Monday, March 16, 2015

Lite helgsnack

Hejsan!

Godmorgon!
Måndag igen! Helgen gick precis lika fort som vanligt. Det är alltid så.
Jag hoppas att ni alla har haft det bra!

Idag ska de strypa strömmen här ett par timmar. Det hade elbolaget, Dominiom Power, planerat att göra redan under Polar Vortex i februari. Idiotisk plan att strypa strömmen i februari, och så blev det ju inte heller. Så idag ska det ske. Inga ursäkter, gissar jag, det lär ska bli 19 grader framåt dagen.


Jag tar helgen som sedvanlig lista. Effektivt och bra sätt.



*  Helgens godaste:

Middagen på L’Auberge Chez Francois i fredags.
Jag älskar det stället. Allt är så gott, och stället är SÅ mysigt.
Dessutom uppskattar jag att det tar TID att äta där.
Jag åt L’escargot till förrätt, till huvudrätt hummer och till efterrätt glacé au four. Gissa om allt var gott.
Oj oj…
Underbart ställe i närbelägna Great Falls.
Nu lär det dröja innan jag kommer dit igen.


*  Helgens trängsel:

På Wegmans. Wegmans är en av våra stora mataffärer. Den största, till ytan, vi har tror jag. Enorm. Wegmans har ALLT!!
Men även fast den är så stor (det finns flera i NoVA, men vi var på den i Fairfax) är trängseln enorm en lördag.
SUCK!
Köpte goda ostar och gott vin som vi mumsade på under lördagkvällen. Ja, och så lite annat, förstås.


*  Helgens serie-avslut för denna gång:

Nu har vi sett klart säsong 3 av House of Cards. Ja, vi slukade den. Förstås.
Jag tycker den är sååå bra.
Lite besatt av den, kanske. Nåja, jag säger ingenting om den ännu eftersom alla kanske inte hunnit beta av den än.
Som vanligt är det trist när en kär tv-serie är slut. SÅ trist, och tomt.
Men jag älskar Netflix sätt att lägga ut en hel säsong i ett svep. Det kommer nog att bli nya melodin för framtiden för många kanaler.


*   Helgens tristaste inköp, men ändå ett måste:

Ny diskmaskin. Håhåjajaja. Sådant som är så tråkigt att köpa, men ett måste.
Vår gamla är tio år gammal, ibland funkar den, ibland funkar den inte.
Den låter som ett tröskverk. Så det är helt rätt med ny nu. På torsdag ska den installeras.


*  Helgens blåsigaste:

Söndagen. Ganska grå och kall och blåsig.  Men frampå eftermiddagen blev det soligt, dock fortsatt blåsigt.


*  Helgens “såg inte”:

Mellon. Nej, jag vet…
Jag kan se den, om jag vill. Men jag ids inte. Den ska ses hemma med alla andra. Halva grejen med mellon är ju den att mer än halva riket tittar samtidigt. När jag var hemma i mars 2009 tyckte jag det var så roligt att se den. Men det är inte samma sak då jag sitter på andra sidan jorden.
Dock, Måns låt är BRA!! Jäkligt bra till och med!!!

*  Helgens “de har kommit tillbaka till min baksida”:

Golfarna are back on the COURSE!!!!
Japp, så fort snön gav vika kom golfarna tillbaka igen, som myror efter regn.   Utan golfbilar dock. Golfbilar skulle förstöra den genomblöta jorden. Gissa om det är blött i markerna nu efter all snö och allt regn vi har haft.
Golfarna får istället trava omkring med golfklubborna på släp i vagnar. SÅ kan det gott fortsätta, tycker jag. HAHA!!
Nej, inte för att golfbilarna stör det minsta lilla, men golfare kan gott GÅ!!!
Så fort marken inte är fullt så genomblöt kommer golfbilarna att börja surra omkring igen. Säkert redan idag.
Golfare förresten, de är ute i alla väder. Regn? NO probs! De är ute iallafall.
Snö kan de ju inte spela i, tror det är enda gången man inte ser golfare.
Vid åska stänger golfbanan, men ibland ser man en stolle eller två som inte riktigt verkar fatta faran.
Nåja, säsongen är igång igen…
Indeed!!!



Nu ska jag samla ihop datorn och bege mig till Starbucks.
Peter också. Vi får bägge sitta där och jobba, och skriva, ett par timmar idag.
Nåja, inte mig emot.


Ha en bra måndag, kära läsare!!!

18 comments:

Desiree said...

Låter som en riktigt bra helg. Resturangbesökt låter mysigt och gott. Hi hi jag det är allt en skillnad när det gäller matkultur mellan USA och Europa. I Europa tar en middag tid och får ta tid medan det alltid ska gå snabbt i USA. Jag läste en intressant artikel om detta att just amerikaner och europeer ser på mat på helt skilda sätt. När MacDonalds kom till Frankrike så fick man ändra konceptet lite för fransmännen ville sitta kvar länge och äta och prata även om det var hamburgare på en snabbmatskedja.

