Monday, May 04, 2015

The Keys, del 1

Hej och godmorgon!

Ja, det blev ett längre uppehåll här på min blogg.
Jag kände att jag lika gärna kunde ta en långhelg--jag också-- då ni hemma i Norden, och Europa, hade långledigt.
Nej, här firas varken Valborg eller Första Maj. Det var business as usual här hos mig!

DOCK, nu är jag tillbaka igen på min blogg på heltid. Det känns bra.

Som jag skrev i torsdags blev vår lill-semester till The Florida Keys sällsynt lyckad.
Ja, det är faktiskt så att det är en av de bästa resor jag gjort. Någonsin!!
The Keys trollband mig TOTALT!
Jag har hittat en ny plats i världen att ÄLSKA!

Tanken på The Keys dök upp hos mig då jag läste Desirees inlägg från Key West för flera år sen. Jag tänkte då att jag gärna skulle vilja åka dit någon gång.  Och nu  skedde det alltså! Desiree skrev så varmt och fint om sina resor dit att både Peter och jag fick stor lust att besöka The Keys.

Peter och jag flög ner till Miami, och där hyrde vi bil.
Det är otroligt smidigt att hyra bil på den flygplatsen. De kan verkligen sin sak där, otaliga bilfirmor som hyr ut. OCH mycket, mycket lätt och okomplicerat att "få ut sin bil".
Anledningen till denna semester var ju den-- som många av er vet--att Peter fyllde 50 år. Ingen av oss hade lust att sparka igång ett stort kalas hemmavid, utan vi beslöt istället att fira 50-årsdagen "på annan ort". Jag är SÅ glad att vi tog det beslutet. Nästa år när jag fyller 5-0 kommer vi också att fira borta, det har vi redan bestämt.

Japp, vi ställde således kosan söderut från Miami.
The Florida Keys ligger som ett pärlband av öar från Floridas sydspets.  Den första ön man kommer till är Key Largo, och den sista ön i bandet är Key West. Däremellan finns ett otal öar som alla är sammanbundna av vägen  Route 1. Route One är en ganska smal väg, och man ska inte köra fort på den.  Det vill man inte heller eftersom vägen är så vacker där den slingrar sig över öar, byar, vatten och skärgårdar. Ja, man kan faktiskt säga att The Keys är en skärgård.
Vattnet är alldeles turkost där det glittrar, och klart.
Ja, det är som bila rakt in i paradiset.

Jag ska nu visa er lite bilder, och berätta mer via dem!

Det här är Key Largo. Vi stannade här och åt lunch.  Det var SÅ HETT!! SÅ HETT!  Över 30 grader varmt och därtill väldigt, väldigt luftfuktigt.  Peter och jag lämnade ett Washington som var 4 grader varmt, och vi kom till  ett Miami där det var 32 grader varmt, och FUKTIGT!!.  Vi höll på att försmäkta innan vi bytt till shorts.  Det klädbytet skedde i  hyrbilen i garaget på Miami International Airport, och jag är säker på att vi måste ha sett ganska roliga ut då vi helsvettiga baxade oss ur våra jeans för att dra på oss våra shorts.  Hettan höll i sig hela tiden då vi var på The Keys.

En varm bris låg på från Mexikanska Golfen, och självklart åt vi lunchen utomhus trots hettan och fukten. Ja, gissa om vi njöt!!

Ölen smakade extra gott!!!

Det var här vi intog den goda lunchen.  Det blev  fiskmackor för oss bägge, och de var jättegoda!!

Överallt på The Keys ligger små affärer, och dyk/snorkel/kajak/fiske/båt-shoppar.  Många av dem är så mysiga, och färglada. Jag blir glad över att se dem!

Här har vi stannat vid vägen på ön Islamorada!!  Jag var bara tvungen att gå ur bilen och fota.  SÅ vackert, och sen detta HAV!!  Jag stack fötterna i vattnet och baxnade över hur VARMT det var.

