Friday, August 23, 2013

Fredag

Ni har väl SETT min nya header!!!
HURRA!!!
Ni vet, det lönar sig att ha en AD--Art Director--på besök!
Det är Patrik det!!
Patrik som även laddat ner Photoshop Elements 11 åt mig, och lärt mig grunderna.
YOOHOOO!!!
TACK Patrik!!
SÅ tacksam över installation, hjälp och därtill HEADER som tog tid att skapa!!


Monika, en av mina bästisar i världen, har varit MYCKET i DC. Främst för att hälsa på mig.
Detta är dock Patriks första gång i DC.
Det är verkligen roligt att visa dem runt.

Onekligen blir det DC-101. Sådant man måste se som förstagångsbesökare i stan!!
OH you bet!!





Monika och Patrik utanför huset där Obama bor.  Ni vet vilket!  Patrik sa att han blev "starstruck" då han kom in till DC och såg allt han sett på film och TV så många gånger.  DET förstår jag.  DC har den tendensen!  Mäktig och vacker i all sin glans.  Den är ganska olika andra amerikanska storstäder!




Det där Vita Huset igen!!  





Baksidan av Vita Huset.  Det var JÄTTEVARMT och fuktigt i DC.  Men, vi travade på och hade det bra.  Ja, jag var svettbomb, såklart.  Men det är smällar man får ta.
Faktum är att vi knatade på 15 kilometer!
Det tar tid att se "The National Mall" och alla monument.  Tro föralldel inte att vi hann med alla, för det gjorde vi INTE!!




Washington Monument som fortfarande renoveras efter den jordbävning vi hade för EXAKT två år sedan.
Monumentet lär nu vara fantastiskt vackert upplyst på kvällen (tack vare byggställningarna)!!
Jag har inte sett det upplyst. ÄN.






Vy från Lincoln Memorial.



The Vietnam War Memorial Statue.





Muren över alla de som stupade i Vietnamkriget.  Det här är ett kraftfullt, och samtidigt väldigt diskret monument.  Ett måste för alla som besöker staden.  Stämningen runt detta monument är svår att förklara.







The Old Post Office på Pennsylvania Avenue.  Denna byggnad lär Trump ha köpt (SUCK!!), och den ska göras om till bland annat lyxhotell.





The Capitol Building!!  Ja, ni  känner till den!



Fler bilder från besöket kommer.  Jag skriver mer i helgen (för sen blir det ju uppehåll igen).
Vi har ju varit på Tysons. Great Falls, Georgetown och idag blir det vingård.  Men först ska jag till frisören.
Just det!!


Happy Friday!!

30 comments:

Anonymous said...

Dina bilder känns lite som en repris från vår dag i staden i slutet av maj. Det var hett då med!
Och snygg header!

Annika said...

Brysselkakan:
Först år det. DC är ju DC :-)
Hettan är konstant under sommaren.
Visst är headern FIIIIN!!!

Keith said...

Sweet! Love the new banner!! And the pics, too!

Annika said...

Keith:
Yes, I know...I am sooo thankful!!!!

HeLena said...

Jättefin header! Kul att få hjälp av ett proffs!
Dottern hjälper ju mig oftast som du vet och det är GULD värt.

Hahaha jag har också varit hos frissan idag. Nöjd? ja, mycket! Hoppas du också blir det:).

Många kramar!

Annika said...

Helena:
Visst är den fin!
Så glad!
Det är fint att få hjälp då man inget kan själv om webb-design etc. Tur att du har J!!
Aha, du oxå hos frissan. Jag ska bara göra en snabb touch up!!
Kram!!!

Nilla Tankebubblor said...

Jättefin header! Problemet är bara att bilden är så bred, så nu har det dykt upp en rull-list för att flytta hela bloggen i sidled...

Annika said...

Nilla:
Nej vad trist. Ska se om Patrik kan fixa det!
Tack för att du sa till. På min dator ser det ut som det ska sas.
Men det är förmodligen fixbart. Visst är headern så fin!

Anna-Lena McGrath said...

Vad bra att du har Elements...Nu "ska" du ta Damiens 20 dollar layers and mask klass (ha, ha)...Jag lovar dig...Du lär dig massor. Damien säger att Elements är världens mest underskattade program och många saker som Elements saknar om man jämför med Photoshop, kan man komma runt med lite tricks! Damien kan svara på alla dessa frågor! Scott Kelbys bok är JÄTTEBRA också. Det var så jag lärde mig CS2 för en si sådär 8 år sen!!!

