Tuesday, May 28, 2013

Algonkian Heritage Trail



Yesterday was Memorial Day.
We were off work and school.

Peter and I took a hike along Algonkian Heritage Trail.  The trail is located fairly close to where we live, in the next county (Loudon).
Beautiful day, beautiful trail.
It is SO serene down by this trail, and it feels so remote, even though it is located in true suburbia.
I love it that we have SO much nature around us where we live.
I live in the Nation's Capital, and you would think nature would be sparse.  IT is not.
I also love the FACT that we have such easy access to it all.  Long live nature!!





As you start walking, you'll pass a few lakes.  We saw several turtles, three beautiful herons and we heard bullfrogs.  The bullfrogs were as loud as car horns at times...

Dirt path, I love it!








And as you are walking along the lakes you have a creek on your left.



Jasmines, oh the fragrance...





Different dirt paths everywhere.


It is still so light green in nature.  It is still late spring.  Oh how I love all these trees down by the little lakes.



Peter and I have reached the mighty Potomac River.

The Potomac.



The river looks like a big lake at times.  I just love it!















And, as you walk back to the car you pass a very suburban neighborhood.  The closeness between true nature and the comfort of a very cushy home.




Regular Tuesday today.
I will take my PW in a second.
Hsve a lovely Tuesday!

24 comments:

Nettan said...

Vilken underbar promenad och vilken natur, ljuvligt!
Ha nu en härlig tisdag.
Kramar
Nettan

Saltistjejen said...

Vilken otroligt fin hiking Annika! Vilken trail! Det måste verkligen vara fantastiskt att ha nära till både naturen och till till staden. Jg kan sakna att komma ut i skogen sådär, men nu nr vi har bil kommer vi iallafall mycket enklare iväg ut u staden och nu när våren och sommaren är här lär det nog bli fler helgutflykter skulle jag tro. Under vintern stannade vi mest här hemma.
Hoppas ni får en riktigt fin vecka!
Kram!

Jenny said...

Alltså du bjuder alltid på sådana fantastiska bilder! Det ser ut som en spännande blandning av Sverige och typ Floderia med lite swamps. Ser alldeles ljuvligt ut, i alla fall! ha en fin vecka!

bettan28 said...

Tusen tack för jag får hänga med:) Härliga bilder!!
Underbart att ha nära till variation av naturen.
KRAMAR!!

Annika said...

Nettan:
Ja vi njöt verkligen!
Perfekt väder dessutom.
Mmm...
Kram!!


Saltis:
MYCKET!!
Nästa ggn ni kommer hit kan vi gå den. Den är inte så lång heller, bara mysig. Hela vägen.
Ja, vi kommer lätt ut i naturen här, uppskattar det mkt.
Jag vet att det är lite kämpigare för er att komma ut.
Men tack och lov för Central Park.
OCH bra att ni har bilen.
Ja, under vintern stannar vi nog också hemma mest.
Kram!!


Jenny:
TUSEN TACK!!
Vad glag jag blir.
Jag fick Indian-vibbar där. Jag kan bara föreställa mig hur det var förr i tiden, när de fortfarande ägde alla marker där vi bor.
Sen tänkte jag faktiskt på krokodiler också, hahaha...men ngra såna har vi inte. TACK och lov :-)

Annika said...

Bettankax:
TACK!!
BARA så roligt att dela med sig av detta!!
Kram!!

Esther said...

Dina foton.
To die for!
Vilket öga du har!
Tack för att du visar.

eastcoastmom said...

Jag gillar också att vandra när det är när till civilisationen...Jättefina bilder, som alltid!

Keith said...

Nice! And SO close to you, too!

Annika said...

Eastcoast:
Ja, det är underligt hur långt borta och nära det är på samma gång.
TACK för bildberöm :-)

Keith:
VERY!! And, yes, very close to us!

Annika said...

