Friday, December 19, 2014

Fredagen före jul...

Nu har mitt besök kommit.

Och ja, i och med det kommer det att bli tystare från mig ett tag framöver.
Det är så roligt att ha dem här.

I år har jag upptäckt en "ny" underbar julsång.
NY är den dock VERKLIGEN inte, den är riktigt gammal.  Det är en gammal, gammal engelsk julpsalm. Jag har fallit som en fura för den denna jul.
OCH helst i denna version, med Alison Moget.
Coventry Carol, så totalt underbar.
Jag kan inte sluta lyssna på den.





Vi har fullt upp nu ett tag framöver. OCH det har ni ju också!
Imorgon är vi bjudna på julfest hos min granne. På söndag har vi själva julfest, och ja, då ligger man inte direkt på sofflocket som värdinna.
Ikväll ska vi ta och spana in Reston Town Center. Där är det minsann julvackert.
Naturligtvis blir en spaning på The National Christmas Tree inne i DC också.
Alltså det som står utanför Vita Huset.
Det tror jag är en av världens FULASTE julgranar. Jag lovar att ta med kameran, och fotografera då vi åker dit.
Faktiskt är det smått otroligt att de har en så ful gran där.


Jag fortsätter att lyssna på de mesta av min julmusik via Bjällerklang på P4. Jag provade med Lugna Favoriters julmusik (de sänder också julmusik 24 h om dygnet). Stod inte ut med all reklam på den kanalen.
Spotify och Pandora har också bra julmusik, förstås.
Plus att jag har min egen, förstås. Nedladdad.
Nu ska vi fortsätta att frossa i julmusik några dagar till. Det gäller att passa på, snart är det över för iår.


Övrigt kraftigt urval av favoritjulsånger är:


* O Helga Natt.
* Jul, jul strålande jul
* Gå Sion din konung att möta
* Sylvias Julvisa (mitt finlandssvenska arv)
* Cold December night
* Winter Wonderland
* Julen är här
* När det lider mot jul
* It's beginning to look a lot like Christmas
* I'll be home for Christmas
* När ljusen ska tändas därhemma
* Blue Christmas
* Driving home for Christmas
* Tomten jag vill ha en riktig jul
* Mer jul
* Have yourself a Merry little Christmas
* White Christmas
* The Christmas Waltz
* It must have been the mistletoe
* Last Christmas
* Hej, mitt vinterland
* Himlen i min famn

Ja, det finns ju så många julsånger.
OCH nya kommer hela tiden. Somliga dåliga, somliga bra.


Vilka är dina favoritsånger?

Nu önskar jag er alla en riktigt fin helg!!

15 comments:

Äventyret framtiden said...

Jag önskar dig detsamma Annika!
Njut fullt ut av ditt kära besök tillsammans med familjen.
Njut också av all skön julmusik!

Julkram!

Ulrika numera i Sverige said...

Hej Annika!

Ja, nu är det bråda dagar. Egentligen har jag inte tid att skriva detta, men kan inte låta bli för jag älskar julmusik precis som du. Ska lyssna på dem av dina julsånger jag inte känner till. Kul! Jag har en jullista på Spotify som för närvarande består av 11 timmars julviselyssnande. Det du! Och för varje jul lägger jag till mer musik, så klart! Här kommmer mina absoluta favoriter:

Håll mitt hjärta - Malena Ernman

I Heard the Bells on Christmas Days - The Civil Wars

Följande med Josh Groban: Ave Maria, It Came Upon a Midnight Clear, Panis Angelicus och What Chils is This?

Följande med Carola (säga vad man vill om henne, men bruden kan sjunga!): Heaven in My Arms, Heaven Turned Out to be a Child och This Very Night the World Will Change

Bereden väg - Sara Isaksson

December Song - George Michael

Dream a Dream - Charlotte Church

Blue Christmas - Elvis Presley

We Need a Little Christmas - Ages & Ages

Green Grows the Holly - Calexico

Where Can I Go? - Johnny Mathis

Winter Dreams - Kelly Clarkson


Hoppas du får en underbar jul med dina nära från USA och Sverige. Nu måste jag hämta ungen i skolan (julavslutning tidigt idag) och mannen på flygplatsen. Stor julekram!