Dina bilder är fantastiska! Jag tog exakt samma bilder när vi var i DC sist på väggen med namnen (muren över Vietnamnkriget) och på bronsstatyn...men dina bilder är 100 ggr bättre. Du hittar vinklen osv. Du har verkligen en fotografs öga!!! Underbart.

Visst är DC en OTROLIGT fantastisk stad och områderna runt DC. OM du hade bott i Boston, så hade du nog varit lika lyriskt om DC som du är om Boston nu. Du har kanske blivit lite hemmablind! LOL Men vattnet i Massachusetts (kusten och öarna) är speciellt, det förstår jag.

Jag ser också din nya header utan att rulla, men liksom du har jag en 17" dator...jag kan tänka mig att det blir problem för 14" kanske? Vad vet jag!!!

Kram,

Annika said...

AL:
Patrik som annars kör tunga ps program tycker också att elements klarar det mesta!
Han ska få titta lite på headern igen. Nog lättfixat för honom.
En kurs får det bli då jag kommer hem igen efter resan till Norden.
Jag bara gapar då jag ser hur Patrik jobbar på PS.
Tack för beröm! Men du tar ju otroligt vackra bilder!!!!
DC är fint! Tycker nig egentligen om alla städer längs östkusten.
Tack för snälla ord!!!
Kramar!!!!!!!

Sahra said...

PSE är ju såååå kul. Gillar verkligen headern. Wow. Det bästa av två världar
Kram

bettankax said...

Jättefin header! Körsbärskvistarna är med:)
Så kul att hänga med en runda på stan. Du måste vara bästa guiden.
KRAMAR!!

Annika said...

Sahra:
Ja, det är nog det. Måste lära mig med!!
Visst är det en fin header!!
Kram!!


Bettankax:
TACK!!
Ja, den är fin.
Körsbärsträden måste vara med i DC!!
HAHA, ja jag är nog en rätt bra guide (om jag får säga det själv. Har en viss vana).
Kramar!!

Charlie sa ... said...

Grattis till den jättefina headern!! Gillar den, massor. Passar perfekt Annika. Topp!!

Så roligt att se bilder från DC, staden som jag inte besökt tillräckligt mycket. Vad fint ni har det! The 101-version is really nice ;)

Happy Friday!

xx

Esther i Stockholm said...

Annika, vilken fin header Patrik gjort.
WOW!
Tycker mycket om den. Jätte fin helt enkelt!
Vilket ansikts lyft.
Ha en fin helg.

Annika said...

Lotta:
TACK!!!
Ja, det är Patriks förtjänst.
SÅ glad att han ville fixa detta.
Roligt att du gillar den!!
Du får komma hit igen snart, snart.
Stora kramar!!!


Esther:
TACK!
ja, visst har han gjort den BRA!!
Tycker också det blev ett ansiktslyft som heter duga :-)
Ha en finfin helg!!

Anne said...

Jag kikade in igår kväll och såg då den nya headern. Såg direkt att den såg proffsgjord ut och att den var nåt utöver det här vanliga bloggpysslet. Gillade den direkt och tyckte som sagt den såg oerhört proffsig ut. Mycket snyggt OCH det passar såväl in på din blogg, den känns som du, som din blogg. Perfekt.
Oj, vad duktiga ni var som orkade gå så mycket i värme och fukt. Svettbomb, ja det hade jag också varit (jag verkar alltid svettas mer än alla andra så jag hade varit en trasa) men som du säger, det är smällar man får ta.
Det måste verkligen vara speciellt komma till DC, en av de städer man ju sett så mycket från i film och tv. När man väl kommer till stan blir det säkert en konstig känsla av igenkännande och att det är på riktigt samtidigt som man aldrig varit där tidigare.
Jag tror du när du säger att atmosfären och stämningen är olik den i alla andra amerikanska städer.
KRAM

Annika said...

ANNE:
TACK!!
Ja, detta är ett proffsjobb, verkligen.
Patrik har egen reklambyrå hemma i Sve, så jag är så glad att han ville göra detta för mig.
SÅ snällt av honom alltså.
jag tycker att headern passar min blogg.
Så jag är glad!!
Ja, Anne, jag är också en sådan som svettas massor. Jag måste ha handduk med mig i hettan, nästan...
DC är en fin stad.
Kram!!!