OCH allt som blommade var ju så vackert.  Färgerna och tropikerna!!

Nu har vi kommit fram.  Peter och jag bodde i Key Colony Beach på ögruppen Marathon.  Perfekt beslut.  Nästa gång vi åker tillbaka till The Keys kommer vi att bo här igen.  Jag älskade Marathon.  Det här är Sunset Grill där vi åt middag första kvällen. Peter och jag åt bara fisk och skaldjur under denna resa, och allt var SÅ otroligt GOTT och vällagat, överallt.  Minsta joint hade superbra fisk!

Solnedgången sedd från Sunset Grill i Marathon över Seven Mile Bridge.  Den bron åkte vi över ett antal gånger, den är över 7 miles lång, alltså
 över 11 kilometer lång.

Sunset Grill var mysigt.

Mitt resesällskap, det bästa man kan ha :-)

Första morgonen vid hotellet i Key Colony Beach.  Vi bodde här, och det stället kan jag varmt rekommendera för er som kanske är sugna.  Toppenställe.  Vi hade en svit på första våningen, och via den kom vi direkt ut på stranden.  Min nya rutin satt som smäck från dag ett.   Jag klev upp i gryningen, bryggde kaffe i svitens kök, gick ut på stranden.  Jag satte mig på en pir, längst ut.  Där såg jag hur solen gick upp, och jag såg alla fiskebåtar som var på väg ut till havs.  Både professionella fiskare, och de som åker ut med turister på djuphavsfiske (stort i The Keys). Dessa morgnar är guldminnen för mig nu!

Ja, dessa ljuvliga morgnar med nästan spegelblankt hav, värme och stillhet.  Peter sov till närmare 8, men när han vaknat tog vi morgondopp.  VARJE dag!! SÅ otroligt härligt!!!

Det här är "min pir".  Det var här jag satt varje morgon och bara NJÖT!!!

Ja, att hoppa i spa't här var inget annat än totalt underbart skönt!!! OCH VARMT!!!

"Min pir" i soluppgången.  Till min stora förvåning var det knappt något tidvatten på The Keys.  Vattenståndet höll sig stadigt hela tiden.  Dessutom existerade inte de stora vågor som finns bland annat i The Outer Banks, och på stränderna längs Atlanten.  Jag antar att det beror på att det är mer skyddat här? Kanske beror det också på att det är Mexikanska Golfen till stor del?  Jag saknade inte de stora vågorna alls.  Jag älskade detta stilla hav, det passade mig som hand i handske.

Djuphavsfiskare på väg till havs.

Det var dagens bilder. Jag fortsätter med mina reseberättelser senare i veckan. Jag hoppas att jag inte bombade er för hårt med bilder!

Här i Washington går vi varma dagar till mötes. Temperaturerna i veckan ska bli uppemot 30 grader. Vi får väl se när AC:n slås på huset? Det kan säkerligen bli just denna vecka.
Jag ska ut på PW denna morgon.
Vi ses här imorrn igen, om ni vill och önskar!!

42 comments:

Eva i Dalarna said...

Underbara bilder. Nu vet jag vart jag ska åka om det blir nån USAresa nån gång. Härligt med dina perfekta mornar!
Grattis till 50åringen!

Äventyret framtiden said...

Ett försenat grattis till din femtioåriga make! :) Klokt är att tänka som ni har gjort. Att resa bort och bara vara tillsammans mitt i allt det vackra ljuva. Det blir ett minne för livet.
En födelsedag som man inte glömmer i första taget. Gratulanterna brukar snällt vänta hemma och dyker upp i alla fall nu och då. Så brukar det bli.
Varm kram!

Desiree said...