Trist att behöva lägga pengar på ny diskmaskin men ni kommer säkert att älska er nya som kommer vara tyst och effektiv.

Mellon den är jag innerligt glad att slippa se. Skönt att bo utomlands och slippa undan den. Jag tycker de där musik+underhållningsprogammen men tusen avsnitt är tråkiga. Däremot vill jag gärna se säsong tre av House of Cards. Men jag får nog ladda ner den eftersom den inte finns på vår Netflix ännu.
Kram!

Miss Marie said...

Mmm, vilken god mat! Hummer... Hör är ovkså mataffärerna knökfulla på lördagar, undviker gärna att handla då, eller så skickar jag maken! ;)

House of Cards! Love it! Vi såg också slut på den i förra veckan o nu känns det tomt... Både Kevin Spacey och Robin Wright känns perfekta i sina roller o det ska bli spännande att se hur de utvecklar allt i nästa säsong!

Nettan said...

Åh vilken härlig helg Annika, så mysigt med restaurangbesök och gott också även om L'escargot inte är min personliga favorit.

Diskmaskin, inte roligt inköp tur att den tjänar in sin kostnad ganska så snabbt.

Mellon, ja vad säger jag, Måns bidrag är otroligt bra, vi får se om det räcker eller ej? I årets tävling i ESC ska ju tom Australien med verka? Förstår vad du menar med att se det på plats. Jag kollar bara sista finalen, tycker det är så drygt med alla deltävlingarna.
Tips på serier vi har fastnat för två st som visas på SVT, Fortitude och Jordskott, går att se på svt play. Vi kollar ju också House of Cards men jag är så kvällstrött så det blir 1-2 avsnitt/vecka.


Här är det en lugn måndag, även om min jobbkalender är fulltecknad så är det lugnt, no stress. Så njut av Starbucks och timmarna där i väntan på att strömmen kommer tillbaka!

Kramar
Nettan

P i X E L I E – Erica Pettersson said...

Det låter som en trevlig helg :-)
Men jag håller med om att helgerna verkligen går snabbt! Jag tycker knappt man hinner reagera på att det är fredag innan det är söndagkväll...
Dock går ju även veckorna snabbt :-)
Som jag brukar säga; veckorna numera består av måndagar och fredagar...

Tråkigt när man måste lägga ut pengar på sådant som ny diskmaskin.
Men så skönt när man har en (fungerande) sådan :-)
Vi har haft diskmaskin under nästan hela min uppväxt, men i lägenheten jag bor i nu har jag ingen. Det går självklart det också, men nog är det praktiskt att ha en :-D

Melodifestivalen såg jag i lördags. Otroligt nog. Jag brukar alltid tröttna efter typ en halvtimme...
Jag fastnade inte direkt för Måns låt (inte min typ av låt), men jag tror eventuellt att den kan ha hyfsad chans i ESC. Dock KAN det hända att den växer i mina öron när jag hört den några gånger; det har hänt förut.
Internationella jurygrupperna var i alla fall rörande eniga om vilken låt de gillade bäst... ;-)
Det var egentligen ingen låt i år som jag fastnade helt för; som jag tänkte att "DEN borde vinna". För första gången kände jag mig ganska "likgiltig" inför startfältet.
Det enda jag hoppades var att "groupie"-låten och Hasse Andersson INTE skulle vinna.

Hoppas du får en fin start på veckan!
MVH /Erica

Sahra said...

Tredje säsongen av HoC gjorde mig bara extremt rastlös. Tyckte den var enormt trist. Stort gäsp. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska sluka. Började visserligen titta på Bron igår. Jag verkar vara sist på den. Mello? Vad är det? Jaha den där menlösa sångtävlingen. Stort gäsp på den åxå
Kram

eastcoastmom said...

Bra med ny diskmaskin!
Jag har inte sett melodifestivalen på hur många år som helst, eller vi såg Eurovision en gång när vi bodde i Spanien, och då vann Sverige med Loreen!

Anonymous said...

Är ju gift med en av de där märkliga golfarna! Och visst kan de gå! Fast sedan finns det de som faktiskt inte ska behöva lägga av med något de älskar bara för de inte kan gå långt, som min svärfar till exempel, då är golfbilarna guld värda.
Men de flesta kan gott gå!

Annika said...

Desiree:
Det är nog så ja...
Skillnad.
När man betalar så dyrt som man ändå gör på en restaurang som chez F så vill man verkligen sitta. OCH det får man.
Men, går man på lika dyra Morton's så vill de gärna att de ska gå fort. Dock, P och jag har lärt oss att take it down a bit där.
Lusigt med McD i Frankrike, men ja, det är olika. Verkligen.
Trist med diskmaskin, men ett måste.
Ja, måtte ni snart få säsong 3 av HoC.
Mellon ja, den ska ses hemma. Det blir inte samma sak i utlandet.
Jag lyssnade på vinnarlåten efteråt.
Det fick räcka så.
Kramar!!


