henne vid den tunnelbanestation där bussen släpper av eleverna.



Så här ser det ut här och nu.   Som vanligt är samtliga bilder i dagens inlägg tagna under mina promenader, och som alltid är de tagna med min iPhone via appen Camera+


Jag travar rätt in i soluppgången ...

Just nu blåser det ganska hårt ute.
När jag tittar ut genom mitt fönster ser jag både kala träd och träd som faktiskt ännu är ganska gröna.
Det är en konstig höst iår.
Sen.  Blandad. Konstig.
I normala fall borde samtliga träd vara kala nu.



Den här hösten är ömsom kal, ömsom gul och ömsom grön ...


Veckan har bjudit på blandat kompott i mångt och mycket.
Frostiga morgnar som blivit till 13 grader varmt och sol under dagen.
Gråa, disiga höstdagar.
Veckan har också bjudit på en vinkväll för oss svenskor.  Alltid trevligt.







Brukar ni känna av om ni druckit för mycket kaffe? Eller för mycket te?
Alltså, får ni känningar av koffein?
DET kan jag få om jag dricker för mycket kaffe.
Jag dricker mitt kaffe svart utan socker.
OM jag dricker för mycket, alltså flera koppar på raken (vilket kan ske under svennefrullar och dylikt) kan jag verkligen känna av koffeinets effekter.
Jag känner hur det hettar i ansiktet, hur hjärtat slår fortare och hur jag blir allmänt darrig.
Brukar ni känna på liknande sätt om ni har druckit för mycket av den svarta drycken?
SÅ otrevligt alltså. SÅ in i bänken otrevligt faktiskt.
Det händer inte varje gång jag överdoserar kaffe, men det händer då och då.
Jodå, nog kan koffein påverka alltid.
Det är därför jag ibland tar det som kallas de-caf. Alltså koffeinfritt kaffe. Jag känner ingen skillnad i smaken.  Kom ihåg,  jag är verkligen ingen kaffesnobb.  Tvärtom.
Hursomhelst, den där effekten kan sitta i länge, och den kan till och med plåga mig på natten fastän det då gått över 12 timmar sen jag drack.



OCH lika ljuvliga som blåa klara dagar är, lika ljuvliga tycker jag att grådaskiga dagar är ...


Min sömn är usel redan som den är, och då är det inte kul att få den ännu mer förstörd av för mycket koffein.
OH well, det finns ingen som tvingar i mig kaffet. Det är jag som dricker det av egen maskin …





FAST, nu är det helg.
Fredag.
Jag ska ta en PW och samtidigt handla, så jag tar med mig ryggsäcken.
Känner mig som områdets hurtbulle då jag travar iväg.
Förenar nytta med nöje.
I helgen ska jag förbereda inför julen ännu mer. Sakta men säkert ser man fler och fler tecken i mitt hem på att det faktiskt ligger en jul i faggorna.
Det är inte så att det mycket, men tittar man noga ser man ett och annat.
OCH mer och mer blir det.  Hela tiden.
Så det så.
Lite vandring i helgen kan det nog tänkas bli också.



KLARblått, frostigt och TOTALT vindstilla vid Lake Audubon i onsdags.


Nästa vecka blir kort bloggvecka för mig, men ett par inlägg ska jag få till iallafall.




Den här skylten alltså ... Den finns vid en av fotbollsplanerna uppe vid skolorna.  EN fingervisning åt alla jobbiga föräldrar som står och skriker på sitt eget--och andras--barn under fotbollsmatcherna på helgerna.  Alltså ganska små barn, mellan 8 och 13 år kanske?  USCH vad föräldrar kan vara jobbiga mot sina barn under det som ska vara roliga fotbollsmatcher för BARN!   Kan tänka mig att de ropar ett och annat olämpligt till tränarna och domarna också.  Neeäää, skärp er föräldrar.  TÄNK att sådana här skyltar ens ska behövas!!!




Önskar er alla en fin och mysig novemberhelg!

