Monday, October 20, 2014

Helgen som gick...

Godmorgon så här på måndagen!

Jag hoppas att er helg varit bra.
Min har nog varit så bra den kan, efter omständigheterna.
Vad gäller omständigheterna kan jag nog säga att det i stort sett är status quo än så länge. Kanske blir det långsamt lite bättre, men det är så svårt att säga.
Svärmor är kvar på sjukhuset, och i dagsläget vet jag inte då hon kan/får komma hem.
Hon får SÅ BRA vård.   Hon är i goda, fina händer.
Det känns bra iallafall.


I fredags, då vi kom till sjukhuset rådde världens pådrag. Vi kom till avstängda vägar, polisbilar överallt, brandbilar, flertalet ambulanser, reportrar. FULLT, totalt pådrag, och därtill var halva sjukhuset avstängt.
Då vi for förbi akutintaget såg vi flera män iklädda gula skyddsoveraller, tält som var uppsatta utanför akutintaget. Ja, ett herrans liv, helt enkelt.
Då vi kom upp på svärmors rum fick vi se på nyheterna att det var ett misstänkt ebola-fall som kommit till sjukhuset. En kvinna utanför Pentagon hade blivit hastigt sjuk, och sedan förts till Fairfax Hospital.  Kvinnan hade tydligen just kommit hem från västafrika!
GISSA om det kändes obehagligt, obehagligt nära. Jag erkänner det. RAKT av!
Från neurologen hade vi full utsikt över akutintaget, och jag kunde ju inte låta bli att både fota och undra...



Senare på kvällen kom beskedet, kvinnan som kommit till sjukhuset hade INTE ebola. Thank you VERY MUCH!!!!
Det var en stor lättnad.



Lördagen bjöd på strålande vackert väder.
Min kompis Lotta och jag for iväg på The House Tour of Reston. Detta är något av en tradition för mig och Lotta. Sex privathem i Reston ställs ut för allmänheten. Ja det kostar oss som vill kolla in husen 25-30 dollar (beroende på när man köper sin biljett). Alla hem är unika på något sätt; fin konst, fyndiga planlösningar, fantastiska renoveringar etc etc.
Detta event är mycket, mycket välbesökt. Lotta och jag tyckte det var lika kul som vanligt!!




Utsikt från en sprojlans ny lägenhet på 8 våningen i The Avant i Reston Town Center.  SÅ jättefin lägenhet!  OCH så underbart fin utsikt!!





Reston fyller 50 år iår. Temat på årets husrunda var att ett hus från varje decennium visades upp. Kul ide!
OCH som vanligt toppen att se!





Ett av husen var detta 90-talshus vid Lake Newport.  Helt, totalt underbart fint.  Renoverat från grunden av nuvarande ägare.  OCH sedan har de då denna ljuvliga utsikt att njuta av.
Jodå, jag blev avundsjuk!  Underbart hus, underbart läge!!!


Så här skulle jag också vilja ha min trädgård!!


OCH huset går ju inte av för hackor.  Det här är baksidan som vetter mot vattnet...


Utsikt från decket!


Lake Newport.

Jatack, här skulle man lätt kunna sitta och intaga sitt morgonkaffe!!



Det är verkligen höst nu!
Ingen tvekan om den saken.
Jag älskar det!!
Kyligt i luften, sol och klarblå himmel.
SÅ bra det bara kan  bli vädermässigt i min bok!
I am so happy to live in a world where there are Octobers!
Så i helgen, sent omsider, bytte jag min garderob. Vinterkläderna åkte fram, och sommarkläderna hängdes bort. Detta borde jag ha gjort för en vecka sen, men nu först blev det av.



Höst-Annika!!


Selfie of the week?


Lördagkväll var Peter och jag ute och åt en god middag. Peter var på sjukhuset under dagen.
Igår, söndag, var vi bägge två på sjukhuset i flera timmar.
Det blev inte alls av att njuta av den vackra höstdagen, men det kommer nog flera tillfällen.

Bilderna nedan tog jag från mitt deck igår.









OCH när mörkret faller (MYSIGT!!!!) tänder jag massor, massor med ljus!

