Thursday, November 10, 2016

Att vara med DIREKT i P4 Extra

Hejsan! Hej på er på torsdagen!


Ett dygn har gått sedan vi fick ny president.
Saker och ting börjar falla på plats i skallen.
Nu är det så här, och vi måste acceptera det hela.
Jag kommer inte att skriva så mycket mer om politik här hos mig. Det är inte min grej iallafall. Jag är inte tillräcklig insatt, och tyvärr inte heller tillräckligt intresserad.
Nu är det som det är.
Världen kommer inte att rämna.
Vi går vidare. Fyra år till.
Så, nu släpper jag detta!


MEN, jag kan berätta om hur spännande och intressant det var att sitta med i direktsändning.
Inte lätt, let me tell you!
Vi har fått vår egen (eller ja, det är Desperate Housewives) signatur och vi kallas Washingtonfruar.
Lite komiskt eftersom jag inte kan identifiera mig med “fru-program” överhuvudtaget. Jag är så långt ifrån en blonderad och fejkad Hollywoodfru man kan komma.

Det var spännande att se hur producenter och tekniker arbetade. Hur på sekunden allt gick till. Intressant också att se hur teamet kopplade om under nyheter och musik.
Hur de talade med oss, och varandra.
Att medverka direkt var en pärs.
Jag kom till ett ställe (under intervjun)  där jag faktiskt hade svårt att hålla tårarna tillbaka. När vi talade om hur det gått under natten, att Trump vunnit.
Precis, inte är jag känd för att ha stone face precis.


Här sitter vi och väntar på "vår tur" i soffan.

Intervjuad och filmad på samma gång.

Återigen, jag kan bara prisa det här teamet.
Lotta Brome är lika underbar som ni tror att hon är. En fantastiskt person.
Detsamma gäller Ginna Lindberg. Jag är så tacksam och ödmjuk över att ha fått vara med om detta tillsammans med dessa otroliga kvinnor.
Resten av teamet även de TO DIE FOR. Producenten Catarina som lotsade oss, och var gulligheten själv. Det var hon som filmade oss likaså.
Tekniker-Martin som räknade in och var schysstheten och mysigheten själv.
Ja, vilket GÄNG!!





Låt mig säga så här, det som jag först trodde var ett skämt-mail rån Sveriges Radio ledde till något högst unikt.
Allt tack vare den här bloggen!
Tack vare Ginna förstås som läser den. TACK!

Många tycker jag ska börja podda. Kanske, kanske inte.
Vi får se.


TACK för alla tillrop och ALLA kommentarer och "likes" i olika sociala medier.
Vi fick höra att vi blivit väldigt väl mottagna, och att nattradion sänder oss också. Det visste vi inte.

TACK, nu släpper jag detta för den här gången!

Lotta Brome!  Tack för att du är så fin!

Ha en BRA torsdag


Om ni går in på hemsidan på Sveriges Radio finns en film med oss där.  

18 comments:

Steel City Anna said...

Den filmen kan jag inte hitta. Men jag antar att det är samma innehåll som det som man kunde lyssna på?

Skönt att du blickar framåt nu. Det är lite spännande att se hur Trump kommer prioritera nu bland alla sina val-löften. Lyckas han skapa en massa nya jobb så är det ju fantastiskt. Vart alla pengar ska komma ifrån när han vill sänka skatterna så makalöst kan man undra, men han har ju pengar själv och många rika kompisar :) retar han upp Kina kan det ju vara bra för oss i UK som kan etablera en bra relation där, ni kan ju ta Ryssland som är så intresserade, varsågod bara känner jag. EU tror jag snart är historia faktiskt. Det händer mycket, och det snabbt, i hela västvärlden.

Men så är det, att i sin egen vardag går det lite långsammare och det finns så mycket annat i livet än politik. Att vara en trevlig granne och medmänniska, att ha respekt för andra människors åsikter och kunna kommunicera och samarbeta, det är det som verkligen bygger upp ett land.

