Friday, September 30, 2016

Lyckan att bo nära detta ljuvliga!

Godmorgon fredag!


Vädret under min vistelse hemma i Stockholm var helt och hållet perfekt.
Ja, alltså, vi kan nog fastslå att det nästan var overkligt fint, varmt och soligt. Det var ju september, trots allt.
Dock, de senare åren då jag varit hemma i just september har vädret alltid levererat. MEN, jag tror aldrig tidigare det varit så soligt och så varmt som i september 2016.
Det finns bara ett ord, wooowza!
Visst, det är nästan lite otäckt också för vi vet ju att det egentligen inte “ska” vara på det här sättet med septemberväder.
Men, dagarna gick att fylla med massor av aktiviteter och utomhusvistelser.  Mycket energi!



Drottningholms Slott och dess slottspark är så enormt vackra.  Om ni är i Stockholm så besök denna plats!




Rosenskäror i massor!

När jag skriver det här inlägget råder rakt motsatt väder i Washington.
Vi har fått, och väntar än, helt enorma regnmängder.
Hur låter det med 152 millimeter? Just det, helt vrickat, visst? Men det är vad som sagts ska falla över vissa platser i DC-området under dessa tre regndagar.
Översvämningsvarningar har utgått i parti och minut. Jag tackar min lyckliga stjärna över att inte bo i ett sådant område som lätt drabbas av översvämningar.
Vi får se nu då?



Vandring i parken!  ÄLSKAR gruset och grusgångarna.  Älskar att promenera på grusvägar!





Mina föräldrar bor nära Drottningholms Slott. Man kommer dit på nolltid.
Under min vistelse hemma denna gång var jag på Drottningholm två gånger. En gång med en av mina bästa vänner, och den andra gången med min mamma.
Bilderna ni ser här är tagna den 6 september. Det var dagen jag var där med min mor.



Mer sommar än höst denna septembertisdag.


Längre in i slottsparken ligger det vackra lilla Kinaslott.


Jag har så svårt att ladda ner bilder från min iPhone på min Mac. SÅ frustrerande. Vet inte vad dom är fel i synkningen? Peters bilder kommer in på bildströmmen på Macen, men inte mina. OCH inte heller kan jag ladda över bilder manuellt mellan iPhone och Mac. Det är väl min gamla iPhone (tragglar på med en 5s) som börjat strula, förstås. SUCK.
Blir så less på teknologin ibland. OCH jag är så hopplöst tappad bakom en vagn då det kommer till detta.
Nåväl, det ska väl lösa sig på något sätt.





Gulligt, rosa lustslott.



Nu är det fredag igen.
Jag längtar efter att få ge mig ut på vandring igen.
Jag längtar efter att få göra allt som tillhör hösten i Washington.




ÄR man i Drottningsholmsparken är det obligatoriskt att fika, och äta en fasvåffla, vid det lilla cafeet och våffelstugan.  SÅ mysigt! OCH så gott!


Imorgon väntar en trevlig tradition, den svenska kräftskivan hos min kompis Lotta. Alltid god mat, och alltid SÅ kul.
Det blir helgens absoluta höjdpunkt.




Min fina mamma!!  



Ha en finfin helg!

20 comments:

Steel City Anna said...

Fint att se bilder från Drottningholm. Jag har hört från vänner i Sverige att det varit så fint i september. Skönt innan hösten kommer på riktigt. Här är det något svalare nu, runt 18 grader, men det blir kallt på nätterna och nu när jag tittar ut genom fönstret är det mörkt ännu och ruggigt. Hoppas ni förskonas från det värsta regnet och jag tänker på dem som drabbats och kommer drabbas av översvämningar.

Cari said...

Tack för tipset om Drottningholms slottspark. Har nog bara varit där ett par gånger och inser nu att det är dags för ett besök. Tar mig dit om det är fint väder i helgen.
Önskar dig en fin helg.

FREEDOMtravel said...

Vilka fina bilder! Det finns fina ställen i Stockholm :)

Nettan said...

Drottningholms slottspark, så underbart vacker. Speciellt under sommaren, precis som Hagaparken.
Det är något jag kan sakna med Stockholm.
Hu med så mycket regn, det hade gärna fått komma en tiondel av det i Skåne för här är det torrare än torrt. Har nog aldrig varit med om sådan torka här i söder och som har varit så långvarig, längtar verkligen efter ordentligt med regn nu.