24 comments:

Nettan said...

Ler lite, sista bilder finns även vid svenska fotbollsplaner och just detta föräldrarna hejar är så viktigt! Ledarna leder och domaren (som ofta är en ungdom, kanske till och med nybörjare som min dotter) och de måste få tid att lära sig vara just domare utan att vi föräldrar lägger oss i deras domslut, har man åsikter ta det med förbundet/ledarna aldrig med ungdomen som dömer matchen.
Vackra bilder från din plats på jorden Annika, helt fantastiskt vackra.
Mysigt att få hem K och njuta en hel vecka av ledighet tillsammans, med en högtid som mina barn tycker hela världen borde ha, just för att den är religionsfri och handeln kör ju Black Friday oavsett om man firar thanksgiving eller ej!

Ha nu en underbar helg!

Kramar

FREEDOMtravel said...

Fina höstbilder! Jag kan inte dricka kaffe utan mat i magen, för då blir jag alldeles snurrig, darrig och kallsvettig, och får hjärtklappning. Med andra ord kan jag inte dricka kaffe före frukost (inte ens till frukost utan först efteråt). Detta ställer ibland till problem eftersom folk räknar med att man dricker kaffe direkt på morgon. Jag har börjat ta med mig tepåsar om jag ska sova över någonstans. Folk dricker inte te verkar det som ... ;)

Eva i Dalarna said...

Nä jag har än så länge inga besvär med hur mycket kaffe jag dricker eller på vilken tid. Däremot, om man dricker det för ofta så blir det ju inte riktigt gott. Godast är den kopp man längtar efter! Dricker jag däremot för sällan blir det huvudvärk.
Fast när jag var gravid drack jag inte kaffe alls, för det luktade så illa tyckte Jag, och smakade ingenting. Konstigt nog fick jag ingen huvudvärk då, av att vara utan kaffe.
Jag dricker också svart, utan socker och mjölk. Jag gillar the också!
Mysigt att få hem Karolina!

Anonymous said...

Härliga foton av "vårt" landskap!
Ja, det blåste som attan i går, men fint va´ dä!

Trevligt att Karolina kommer hem. Barnbarnsflickor
från New Jersey och San Diego kommer hit till helgen;
NJ flickan har med sej en speciell vän från London.
Nej, dom bor inte hos mej. :)

Jag dricker EN stor kopp kaffe till min frukostmacka;
känner mej aldrig kaffesugen under dagen. Är ganska
osvensk på det sättet. När min syster och svägerska var
här på besök, kunde maken inte tro, hur mycket kaffe dom
drack. Morgon-, förmiddags- och eftermiddagskaffe skulle det va!
Jag malar (heter det så?) mitt eget kaffe och gör på Melittavis.
Luktar så gott.

Önskar dej en jättefin Thanksgiving-vecka. Ruth i Virginia

Steel City Anna said...

Kul skylt :) biter nog inte på de värsta föräldrarna dock.

Det ser kallare ut på dina bilder nu, riktig höst. Vi hade frost imorse, så vackert i den rosa soluppgången men jag hann inte fota.

Jag är också ganska känslig för koffein. Byter ut kaffe mot te ibland. Ibland dricker man bara av vana.

Ha en mysig helg med ditt besök :)

Annika said...

Nettan:
SANT, ett universellt problem i västvärlden, tror jag. Galna fldrar vid fotbollsmatcher eller andra matcher. SÅ tröttsamt!!
Brukar gå förbi de där planerna där de spelar fotboll på helgerna, och jädrar vilket vrål det är från flädrarna. Både gott och ont.
SANT och SANT!! Min bror är tränare åt sin dotter och hennes lag. Vet att han berättat att det ibland är liiiite jobbigt bland de som tittar på.
Som du säger måste den som ska lära sig bli domare få en chans att döma. SUCK!!!
Ja det ska bli kul att få hem K ikväll. SENT!!
OCH tack för dina vackra ord om mina bilder, blir glad.
Thanksgiving är jättefin, den borde Sverige anamma mer än de gör Black Friday. SÅ fin helg!
Kramar och trevlig helg!!

