Thursday, March 19, 2015

Semmelwrap, Svansjön och Ser fram emot....

Hejsan på torsdagen!!




*   Svennefrulle med nya trenden.
Eller ny och ny…Nu är den väl lätt uttjatad för många.
Men idag ska Lotta göra semmelwraps åt oss svennar. OJ vad det ska bli gott! Jag har sett fram mot just den här frullen länge.
OCH ni vet Lotta, hon kan hon!!!


Bilden från Arla.se


*  Kulturella Yours Truly
Ikväll ska jag göra något riktigt roligt. i mitt tycke. I min makes tycke är det nog lite mindre skoj. MEN, Peter är Peter så han hänger med.
Ikväll ska jag gå på iMax i Tysons Corner och se Royal Ballet dansa Svansjön från Covent Garden i London.
Det ska bli helt underbart!
Jag längtar redan nu. UNDERBART! Föreställningen är 3 timmar och 30 minuter lång.
OCH kostnaden för biljetten är 15 dollar (can't beat that). Svansjön visas endast ikväll klockan 19, och den visas på flera olika biografer runt om i världen just idag, den 19 mars.
I AM SO EXCITED! Gammal balettälskare som jag är.
Jag tillhör ju den delen av mänskligheten som sett Svansjön sådär en 30 gånger. Live.  Ja, på Operan i Stockholm för det allra mesta. Men ikväll blir det premiär för mig att se balett på en iMax-biograf.


Bild från roh.org.uk



*   Längtan efter att fixa…
Nu börjar trädgårdslängtan att gnaga lite i min själ. Det ska bli så härligt att börja sätta växter snart, och att göra den lilla, lilla täppan vårfin igen. Ta ut mitt lilla cafe-bord och göra allt “puttrigt hemtrevligt a la Annika”. Ser även fram emot att göra iordning decket inför vår och sommar. Decket blir som ett extra rum under den varma årstiden (fast på hösten förlorar det sin tjusning efter en lång och het sommar). Jag brukar plantera blommor och blader i mitten av april, och framåt slutet av april börjar det bli dags att återinviga decket.
Lovely times ahead!!!
Att börja för tidigt är ingen ide.


*   Kylslaget
Igår då jag var ute på min PW var det bara två grader varmt, och sååå blåsigt. Solen lyste ju förstås, och det var klarblått. Men kallt var det. Skönt ändå.
Vårstress för övrigt känner jag inte av. Jag tycker om då det går långsamt. Vissa år har vi haft 30 grader varmt i mars. SÅ inte roligt.
Den perfekta temperaturen i mars månad är 15-20 grader.
Som jag tidigare skrivit behöver vi aldrig sakna solen här. Den skiner för det allra mesta. Det är därför jag aldrig någonsin känner stress över regn och mulet väder.
Orättvist är det med solens strålar. Den lyser inte rättvist över oss.



iPhonebilder tagna igår.






*  Kul instagramkonto
Genom en vän på instagram, minns ej längre vem, hittade jag det här lite småroliga kontot (@hotdudesreading).
Snygga killar som fotograferas då de läser böcker. Killarna som fotas måste läsa pappersböcker (no kindles allowed).
Jaja, jag blir lite full i skratt, och sen gillar jag bildtexterna. Så kolla in hunkarna!!!  OCH ser ni en hunk sitta och läsa en bok, så fota honom och skicka in till kontot.  Lovar att ingen grabb misstycker!




Ha nu en fin torsdag alla ni som läser här!!

23 comments:

Desiree said...

Här har vi också lite kyliga morgnar för att sedan bli riktigt varmt och skönt under dagen med 15-16 grader. Vårstress? Nejdå i dessa tider ska man bara njuta av allt vackert.
Hi hi lite roligt att komma på att starta ett konto med hot dudes reading.
Ha en underbar kväll med balletten. Jag älskar ballett, det är så himla vackert att se på. Lite kultur måste man släpa med sina makar på ibland.
Kram och ha en finfin torsdag Annika.

Channal said...

Tack för tipset på Instakpntot! Här är det också kylslaget! Längtar att få klippa ner rosorna. Semmelwrap har jag onte smakat. Har inte sett dem i Norrköping. Men det var ju en kul ide att göra sina egna. Här kunde vi se Svansjön live från Bolsjojbaletten på bio. Häftigt! Tyvärr missade jag det.

Ha en mysig semlefrukost och balettupplevelse!

KRAMAR Anna

Ingela said...

Tack för instatipset. Klickade mig som följare direkt. :D
Jag tror faktiskt inte att jag skulle orka se en så lång balettföreställning, så kudos till Peter!!
Semmelwraps skulle jag däremot klara av, haha!
Vi får Norrköpingsbesök i dag. Det ser jag fram emot den här dagen.
Kramar!

Eva i Dalarna said...