ÄLSKA årstiden!!!




NÄ!  INTE julkulor!!  Halloweenkulor som jag har i en ljusstake.  



Idag tänker jag ge mig ut på den första PW jag tar på över en vecka.

Önskar er alla en finfin höstdag!!!

29 comments:

Äventyret framtiden said...

Så skönt att din svärmor inte har blivit sämre, så skönt att det inte var ebola damen hade, så sköna bilder, så skön höst ni fortfarande har. Här har det ändrat till det mera gråare slaget när löven faller

De turkosa taken föll mig i smaken. Så glad man blir av den färgen.

Njut av dina PW igen!
Ha en fin dag!

Kramar!

Hemma på Sjuan said...

Usch den där ebola! Nu är de rädda för att det kommit hit till Sverige också...
Fina bilder du visar och fin bild på dig. Kram Suss

Sahra said...

Vi har ett misstänkt ebola fall här också. Tror dock inte att det är det för mannen ska tydligen inte ha vistats i ebolaland.Då är aktiviteterna i skärgården läskigare tycker jag. Riktigt jäkla obehagligt.
Kul grej med den där husvisningen. Får man välja x antal som man vill titta på eller är det redan bestämt.
Kram

Humlan said...

Det är klart att er tillvaro till stor del kretsar kring sjukhuset just nu. Hoppas hon fortsätter åt rätt håll och skönt att ni är nöjda och trygga med vården.

Så roligt att gå och titta på lägenheter och hus! Bra idé att ha från olika tidsperioder också. Jag hade gärna gått på sådana visningar.

Här är det grå-mörk höst nu, inte roligt men vi får hoppas att det kommer några fina dagar framöver. Ert väder och er natur ser underbart ut!

Vårt senaste ebolafall visade sig vara något annat, men visst är det otäckt och visst är det en påminnelse om att det närsom helst kan börja sprida sig.

Önskar dig en fin PW och en fin dag!
Kram!

Annika said...

Karin:
Det går så upp och ner. Det är svårt att egentligen uttala sig om det hela. Bara att hoppas på det bästa.
Ebola-damen ja, jo det kändes som om det kom LITE VÄL nära!!
Tack och lov att fallet inte var den vidriga sjukdomen.
Visst är det kul med de turkosa taken.
Tack, ska bli skönt att komma ut en sväng efter uppehållet.
Kramar!!


Suss.
Ja, det är verkligen otäckt, så jävla otäckt.
Trösten är väl endast den att de verkligen tar det på allra största allvar och stoppar upp det innan det blir för stort. Men jag vet, ruggigt äckligt!!
Tack fär bildberöm. Blir glad!
Kram!!

Musikanta said...

Förstår att ni måste ha dragit en lättnadens suck när det visade sig vara falskt alarm.
Det är jätteroligt att gå på husvisning. För ett antal år sen var vi med Mirren på några ställen när de skulle köpa hus. Väldigt intressant att se hur olika folk har det hemma.
Hoppas din svärmor kryar på sig.
Kram från Ingrid

Annika said...

Sahra:
Läste det, men det är säkerligen lugnt. DOCK, det är mkt, mkt otäckt.
OCH i det hör fallet kom det lite väl nära...
Husen, det var sex hus som ställdes ut, och man besöker alla sex. Verkligen kul!!!
Kram!


Humlan:
Ja, vi får se hur det går. Snart skriver de säkert ut henne. Jag är glad så länge hon får vara kvar. Hon vill absolut inte till rehab...vilket ju är synd.
Ja, det är verkligen roligt med husturen varje år. Så kul, och så otroligt välbesökt.
Ebola ja, det råder ju stor skräck runt det. Jag är glad att de tar det säkra före det osäkra. De tar inga risker.
Mkt otäckt. SÅ bra att det var falskt alarm i ert fall. Det är lika skönt varje ggn det är falska alarm.
Ha en toppendag.
Kramar!!

Annika said...