Erica said...

Vad mysigt att Sverigebesöket kommit nu :-)
Det låter som att ni har en mycket trevlig helg (och julhelg) framför er!
Roligt med julfester :-D

Och vad roligt att läsa dina favoriter bland julsånger :-D Jag gillar blandningen mellan svenska och engelska sånger :-)
Tror inte jag listar mina favoritsånger här, då de finns på min blogg :-), men mina två absoluta favoriter är för tillfället En stjärna lyser så klar och Sprid ditt ljus.

Hoppas att du får en mycket fin och GOD JUL och ett riktigt GOTT NYTT ÅR :-D
Julkram /Erica

eastcoastmom said...

Alison Moyet är en av mina all-time favoriter!
En julfavorit är en cd med Peter Jöback som säkert är 10 år gammal vid det här laget, Jag kommer hem igen till jul.

Nilla Tankebubblor said...

Jag lyssnar också på P4 bjällerklang, det är bra musik där! Ibland tar jag lite P2 klassisk jul också. Ha en fin helg!

Gretas Gotland said...

Oj, skall bli intressant att se Vita Husets gran.:-)
Njut ert besök!

Bloggblad said...

Den julsången var ny för mig!
Själv lyssnar jag mest på Sofia Källgrens sprid ditt ljus, ja alltså det är väl Py Bäckmans.... Min barnkör ska sjunga med i refrängen när en annan solist sjunger den på söndag. Är ju käckt om jag är med och slår in dem på rätt ställe.

Jag har huvudet fullt nu av musik som ska avsjungas innan julnattsfriden kommer...

Miss Marie said...

Åh, love love love julsånger! Mix Megapol kör också julsånger 24/7, tycker de har en bra mix mellan svenska o amerikanska klassiker o nya sånger. Mysigt!

Hoppas ni får trevligt med besök! :)

Trillingnöten said...

Så himla kul med en massa julfester!! :) roligt att ni har en sån gemenskap med andra familjer så att ni har flera om året. Man kan aldrig få för många festinbjudningar! :) Min favoritjulsång är helt klart Himlen i min famn. Den är fantastiskt vacker!

Vform said...

Ååå, det finns så många vackra julsånger ... älskar dem alla!
MEN en är min favorit förutom Helga natt ... Låt mig få tända ett ljus!
DEN är vacker!
Önskar er en riktigt skön jul!
Kramar ♥♥♥

Annika said...

Här råder lugn! Allt så gott som klart inför jul, vi firar som vanligt hemma för oss själva. Noll stress, noll press. Bara lata sköna dagar. Underbart!

Ha en fin jul! Härligt med Sverigebesök!

Charlie sa ... said...

Full rulle!! Julbonanza!
Ni njuter och det låter toppen.
Gillar din lista, saknar bara The Chhristmas Song :-)

Kram goding!!!!

Eva i Dalarna said...

God jul Annika!

Channal said...

Har alltid gillat Alison Moyet... hon är snyggare idag än på 80-talet! Tänd ett ljus och låt det brinna, Julen är här och Gläns över sjö och strand är några av mina favoriter. Sen har jag många fler av de gamla 50-talsklassikerna. Inte glömma Last Christmas och You are the all I want!

Ikväll kommer Ida hit efter jobbet, mysigt! Då ska jag o mina tjejer baka pepparkakor och klä granen. Mannen fixar julskinkan. Nu går vi mot ljusare tider! Underbart!

Varm JULKRAM!! Anna

Nettan said...

Fina Annika med familj, en riktigt god jul och gott slut på 2014 önskar jag er. Sitter hemma hos min pappa så här kvällen innan jul och insuper atmosfären , av knastret under sulorna av iskyla och lugn och ro, är glad att jag vågade göra körningen.

Ta nu hand om er och njut!

Kramar
Nettan