Annika said...

Helena:
Tack!
Kaffe är verkligen ett gift, och du drabbas hårt av det :-(
Tråkigt.
Det är så starkt och jag kan tänka mig att det är lätt att få ont i magen av det.
Te tycker jag ALLA borde ha hemma. Konstigt ...
Bra att du tar med!
Ha en fin helg!!

Annika said...

Evs:
Ja, kaffe är verkligen konstigt.
Drabbar liksom folk så olika.
Jag tror inte jag är beroende av det alls, egentligen. Kan lika gärna dricka te.
Är så NOLL kaffesnobb också.
När jag väntade K kunde jag inte dricka te, det gjorde mig så illamående. Inte kaffe heller.
TACK Eva, det ska bli så kul att få hem K!!!
Trevlig helg!!

Annika said...

Ruth:
TACK Ruth, ja det är ju verkligen DITT landskap också. Minsann.
Du bor ju bara ngra kilometer härifrån :-)
Ja, OOOOJ vad det blåste igår.
OCH lite än idag, märker jag. Ska strax gå ut.
OCH du får träffa många barnbarn i helgen!
MYSIGT!! Älskar Thanksgiving!!!
Samma här, Ruth, bara kaffe på morgonen. Jag är ingen kaffemoster, far from it egentligen.
Min mamma är som din syster, dricker kaffe morgon, fm, em, kväll :-)
Ruth, veckan som kommer nu tycke jag är en av de ALLRA mysigaste på hela året, veckan innan Thanksgiving!!!
Ha en superfin helg!!

Annika said...

Anna:
Skylten är nog uppsatt av TRÖTTA tränare som är LESS på jobbiga fldrar.
Nä, tror inte den biter på ngra fldrar, tyvärr. Skriker de så skriker de på sina telningar.
Stackars barn ...
Tempen har legat runt 7-8 grader i veckan, ibland mer. Minus vissa nätter. Frost på morgonen. LOVE it!!
Det blir en dryg vecka med K nu, Ska bli roligt.
Anna, ha en finfin helg du också!!!

Anonymous said...

När vi var i Shippensburg, PA och NYC 2015 var hösten också varm, vi kom hem 11 november och då hade vi hunnit uppleva frusna mornar i PA men också +20 på dagarna och absolut inte kallt i NYC heller och när jag kikar på bilderna så har de flesta träd löv kvar. Så även 2015 var en sen höst då.
Njut av att ha K hemma nu!

Monica said...

Vad roligt att Karolina är hemma igen, dotterbesök är de allra bästa och finaste:-). Ha det riktigt bra och en fin Thanksgiving nästa vecka tillsammans!

Kaffe påverkas jag inte alls av, jag kan säga sent på kvällen att det vore gott med en liten kopp och sover lika bra för det:-), lika med te, märker inget alls. Kaffe med skummad mjölk är det här och ibland om jag har hemma lite vispad grädde på toppen och så lite kryddor. Dricker en stor mugg på morgonen och inte alltid mer, kan vara olika men som sagt det kan bli en innan sovdags och te alltid en stor kopp någon gång på kvällen.
Märkt på andra att de kan påverkas och bli darriga och svettiga av kaffet, får forska lite mer på varför det är olika:-)

Du är en hurtbulle verkligen, ryggsäck har jag lite svårt att bära tungt i, gör ont i både rygg och axlar så konstigt nog känns det bättre att bära en kasse i var hand som har jämvikt och knata på men man är ju så mycket friare med ryggsäck så synd. Skönt med långpromenaderna du gör, man mår så bra av att komma ut även om man inte har lust ibland.

Önskar er en riktigt fin helg!

eastcoastmom said...