Ingrid:
Ja, jag drog en djup, djup, djup suck av lättnad. Det kom LITE för nära där. Stod ju som på första parkett och såg allt.
Ja, jättekul med dessa visningar. Annorlunda mot de husvisningar man går på då man är spekulant. SÅ KUL!!
Tack, vi ska hoppas att det går framåt med svärmor.
Kramar!!!

Nettan said...

Hu Ebola skrämmer mig massor, världen har ett gemensamt ansvar där, bot och bättring snabbt tack! Läkare utan gränser har fått fina donationer från svenska företag hoppas bara de använder dem klokt så att det stoppas!
Skönt att det går framåt men det tar tid innan allt är som der ska, har tänkt mycket på er! Skönt att ni gjort lite annat än bara varit på sjukhuset. Hösten är ju fantastisk även om vi får en del regn denna höst.
Ta hand om dig.
Kram
Nettan

Anonymous said...

Skrev en kommentar som bara försvann, provar igen då. Otäckt med ebolan, läste en bok om det för cirka 15 år sen och tyckte det var otäckt - och nu är den i farten liksom.Usch! Synd att din svörmor inte vill ha rehab - sånt är ju bra och viktigt. Men ibland vet ju inte ens gamla människor sitt eget bästa. Kul med husvisningen och rolig idé att visa hus från olika år i Reston. Kram från Eva i Dalarna.

Annika said...

Nettan:
MIG MED!! Det var så otäckt när vi såg pådraget, samtidigt så bra att se hur de går tillväga.
Absolut, viktigt att alla länder går samman här och kämpar emot det hela.
ja, vi har gjort lite av varje denna helg. Saker och ting är väl egentligen ganska oförändrade med svärmor, men hon är ju tusen ggr piggare än för en vecka sen, det är då säkert.
Tack snälla Nettan, det värmer.
Stora kramar!!


Eva:
De fastnar i spamfiltret då de skrivs anonymt för det mesta :-( Men jag fiskar upp dem därifrån.
Ebola ja, riktigt otäckt. Måtte de mota Olle i grind där...
Svärmor ja, hon har varit på rehab förr och avskytt det, efter knä och ryggperationer.
Så gammal är hon inte, det är så sorgligt...
Stora kramar!!

Evas blogg said...

Hoppas din svärmor blir bättre! Nej Ebola vill vi inte ha, den sjukdomen skrämmer och den smittar ju så otroligt snabbt och lätt. Vilken tur att det inte var det. När jag ser på bilder från dina omgivningar tänker jag på hur många roligt byggda hus det finns där. Både när det gäller färg och form. Lite annat än här i Sverige där ingenting får sticka ut.

Annika said...

Eva:
Vi ska hoppas det går framåt. Tiden får utvisa.
Ebola ja, den skrämmer mig också. Tycker det är riktigt otäckt. I DC vårdas nu två kvinnor som har ebola, på National Institute of Health. Tror de klarar sig.
Men attans vad otäckt det är. BRA att de tar det så allvarligt.
Tack, ja jag gillar husen. Ska se till att göra ett husinlägg snart.
Kramar!

eastcoastmom said...

Kul med House Tour, brukar göra något liknande på våren här.

Bloggblad said...

Den där hus- lägenhetsvisningen skulle jag gärna gå på! Jag älskar hus. Tittar alltid på ombyggnadsprogram i tv. Ja, inte de svenska, de brittiska är roligare.
Fantastiska höstbilder - du är jättesnygg i din höstoutfit!

Desiree said...

Halloj snygging, vad fin du är i dina höstkläder. Här har jag fått dra fram sommargarderoben i helgen men från onsdag kan jag ha lite mer höstkläder. Har längtat efter detta då jag faktiskt köpt lite nytt höstfint.
Wow vilket hus alltså! Där skulle man lätt kunna tänka sig att bo. Men priset vågar man knappt spekulera i. Jag skulle aldrig ha råd med det där huset. Kul idé med att visa upp olika hus och hem från olika decenier. Jättekul!
Fy fasiken vad läskigt med det potientiella ebolafallet. Jag tycker det har gått alldels för långt med hela denna ebolahistoria. Hela välden måste hjälpas åt NU och göra något. Tag tag i problemet på riktigt och se till att hejda detta. Jag känner mig verkligen rädd för detta.
Stor kram till dig och hoppas att din svärmor kryar på sig och får komma hem snart.