Åh så roligt att få höra mer om hur ni haft det och inte minst se alla dina helt fantastiskt underbara bilder Annika! Wow alltså! Så glad att ni fick en supersemester. Det är svårt att inte bli helt kär i dessa delar av Florida. Både soluppgångarna och solnedgångarna är ju helt makalöst fantastiska här. Förstår att du älskade din pir och att få sitta där och se solen gå upp med en kopp kaffe. Bättre start på dagen är svårfunnen. Hur många dagar blev det på Marathon för er innan ni åkte vidare till Key West. Vad roligt att lite av mina resor låg lite till inspiration och att ni blev supernöjda båda två. Helt rätt att åka bort och njuta födelsedagar på det här sättet istället för att ställa till med storkalas. Det valet skulle jag också gjort. Jag får en sådan stark Florida längtan när jag ser dina bilder. What is not to love about this place liksom?
Kraaamar!

FREEDOMtravel said...

Vad härligt det ser ut! Fantastiskt vackra bilder!

Katarina said...

Fotobomba på! Så härligt att läsa om och drömma sig bort. Vi funderar på att förlänga vår layover i Miami i jul (första gången vi flyger med bebis) och ta oss ner till the Keys. Hoppas det är lika fint i december! Och stort grattis till 50-åringen!

Humlan said...

Vilka bilder, vilken miljö och vilket ljus! Och jag gillar din start på dagen, jag riktigt känner hur det är ute på piren i gryningsljuset och det lugn som finns innan alla har vaknat!
Jag ser fram emot fler bilder!

Nettan said...

Först och främst Grattis till Peter! Vilka underbara bilder otroligt vackert och det ser så skönt ut! Ljuvlig avkoppling för er båda!

Härligt att komma hem till varmare klimat också!
Många kramar
Nettan

Molly said...

Vilken härlig resa! Jag har också varit i Florida Keys för några år sen, så härligt! Blev bara full i skratt när du skrev att det var så smidigt med hyrbilen. Alltså det gick bra att hämta ut bilen, men sen höll vi inte på att "komma loss" från flygplatsen. Vi körde bara runt, runt och hittade liksom inte ut från området och det var mörkt och regnade. Men till slut kom vi förstås på rätt väg!

Channal said...

Ljuvligt! Längtar efter sol, sand och hav! Speciellt värmen. Så underbart! Vill gärna komma till Florida! Nu är jag supersuccén efter allt du visar och berättar. Kul med lyckade resor. Så mycket jag vill se!

KRAMAR Anna

Steel City Anna said...

Vilket paradis! Alskar bilden med baten som aker in i solen. Jattefina foton, ser harligt ut. Bra ide att aka ivag.

Eva:
Tusen tack!!
Och roligt om jag kan inspirera till nästa USA-resa.
Ja, jag föll verkligen för The Keys!!
Morgnarna var som guld!!

Karin:
Tackar.
Ja, det var klokt att resa bort. Inte för att en 50-årsdag firas lika stort som hemma, men ändå.
I lördags blev han firad på en fest vi gick på, och det var ju förstås bara kul.
Nästa år åker vi bort igen. Då blir det kryssning :-)
Kram!

Desiree:
OCH tack för inspiration.
Nästa ggn vi åker ska vi till Dry Tortugas också. Cannot wait.
Ja, det var helt underbart. Ja, som du säger, hur kan man inte älska dessa platser?
De är ju som en dröm.
Man tror knappt det är SANT!!
Vi for till KW två ggr, bara över dagen. Skriver mer om det sen.
GILLADE.
Tack igen för att inspo!!!

Helena:
TACK!
Det var så totalt ljuvligt!!!

Katarina:
Välkommen till min blogg!!
Ja, säger jag, förläng och åk ner till The keys.
Tror att det alltid är varmt där, året runt.
Så åk ni :-)
Varmt välkommen tillbaka hit!!!

Humlan;
TACK!
Min morgnar därnere ska jag sent glömma. Oroliga soluppgångar över lugnt hav.
Ja, ett guldminne.
Tack för snälla ord, fler bilder kommer!!

