Tuesday, September 18, 2012

Is this a Nothing Month?

I am driving Karolina, and her friend E, to school every morning.
And, every day the two juniors are complaining about September.
They think this month never ENDS.

The girls compare September to March and January.
The two juniors are calling it “the nothing month”.
It is not summer, it is not fall. The weather is not hot, neither is it cold.
The school year has just started, and it is a LOOOONG way to go until Christmas vacation (SO SORRY, I mean Winter BREAK, of course. Gotta have to be PC here).
And, the kids in my county do not have a fall break either, like the children in Scandinavia do.




Every day we're having the SAME conversation in the car;
-E, it is ONLY September 18...
-I know, this month is the slowest month EVER!!

Sometimes I wonder if the girls and I live on the same planet.
I think, this month, and October, are among the best months during the entire year. Okay, December rules, but...
Of course, I don’t go to school.   I don’t have homework and crazy assignemnts etc...
But the weather is KING!!
Especially this year.
There is nothing at ALL to complain about. September is NOT a “Nothing month”.







Come think about it.
I have ZERO Nothing months.   I love them all.
All are special!
I have NOTHING against November.  I love it.
I have NOTHING against January and February.  I just love the winter.
I have NOTHING against March.   It is so special and beautiful in the early spring.





The thing is that I appreciate all the months of the year.
I really do not want to be without a single one.

I’ve said it before;
I could not live in a place where there is eternal summer. My whole soul would wilt and die there.
I have NILL longing for living in the tropics. None.
However, I LOVE visiting! As long as I can go home again.








Me, I want to live in a place with four seasons. Perfectly diveded.
I think it is (the weather) kind of perfect here in the Mid-Atlantic. But, the winters are a bit too mild for my taste, and I wished it snowed more. But, many years the winters here have been just right.
The summers---on the other hand--- are TOO hot and TOO humid. But the rest of the year is perfect.





I shot today’s pics with my iPhone during my PW yesterday using the app Camera +.

Is this a Nothing month? Or is is JUST right?
What do YOU think?


Have a lovely Tuesday...

37 comments:

Jagger said...

Ah.. ok, nu gav du mig en hint över alla amerikanska låtar al a "wake me when september ends".. Jag har aldrig förstått vad som skulle felas september? :)

Nordens oktober-november-december kunde jag dock leva utan. :P Grått-grått-grått....

Nilla said...

Jag gillar också alla årstider! Men bäst är nog på våren och hösten, eller den tiden när vädret är lagom. "Lagom"-väder är skönast :-)

Desiree said...

Jag gillar september. Det är en fin månad. Sista månaden innan det riktiga jobbiga mörkret sänker sig över tillvaron här i norden. Gillar också att bo på platser där det finns olika årstider men tycker att vintern är alldeles för lång här. Skulle vilja ha lite mer jämn uppdelning mellan årstiderna. Mina hat/nothing moths är är nog januari. Det är låååång och seeeg. Som en evig tråkig måndag som aldrig tar slut. March kan också kännas jobbig för att man tror att våren är på G men i sjäva verket är det inte alls så (iallafall inte här i Sverige). Jag kan förstå tjejerna att de tycker att september är segt då de precis haft sommarlov och är tillbaka i skolan. Första månaden efter skolstarten. Precis som de första två veckorna på jobbet efter semester känns extra sega och jobbiga. Sommaren i Sverige är för kort men annars är den otroligt fin.
Ha en fin tisdag.
Kram!

Miss Marie said...

September är en finfin månad! Love it! Mina least favourite months är november och februari, dom tycker jag bara är kalla, grå o tråkiga!

Taina said...

Hahahahahaha, dess ungdomar! Men å andra sidan tyckte de säkert att första skoldagen (som för er del var i september?) tyckte de säkert var ok för just DEN dagen fick de ju träffa alla sina vänner igen.

Jag älskar också alla årstider. Det är så kul att läsa din blogg, oavsett om vi går in i höst, vår, sommar eller vinter, så har du alltid något gott att säga om alla dessa årstider.

Jag är (tror i alla fall) att jag är en höstmänniska. Vet också att det finns de som går in i höstdepression och DET kan jag inte förstå. Då skulle de behöva vara i New England för här är det rena fyrverkeriväder med alla alla färger som exploderar från september till november.

Nu kaffe!

KRAMAR!

eastcoastmom said...

Gillar september. När allt liksom börjar om efter långa sommaren och sommarlovet.

Efter många år i amerikansk skola går barnen nu i brittisk privatskola här i Madrid, och då har de en veckas höstlov. Dessutom har de över två veckor vid jul, det har man ju inte varit bortskämd med förut...