Esther:
Tusen tack!!
DET är ett sant nöje för mig att visa mina bilder.
TACK igen!!

ullrika said...

Jag får känslan av att en krokodil ska skutta upp ur nån av de där bilderna på sjön! Vet inte varför, men det känns liksom krokodilmiljölikt på nåt vis :)

Å det där huset på sista foton... hmm... jatack!

Desiree said...

Ser underbart vackert ut! Sådan härlig grönska. Hur har du upptäckt alla dessa fina trails? Har du av slump råkat på dem eller har du kollat på karta eller blivit tipsad av vänner? Att bo nära naturen och nära grönområden är guld värt. Det känner jag är en viktig faktor för mig. Man vill gärna kunna ta sig ut i naturen utan att behöva hoppa in i bilen först allra helst.
Kram!

Annika said...

Ullrika:
JAG MED!!
Sådana känslor fick jag också där.
OCH jag kan ju föreställa mig hur det är att gå där då det är riktigt APHETT och superfuktigt. Hela naturen dallrar då.
Jag är glad att det var så pass svalt igår som det var.
Husen är fina, ja.
Äkta suburbia.
:-)


Desiree:
Det var sååå fint och så grönt.
Den här stigen fick jag tips om av en god vän.
OCH jag är så glad att vi for dit. Underbart fint som det var.
Att bo nära naturen är en mkt viktig faktor för mig också.
Kramar!!

Annika said...

Såna bilder som jag bara vill hoppa in i! Möter man många människor när man är ute och vandrar längs såna här vägar/stigar?

Annika said...

Annika:
TACK!!
Hyfsat många. Den här stigen ligger lite utanför Potomac Trail så det är inte så många som känner till den. Mkt bra, tycker jag. Tror att vi mötte ungefär 15 personer på rundan.

Christina said...

Vilken grönska! Det gör ju nästan ont i ögonen när man tittar på bilderna ;-)
Så härligt att ha dessa fina områden så nära!
Kram!

Camilla said...

Vilken härlig promenadled! Jag gillar att det är så mycket lövträd. Här i Småland är det ju mest barrträd, som du vet. Det finns ju en del lövträd längs kusten, men likväl mycket barrträd. Jag gillar det skira av lövträd och att det blir helt annorlunda ljus.
Och vild Jasmin! Vilken underbar doft.

Kram

HeLena said...

Finfina bilder, som alltid:). Förstår att du trivs där, lite som Blacken, nära till vatten och natur men ändå helt annorlunda.
Visst är det något visst med att promenera runt och lyssna till naturens historier.. Gillar!!!
Många kramar!!

Annika said...

Christina:
Ja, snacka om grönska.
Det tack vare den fukt som gäller här.
Fördelen med ett fuktigt klimat.
Kram!

Camilla:
Ja, vi har så mkt lövträd, och inte mkt barrträd. THAT works for me.
Kan inte direkt påstå att jag tycker om barrträd.
Jasminen...så ljuvlig.
Kram!!

Helena:
TACK!
SÅ annorlunda Blacken, förutom att det är nära till vattnet.
Jag fick mest indian-vibbar där, haha.
Jag kunde föreställa mig hur det var förr då de regerade skogarna och markerna och Potomac.
Ja, jag älskar naturen och jag är glad att jag har den så nära överallt.
Kram!

Anonymous said...

Så trevligt att ni hittade dit! Och kul att ni gillade det. Vi har varit där flera gånger. Alltid mysigt.

SB

Annika said...

Susanna:
Väldigt fint!
TACK för tipset.
Jag kommer absolut att åka dit igen!

Charlie sa ... said...

Wow wow wow vilken prommis!! Helt ljuvlig ju, precis som man drömmer om. Din Canon var igång och det tackar vi för.

Love it!

KRAM!!!

Annika said...

Lotta:
Tack!!
Ja, det var indianland det, eller så kändes det.
Canon får hänga med på sådana vandringar.
Tack för bildberöm.
Kram!!