Monday, February 16, 2015

En fin och bra helg

Godmorgon nya veckan!


Jag hoppas att er helg har varit trevlig!

Härmed tar jag min helg som en liten lista!


Helgens godaste mat:
Peter och jag köpte en fonduegryta lagom till V-dagen. En sådan har vi velat ha länge, och häromdagen köptes den.
Ack och O vilken god ostfondue vi gjorde i lördags. MUMS!!







Helgens surprise:
Snön som plötsligt vräkte ner som den värsta snöstorm (white out) då vi satt och åt vår fondue, och blåsten som följde. HUALIGEN!
Vi var glada över att vi firade Valentin hemma i hemmets lugna vrå. Det var härligt att sitta och äta fondue medan det stormade och snöade utanför knuten.



Helgens KYLA:
Ja jössses Amalia, säger jag.
Igår morse var det -15 grader ute. MEN i vindrarna kändes det som -26. Helt och hållet mördande, isande kallt.
OCH det känns ju även inomhus.


Helgens jobbigaste natt:
Natten mellan lördag och söndag. Det blåste så vi trodde taket skulle blåsa av huset. Ja, vi ligger lite utsatt till här vid golfbanan som är så öppen. Till saken hör att vi också har flera höga träd runt huset, och flera gånger under natten dunsade grenar ner på taket. Träden klarade sig. Tack och lov.
Men vi sov så dåligt (och det lär bli samma sak natten mot måndag).
Vid 4:30 gick Peter upp och gick ut i kylan och tog in stolar som började ge sig av. Tunga stolar, ska jag tillägga.


Helgens lyckade:
Karolinas monolog. HON var så glad, och lättad, då hon ringde oss efteråt.
Vi blev ju också så glada.




Helgens film:
Chef, en riktigt bra feel-good film.  Jo, vi har sett den på bio, men nu ligger den på Netflix också.
Se den!
Men var beredd på att ni kommer att bli HUNGRIGA!!!

Helgens skratt:
SNL 40 år.  Saturday Night Live alltså
FYRA timmar. FYRA timmar SNL Live!  Ja, det inkluderade timmen på Röda Mattan.

Helgens lopp:
Peter sprang ett lopp på 10 kilometer tidigt i lördagsmorse, det var runt -5, men vindstilla. Han var nöjd och glad över det loppet, och jag var där och tog emot honom vid mållinjen.


Helgens “Nämen jösses, jag sticker in igen”:
Peter och jag var ute en sväng på golfbanan i kylan. Det var så kallt, och så blåsigt att det nästan inte gick att vara ute. Ögonen tårades av vinden. Ja, det gjorde ONT att vistas ute. Rent ONT!!!
Vi gick in igen efter endast en liten promenad på golfbanan.



Helgens slut:
Idag är det helgdag här i USA, det är President's Day. Men det är en sådan dag då inte alla har ledigt.
Karolina har skola till exempel. Peter jobbar. Skolbarnen i min kommun är lediga.
För mig är det vanlig måndag, så känns det.






Helgens kallaste inomhustemperatur:
Eftersom det är så jisstans kallt ute är det så sjukt kallt i källarrummet.
Japp, nio grader då jag gick ner där igår för att slå på extravärmen. Det är så vrickat att det är sjukt.
Vad trött jag blir.
OCH kallt ska det bli resten av den här veckan.
På mellanplanet är det OK.
I sovrummet kallt, men jag har inget emot att sova i ett kyligt rum,



Helgens bok:
Jag har läst Piper Kermans “Orange is The New Black” hela helgen. Boken är mycket mer nedtonad än tv-serien. Boken beskriver det precis som det var i fängelset för Piper, ingen vacker historia precis. Men TV-serien är mycket mer skruvad än boken.
Iallfall, boken är enormt BRA!!!  OCH även om man, som jag, sett tv-serien så får man ut så mycket av boken.  Boken och serien ÄR olika.



Nu önskar jag alla en fin måndag!!!


20 comments:

Äventyret framtiden said...