Kaffe ja, jag kan inte dricka kaffe efter typ 3-4 nånting på eftermiddagen, annars kan jag ha svårt att somna. Och visst känns det om man dricker två-tre koppar på raken. men på dagtid är det ok, jag får liksom en känsla av stress när jag hinkat för mycket koffein.

Den där skylten. Så bra! Vi har helt fokuserat på det akademiska, det är det viktiga. Sport är bra, gillar att barnen ägnar sig åt nån sport, men de där hysteriska föräldrarna som pushar är hemska. Scary.

Annika said...

Brysselkakan:
Det var då vi sågs, visst?
Det som gör denna höst så konstig är att vi liksom gått miste om de maffigaste färgerna. Det lär bero på den enorma torka som rådde i aug och sep.
Trist, men ...
Höstarna är ofta fram och tillbaka, från kallt till varmt. Min favoritårstid här. Lätt!!

Annika said...

Monica:
Superkul att få hem henne ett tag. ALLA kompisar är ju också hemma förstås, så det blir att dela henne med dem :-)
Men det får gå det med.
VISST är dotterbesök HÄRLIGA :-)
Monica, du är som min mamma!! HON känner noll och inget. Kan dricka kaffe dygnet runt och sova bra ändå. Inga känningar.
Härligt för er, hihi!!
mmmm...ditt låter så gott med vispad grädde och kryddor. Mmmm!!!
Ja, vi tål väl olika, precis som med alkohol. Det lustiga är att det kan vara så olika dag till dag. Dagsform kanske? Även vad gäller kaffe.
Precis, man mår så bra av att komma ut, och det är tungt med ryggsäck fylld med en massa mat. Verkligen.
Min mamma har numera börjat med dramaten istället för ryggsäck. KLOKT!!
Monica, ha nu en jättefin helg!!!

Annika said...

AM:
Ett gift, alltså verkligen!!
OCH att det drabbar olika personer så olika.
EXAKT, stresskänsla blir det om man druckit för mkt kaffe, helt klart alltså.
Har fått det efter att ha druckit kopiösa mängder te också. Men det är mer sällsynt, och då måste man dricka mkt.
FY fasen alltså, fldrar på en fotbollsmatch (yngre barn som det ju är) är så sjukt jobbiga. Ibland när jag gått förbi på lördagar och söndagar har jag liksom bara gapat åt somliga. Mammor och pappor verkar vara lika goda kålsupare. SUCK!! SÅ skylten är så bra!!
AM, ha en toppenfin helg!!

Anonymous said...

Nej, det var inte då vi sågs. Det var istället i maj 2013.

Annika said...

Aha, tack, L!!!
Så var det!!
Hoppas du kommer tillbaka så vi kan ses igen!!

Anonymous said...

Vi får väl se! Bara den här jävla höften blir bra för just nu klarar jag inte en så lång flygresa,,,

Annika said...

Brysselkakan:
SÅ trist, så trist med din höft alltså.
FY 17.
MÅ den bli bättre snarast.

Anne said...