Hoppas nu att ni får en skön och härlig helg med kräftskiva och allt vad det innebär!

Kramar
Nettan

Unknown said...

vilka fina bilder Annika! Ser ljuvligt ut. Det är något visst med att gå på grusgångar, det där speciella knastret under fötterna när man går. Kan väcka speciella minnen från barndomen för mig - sommaravslutningar, fin kläder, sommar, gräs och grönska...
Tänkte så på dig igår, hoppas att allt gick bra.

Vilka otroliga regnmängder ni förväntas få. Tur att ni inte verkar bo i något område med högrisk för översvämningar! Det är ju inte så lustigt att hitta allt simmandes omkring i källare eller garage... hua. stay dry my friend!
Dessto roligare låter det med kräftskiva - mums! Ha en trevlig helg!
Vi har skaffat oss en cargo-cykel, en där tjejerna kan sitta fram. Så nu till ehlgen blir det med all säkerhet någon utflykt med den för hela familjen. Mike och jag kan turas om att cykla den - det blir ju trots allt lite tyngre... ;-) Vi trivs så bra här nu, har kommit i ganska god ordning i nya lägenheten känns mycket bra. Nu är det dags för mig att bege mig ut i fredagen och förbereda helgen. Ha det gott Annika. Många kramar, ylva

Monica said...

Så vackra bilder från Drottningholm! Och visst är det mysigt med våffelstugor, har lite svårt att bara gå förbi:-). Och september var nog den vackraste vi upplevt tror jag, själv var jag ju i England ett par veckor i september och redan från augusti och det var ännu varmare där, riktiga sommardagar dag efter dag men hemma här har jag sedan hunnit uppleva soliga septemberdagar med.

Hoppas ni klarar er från översvämningar och så tungt för alla som drabbas och får mycket förstört. Vädret växlar minst sagt. Ha det bra Annika och hoppas kamerastrul och datastrul löser sig, det tar sån tid med sånt krångel. Trevlig helg önskas dig och er!

Annika said...

Anna:
September var nog egentligen overklig vad gäller värmen hemma. Visserligen brukar det vara fint, men detta var nästan konstigt.
Jo, jag tror nog hösten kommit dit nu, och det är på tiden. Det tycker nog alla hemma också att det är faktiskt.
Tycker inte det regnade så mkt, iaf inte här hos oss. Tror inte det blev så farligt som de befarade, men visst har det ÖST ner regn.
Vi går årets vackraste tid till mötes här nu, och det ser jag fram emot. Hösten på östkusten.
Ha en fin helg!!

Annika said...

Cari:
Ja, åk dit. Det är så ljuvligt att strosa där.
Älskar den parken!
Trevlig helg!

Annika said...

Helena:
TACK!!
Ja, det gör det verkligen!!!
Ha en toppenfin helg!

Annika said...

Nettan:
TACK!!
Ja, den är verkligen fin!
Liksom Haga. Det är så ljuvligt med Sthlm och alla dess parker.
SÅ vackra.
mmmm....vet...när jag var i Småland märktes ju verkligen torkan. Det rådde vattenransonering i stugan. Inte lätt.
Hoppas ni får regn snart. Verkligen. Södra Sverige behöver regn.
Här kom det nog inte så mkt, trots allt.
Bra det. Inte 152 mm iaf.
Trevlig helg och kram!!

Annika said...

Ylva:
TUSEN tack!
Älskar verkligen grusgångar och knastret. Kanske för att vi har så få sådana här? Kanske är det därför jag älskar dem s mkt då jag går på dem.
Allt fick bra i onsdags på gravsättningen. Känns bra att det är avslutat, en lång process.
Regnet blev nog inte så farligt som man varnat om, det är bra. Men visst regnade det, och gör än. Men inte i de enorma mängder man sagt.
DET är bra.
Ja, kräftskivan blir kul.
Så fint att du berättar hur ni har det.
Har tänkt på er, och undrat hur ni landat i nya tillvaron. Förstår ju om det inte är lätt alla gånger.
Utflykter med cykel låter najs, och passar ju topp i Danmark.
Stora kramar och trevlig helg!!