Uppnervärlden! Här har vi plusgrader för jämnan och ni har vintern som vi brukar ha den här tiden på året.
Fondue är gott och härligt att samlas runt.
Ha en fin måndag du med!

Sahra said...

Och vi ska få 7 plusgrader i veckan. Inte klokt. Det har varit kanonväder i helgen. Såå lovely när vi gick på stan i lördags. Först såg vi 50 shades of grey och sedan promenerade vi runt kungsgatan drottninggatan på jakt eftern semlor.Nice helg
Kram

Nettan said...

Precis runt nollan, blåst och ingen snö. Sportlovsstart för barnen och jag jobbar hemifrån idag. Förbereder några lektioner som biologiläraren vill ha hjälp med, ska bli kul att få komma ut och undervisa.

Här verkar det inte bli någon vinter, mitten av februari och grönt som jag vet inte vad? Roligt att ni får snö, men blåsten och den iskylan behöver ni ju inte ha.

Fondue är gott, vi fick en gryta i bröllopspresent, men den vi inte använt på länge nu.

Ha en härlig måndag!

Kram
Nettan

HeLena said...

Vilka fina härliga bilder! Bubblet i glasen får mig att bli suktad... mmmm...
Isande kallt inomhus är inte roligt, tur att du kan tända ljus. Det får bort lite av fukten.
Härlig helg ni har haft. Och att sitta inne med vinande snöstorm och fondue till. Mums!
Många kramar!

Miss Marie said...

Herrejösses, vad kallt! Ni har verkligen omväxlande väder den här vintern!

Själv njuter vi av lite varmare temperaturer, runt 10 grader o sol i lördags, det var skönt! :)

Bloggblad said...

Betydligt trendigare fonduegryta än min 70-talare i orange/rött/gult... Men fördelen är att mina fonduer smakar nostalgi - en extra krydda!

jag har nog tur, som bor i ett hus som är byggt för vinterkyla i Norden. Speciellt sedan vi bytte till treglasfönster är det alltid varmt och gott inne.

Men nu ska jag gå ut i den råkalla februaridagen.

Ingela said...

Det är ingen ordning på vädret numera, det är då säkert. Fast jag gillar ju att vi inte druknar i snö och fryser ihjäl oss här uppe.
Åh, fondue är så gott. Den enda nackdelen är att man inte riktigt har koll på hur mycket man trycker i sig. ;) Men gott - jaaadå!
Roligt att höra att det gick bra för Karolina. Fast egentligen tvivlade jag inte alls på henne.
Ha en bra vecka!
Kramar!

Förresten, jag hinner inte alltid kolla din blogg dagligen, och kommenterar ofta på gamla inlägg. Undrar om du noterar det?

Anonymous said...

Så vinter igen hos er då. Här sken solen hela helgen, lite kylgit men fint. Idag blåser det rejält ute och är inte alls trevligt...
Kul att det gick så bra för K!

Annika said...

Karin:
Jomenvisst, vrickat till max.
Vintrarna är inte vad de varit. Hos er tycker jag det är väldigt oroväckande faktiskt.
Fondue är mysigt, och nu kommer vi att samlas runt den grytan många fler ggr denna vinter. MUMS!!!
Kram!


Sahra:
Wut!?
Trodde du var en av dem som är verkligen ANTI Grey!! HAHAHA!! Där ser man!
NÅ. vad tycktes då??? Den har ju i genomsnitt fått mkt bättre kritik än boken!
OCH vi har så kallt att det är sjukt.
Snö väntas. Inte mig emot.
Semlor.
Mmm...
Kramar!!

Annika said...

Nettan:
Visst är det konstiga vintrar, Här har de blivit kallare, och hos er mildare.
Galet.
Oroväckande.
Synd att det är inte är snö nu på sportis. Men ni får göra det bästa av det hela iaf.
Använd fonduegrytan. Gott, gott!!!
Kramar!!



Helena:
TACK!!
Roligt att du tycker det.
Ja, prosecco, det är ju så gott. Mums...
Ljus tänder jag. Kylan inomhus är inte rolig. Speciellt inte den i källaren. HUA!!!
Kramar!!