De visar Svansjön på bio i en stad nära mig, men inte förrän 23/3. Om min före detta balettdansande dotter varit hemma skulle jag tagit med henne dit, men det är miiiil till mina barn. Så jag får gå själv tänkte jag, ända tills jag såg att jag jobbar. Så då är det ju som det är. Imponerande att du sett baletten så många gånger! Önskar dig en trevlig kväll.
Såg inget norrsken här, alldeles för mulet. Nu siktar jag in mig på solförmörkelsen på fredag, som man tydligen ska kunna se.
Semmelwraps - berätta sen hur de smakade.

Nettan said...

Åh så mysigt med balett, och Svansjön går ju att se hur många gånger som helst, utan problem.
Mysigt med vår, här väntas bakslag imorgon och under helgen vad gäller vädret, så förmodligen missar vi morgondagens solförmörkelse här i södra Sverige.
Och så semmelwrap, har inte testat det, vet inte om jag ska heller, du får utvärdera hur den smakade idag!

Ha en underbar torsdag Annika!

Kramar
Nettan

eastcoastmom said...

Har också kollat in det där instakontot! Kul grej!
Vi har knappt nån vår här just nu, kallt igen, men det mesta av snön har faktiskt smält.

Miss Marie said...

Haha, bästa instakontot! :)

Avis på både semmelwrap o Svansjön! Wow! :)

Annika said...

Desiree:
Ungefär som här. Vädret.
Skönt.
Tycker som vanligt att det är skönt att den stora vårexplosionen dröjer.
Det är nästan årets ljuvligaste tid, och det får inte gå för fort.
Balett, ljuvligt.
Jag sa till P att om han blir svårt uttråkad så får han vänta på mig på en bar, haha!!
Men, han kommer nog att sitta med mig hela kvällen :-)
Kultur måste man ha. Mkt för P dessa dagar när han snart ska in och se balett live också :-)
Kramar!!


Channal:
Ja, jag missade också Bolsjoj då de gjorde Svansjön. Jag såg att det visades, men jag kunde väl inte gå. Tycker det är så bra att de stora teatrarna gör så här med opera och balett.
Himla bra alternativ. Såg förresten att ni i Sverige fick se den föreställning jag ska se ikväll den 17 mars. Så lite tidigare, men exakt samma med Royal Ballet.
Tack Anna, det ska nog blir en fin dag. Önskar dig detsamma!!!
Kramar!!

Annika said...

Ingela:
Kul konto va!!!
Fick mig ett gott skratt.
DU, vi får väl se...Jag sa till P att han gärna får lämna bion och sätta sig på en bar om han blir galet uttråkad. Så, jag lovar att berätta vidare...
Kul med besök för er!!
Kramar!!


Eva:
OCH jag såg då jag letade på google.se att den föreställning jag ska se visades 17 mars hemma. MEN det kan ha varit i Sthlm.
Samma är det iaf.
SÅ synd att du inte kan gå.
Jag vet, jag har varit/är en stor balettoman!!
Det var totalt stjärnklart igår här, men inte minsta norrsken såg jag. DET trots att man sagt att det skulle kunna se det här.
jaja...
KAN lova dig att dessa wraps kommer att bli goda :-)

Annika said...

Nettan:
Ja, det ska bli så roligt.
Svansjön ja, baletternas balett.
Härligt ska det bli!!
Bakslag blir det här också imorrn. De talar om snö.
Orkar inte bry mig. Kommer det så försvinner det lika snabbt igen.
Lovar att berätta hur semlan smakade.
Kramar!!


AM:
SÅ kul konto!!
Älskar bildtexterna mest nästan!!
Kallt här med, imorrn ska vi tydligen få ngn snönederbörd. orkar inte bry mig. Om det snöar kommer det iaf försvinna direkt.

Annika said...

Marie:
Det kanske var du som tipsade??
SÅ kul konto!!
Och ja, en bra S dag tror jag det blir idag.
:-)

Steel City Anna said...

Här är det tvärtom, maken ville gärna se Svansjön men just den har jag svårt för, så sorglig! Vi såg Nötknäpparen i julas, det var en jättekul upplevelse. Känns som man är på plats.

Annika said...

Anna:
Du vet att den versionen de ger i Sthlm (Operan) lär vara en av de få i världen med lyckligt slut. Alla andra slutar illa :-)
Natalie Conus gör det inte :-)))
Nötknöpparen är fin, den har jag också sett en sisådär 20 gånger :-)))

Anonymous said...

Så Annika spanar hunkar ;-) Blir lite knasigt när man, som jag, har tre söner som både i ålder och utseende klassar in bland de där hunkarna!
Sol här idag men i morgon ska det tydligen komma snö och regn hela dagen... BLÄ!

Monica said...