Gretas Gotland said...

Åh, vad kul att få gå på House Tour! Och så fin du är i din höstlook!

Annika said...

Tur att det var falskt alarm vad gäller ebola-misstanken - men jag antar att man är på sin vakt överallt nu. Och det är väl bra egentligen! Hoppas verkligen inte att det sprider sej... Än jag inte orolig, men man vet ju aldrig.

Hoppas svärmor tillfrisknar så gott det går. Är det en stroke hon haft? (du behöver såklart inte svara, men jag tänkte eftersom du nämnde neurologen). Tur att det finns duktig och kunnig vårdpersonal! Jag håller tummarna för ett tillfrisknande!!

Jag är avis på ert höstväder. Här är det kala träd, kallt (0 grader och regn med inslag av snö), ruggigt, mörkt. Men jag ska snart åka till Vasa några dar så jag har nåt att se fram emot, yeey!

Jag är en sån där människa som inte har någon önskan om ett hus... För mycket jobb. Vi bor i parhus men jag skulle mer än gärna bo i lägenhet. Med balkong med eftermiddags- och kvällssol :-).

Kram!!

Annika said...

AM:
Superkul är det. Roligt att ni också har det hos er!!


Bloggblad:
Du skulle ha gillat det! Så olika hem, och olika stilar, detta år. Verkligen roligt att gå ta del av detta.
Gillar också husprogram, främst House Hunters.
TACK för bildberöm, blir glad över dina snälla ord :-)

Annika said...

Desiree:
TACK!!!
Vad roligt att du gillar ma style :)
Nu blir det inga fler sommarkläder för mig förrän i april, då jag byter tillbaka:-)
Husturen är superkul!!
Det där huset ja...det kostar långt över miljonen dollar. MEN det köptes för 999,9 US dollar eftersom det var så otroligt nedslitet, mögligt etc.
Husen som har gott skick vid den där sjön går på 1,5 mil ungefär. OCH detta skulle nog kunna säljas för absolut toppenning idag. Så underbart fint inuti. Men stort. HÅLLER med dig, Ebola skrämmer mig också så otroligt mkt.
ja, alla måste samarbeta emot det, Alla länder.
Det är verkligen en otäck sjukdom som skördar sina offer med fart. Orkar knappt tänka på det. Hemskt att vara där i fredags innan vi visste. Sjukhuspersonalen på neurologen var ganska uppskakade de också.
Idag ska min svärmor HEM!!
Snabbt går det här :-)
Kramar!!


Greta:
TACK vad glad jag blir.
Ja, jättekul med denna hustur. Alltid.

Annika said...

Annika:
DE är så redo här för ebola, och vad de ska göra. Så jag bryr mig inte om de ibland slår på stora trumman med misstänkta fall. Huvudsaken är att de tar det hela på största allvar. USCH så skrämmande det är.
ja, det är en stroke. Hon åker hem IDAG!!!!
Ska få vård hemma. Lika bra det, kanske!!
Vi har skönt väder, bara 4 grader då jag var ute i morse. Tror vi hade frost natten som gick.
SÅ kul med Vasa!!
Otroligt kul prao-plats för din tös.
Hus är verkligen mkt jobb. Jag vet...
Kramar!!!

L said...

Supersnygga höst-Annika! Det är verkligen mysigt med höstkläder, mysigare om man slipper ha regnkappa utanför för att skydda sig både från regn och vind....

Jag anar starkt vad som drabbat din svärmor, och tyvärr kan detta - beroende på var skadan ske - leda till att motivationen för rehab uteblir helt. Svårt då. Hoppas hon hämtar sig.

De där house tours är fullständigt underbara. Och vilket ljuvligt hus och trädgård!!

Slutligen så skräms jag också av Ebola. Men, jag förstår inte riktigt varför man måste ha sånt hiskligt pådrag. Borde egentligen räcka med isolering i stillsamhet. Jag tror också det är klokt med det senaste jag hörde om Ebola-vård i USA, att man skall koncentrera vården till några specialcentra. Då skulle man slippa allt det som skedde i Texas.