Annika said...

Marie:
DET har vi. Omväxlande.
ISANDE kallt idag med.
Lite för lite snö, men den kommer väl nu då kanske??
Vi får'la se.
Låter som om ni har milda temps. Njut av dagen.


Bloggblad:
HAHA, den är splitterny!
OCH går på el. Mkt bra.
Kan dock tro att din har skön smak av nostalgi.
I Norden kan de bygga hus, ingen behöver frysa. DET är bra.
Här är det lite mysterium med husbyggandet och isolering, och det KÄNNS!!
Jag ska ut och handla jag,,,det sägs ju komma en större snöstorm. Den som lever får se...

Annika said...

Ingela:
Nog är det sjukt.
Läste en FB-post fr Österbotten i helgen. Ja, nog har ni milt och galet väder.
SÅ depp på många sätt.
Det ska ju inte vara så.
Fondue är gott, Men farligt, som du säger har man noll koll på vad man trycker i sig...
HIHI!
OK; jomen jag brukar ha koll på de kommentarer som ligger på den öppna sidan sas. OCH är de äldre än 7 dagar får jag medd om dem. MEN jag ska absolut kolla om jag missat från dig. DET är verkligen inte meningen.
TACK för alla dina kommentarer. De betyder mkt för mig.
Ja, tack, lättad över att den monologen gick bra.
Kramen!!


Brysselkakan:
Sjukt kallt här.
OCH snö på ingång. Soligt som bara den igår, men i kylan hjälpte inte det. Fruktansvärt kallt.
Tack, så glad att det gick bra för K!!

Musikanta said...

Har fått en släng av ryggskott så jag har legal orsak att inte gå ut och promenera i det kalla och blåsiga vädret idag. Dessutom är det halt ute på sina ställen vilket gör att man inte kan ha sina broddar på sig eftersom det är barmark nästan överallt.
Låter hemskt med snöstorm. Här ligger temperaturen på exakt noll på morgonen och stiger några grader under dagen. men inte tillräckligt för att snön ska smälta.
Ostfondue är jättegott, men ack så farligt för den obefintliga figuren. Försökte med 5:2 metoden några veckor men fick fruktansvärt magknip en dag som inte gick över förrän nästa dag. Så det blev ingenting med det. Annars var ju idén toppen.
Kram från Ingrid

Anne-Marie said...

Fondue var länge sedan jag åt. Minns inte ens när. Har för mig att en kompis bjöd på fondue när vi var i 20-årsåldern. Det är ett tag sedan. ;)
Låter som Weed med blåsten. Kyla har inte vi. Det var +18 i Mt Shasta den gångna helgen. Ur led är vädret. Det har varit soligt, vindstilla och varmt den senaste veckan och ser ut att bli så inom en överskådlig framtid. Tillbaka in i torkan.
Som jag skrev på min blogg har vi ledigt idag. Jag jobbar på med att gå igenom saker och håller på med allt kring deklarationen och andra rapporteringar för mina bankkonton i Sverige.
Stay warm! Kramar!!

Anonymous said...

För skojs skull kollade jag temp. i Anchorage, Alaska. Snacka om "ur led är tiden". WashPost i morse visade 43F.
32F är fryspunkten. Året vi bodde där, hade vi en rejäl vinter f.o.m. Thanksgiving.
Tänkte på dej och ditt dragiga hus, Annika, när jag väcktes av blåsten.
Det var otäckt. Kan ta regn och snö, men blåst skrämmer mej. Tänker på dom som bor ute i präriestaterna, där det inte finns träd. Huvaligen. När vi flyttade hit från Alaska, körde vi the Trans Canadian highway från Prince Rupert till Toronto. Efter man kommit igenom tjusiga Rocky Mountains, blir det 1000-plus miles av "ingenting" genom Alberta, Saskatechewan och
Manitoba. De enda "höjder" man såg var silos vid järnvägsstationerna.
Det var oktober, och det blåste och det blåste. Man fick hålla ratten i vinkel för att hålla sej på vägen. Hur kan folk bo där?