Fantastiska bilder, underbara!

Charlie sa ... said...

Good morning!!

September rocks! Varmt men inte för varmt. Vackra färger. Jag är i stort också en vän av alla månader. Januari kan vara lite seg, men vips är det ju februari.
Skulle heller inte önska att bo i ett varmt klimat 24/7. Hela mitt inre system skulle vara i obalans efter ett tag. Däremot skulle det säkert vara helt ok i perioder eller under en begränsad tid.

Jag kan tycka att övergången här från vinter till vår är non-existent. Det blommar i naturen men temperaturen klättrar snabbt upp och den sköna tiden med kofta och lagom varmt, är mycket kort.

Tjejerna här klagar på att det är höst och kallare. Jag njuter av ett väder som är behagligt ;)

Kram!!

Annika said...

Jagger:
Precis, det är en av alla septemberlåtar, ochj jag är säker på att det är precis så K och E känner...
ATT de vill att den ska ta SLUT!!
Jag vet, det är stor skillnad på hösten här och hemma. Så jag kan förstå ditt resonemang även om jag verkligen inte hade ngt problem med mörkret hemma.

Nilla:
Alla är underbara.
Men visst är det ngt speciellt med höst och vår.

Desiree:
Ja, visst är det en underbart fin månad.
DET tycker jag också.
Här kanske oktober är den allra finaste månaden.
Jag hör dig ang fördelningen av årstiderna hemma.
Den haltar lite.
januarui blir lite blå eftersom julen är slut. men samtidigt börjar vintern då. Den älskar ju jag!
Jag vet att du inte gör det.
sant, jag förstår tjejerna också, Skolåret har precis börjat. De har massor med läxor och en massa annat.
Så visst förstår jag dem.
Kramar!!

Annika said...

Marie:
VISST är den underbart fin.
Ja, många ogillar dina hatmånader. Jag kan förstår det på ett plan. Men på ett annat inte :-)

Taina:
OOO ja, de har ju så roligt i skolan också!
Med alla kompisar och allt annat.
Som tur är trivs bägge tjejerna där.
Men visst, det är väl alltid långt då man står på tröskeln till ett långt skolår, och JR året till råga på allt.

TACK!!
Ja, jag är ju också galet förtjust i alla årstider.
OCH sant är nog att jag aldrig gnäller på en enda månad. OCH det menar jag verkligen.

Många blir höstdeppiga, ja.
JAG kan förstå det med tanke på allt mörker som ligger framför oss.
Men ja, de borde bo på USAs östkust :-)
OCH kanske framförallt i New England där hösten slår alla rekord!
Så sant.

Kram!!

Eastcoast:
I am with YOU!
Det är liksom nystart!
AH, vilken LYX med längre lov för er nu.
SOM du säger, det är VI inte bortskämda med i USA.
Underbart och lyxigt förstår jag att det känns :-)
KRAM!!

Annika said...

Lotta:
Morning dear!!

Jag vet, jag tycker OCKSÅ det!!
Tycker att både sep och okt är ultimata månader!
SÅ sköna och lagom!
OCH vackra!!!
Snart kommer ju färgerna. DET längtar jag efter!
Precis, hela mitt inre skulle rubbas om jag skulle bo i tropikerna ett långt tag.

ja, rätt...gränsen mellan vår och sommar skulle gott kunna vara lite tydligare och längre.
Mer vårvinter. Men det existerar knappt, nej...

Kram!!

antonia said...

Jag gillar hösten hyfsat, men verkligen inte vintern. Så jag tycker det är svårt att gilla september...men vill ju inte att den skall ta slut för då är vintern ett steg närmare. Vädret kan vara väldigt omväxlande, men så länge det inte blir för kallt så är jag nöjd. Sämsta månaderna är januari och februari, kallt och julen är slut och det är långt till vårens värme. Fina bilder!

Sofia said...

September är en sådan vacker månad, oktober är inte heller helt fel. November, december och januari dock...nja...jag gillar inte vintern så mycket. Men skulle heller inte vilja vara utan vintern, för hur skulle man då kunna uppskatta våren så mycket som jag gör?

Jättevackra bilder!

Lisa said...

September är bästa manaden!!! Ljuset, färgerna, det är fortfarande varmt, finns massor med godsaker att äta ;-). Januari tycker jag minst om, även om dt känns ganska spännande att börja ett nytt ar. Visst är det härligt med arstider? Amazing pics som vanligt. Din iPhone är jätte bra!
Kramkram, Lisa

Millan said...