Marie:
Ja, maten så goooood!!!
Älskade den!!
Nej, att handla på lördagar är ingen höjdare. Bäst att avstå.
House of Cards ja, det ska verkligen bli spännande att se säsong 4. Oj oj...
OCH ja, visst är de PERFEKTA i sina roller. Vilka skådisar.

Annika said...

Nettan:
En skön helg!!
Och nu måndag igen.
Diskmaskin, så trist. Men ett måste.
Mellon...say what??? Ska Australien var med?
Det verkar ju helt galet.
Då skulle ju USA kunna skicka ett bidrag också. Men gud. Har det inte urartat lite då? Trodde det hette ESC.
Mysko.
Måns låt är bra, det skulle inte förvåna mig om han tar hem hela alltet!
Tack för tips...ska genast ta och spana in de serier du tipsar om.
Ha en fin måndag.
Kramar!!


Erica:
Sant, veckorna består bara av måndagar och fredagar. SÅ känns det onekligen.
Läskigt...
Kul att se Mellon i Sverige. Jag hade tittat om jag hade varit hemma. Tyckte det var kul då jag var i Sverige 2009 i mars att titta.
Måns låt gillade jag. Men ja, ota blir ju låtar bara bättre ju mer man här dem.
Ska lyssna på Groupie bara för att...
Ha en fin måndag!!

Annika said...

Sahra:
Säger du det?
Tycker jag inte. Jag blev bara mer och mer intresserad. Inte gäsp för mig alltså :-)
Men, jag kan tipsa om Departures då. Två killar som reser tunt i världen, inte fiction.
Underbar!!!
Mellon, den skulle jag nog sett om jag vore hemma. Men härifrån ids jag inte.
Det blir gäsp för mig också.
Kram!


AM:
Ja, ett måste om inte annat. Ser fram emot hur tyst den kommer att vara...
NAJS!!
Mellon, nej, det ids jag inte kolla. Den ska ses hemma tillsammans med resten av alla som kollar. Inte samma sak här, inte ens i närheten, hihi!!

Annika said...

Brysselkakan:
HAHA...Ja, jag fascineras av dem. Jag som bor på första parkett. Fniss.
Ute i alla väder!!
Inget stoppar. Knappt åska.
Golfbilar stör inte mig ett enda dugg. De får gärna finnas. De låter ju knappt. OCH visst ska de finnas för dem som har svårt att gå. Absolut.
Men många skulle gott kunna gå, men det är sällan man ser dem göra det. Då och då händer det att grupper kommer med golfvagnar.

Anonymous said...

I Sverige är det sällsynt med golfbilar och oftast bara för sådana som har behov. På tävling måste du ha god anledning för att få åka runt. Alla går här!

Annika said...

Brysselkakan:
Ja, jag tycker mig ha hört ngt om det.
Det är bra. SÅ mkt bättre att gå.
Men också bra att golfbilar finns för de som behöver dem.

Andra året i Hjo said...

Kul och gott med sniglar - kanske tar jag det som förrätt i morgon kväll. Vi får se.

L said...

Låter som en härlig helg. Och det blir säkert härligt att få en ny diskmaskin kan jag tänka. Det känns alltid så lyxigt tycker jag när man byter upp sig. Fast det tråkiga är själva arbetet inför bytet.....Själva måste vi snart byta kyl o frys. Får se när det blir av.
Ja golfbilarna, de kunde de väl skippa. Åtminstone om de skall kalla golf en sport ;)

Annika said...

Hans:
DET tycker jag!
SÅ otroligt gott!!!


Lisa:
Mkt trevligt, som för det mesta.
Sant, det är kul att byta upp sig, men surt också. Det är direkt inget man ser fram emot. Men tyst lär den bli, och det ska bli härligt.
Kyl och frys ja...inte heller kul att byta. Men det måste ju ske ibland :-)
Golfen ja...ja, jag tycker att de som kan ska GÅ!!

Taina said...

Vad är det för tok att stänga av strömmen bara så där? Ja ja planerat, men ändå? Större reparationer på gång kanske.

Den där middagen lät inte så dum. Love L'escargot!!! Ni verkar ha en hel del smultronställen i närheten.

Jag SÅG mellon, men dagen efter. Visste INTE vem som hade vunnit. Undvek FB efter sändning på lördagen. Måns var bra men jag gillade lappen! Han var go.

Här kör vi också med Netflix men mest filmer. Love it!

Kram kram

Annika said...

Taina:
Ngn förbättring de ska göra. Men, inget skedde idag heller. Gud vet varför??? Blir så trött på detta. Idag fanns det inga väderursäkter heller.
Vo har många bra ställen i närheten. Men här äter vi inte ofta.
Bara vid särskilda tillfällen.
HAHA, social media exploderade ju av mellon. Fniss.
Jag har bara sett Måns låt. Bra.
Netflix, bara så BRA!!! Kolla dokumentärerna, såååå top of the line.
Kramar!!