Annika said...

Monica:
TACK Monica!!
Ja, Drottningholm är verkligen VACKERT!!!
Ja, september i Sthlm måste ha slagit samtliga rekord iår.
Otrolig värme och sol.
Följer flera tjejer i England via instagram, så jag förstod ju att det var värmebölja galore i England i september också.
Lustigt det där. Nu tror jag väl att alla är redo för den höst som bör komma.
Regnet blev nog inte så farligt som de befarade, ska ta reda på hur mkt regn det kom och berätta på måndag. Men ingalunda ens i närheten av 152, no way.
Ja, det är telefonen som är jobbig. Inga problem att ladda ner Canon-bilder. Men iPhone bilder däremot, gaaahhhh!!!
Inte kul.
Nåväl, det ordnar sig.
Ha en toppenhelg!!

Jenny said...

Så roligt att du är tillbaka - har saknat dina inlägg! Hoppas ni får en mysig helg i ovädret. :-)

Annika said...

Jenny:
OCH jag tackar ödmjukast, vad roligt att du saknat inläggen. Det regnar inte längre, men mulet är det.
Ha en bra helg!!

Musikanta said...

Vackra bilder från Drottningholm. det har ju varit en fantastisk september här hemma - mera högsommar än höst. Men jag trivs väldigt bra med årstidsväxlingarna, det händer ju mycket mer på vinterhalvåret än på sommarhalvåret. Och någon semesterfirare är jag inte och har aldrig varit - en sån som bara vill ligga och sola på en badstrand hela sommaren.
Kram från Ingrid

Annika said...

Ingrid:
Drottningholm är underbart!
Fyra årstider ett måste för mig. Evig sommar? Nej tack!
Njöt ju givetvis av det underbara septemberväder jag fick vara med hemma. Fantastiskt! Nu ser jag fram emot hösten.
Kram

Ann Rumbleinthearctic said...

Apropå din Iphone och mac, har du provat att manuellt ladda ned bilderna via image capture? Det programmet finns på alla mac, och kan ladda ned från Iphone. (men du kanske redan testat)

Ja Drottningholm är så vackert! Och djurgården med tycker jag. Jag har arbetat flera somrar för djurgårdsförvaltningen med att plantera blommor och sköta omgivningarna (Södra, Norra Djurgården, Liljansskogen, och Haga parken) ett väldigt härligt sommararbete.

Det har tydligen regnat mer än vanligt här i Madison med, men tycker inte riktigt att jag märkt av något speciellt....En sommar i Fairbanks fick vi ju nästan hela årsnederbörden i regn under de tre månaderna. Här har det blivit kallare, men temperaturerna kan ändå stiga lite väl mycket under dagen. Men snart, snart så kommer kanske vintern och snön :)

Vform said...

Underbara bilder från Drottningholm och Stockholm!
... OCH av din fina mamma!!
Javisst har vi en vacker höst och som verkar fortsätta ännu ett tag!
Det tackar man verkligen inte nej till!
Nu är naturen som vackrast ... älskar hösten och höstfärgerna ♥
Ha en skön fortsättning och hoppas inte regnet förstör vandringarna!
KRAMEN!!

Annika said...

Ann:
Nej, det tror jag inte att jag har. Jag laddar bara med sladd då jag gör det manuellt. Förr gick allt via bildströmmen, men den funkar inte alls längre.
SÅ jag tackar, ska testa ditt tips.
Drottningholm är underbart. Djurgården också.
Jag har också jobbat i park flera, flera somrar. Älskade det.
Regnet här behövdes då sommaren varit kruttorr. Ogillade inte dessa fem dagars regn heller, men visst är det skönt nu när solen tittar fram igen.
Jadu, ditt Alaska-liv var ju speciellt. Du får säkert vargavinter i Wisconsin, men säkert går det inte att jämföra med Alaska.
Jag ser också fram emot svalare temps nu. Det är dags för det!

Annika said...

Vivan:
TACKAR!!!
Ja, vilken höst det blev därhemma, och hos er (fast när jag var där var det nog ganska skralt. Glad att det skärpte till sig i Närpes också, hihi).
Älskar också hösten.
Ingen vandring har det blivit än. Hoppas snart.
Kramar!!!