Aha, men jag kan pa nagot satt forsta tjejerna. Jag tror att jag brukade kanna likadant nar jag gick i skolan. I Sverige ar September ingen hojdarmanad rent generellt. I alla fall inte pa vastkusten dar det ofta blaser halv storm och ar 2 grader pa morgonen och sedan 18 pa eftermiddagen. Man vet inte om det ar host eller sommar. I england ar September en fin manad. Vadret ar oftat battre den har tiden pa aret an pa sommaren. Lite konstigt att stalla om sig till det ...

Jag far dock ofta en lite dipp just nu .. for det ar ratt sa lange sedan vi var i sverige och det ar laaaang tid tills vi aker hem igen. Men sedan brukar vi alltid ha en hel del trevligt att gora pa hosten och det gor ju det hela battre!

Fina foton som alltid!

Millan xx

Susanne said...

Herregud så vackra bilder!! Du bor verkligen i ett paradis. Och september ÄR ju vackert, MEN jag kan hålla med tjejerna lite, det är något melankoliskt över september. Jag går alltid in i väggen i september. Vet inte vad det är men något är skumt med september. Men vackert...

Coolaannna said...

Åhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh.....

Vilka bilder! Jag gillar också hösten så otroligt mycket. Jag kan sitta ute och andas in luften och bara älska livet!

kRAM aNNA

alegni said...

Alldeles underbara bilder, Annika!
Jag tycker också att september är helt okej. Egentligen är alla månader då vi inte har snö och kallt okej. De övriga kunde man gott spola ner i toaletten...
Fast det var ju annat medan man gick i skola förstås, då var alla läx- och provmånader "from hell". ;)
Njut!
Kramkram

Annika said...

September och oktober är verkligen inte nothing-månader för mig som akademiker. De är ju starten på det nya året, nya kurser, nya möten, deadlines och massor med aktiviteter. Som du säger är dom ju också vackra och lagoma efter sommarhettan lagt sig. Däremot är dom hysteriska med mycket som händer och svårt att hinna. Oftast flyger dom förbi utan att man ens vet vart dom tog vägen - plötsligt är det Halloween och Thksgiving igen.

Mina nothingmånader är februari och mars - då börjar jag bli riktigt tröttkörd och sen gillar jag inte slasket.

Annika said...

Antonia:
ja, jag tror att det är många som tänker som du.
De gillar inte september för de vet vad som komma SKALL: vinter, mörker etc-
SÅ jag kan nog förstå det på ett plan.
Jag lärde mig älska hösten sedan jag flyttade till USA.
Den är så annorlunda här mot hemma. Jag gillade hösten hemma också, men här är den ännu bättre.
TACK, kul att du gillar bilderna!

Sofia:
Sant, det är ju så. För att uppskatta våren då den kommer måste det ha varit gråvinter först.
Så ja, jag håller med. Visserligen gillar jag vintern massor också. Men jag älskar ju när det våras.
TACK, roligt att du gillar mina bilder!

Lisa:
Ja, jag tycker också OM den!!
OCh speciellt när man har haft en het sommar, som du haft. OCH som varit här. Då är september välkommen!!
Årstider, could not live without them!!
TACK för bildberöm. Jadå, en ajfån är lika bra som en liten kompaktkamera.
Kram!!

Annika said...

Millan:
Jodå, jag kan förstå dem också. De står på tröskeln till början av ett skolår.
Tiden känns nog oändlig.
Tjejerna kommer att ändra uppfattning då de är äldre :-)
KAN tro att det är tufft på västkusten på hösten med alla höststormar etc.
England förstår jag är ljuvligt på hösten!
Trist att du känner att du får dippar. Jag tycker du ändå är så flitig med besöken hem.
Men jag förstår vad du menar.
Antar att ni åker hem till jul?
TACK, glad blir jag över bildberöm :-)
Kram!

Susanne:
TUSEN tack, vd GLAD jag blir!!
Ja, det är vackert här. Jag gillar det. Mycket!
Melankolisk och vemodig är nog september för många.
Kanake på ett flyende sätt.
Hoppas att du mår OK denna höst.
Kram!

Coola Anna:
ÅÅÅÅÅÅ, tack vad glad JAG blir :-)
Jag älskar också hösten.
Njuter av allt.
Kram!

Erica said...

Ja, september är en riktigt vacker månad; speciellt för en fotointresserad :D
Men förstår ändå känslan utifrån skolelevernas perspektiv. Minns att jag var en av dem som tyckte att just september var den absolut längsta månaden på hela läsåret... Minns att jag till och med tyckte den var värre än oktober...
Nu för tiden försöker jag se det lite mer på det sättet att varje årstid har sin tjusning, men mina tre värsta månader är ändå oktober, november och januari. Och vore det inte för julen så skulle jag nog inte klara av att bo här uppe i december...
Så innerst inne är och förblir jag en sommartjej :)

SUPERFINA bilder i det här inlägget förresten!
Älskar känslan av stillhet på bild 1 och 3, och ljuset på bild nr.7 är just AMAZING!!! ÄNNU mer imponerad blev jag när jag såg att det var en mobilbild!