Lyckligt slut kände jag inte igen så jag måste kolla:-), och Operan satte upp den föreställningen våren 2008 ser jag, kanske för att de inte ville ha fler gråtande människor efter föreställningen spekulerade några:-). Och tänker genast att det var ett tag sedan vi såg den, och det var den sorgliga då, skönt att minnet fungerar:-).
Vi gick ofta på Operan eftersom Anna dansade balett och hade lärare där, det var en väldigt spännande och rolig tid, lärde känna nya föräldrar, och så fortsatte det med musikaler och sång inom Kulturama, vi gick på så mycket föreställningar. Det var enormt roligt. Vi får bli lite aktiva igen maken och jag tror jag, har sett en hel del i Sheffield som varit fantastiskt. Hoppas du får maken med dig, det är roligt med sällskap och jag tror han tycker det är underbart egentligen:-). Ha det så fint, här väntas snö imorgon, ja det är ju bara mars:-).

olgakatt said...

Såg Svansjön i Prag för några år sedan, också med lyckligt slut!
Musiken är bedövande vacker och visst är det tjusigt med ballett. Men jag störs hela tiden av tankar jag inte kan stoppa av hur illa dansarna far med sina kroppar... Men jag hoppas du får njuta i fulla drag!

Annika said...

Brysselkakan:
HAHA, ja!!!
Fniss, kan tro att dina killar skulle kunna kvala in där. ;-) Tycker det är ett kul konton och bildtexterna oftast så roliga.
Öven vi lär ska få snö imorrn.
Orkar inte bry mig. det försvinner nog lika snabbt som det kommer. SKA vi tro!!


Monica:
Stockholms-Operan har länge haft den med det lyckliga slutet, Natalie Conus version. Men under ngra år hade de en annan, men nu har de gått tillbaka till den med lyckligt slut. Det är den jag känner till.
Denna i afton har med all säkerhet olyckligt slut :-) :-(
ÅÅÅ så din dotter har dansat. Men så intressant.
Vet du, det fanns en tid då jag kände igen varenda dansare i hela operabaletten. Otroligt roligt var det. Det var då jag gick på Operan flera gånger i månaden.
Visst är det roligt md kultur. Vi ska snart iväg på Kennedy Center och se New York City Ballet.
Petr hänger med ikväll, yes. Även vi ska få snö imorrn, känns knäppt. Tröstar mig med att det är snabbt övergående. Och hemma? Ja, som du säger, det är bara mars. Bakslag blir det.

Annika said...

Olgakatt:
Läste ngnstans i öst slutar alltid Svansjön lyckligt :-)
OCH Operan i Sthlm har ju Natalie Conus version av den. Ett tag hade de en annan, men gick tillbaka till den gamla versionen, den med lyckligt slut :-)
Underbar musik.
OCH jo, jag njuter...
Mmmm....
Men ja, visst far deras kroppar illa. Inte konstigt att de går i pension vid 42-45.

Gretas Gotland said...

Hoppas semmelwrapen är här gör att stanna! Härligt med balett, är helt övertygad om att det kommer att bli en toppenkväll! 🌟

Annika said...

Greta:
DET tror jag att den är. För den är så extremt god!!!
ja, det ska bli så roligt ikväll.

Anne-Marie said...

Semmelwrap - vet du varför de kommit i stället för de traditionella semlorna? Antar att Lottas var goda.
Så trevligt att man kan se baletten på biograf. Har du dansat balett eller bara tycker om att titta på?
Jag ville dansa balett när jag var liten men det blev aldrig av tyvärr.
Hotdudesreading var ju rätt festligt. :) Tror knappt att vi har några hotdudes här i Weed. ;)
Såg att du funderar på sommaren och planer inför den. Jag vet ingenting just nu. Allt hänger ihop med skatte"historien" och hur den avlöper.
Kramar!!

Cari said...

Angående Svansjön så för några år sedan såg jag den på Operan i Stockholm, på Oscarsteatern med en ryskt balettensembel, såg Fredrik "Bounce" Rydmans uppsättning av Svansjön och så filmen "Black swan". Alla föreställningarna samma år - det var fantastiskt.
Ser den gärna igen.

Annika said...

AM:
Nej, vet inte. Men jag tror aldrig de kommer att ersätta de vanliga.
Men de är säkert här för att stanna. De var såååå goda!!
Dessa var grymma.
Nej, jag dansade bara lite balett för att jag blev så intresserad av balett som 15-åring. Så jag dansade ngra år, men nekas talang. Jag älskar det bara, att titta på. Har nu bestämt mig att jag ska börja gå mkt mer, och oftare, än hittills. Både på balett-bio och på The Kennedy Center.
Lovely!!
HAHA, säg inte det....På ditt college har ni säkert ngra hotties som läser :)
HÅLLER alla tummar för skattehistorien ska bli så smärtfri som möjligt.
Kramar!!!


Cari:
The year of Swan Lake. Underbart!!
Du har en chans den 22 också, såg att den föreställning jag såg igår kommer igen till Sthlm den 22 mars.
Den varUNDERBAR!!!!
Det fina med Svansjön är att den ständigt sätts upp, alltid. Igen och igen.
Så snart lär Operan ha den på sin repertoar igen.