Wednesday, February 05, 2014

Spridda skurar...

Godmorgon onsdag!


Veckan flyger så snabbt sin kos, så är det alltid.
När jag skriver detta på tisdagen jobbar två trevliga killar i källaren med att lägga in vårt golv.
Det bankas, det slås och det sågas. Dock det är härliga ljud! Eller ja, nej, jag tar tillbaka det. Ljuden skär ibland genom märg och ben. Men det är skönt iallafall, ja ni fattar.
Ljuden betyder att källaren snart står klar att användas.
Jag gillar att vara lite extra trevlig mot hantisar, göra kaffe åt dem, bjuda på läsk och sådana saker.
Tror att de uppskattar sådant och att de gör ett (ännu) bättre jobb då.
Men, jag gillar inte att ha hantisar i huset. Det är lite obekvämt sådär, det håller nog nästan alla med om, eller hur?


Det är februari redan, den sista vintermånaden. Jo, för jag räknar mars som en vårmånad.
Visserligen kan man kanske inte räkna med vår under den första halvan av mars, men vårvinter är det. Iallafall här där jag bor.
I slutet av mars kan det vara jättevarmt, men absolut ingen värme som stannar kvar något längre tag.
Hela april kan vara en månad där man inte riktigt vet vilket väder man kan räkna med.
I fjol, i slutet av mars, hade vi en stor snöstorm.
Vad jag vill säga med detta är att våren inte kommer så jättetidigt här heller, även om den kommer tidigare än i Sverige.

Vi ska tydligen få uselt väder igen. OCH med det menar jag isregn och kanske till och med en isstorm. Snö i faggorna är det också.
Jaja, det är februari.


Hur gör ni alla med era foton?
Framkallar ni dem? Ligger de på datorn i en enda hög? Gör ni fotoböcker?
Hur visar ni era foton för familjemedlemmar och vänner?
Jag erkänner at jag är USEL på att framkalla bilder. USEL!!
Bilderna ligger i ordentliga album och mappar på datorn, i ordning.
Men hur visa dem? Ja, jag har ju denna blogg, jag har facebook. Men annars?

Egentligen tycker jag nog det allra bästa sättet att visa, och bevara bilder på, är genom att göra fotoböcker.
DET är det bästa sättet. Men, det tar lite tid, och det är ganska dyrt. Roligt är det ju, bara man har tiden.
Alla de fotoböcker jag har gjort har jag blivit grymt nöjd med. Jag tycker kvaliteten på böckerna är superfin. You get what you pay for, eller något ditåt, visst?
Jag måste snart skicka iväg ett par beställningar igen.






Förr i världen brukade jag klistra in mina framkallade foton i fotoalbum. Så fort jag fått hem dem från fotohandlaren tog jag fram mitt album, klistrade, klippte och skrev. Det var jätteroligt.
Jag tror nog att jag aldrig mer kommer att klistra in foton någonstans. Det känns som en utdöd era.
Nu är fotoböckerna dagens svar på våra gamla fotoalbum.
DET är bara DET att jag inte gör lika många böcker som jag borde.
Är det så att en generations bilder kommer att gå i graven för att de bara ligger på en hårddisk någonstans?


Onsdag, som sagt. Undrar just hur vädret blir, jag?


Ha en finfin dag!! Jag ska återställa huset. BRA då ni vet ni vad jag gör! idag!
Vi synes över den punkliga veckodagen imorgon!

22 comments:

Lotta said...

Hej,
Våra foton finns på datorn i mappar med årtal och aktivitet men vi gör även USB minnen med de olika semestrarna eller bara naturbilder. Vi har en digital fotoram som vi har stående framme när vi får gäster där det då går ett bildspel på senaste semestern eller något annat. De som då vill och är intresserade tittar och frågar. Många tycker det är trevligt och det blir lite lättare att visa bilder.
Tack för en jattetrevlig blogg jag läser den i stort sett varje dag men lämnar inte kommentarer så ofta.
/Lotta

Desiree said...

Tror knappast att det är någon som framkallar foton numer eller? Jag gör det inte. Jag tycker det är bäst med fotoböcker om man ska visa kort eller välja ut kort som man vill ha lite mer på display. Eventuellt göra någon förstorning av något kort man verkligen gillar. Men annars så spar jag bara mina foton i olika mappar på min dator. Försöker selektera hårt så att det inte ska bli allt för många.
Snällt att bjuda hantisarna på lite dricka. Det tror jag uppskattas. Så skönt att golvet nu är fixat och klart.
Jag hoppas på att mars kan bli en vårmånad här också. Får se. Förra året var våren otroligt sen här sa alla då den inte kom förräns i april någon gång. Men än sover videungen.
Kram!