Nettan;
TACK!!
Ja, det var en underbar resa. På alla de sätt!
Njöt i fulla drag.
Då vi kom hem till DC var det runt 23 grader, och det kändes skönt.
Och nu blir det ju värmebölja galore.
Tusen tack för snälla ord.

Molly;
Vi hade också regn i Miami, både på upp och nerresan. Hällregn och åska.
Jag vet, det är en svår flygplats.
Men Peter har ju varit i Miami flera gggr förr, han har bott i Boca Raton. Så vi tog en tripp till South Beach innan vi for ner mot The Keys. Det hade vi inte gjort om han inte kände till stan så bra, så för oss var det inga problem.
Men ja, det är ett virrvarr av vägar runt MIA.
Hoppas du gillade er resa.

Channal:
TACK!
Jag blev nog paff över min reaktion över The Keys. Jag trodde nog inte själv att jag skulle älska det så mkt som jag gjorde.
Ja, det var SÅÅÅÅ varmt, hett.
Roligt med lyckade resor är det. Du har själv varit ute på en sådan.
Härligt.
Kramar i massor!!

Anna:
Tusen tack, Anna.
Ja, helt rätt beslut att dra iväg.

Ingela said...

Jag har aldrig hört att någon skulle ogilla The Keys, så jag förstår att du hänförd, inte minst när jag ser dina bilder. Det låter så mysigt med dina morgonrutiner där nere. Finns inget som slår tidiga morgnar på bryggändan. :)
Jag ser fram emot fler bilder!
Kramar!

Ingela:
Jomen jag har faktiskt hört om folk som varit lite svala för The Keys, eller ffa för Key West, ska jag säga.
Men mig knockade öarna TOTALT. Jag föll som en fura, med ett BRAK!!
Älskade de där morgnarna. Nu försöker jag få till en morgonrutin härhemma också, att inta kaffet på framsidan. Det går rätt bra det med.
Men, som du säger, inget slår bryggmorgnar. Det bästa av det bästa!!
Fler bilder kommer senare i veckan.
Stora kramar!!!

eastcoastmom said...

Ja The Keys är verkligen fint! Måste få till en resa snart, våra Miami-vänner har flyttat till Barcelona så det har inte blivit nån resa på några år. Men The Keys är ju alltid en bra idé...!

Evas blogg said...

Vilka underbara bilder! Dit vill jag åka. Och jag ser fram emot fler bilder.

Monica said...

Ser helt underbart ut! Kollade lite turistinfo om The Keys och dina foton är finare än där och mer intressanta och lockar mer:-). Så bra att åka iväg och nu vet ju du var ni ska fira nästa 50:-). Vi hade kalas både maken och jag vid 50, ja vid 40 också men fy så mycket jobb det är och inte särskilt avkopplande även om det är roligt på sitt sätt:-) men ska aldrig ha något mer om vi inte absolut känner att det skulle vara högsta lyckan av allt:-). Så vackra foton!

Gretas Gotland said...

Åh, vilka härliga foton! Kan aldrig bli för mycket!=)

Anne-Marie said...

Kan tänka mig att ni såg litet roliga ut där i hyrbilen och klädbytet. ;) Vet ju hur otroligt varmt och fuktigt det kan vara i Florida och Miami/The Keys. Precis som i Hawaii.
Vilka vackra bilder Annika! Underbara soluppgångar som du fick vara med om.
Jag är en badkruka men om vattnet är så varmt som jag tror att det var i The Keys då går det an att bada.
Man behöver definitivt litet mer tid som ni hade att besöka och uppleva dessa öar. Minns ett par riktigt långa broar. Att göra en dagsutflykt som vi gjorde, det var litet väl stressigt.
Bomba på du! :)
Stor kram!!

Andra året i Hjo said...

Det sägs att Hemingways hus (som väl fungerar som museum?) kryllar av ättlingar efter Ernest katter. På Key West. Eller? Om du var där.