Anonymous said...

ÅH, JA!
Det är klart att du ska börja "podda"! DET hoppas jag verkligen på!
Kram från Hälsingland

Annika said...

Anna:
Gå in på facebook, på P4Extras hemsida.
Där ligger den. Vet du, jag har inte orkat titta på den själv. Men jag ska...
Precis, nu finns det ingen annan väg att gå än framtåt.
OCH ja, det ska bli MYCKET intressant. Han har MYCKET att leva upp till, många löften att infria.
Hur det ska gå till? Det vette faaa-aaan.
Precis som du tror jag att EU går i graven.
Japp, det har jag trott länge.
Så är det, i mitt liv, och i min bubbla, går det vidare. Inte så stora förändringar där.
OCH det är ju där man kan göra ngt gott, vara en bra människa. SÅ sant.
Nu går vi vidare.

Annika said...

Hälsingland:
HAHA, jag ska tänka på saken iaf!!
KRAM!!!

stockholmsbo said...

Annika, börja padda. Eller så borde Sveriges radio fånga upp dig.
Din röst är så bra.
Podda, jag skulle lyssna.
Förstår att det är spännande att vara med direkt.
Mycket bra jobbat av dig och av er tjejer.
Hälsningar från snöigt Stockholm.

Annika said...

Stockholmsbo:
Tack, ja vi får se.
Kanske.
Det var spännande att vara med direkt. Läskigt också, givetvis.
TACK för dina snälla ord.
Njut av snön, ingen sådan här.

Eva i Dalarna said...

Ja det var kul att höra din röst, jag lyssnade när dina tårar kom, men då fick du ju kram av Lotta i allafall!
Det är intressant att se "bakomarbetet", jag var med i radion en gång för lite över 30 år sen. Det var under en tid när Svensktoppen gjordes hemma hos en familj varje vecka och vi var då en sån familj. Mr Svensktoppen Kent Finell var programledare. Intressant men fruktansvärt pinsamt att höra sin egen röst. Dock blev det lite specellt för mig eftersom en av sångerna hette Kom hem till baby och jag hade vår första bebis i magen just då. Kicki Danielsson vann veckans lista om jag minns rätt!
Ja men kör på podd vet jag. Du kan kalla den Restonfrun.....

Bloggblad said...

Jag har alltid gillat Lotta som programledare, hon verkar alltid genuint intresserad av dem hon pratar med, till skillnad från många andra som inte lyssnar utan avbryter och mest vill prata själva.

Kanske skulle ni väga upp lite med programmet "Washington Ladies" och visa att man fortfarande kan vara normal fast man flyttat till USA?

Anne said...

Haha, jag har lyssnat och sett på allting jag kommit åt nu. Vissa klipp flera gånger. Stalker much...
Ni har varit SÅÅÅÅ bra alltså, vilket gäng NI tjejer är säger jag.
Du ska verkligen låta det här fröet ligga och gotta till sig, jag fortsätter säga att en podd med dig (och dina sidekicks) vore verkligen väldigt roligt och uppskattat. Jar är säker på att ni skulle ha mycket att prata om. Många många som skulle lyssna. Succé rakt av blev det här för dig Annika och dina vänner. Naturbegåvningar.
Ja, nu är det över och som du säger så är det som det är. Det är ok att deppa någon dag, låta det sjunka in men sedan/nu så måste man släppa det och fortsätta med sitt lilla stora liv i den egna vardagen. Vi sa här hemma igår att nu sätter vi locket på med alla politikdiskussioner, det har varit så mycket så länge, jag är utpumpad och känner nu är det över. Nu är det "lugnt" någon månad till, så länge Obama är kvar och innan clownen flyttar in. Blev just påmind på FB då jag läste runt, att det är ju tyvärr inte bara Trump utan nu ska han bygga upp hela sin administration av läskiga, farlig, okunniga typer där väl personer som kanske Palin kommer få makt och plats, Gingrich, klimatförnekare som chefer och en massa personer med samma ruskiga tänk och värderingar som Trump. Jag undrar uppriktigt hur dessa 4 år kommer att bli. Det är bara att hoppas att president Trump blir helt annorlunda än kandidaten. Som sagt, nu släpper vi det här. Det är inget vi rår på, våra liv fortsätter och så får vi se hur allting blir.
Apropå det här med fruar, det är fortfarande rätt märkligt hur många i Sverige fortfarande är oinsatta och fördomsfulla vad gäller hemmamammor/hemmafruar i USA. Jag ser och hör det själv titt som tätt då jag åker hem, ibland mer, ibland mindre och ibland inte alls. Men visst sjutton finns det otroligt mycket okunskap och fördomar om vad det för en VANLIG kvinna innebär ha gjort det livsvalet.
Hur som helst, tack Annika för fin valbevakning. Era inslag i SR piggade faktiskt upp denna sorgliga valvecka.
KRAMAR i massor.