Sååå, nu får vi vänta och se vad natten bringar. Snö och kallt säjer vädergubbarna.

Fondue var super-populärt på 70-talet.
Kan än känna doften av het olja och Sterno.

Dotter och måg bjöd på tidig V-Day middag på Carabbas efter mitt shift på Bargain Loft. Veri najs!

Du och Peter gjorde er en jättefin
V-Day. Det är underbart att ha en
soul mate. :) Saknar min Don.

Ruth i Virginia

Gretas Gotland said...

Mysig helg trots isande kyla! Och skönt att det gick så bra för K!

Annika said...

Ingrid:
Usch och fy. det hade jag för ngra veckor sen.
Ja, då är det bäst att ta det lite lugnt. Hoppas att du snart känner dig bättre.
Snöstorm hade vi en minimal en. Men det lär ska komma en större idag. Vi får väl se? Jag tror det då jag ser det.
MEN KALLT är det. SÅ isande KALLT.
Ostfondue är verkligen farligt gott. Och jag vet, man är verkligen ute på farligt vatten vad gäller kalorierna där :-)
Så trist att inte 5:2 passar.
Kramar!!


AM:
Det är verkligen hederlig 70-talsmat. SÅ gott, så gott.
Men så farligt för figuren. Ja, iaf om man kör ostfondue.
Jag kommer snart och läser din blogg.
Ja, kallt så in i bängen har vi...
KALLT!!
Och snö lär vi ska få. Jag säger som jag brukar, jag tro det då jag ser det :-)
Ledigt för dig idag. Lustig dag denna som är så olika för så många.
Ha det så skönt.
Kramar!!!

Annika said...

Ruth:
Ja, det var verkligen vidrigt i blåsten natten mellan lördag och söndag.
Det blev inte mkt sömn för varken mig eller P.
Hemskt.
OCH ja, nog är det UR led, vädret. Har koll på Alaska också via appar o dyl.
Sjukt att det är som det är. Likaså hemma. De har ju så milt att det är oroväckande, kan jag tycka. Speciellt norröver.
Och så får vi denna köld.
jag hoppas att ditt hus är bättre isolerat än mitt. Hoppas du inte fryser.
Fascinerande med den väg ni tog från Alaska. ÅÅÅÅ vad ni fick SE!!!!
Vad trevligt med middag på Carabbas. Hoppas ni inte fastnade i den snö som började falla.
Ja, Ruth, jag kan verkligen förstå att du saknar din Don. Jag förstår det...
SÅ väl!!!
Ha nu en bra dag. OCH så ska vi hoppas att det inte blir alltför farligt med snön. Du har väl ngn som skottar etc? Din dotter? Grannar?
STAY warm!!!!


Greta:
Tack, mkt mysig helg på alla plan.

Desiree said...

Jösses så kallt ni har. Betydligt kallare hos er på östkusten än vad det är på europeiska kontinenten. Min kollega som är från USA har precis kommit tillbaka från NY och sa att det var sjukt kallt där. Lite läskigt när det blåser så där mycket. Helt rätt att stanna hemma och fira Allahjärtans dag med en god middag. Blev det ostfondu eller buljongfondu? Chokladfondu till efterrätt? Måste också fråga om det är hallon du har i champangeglasen? Det ser både fint och gott ut.
Så underbart att det gick så bra för Karolina med monologen. Skönt! Hon är ju så himla duktig.
Stay warm!

Annika said...

Desiree:
Ja, vi har så kallt, kallt, kallt nu.
Sjukt kallt är precis vad det är. Ja, lite mildare nu idag och ingen vind, -10 nu.
Igår var det helt galet kallt, och därtill blåsigt.
Ostfondue blev det. SÅ gott!!!!!
Chokladfondue till efterätt.
Ja, hallon i glasen. SÅ gott!!!
Jag är jätteglad att det gick så bra för Karolina med monologen.
Kramar!!!!