Desiree said...

Finfina Washington bilder. Jättekul att få besök av en riktig gammal och kär vän. Jag känner igen en hel del platser från då vi var hos er. Jag känner dock att jag absolut måste tillbaka till Washington någon dag för att se mer. Det blev alldels för kort och hastigt sist. Vill så gärna få tid att kolla in några av alla fina museer ni har i din stad.
Kul även att du fick en bra intoduktion till Photoshop elements. Ha en trevlig helg
Kram!

Bloggblad said...

Jag har mycket kvar att se....

Channal said...

Jättefin header! Blir sugen på att städa lite hos mig också. AD vilket roligt jobb!!

Grattis till photoshop! Saknar det! Så mycket mer än bara de basicprogram jag har nu!

Häftig o mäktig stad... blir en sväng dit också på min roadtrip! Reston ligger lite norr om Washington DC, eller har jag fel? Jag har studerat o pluggat in hela östkusten från New England i Maine ner till OBX i North Carolina! Älskar't!

Kramar Anna

Annika said...

Jag tänker också komma och hälsa på dej i Washington innan du flyttar till Boston ;-)! (skoja bara, har inga såna pengar!). Tur jag får se så många fina platser genom dina bilder.

Anonymous said...

Det är inte lika roligt nu som före 9/11 at ta gäster in till DC. Kommer ihåg när man kunde gå in i the Capitol och gå omkring fritt. Gå ner i källaren och ta det lilla tåget till kontorsbyggnaderna och äta lunch. Man kunde också luncha i matsalen i the Supreme Court.

All konstruktion som pågår förstör The Mall. MEN, the Vietnam Memorial är och förblir speciell. Spelar ingen roll hur många ggr man sett den. Tårar tränger sej fram.
Ruth i Virginia

Miss Marie said...

Snygg header! Gör mig sugen att fixa till lite inne hos mig också...

jag måste åka till US nån dag och då är Washington ett måste!

Nilla Tankebubblor said...

Jodå min skärm räcker till för att se hela headern i fönstret om jag förstorar upp det på hela skärmen. Tänkte inte på att jag brukar minska ner det, för det blir ju så enorm annars. Grejen är att jag får backa ut i hallen, typ för att se dina bilder medan jag får krypa nära för att läsa texten... :-)

Nettan said...

Så härligt att få följa med på rundvandring i Washington DC tack så mycket. Någon gång ska jag se det live men tills dess får jag njuta av dina fina bilder!

Hoppas nu att du får en fina resa hit till norden och kan njuta av tillvaron efter en intensiv men härlig sommar.

Kramar

Nettan

Annika said...

Desiree:
TACK!
Ja, verkligt fint att ha haft besök av en god gammal vän.
Härligt!
Precis, du måste absolut se mer av DC. DET ska vi se till.
Mkt bra med litegudning i PSE.
Kram!!!


Bloggblad:
Jag med!!


Channal:
TACK!!
Ja, headern så fin.
AD är nog ett riktigt kul jobb!!
ÅÅÅÅ ja, gulliga Anna.
Reston ligger nordväst om stan. 30 km fr DC.
Tycker det är så gulligt att du kollat in hela kusten från ME till OBX:
KRAMAR!!!!

Annika said...

Annika:
DU är SÅÅÅÅ välkommen!!!
Vi flyttar inte till Boston än på flera år :-)


Ruth:
Nej, det är lite mer restriktivt nu än innan 9/11. Verkligen.
Men fortfarande KUL att visa gäster runt stan, tycker jag.
Vietnam Memorial är verkligen en stark plats, och samtidigt SÅ diskret.


Marie:
TACK!!!
Ja, du är SÅÅÅ välkommen!!!

Annika said...

Nilla:
Kollade på en mindre PC och såg att det kom en scrollbar i nedre kanten.
Dock inte så störande, tyckte jag.
Ska se om Patrik kan fixa fastän han inte längre är här.
HAHA, då får du motion då du läser min blogg då ;-)


Nettan:
Varsågod. Det är bara så roligt för mig att visa.
Ja, det är klart att du ska komma till DC!!
Så fint här.
Japp, imorrn drar jag. Blandade känslor.
Kramar!!


alegni said...

Verkligen fin header!
Och så fina bilder från er huvudstad. Skulle så gärna se den en dag, om det inte vore för den där stora sjön mellan er och oss...
KRAM