Det är verkligen obehagligt hur mycket koffein påverkar kroppen, jag känner av det direkt och som du säger det är för dig också så kan det hålla i sig väldigt länge innan det släpper. Det är rätt obehagligt hur man kan känna av det många timmar efter sista koppen. Det Eastcoast mom säger om att det känns som stress i kroppen efter mycket koffein var rätt bra beskrivet, så kan jag känna mig. Fastän jag inte är det men det upplevs som att vara stressed, uppjagad och även som det du säger att vara darrig. Usch. Jag kör mer och mer bara med decaf faktiskt. Det är smaken jag gillar, jag tycker kaffe är gott och det är skönt sitta och dricka kaffe, rogivande på nåt sätt och decaf smakar för mig precis likadant så jag har övergått till nästan bara decaf nu. Jag gillar dock att det är lätt få decaf överallt, jag menar, det är ingen specialorder eller nåt de himlar med ögonen med om man beställer utan som vilken självklar beställning som helst. Hemma har jag också många decaf poddar numera. Haha, så blir jag bjuden på kaffe av dig så vet du decaf är det som helst gäller :)
Men du, vilken klockren skylt. Stella går inte på nån grupp sportaktivitet men jag vet folk med jämnåriga barn som säger att det redan finns och märks av de här vidriga beteendena hos föräldrarna till spelande barn i den unga åldern av Kindergarten och 1st grade. Skrämmande. Och vad tror de här föräldrarna att de egentligen lär barnen?? Hetsar, skriker och förmedlar värderingar och beteenden som jag inte skulle bli överraskad om kidsen sen använder sig av i andra sammanhang också.
Så himla roligt K kommer hem ikväll, har förstått det som att college ungdomarna (hmmm, jag kanske inte ska säga ungdomarna om vuxna män och kvinnor i collegeåldern...) får ledigt redan nu. Skönt med en hel vecka för dem. Vi går skola måndag och tisdag så blir kort vecka nästa vecka. Hoppas det blir en mysig vecka med K hemma, hon kommer säkert vara upptagen med kompisar också förstås men skönt liksom ha henne på hemmaplan bara, i samma hus. Förresten, du brukar varje år skriva så detaljerat och visa bilder hur ert Thanksgiving firande och traditioner ser ut. Kan du inte göra det i år igen, det brukar vara så mysigt läsa och se bilder hur ni brukar göra, allt från början med frukost till kvällen. Alltså jag vet ju du förstås tar bloggpaus och det SKA du ju göra, men du vet vad jag menar. Skriva om Thanksgiving och visa bilder hur ni brukar fira FÖRE årets helg börjar och du tar paus. Brukar vara mysig läsning, minns du brukar göra det om både Thanksgiving och jul så hoppas det blir en favorit i repris.
Trevlig helg, kram!

Annika said...

Anne:
Verkligen!!
Så otäckt.
Det värsta är att det kan vara så olika från gång till gång.
OCH det sitter i länge.
AM var spot on med stressen. Det är så man känner sig speedad, stressad. USCH!!
Decaf är helt OK, och jag är så o-snobbig då det kommer till kaffe att jag verkligen inte känner skillnad.
Decaf poddar har jag alltid hemma. Alltid.
Så vi kan sitta här och dricka decaf. Half-caf brygger jag ibland också.
Skylten ja, så klockren.
Vissa fldrar är inte kloka. Det rä ju småbarn vi snackar om i fotbollen av detta slag. Helt sinnes att en sådan här skylt ens ska behövas.
ja, K är på bussen nu, på väg hem. Det tar 6 timmar ungefär. Många har lov i en vecka nu. En del andra college börjar sitt lov på tisdag, lite olika det där. Visst, du kan kalla dem college kids eller ungdomar, YOU bet!!
K ska jobba på J Crew en hel del under lovet. Men vara hemma också + vara med kompisar. Redan imorrn åker hon till University of Virginia för att hälsa på kompisar där som inte kommer hem förrän tisdag, ja du hör ... Hon ska se en dansföreställning som en kompis är med i, eller två kompisar (en av dem är min kompis Lottas dotter som går på UVA).
Gulliga, rara, söta Anne, jag hade tänkt skriva ett sådant inlägg på onsdag innan jag tar nästan en veckas paus. DU är såååå gullig, och jag blir alldeles varm inuti. TACK!!!! SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gulligt av dig. Favorit i repris blir det.
KRAMAR i massor!!!!!

Anonymous said...

Hoppas ni får en riktigt mysig helg med Karolina!
Även vi har fått hem dottern över helgen så nu står en önskad beef bourgogne
o puttrar på spisen o kladdkakan är bakad :-)
Kramar från Anette!

Annika said...

Anette:
Ja, hon är här tills på söndag. SÅ kul.
men galet förkyld, kanske halsfluss? Så idag blir det doktorn :-(
BB, älskar det!! OCH så perfekt mat att bjuda på till våra döttrar.
KRAMAR!!!