Mia i Södra Kalifornien said...

Hej Annika =)
Jag tycker ni gjorde ett bra jobb allihop! Och vad roligt att få vara med om en sån här grej =)
Tycker också att det ska bli MYCKET intressant att se hur Trump kommer att ta sin roll som Amerikas president. Han har som sagt mycket att leva upp till, många löften att infria. Precis som President Obama hade när han blev vald ... jag och Stephen var så arga på alla kommentarer som folk spydde ut då! Men det var en stor historisk framgång att man valde en svart president och vi tycker att Obama har gjort bra ifrån sig under dessa år även med många som har fortsatt mota honom!

Annika said...

Eva:
TACK!!
SOM tur är kunde jag hålla tårarna tillbaka. TACK och LOV. MEN det var nära ögat att jag hade börjat böla rätt ut. Sen är Lotta så snäll och varm också så bara DET gör ju en ju blödig.
KUL var det att vara med, och kul att se hur det går till.
Svensktoppen ja, och Kent Finell.
KUL att ha varit med där också. Det är ju speciellt, och verkligen ingen vardagsmat.
ja, vad gäller podd så får vi se.

Annika said...

Marianne:
Jag hoppas att jag och mina kompisar bevisat att det går att vara mkt normal i USA. HAHAHA!
Nämen, alla jag känner här är ju såklart som FOLK är mest, alltså "normala".
De få Hollywoodfruarna utgör nog inte ens en promille av svennar i USA. DET är då säkert. Men jag kan tycka det är sorgligt att de får så stort rum.
Jag skäms faktiskt. På riktigt, om folk tror att det är SÅ.
Lotta B är lika genuin som hon verkar. En fantastisk person.

Annika said...

Anne:
TACK!!
GUD vad roligt. JA, stalka PÅ säger JAG!! Blir ju bara GLAD!!
TACK för att du säger det du säger. DET värmer.
Det gör mig verkligt GLAD! Tusen TACK!
Podd, ja som sagt, vi får se.
Tycke det är en sak att skriva här på bloggen, men en helt annan sak att sitta och snacka. OCH vi hade ju sådan vägledning av teamet hela tiden. Om jag ska sitta ensam och babbla är det ju annorlunda. Men vi får se, vi får se.
SKA tänka på det hela. Lovar.
Ja, jag vet...
Känner som du. Dags att släppa nu.
Så gott man kan.
Jag kollar INGA nyheter längre, orkar inte. Kommer att ligga lågt med tv-nyheterna ett par veckor. ORKAR inte se dem.
Orkar inte få det gnidet in fejset att det faktiskt är TRUMP.
I Washington Post idag hade de en helsida över alla presidenter, porträtt. OCH sen då ... Donald TRUMP. Alltså, man tror ju att det är en DÅLIG film tamejfan.
Eller en mardröm. Doctor Evil, president? Jajaja...
MEN jag tror bara att han sitter i en period.
Hans stab ja...oj oj...TÄNK vad den kan bli upp-f"""""ad. Om Palin, Gingrich, Christie mfl kommer in. Vilken mardröm. Orkar inte.
Vad gäller frulivet i USA som svensk? Alltså, jag vet inte hur man ska bära sig åt för att spräcka myten? Menar folk, på allvar, att de tror att man är som en dum blond svensk bimbo bara för att man råkar bo i USA?
Vem är korkad då egentligen? ja, ibland alltså ...
Dessa Hollywoodfruar har verkligen haft genomslag, må jag säga. Men va fan, get a grip, people!!!!
Kramar!!!!!