Hoppas du får en toppenfortsättning på dagen!
MVH /Erica

Annika said...

Ingela:
TACK!!
Vd glad jag blir!
Ja, jag vet ju att du INTE tycker om vinter och snö så jag kan därmed förstå att september och hösten inte blir favvisar för dig.
SANT, för Karolina och hennes kompisar är det ju KRAV, prov och en hel del annat. SÅ jag förstår dem!
Kram!!

Annika:
DET förstår hag VERKLIGEN!!
Det är nystart för dig!
Av stora mått.
OCH det är det ju för mina flickor också, haha, jag räknar visst E som min, men du fattar...
Det är nog kraven och all press som gör att de tycker att det är tufft nu.
JAMEN JA!!! JAG hålelr mED!!
Hösten går sjukt snabbt.
Jag brukar inte hänga med.
Snart är det advent.
Slask kan man vara utan, håller med!!

Annika said...

Erica:
För oss nördar är månaden rena, rama drömmen!!
Men visst förstår jag också skolflickornas resonemang. DE ser inte till skönheten som vi gör på samma sätt.
DU ser, du minns hur det var.
Säkerligen är september tuff eftersom det är SÅ i början av skolåret.
Jag vet, Erica, tack och lov för julen.
OCH speciellt hos er däruppe i norr.

TACK för bildberöm. Ja, det är ajfånen. SÅ jag blir så himla GLAD över ditt beröm.

Ha en toppendag!!

Pernilla said...

Underbara bilder som vanligt! =)

Jag älskar också alla årstider men vill ha dem som de ska vara, dvs. riktig kall och snörik vinter, underbar vår, varm och härlig sommar med varmt hav och en ljuvlig höst med både fina och regniga dagar.

Doften av vår när värmen kommer är ljuvlig, fortfarande lite småkallt på mornarna men temperaturen stiger allteftersom dagen går. Hösten med de klara och friska dagarna som gärna tillbringas i svamp- och bärskogar, tendenserna när löven börjar ändra färg. November med förväntan inför advent och jul. Sommaren med solvarma klippor långt in på natten och mareld på det. Och vintern med skidåkning och inget slask (jag vet, ett önsketänkande här i Göteborg ;-) )

Ha en fortsatt bra dag och september från ett just nu regnigt och åskande Göteborg.

//Pernilla

Keith said...

I imagine that September for kids and adults is different. I have NOTHING against September either. I can finally get to enjoy being outside again after a long, hot summer. Football season has started and fall begins. So, it's a good month indeed!

Annika said...

Pernilla:
TACK!!!

JA, jag håller med dog- Årstiderna ska vara som de SKA. Ingen halvmesyr. Tycker vi haft lite väl mkt av den varan.
Marelden...
O den skulle jag vilja SE!!!
Det låter så läckert!!
Har en god vän med stuga o Fjällbacka. Tänker alltid att jag måste hälsa på henne. DET MÅSTE BLI AV!!!
Underbara skärgård som NI har på er sida sverige. SÅ annorlunda den skärgård jag är van vid.

Kramar från ett regnig och ruskigt Reston (fasgt jag tycker det är najs)
:-)

Keith:
Yes, it is huge difference between us and the kids. I can understand their POV.
Really.
September has been fab so far. I don't even mind today's wether bc I know it will be super tomorrow again.
Football season, that is the TRUE low point of the month. Not to mention baseball, the world series.
HAHA.
BUT, other than NFL and baseball it is really great...

Fröken fräken said...

Ja Jag gillar alla årstiderna, här är det dock inte riktigt vinter när det är vinter. Men september är ju den perfekta månaden, månaden lagom tror jag är bättre namn
Vilka fina bilder du tar ( som vanligt)

Kram!

Martina said...

Nej! September är inte en NOTHING month! September är ju sa himla härlig, inte för varmt, inte för kallt, ljuset... Jag har alltid gillat skolstarten, även när jag gick i skolan. Allt är nytt och man har motivationen pa topp och en massa energi!

Nothing mothts för mig är november, januari och februari. November är bara kall och trist. Januari/februari är kalla och da är det laaaaangt till den sköna arstiden.

Men var glad för att Karolina och hennes kompis överhuvudtaget pratar i bilen. När jag har Bianca och hennes kompisar hörs det mest bara pling och beep fran deras telefoner!
Kram

Channal said...