Annika said...

Lisa:
TACK!!
Vad roligt att du tycker det!! SANT, mysigare då man slipper regnrock, helt klart.
Ja, du anar rätt. Det är en stroke. Jag kan lika gärna tala om det. Så svårt att veta hur det ska bli. Hon skrivs ut idag. Ska hem och få vård i hemmet av sköterskor, rehab-team och logoped. Vi får väl se. Hennes tal är bra, tycker jag. Men minnet...oj oj...ibland bra, ibland helt åt fanders.
Hon kan röra sin vänstra sida nu.
Vet faktiskt inte hur motiverad hon är. Vi får se...
Ebola ja...så läskigt.
Vilket pådrag det ÄR!!! Jo, det har fyra ställen i USA där de ska vårda ev patienter. Ett i DC, NIH, där vårdas två sköterskor nu. De kommer nog att klara sig. FATTAR inte att de tog detta fall i fredags (SOM ju var falskt alarm) till Fairfax H. Mkt skumt. NIH är ju nära oss det också. FATTAR noll. Men
r glad för att det var falskt alarm, såklart.

Liz said...

Hej!

Forst och framst efter att ha last igenom dina kommentarer, sa onskar jag din svarmor fortsatt battring och skont att hon far komma hem idag och att hon har top vard!! Tricare for life, the best of the best nar det galler hoppas jag! Sen hoppas jag att svarfar ar ok, det ar verkligen inte latt som nara anhorig nar det hander!

Nu till betydligt roligare, wow vilket harligt hus vid vattnet! Ja tack, garna!! Sa mysigt att sitta dar och blicka ut med en morgon kaffe eller ett glas vin invirad i en varm filt en kylig kvall..:) Hade absolut lagt en snygg stor firepit dar, men det kanske det fanns dock inte pa bild.

Kul ide med dessa husvisningar, och temat med hus fran olika decennier, intressant!

Ha en fin start pa veckan!
Stor kram!

arvidochlydia said...

Fantastiska bilder och intressant läsning. :-)

Tror att du får vänja dig vid att jag kommer på återbesök. ;-)

Channal said...

Hello gorgeus!!

Vilken kul ide! Åka runt så där! Reston är ungt o vackert!!

Ebola är verkligen scary!! Skönt att det var falskt larm!

Hoppas din svärmor piggar på sig!

KRAMAR!!

Madeleine i USA said...

Ebola ja, sedan första fallet här i TX avled, så har stämningen blivit mer uppskruvad. Inte roligt alls. Usch vilken hemsk sjukdom.

Skönt att höra att det inte var något allvarligt, men visst blir man nervös. Underbart att din svärmor får bra vård, så viktigt.

Fina bilder som vanligt, ser ut som en bra helg.

Kram

Annika said...

Liz:
Tack!!
Hon är hemma nu. Vet inte hur det gått inatt.
Tror P ska dit idag en stund.
Bra vård lär hon få! Tacksam för det.
Svärfar har haft det lite tufft länge nu, inte lätt att vara den som vårdar.
Ja vilket hus va! Tror de hade en fire pit vid en annan uteplats. SÅ himla fint ställe!!
Tack Liz, ha en bra vecka!!
Kramar!!


Arvid och Lydia:
Varmt, varmt välkommen till min blogg!
Så roligt med ny läsare, och tack för din kommentar. Alltid kul!!
Välkommen tillbaka!!

Annika said...

Channal:
Tack snygging!!
Ja, roligt med husturer. OCH ebola ÄR skitläskigt.
Svärmor hemma igen.
Kramar!!


Madeleine:
Det blev ju så mkt fel då han vårdades, och skickades hem etc. OM allt gått rätt till så hade han klarat sig, är säker på det. DET misstaget gör de inte om.
De två sköterskorna vårdas i DC ,på NIH. Tror de klarar sig.
Ebola är så vidrigt, och man orkar inte riktigt tänka på det...
TACK!!!
En bra helg var det.