Erica said...

Vad skönt när våren börjar smyga sig på lite grann redan i mars :-)
Här har vi tre månaders vinter kvar. Den här tiden varje år funderar jag seriöst på VARFÖR jag egentligen bor här, då jag verkligen avskyr vintern!
Dock är det positiva just i år att vi har mindre snö än vi brukar. Håller krampaktigt tummarna att det ska fortsätta så :-D


Angående fotografier och fotoböcker...
De allra flesta av mina bilder ligger tyvärr bara i sina mappar på datorn (förutom de jag visar på bloggen då). Jag är mycket dålig på att framkalla, plus att mitt konto har en annan vilja än jag ;-)

Och jag håller med angående fotoböcker; det är jätteroligt!
Det är så synd att man inte har råd att göra sådana oftare.
Jag gjorde två st. till mormor/morfar och farmor/farfar till julklapp 2011 (gjorde fotoböcker till dem med mina bilder från Belgien).
Gjorde böckerna via fotoklok.se. Är så glad att jag hittade dem, då de inte är överdrivet dyra och ändå riktigt bra kvalitet :-)

Dina fotoböcker ser jättefina ut!
Det ÄR verkligen en speciell känsla att titta på (och hålla i) fysiska bilder!
Det kan datorerna aldrig konkurrera med, i alla fall inte enligt mig :-D

Hoppas du får en fin onsdag!
MVH /Erica

Annika said...

Förut var jag duktig på att framkalla foton, men nu har jag inte gjort det på flera år... Har tänkt göra det men det har inte blivit av, och om jag ska vara ärlig så tror jag inte att jag kommer att göra det heller... Alldeles för många foton att gå igenom... Fotoböcker är fina men det är ganska mycket jobb med dem också, i alla fall när man fotograferar mycket och har massor med foton sparade. Jag har gjort några fotoböcker till min mamma, hon blev jätteglad.

Här är vädret evighetsgrått... Bara ett par minusgrader.

Kram!

Anonymous said...

Vilka fina fotoböcker Annika!
Jag har sagt tusen o en gång att jag ska göra såna men inte en enda har fixats till tyvärr!
Förr satte jag alltid in alla bilder i album. Jag skickade alla bilder för framkallning och när de sedan kom hem satte jag in i våra album och även i varsitt till tjejerna. Nu är det många år sedan jag slutade med det.
Nu ligger alla fina bilder på datorn o hur ofta tittar man på dem? Vi gör det aldrig.
Kramar från Anette!


eastcoastmom said...

Ja här har vi snow day idag. Riktigt otäcka vägar faktiskt, först en massa snö inatt och nu snöblandat. TRor maken stannar hemma och jobbar hemifrån.

Var beställer du fotoböcker från? Vilket företag är bäst?

Millan said...

Hm... ja det dar med foton ... jag onskar att jag var lite batter pa att framkalla, eller I alla fall gora fotobocker som verligen ar ett roligt satt att visa dem pa. Men tiden finns inte :-(. Jag har vid nagot tillfalle borjat men sedan gett upp nar det tagit for lang tid..Kasst!

Skont att det borjar arta sig hemma. Men ja, jag vet vad du menar med hantverkare. Vi har ju haft en hel del springandes hemma under aren I huset och nu nar vi snart ska gora en loft conversion sa lar det vara gott om dem hemma hos oss igen under manga veckor. Usch... Men det blir forhoppningsvis vart det!

Stor kram
Millan

Annika said...

Lotta:
VARMT välkommen hit!! DET är så jättekul när läsare presenterar sig. TACK för det. Det gör mig glad!!
Ja, jag har full ordning på mina bilder här på datorn, precis som du.
Just det, en digitalfotoram ja. Det kan vara ett alternativ.
OCH tack för de snälla orden om min blogg.
DU är så välkommen tillbaka, Lotta!!!


Desiree:
Jpdå,det finns ngra duktiga som framkallar. Min svägerska tex, hon fotar sina barn mkt och ser till att framkalla bilder på dem, och sen scarp-bookar hon mer eller mindre.
Jag framkallar inte en enda bild, och borde göra det. OM inte annat för att skicka till dem som vill ha dem.
Fotoböcker tycker jag nog är bäst, trots allt. Lätta att visa, och vackra blir de!
Jag tror lugnt att mars blir en vårmånad hos er.
Tack, tror också hantisarna uppskattar lite dricka etc. Tycker det lönar sig bra att vara trevlig mot dem!!
Kram!!