AM:
Ja, de är verkligen underbara.
Helt suveränt ställe att resa till, tycker jag.
Jag längtar redan tillbaka!!

Eva:
Tusen tack!! Vad glad du gör mig, Eva.
Stora kramar till dig!!!

Monica:
Men gud vad gullig du ÄR!!
TACK för bildberöm!!
Jag föll ju så pladask för stället att det var omöjligt att inte fota ljuvliga bilder.
Nästa år blir det inte The Keys. Det blir kryssning, längtar ju ständigt ut på sådana också :-)
När vi fyllde 40, Peter och jag, hade vi skitstora kalas. Känner att det räcker med dem. Sen har vi alltid fester och sånt under året. Vi orkade inte riktigt med det den här gången, och det var ett klokt val :-)

Greta:
Tusen tack gulliga du!!!

AM:
Tusen tack!! Roligt att du gillar bilderna, fler bomber kommer.
Ja, det var nog en syn för gudar då vi svärande bytte om från jeans till shorts i bilen. Genomsvettiga var vi.
PUST!
Ja, helt underbart var det därnere. Älskade allt.
Nej, det ska inte ses under en dag. DET blev ju himla mastigt för er den gången. Jag skulle inte ha gjort en sådan resa, men jag förstår ju att du inte visste. LOVAR, nere i The Keys kan ingen vara badkruka. Vattnet är för varmt för det.

Hans:
Visst, då är det.
Jodå, jag har varit i Key West också. Mer om det i senare inlägg denna vecka.
Och katterna, jodå de fanns där. Över hela ön!! Key West alltså.

Miss Marie said...

Men så vackert! Vilka bilder! Förstår att ni väljer att resa bort, födelsedagsfester kan ju vara sådär ibland... och det här är verkligen ett minne för livet!

Har du sett serien Dexter? Älskar den! Den har fått mig att vilja uppleva Miami, det är verkligen ett särskilt ställe!

Anonymous said...

Ooooo! Får sån längtan tillbaka till Key West! Så fina bilder.
Översatte för en tid sen en sån här utmaning från finska till svenska: http://symary.com/2015/03/25/bloggutmaningen-10-resebilder/
När jag såg de här bilderna kom ja på att kanske du också vill delta. Tycker dina bilder är så fina så skulle vara trevligt att se vilka bilder du väljer.

H. Marie

L said...

Fantastiskt fina bilder. Dit skulle jag verkligen också vilja åka.
Och grattis till födelsedagsbarnet såklart!

bettan said...

Underbara foton. Nu har jag ännu en plats att drömma om.
Härligt ni fick en fin resa.
Bara ös på med många bilder.
KRAMAR!!

Marie:
Tusen tack, vad gullig du är.
Glad att du gillar bilderna. Ja, detta är verkligen ett speciellt ställe.
Har inte sett Dexter, men förstår att det är bra. Såg väldigt lite av Miami, bara då vi kom och for. Skulle gärna se mer av den stan också.
Absolut rätt att resa bort. När vi fyllde 40 hade vi jättefester. Det körde vi inte nu, och det kommer vi inte att köra nästa år när jag fyller heller :-)
Då blir det kryssning.

Marie:
Hej, tror du är ny.
Välkommen hit!!!
Ja, Key West är verkligen ett speciellt ställe. OCh hela The Keys. Ska kolla in länken, men erkänner jag rakt av att jag är usel på teman och utmaningar, blev lite övermätt då vi hade tema en ggn i veckan på bloggarna. Men, jag ska absolut kolla in din länk.
Varmt välkommen tillbaka!!!
OCH så tackar jag dig ur djupet av mitt hjärta för att du gillar min bilder!!!

Lisa:
Tusen tack!!
Blir glad.
OCH födelsedagsbarnet hälsar och tackar.
Ja, jag tycker verkligen ni ska resa dit. Otroligt fina platser.