Underbara bilder du bjuder på!! Tycker om september och oktober som du! Ljuset... det är något speciellt med ljuset! Sen den mörka stjärnklara himlen... lovely!

Men jag AVSKYR november! Så grå mörk och trist! En deppmånad! Men sen kommer december och vi får ljusa upp med adventstakar och stjärnor i fönstren. Det gillar jag!

KRAM!! Anna

Annika said...

Jag hoppar gärna över oktober och november. Ett evigt mörker. Bläh. April är ingen favorit heller, avskyr slasket när all snö smälter. Men övriga månader gillar jag. Jag gillar också att bo i ett land med fyra årstider. Men vår sommar är lite för kort...

Helt underbara bilder!!! Älskar ljuset i den nästsista.

Kram!

Anonymous said...

September är min favoritmånad, det är då vi går äntrar hösten och jag är nog en riktig höstromantiker.=) Trots att jag också gillar årstiderna så har jag faktiskt funderingar om att så småningom låta flyttlasset gå till Medelhavetsområdet - havet lockar.

Jag trodde väl aldrig att de där bilderna var tagna med din mobil! Så vackra - rena vykortsbilder! Men nu får nog Agda här ta och kolla lite fotoappar.=) /Penny

Sahra said...

Lovely pics. Håller med litegrann. September är verkligen en icke månad. Lite som november. Kram

Anne-Marie said...

I år känns september lång eftersom sommaren aldrig vill bli till litet höst i alla fall. Trött på solen och värmen är jag. Nu är det dags för litet moln och regn och litet svalare väder. Men prognoserna verkar inte utlova detta. Ni har nog litet mer höstlikt väder än vad vi har - och det är GRÖNT! :) Kramar!

Christina said...

Jag förstår känslan när man går i skolan. Annars var september min favoritmånad på hösten i Sverige, fortfarande lite värme i luften och löv som skiftar.
Som du kanske vet så trivs jag bra här utan "riktiga" årstider även om det märks att det blir höst här också. Det är lite annan luft, väldigt dimmigt och kallare på morgonen nu.
Kram!

Annika said...

Fröken Fräken:
Det gör jag med, gillar alla årstider.
Även jag skulle önska att vintrarna var lite strängare.
Tycker också att september ÄR perfekt!
Underbar månad.
Så lagom ja :-)
Kram!

Martina:
Jag håller med dig.
September känns ofta mer som en nystart än vad januari gör.
Skolan har ju med den saken att göra.
HHA, jo de pratar...
OCH det är kul.
Vet du att hennes 16 åriga kompis E VÄGRAR skaffa mobil. HUR ovanligt är inte det???
Jag baxnar, och beundrar henne lite.
Kram!!

Channal:
TACK!! Roligt att du gillar bilderna.
OCH jag håller med dig till 100!!
Sep och okt är UNDERBARA!!
Ljuset är så vackert!!
Jag vet att många hemma avskyr nov, och jag kan förstå på ett sätt.
Kram!!

Annika said...

Annika:
Dy tycker det?
Jomen jag ogillar också slask. Det är verkligen inget kul.-
OCH i norr, hos dig, har du ju en del av den varan efter all snö ni får.
Ja, precis fyra årstider är underbart.
Jag skulle också önska att sommaren var mer pålitlig hemma.
TACK för att du gillar min bilder, blir glad.
Kram!

Penny:
En underbar månad.
Jag vet att du vill bo utomlands ett tag.
Hoppas att du kommer precis dit du vill!
Ja, höstromantiker är det underbart att vara!!
Mmmm...
Agda, kolla in Camera + nu och ladda ner den!!
I am telling you, you can DO IT!!
:-)
OCH tack för att du gillar mina foton!!

Sahra:
TACKAR!!
Dy tycker det? Ja, för en hel del är den nog en icke-månad.
För K och hennes kompisar är den det absolut...
Kram!

Annika said...

A-M:
Sådär brukar det kännas.
Jag ver.
Jag är också grymt redo för hösten.
Jag tål knappt se mina sommarkläder.
Men denna månad har varit så fiiiin, de perfekta temperaturerna, en massa sol och ingen luftfuktighet.
Grönt är det ännu. Det börjar inte skifta förrän i mitten av oktober.
Kram!!

Christina:
Jag förstår också känslan för skolbarnen.
Annars tycker jag att det är en fantastiskt fin månad. Älskar den
Jag vet att du älskar att bo i Cali, och det r underbart!!
Det är ju inte tropikerna heller, utan du har ju alla årstider precis runt hörnet sas. Ganska najs.
Kram!!