Annika said...

Erica:
Oh ja, det gör den verkligen här. Då kan man nog säga att det är vår. Eller, det ÄR vår då!
Det kan gå upp och ner i temp då också, men vår är det.
Hoppas våren blir tidig hos er. Tycker ni har en skum vinter hemma iår.

Exakt Erica, samma här! Alla mina mappar ligger prydligt på datorn, märkta med månad och år och sen har jag subfolders under.
Fotoböcker är nog annars det bästa man kan göra. MEN ja,det är dyrt!!
OCh det tar tid.
Tack, ja dessa fotoböcker har hög kvalitet. Betalar ganska mkt varje ggn jag beställer.
Men de är fina.
Nej, datorer kan inte konkurrera med fysiska bilder.
No way!!

Ha en fin dag!!

Annika said...

Annika:
Visst är det SYND!!
Brukar tänka att jag ska göra det en ggn i månaden, framkalla. Men det blir inte av. Det är väl ett så stort projekt att jag inte orkar, tänker jag…
Fotoböcker tar tid, de är roliga. men ja, man får verkligen sålla bland bilderna.
men jag måste snart göra en ny, det var ett tag sen sist.
Här är det isstorm idag. Värsta sortens…ICK!!
Kram!


Anette:
TACK!!!
KAN varmt rekommendera fotoböcker.
Det är roligt och de blir SÅ fina!!
EXAKT, det är så trist att fotona bara ligger på datorn. OCH det är inte lätt att visa dem heller. DET är bra mkt lättare att ta fram en bok.
Ja, det finns absolut en baksida av denna digitala fotovärld.
Kramar!!

Annika said...

Eastcoast:
Ja, jag såg det på insta att ni har det. Här var det 2 h delay.
Men jädrars skit vad halt det var. JAG drattade dit vid min bil, glashalt. Slog i knäet ngt så grymt.
Det var som en spegel.
USCH!!
Naturen vacker, men attans så vanskligt det är.

Jag anväder My Publisher när jag gör böcker.
Tycker de är så jäkla bra!! Rekommenderar dem varmt.


Millan:
Jag vet, det är digitalerans baksida. Alla dessa bilder som kommer att försvinna. Som ligger på ngn hårddisk.
Trist är det.
Böcker är det bästa, men det TAR tid. DET tar sådan tid.

Hantisar ja, inte kul att ha dem i huset. Imorrn kommer de igen o lägger matta i trappan.
men jag tror på att vara trevlig mot dem :-)
KUL med loft!!
ÅÅÅÅ, ja att ha hantisar vecka ut och vecka in måste vara lite av en mardröm.

Kramar!!!

Ann i FFX said...

Följ Photo Book Girl på Facebook.Hon
tipsar om alla erbjudanden som finns på billiga foto böcker.
Kolla också Groupon och Social Living, jag hittar ofta jättebra "deals" där.
Ha det bra i detta super trista väder, dags att bege oss till bussen.

Kram

Annika said...

Ann:
jag är nog ganska inkörd på My Publisher, tror jag. TA det lugnt, Ann!! JAG drattade dit rejält på väg till bilen. ISHALT!!!
Ska vi ses snart??
Kram!

Charlie sa ... said...

Jag är inbäddad i snö!!

Mysigt. Jag tar det lugnt, äter apelsiner, arbetar och ser ut som skrutt. Jätteskönt.

Jag har just gjort en bok - OMG, så nöjd. Vill göra fler. Sedan jag började fota med "riktig kamera" är det extra kul att kunna göra sånt här.

Ha en skön dag!

KRAM!!

Annika said...

Lotta:
Härligt!!
Ja, jag menar det!!
Låter som en supermysig dag. Vi har isstorm här. Vackert men förrädiskt.
KUL att du gjort en fotobok. DE blir så fina när man har en "riktig" kamera!!
Gick du via My Publisher?
Ha det jättebra!!
Kramar!!

Anne said...

Vad schysst du är som bjussar hantisarna på lite gott. Jag tror absolut att det är en gest som uppskattas och medvetet eller omedvetet så tror jag det gör att de gör ett bättre jobb också. Känns lite mänskligt på nåt sätt, känner man att det är vettiga och trevliga människor man jobbar åt så anstränger man sig lite extra istället om det är en sur bitch...
Men håller helt med, det är alltid lite obekvämt med att ha hantisar i huset. Även om man förstår ska leva på som vanligt och göra det man brukar så kan åtminstone jag inte riktigt slappna av. Men nu är det nära, snart är det gjort för er!