Bettan:
TACK!!!!
Ja, nu har jag hittat ett nytt ställe att älska. OCH du har fått ett nytt resmål. Fler bilder kommer absolut senare i veckan. Stora kramar!!

Taina said...

Vilken 50-års present!! Underbara Key! Dina bilder är ju bara så fina. En resekatalog nästa?

Ja tänk att få gå ut på den där piren och njuta av morgonkaffet. Eller sista drinken för nattens partaj? Hahahaha! Blev det yoga på stranden?

Att bila från Miami skulle jag också vilja göra. När vi var till Key West då flög vi faktiskt. Det var kanske dumt det. Men, men det kanske blir fler tillfällen.

Kram kram och stay cool i hettan!

Liz said...

Wow! Vilka underbara bilder Annika! Fantasiskt vackra och lockande. Skulle vilja aka dig NU! Vilken harlig resa ni gjorde, och stort grattis till 50 aringen! Mycket roligare att resa bort an att ha en fest. Vanner och familj brukar man ju traffa anda ibland, mer eller mindre nar det galler oss utlandssvenskar, men anda..

Vilket resmal, jag blev valdigt sugen nar Martina var dar och hennes bilder och nu dina ocksa, sa vackert det ar! Att fa uppleva dessa gyllene mornar med kaffet pa bryggan...bara tanken ar underbar for sjalen!

Ser sa fram emot fler bilder, bomba pa du bara!!

Stor kram!

Taina:
ÅÅÅÅ tack!!
Du är så snäll! Men det var så lätt att älska The Keys att bilderna tog sig själva, närapå :-)

Ja, morgonkaffet på piren var underbart. Underbart.
Ska sent glömma det.
Ingen yoga för undertecknad.

Ja, jag tycker absolut att ni ska bila ner nästa gång. Gör det!!!
Det är mkt speciellt, och det går fort trots att det är långt och bilvägen smal.

Liz:
TACK!!
Ja, det var en sådan fantastisk resa. Njöt av den i fulla drag.
Magiskt.
Åk dit om du kan, Liz.
Just det, Martina var där också. Måste leta upp hennes gamla inlägg.
Det där kaffet på piren var sååååå härligt, jag ska sent glömma det.
Precis, helt rätt att åka bort på 50-årsdagen. Vi har en del fester iaf, och det kändes bara rätt att dra nu.

Bloggblad said...

Lovely! Har sett och njutit!

Bloggblad:
Tack, och mer finns idag :-)

ullrika said...

Nu har du väl sommar hemma i DC? Liiite avis på dig nu asså :)

Jo. Jag blir himla sugen på the Keys redan när du visade första Instagramfotot. Kanske är det dit vi ska ta oss nångång? I kombo med att visa kidsen NYC kanske? ;) eller är det mer ett vuxen-resmål?

Charlie sa ... said...

Underbart!!!!!!!!
Så ska det se ut, kännas och vara på semester. Vill dyka in i dina bilder, vill känna värmen och se solen gå upp o ner, vill sitta på piren och dricka kaffe (gärna med dig :-)

Nu ska jag se del 2!!!

Kram!!

Ullrika:
DET har jag, eller mkt sen vår. Men dagstempen nu är uppe på 30 grader. DET är mkt för årstiden, och säkert ngn form av värmebölja denna vecka. I vanliga fall ska det nog vara runt 25. Men sommar är det.
ÅK till the Keys. Ett underbart ställe. NYC och The Keys kan nog vara en bra kombo. I The Keys finns NOLL playor, kan vara värt att tänka på kanske. Det finns stränder, men de är ganska smala. Bahia.Honda är den finaste och bästa. Sen finns små strandremsor här och där. Key West själv kan nog vara kul för ungar, men det är en partystad utan guds nåde. Ska skriva om den imorrn.

Lotta:
TACK vännen.
Ja vilken underbar plats på jorden.