Annika said...

Mia:
MEN hej Mia!!
Kul att ha dig här.
OCH tack!!! VAD roligt att du gillade programmen. Blir ju så glad!!
Ja, nu har Trump att leva UPP till. Leverera.
Obama, jag tycker att han varit bra. Han har gjort mkt bra för US, och fått jobba i motvind hela tiden.
Han skulle gärna få sitta kvar för mig, Men nu ska vi tampas med Trump i fyra år, men sen tror jag han ryker.
Kram på dig och hoppas livet i Cali är bra!!!

eastcoastmom said...

Så kul det här!!!! Tycker om benämningen Washingtonfruar, som motvikt till alla andra glammiga tv-fruar. Fram för oss mer normala fruar!

Annika said...

AM:
TACK AM!! TACK!! Vad roligt att du gillade.
Alltså, jag vet inte, men om folk tror att vi svenskor som bor i USA (och valt att vara hemma) är "Hollywoodfruar", ja då säger det mer om dem än om oss.
Ärligt talat.
De flesta av oss som bor här är vardagstjejer med vardagssyslor som alla andra. Problem har vi som alla andra. Krämpor har vi. Pengarna rinner inte ur en aldrig sinande brunn. Vi betalar för våra barns college och försakar tex ett nytt kök genom det (jag).
Jädra Hollywwodfruar, de förstör så in i h-vete för resten av oss. Resten av oss 99,99% svenskor som bor här i US och har våra vardagsproblem som alla andra.
Jag ger gärna den vanliga, ofixade, olyfta, haltande ( ;.) ) svenskan här i USA ett ansikte. Det är VI som bor h
är på riktigt, inte dem.
Så. DÄR :-)
Kramar!!!!!!

Anonymous said...

Ja, ett program med Washington-fruar skulle jag titta/lyssna på. De andra fru-programen har jag inte brytt mig om, kan inte relatera till sådana människor, tycker inte att de verkar vara intressanta personer. Och jag har bara lyssnat på förrgår-programmet, ska lyssna på nästa nu när jag går och lägger mig, men det jag hörde vara mycket bra.
Är du som mig att du ar lättare att gråta när människor är snälla och vänliga? Ibland har jag nästan velat be sjukvårdspersonal att vara lite mer strikta och formella med mig för att jag inte ska gråta.
Ja, livet går väl vidare trots galen president. Jag kom dessutom på att Löfvén verkar ju som en riktigt bra politiker i jämförelse med Trump. Så något gott med sig i alla fall...
Tysta C

Annika said...

Tysta C:
Orka med fruprogram liksom.
Vi får se hur det blir med podd, kanske.
Njaee, jag är en riktig känslomänniska i alla läger. OM jag är hos doktorn vill jag att de ska behandla mig som ett barn som är duktigt. Alltså, de ska vara SÅÅÅÅ snälla :-)
Nej, de får inte vara barska, haha.
Trevligt att du lyssnar, det är roligt!! TACK!!
Jag har kommit på at GW Bush var en drömpresident i jämförelse, haha. Löfven är nog inte så dum, trots allt ;-)
Ha en fin kväll!!