Håller helt med dig, fotoböcker är det bästa men som du också säger det blir inte att göra såå många trots allt och även när man använder sig av de här erbjudandena som My Publisher kör med ofta så blir det ju onekligen rätt dyrt i alla fall. Samt att det nog tar mer tid att göra också, jämfört med förr i världen då man bara klistrade in bilderna i fotofickor i fotoalbum. Därmed inte sagt jag vill tillbaka till den tiden... Oh nej.
Jag skulle nog personligen vilja göra ännu mer förstoringar, jag har lite, säkert samma för dig. Men jag skulle kunna tänka mig att ha ännu mer av egna, uppförstorade bilder. Ja, egentligen hela huset fullt...
Att förstora bilder på t.ex. Costco tycker jag är jättebilligt, det är ju ramarna sen som får det att kosta (även med billiga ramar men om man ska ha många). Men just det, mer förstorade foto upp i ram, det är nog mitt nästa stora projekt tror jag.
Kram!!

Channal said...

Vilka fina fotoböcker! Jag har också gjort flera böcker. Så värdefullt! Ett pyssel men lite kul. Brukar passa på när det kommer erbjudanden på 50%. Ja, tänk alla fotoalbum man har suttit och gjort! De är mina dyrgripar!

Tack för idag! Ses imorgon! KRAM!! Anna

Marianne said...

Härligt att ni får ordning nu! Jag har alltid också bjussat hantisar på kaffe och kakor och läsk och sånt, tror också att de ger det där lilla extra om de trivs och upplever en som schysst.

Jag har bara gjort en fotobok, foton från Kairo, men den blev verkligen superfin. Vill så gärna göra fler, men det tar ju lite tid också att sitta och pyssla med. Bloggen är verkligen bra på det sättet (också) att man verkligen har användning för bilderna, de ligger inte bara och skräpar på en hårddisk. Men i övrigt, ja, det är där de ligger. Hoppas få tid till en ny fotobok snart. Till sommaren, kanske.

Kramar!!!

Ann i FFX said...

Jo det vore jätteskoj att ses igen!
Passar någon dag i veckan 2/17-2/21?

Annika said...

Anne:
Tack, ja jag inbillar mig att de gör ett bättre jobb då!
Men de tar ju nästan inga pauser. De jobbar i 180, som du vet…
Men jag tror nog det lönar sig bra att vara schysst, ja.
Ja, visst är det obekvämt att ha dem i huset. Tur att det inte var så lång tid.
Och tänk de som har hantisar hemma i veckovis och mer. Mardröm!!

Ja, det var du som öppnade mina ögon för My Publisher.
SÅ bra!!
SÅ himla fin kvalitet på allt de gör. Har aldrig blivit besviken och jag har beställt julkort och kalendrar via dem också.
Att förstora mer egentagna bilder och ha på väggen är ett jättebra projekt.
DET borde jag också göra.
Kramar!!


Channal.
TACK!!
Ja dessa böcker är av jättefin kvalitet.
Det är ett tidskrävande pyssel, absolut.
Jag vet, de gamla fotoalbumen, de är verkligen dyrgripar.
Kramar!!

Annika said...

Marianne:
Tack, ja nu är det klart. Jo, jag tror absolut att det lönar sig att vara bussig mot dem.
Kul att du också bjussar.

Fotoböcker är så fina. men de tar tid att göra, och de är inte helt billiga. DOCK borde man göra flera sådana.
De är guld värda!!
Bloggen är jättebra att visa bilder på. Facebook också, men bloggen ännu bättre.
Hoppas du snart påtar ihop en fotobok igen.
Kramar!!!


Ann:
Ja, det går bra det.
Kanske tisdagen i den veckan? Åker till NC och PA redan på torsdagen.
Kram!!

artfullycarin@gmail.com said...

Jag gör en blandning. Jag framkallar kort för oss som jag sätter in i fotoalbum, men gör fotoböcker för barnen (för det är lite enklare), sen har vi en sån där digitalram också där jag sätter våra favoriter.

Min tanke är att teknologi kommer och går (floppy disks anyone?!), och teknologi går sönder. Jag har hört talas om folk som lagt alla sina foton på en external harddrive och så har den pajat. Där står de utan foton. Jag försöker ha minst två digitala back ups, plus fotona jag framkallta. Det innebär inte att jag är bra på att framkalla, det måste vara ett år sen sist, men är inplanerat för nästa vecka.