Sunday, August 26, 2012

DC

Eftersom det inte blev någon resa till havet igår så for vi tre in till DC istället.
Nu i efterhand var det klokt av oss att inte åka de fyra timmarna ut till Chincoteague, ty det har regnat en hel del denna helg. Vädret lär ha varit ännu sämre vid havet.

Vi bestämde oss för att besöka The Newseum inne i DC istället.






The Newseum är trevligt, intressant, interaktivt och stort. Det sträcker ut sig över hela sex våningar.

Peter och Karolina prövar på hur det är att vara TV-reportrar.



DET visste vi väl, eller hur? :-)

11 september, 9/11, är mycket uppmärksammat på museet. Naturligtvis. Vissa utställningar var så starka att jag inte kunde se dem. Detta är väggen över vad tidningar runt världen hade som första sida den 12 september 2001.

På sjätte våningen finns en utsiktsterrass där man har en superfin utsikt över Pennsylvania Avenue. Som ni ser ligger museet vägg i vägg med Kanadensiska ambassaden.

National Gallery of Art.



Nu önskar jag er alla en fin söndag!


20 comments:

Musikanta said...

Intressant museum tydligen och fina bilder därifrån!
Kram från Ingrid

Annika said...

Ingrid:
Ja, mkt intressant.
Går gärna tillbaka!
TACK, kul att du gillar bilderna.
Kram!

Lena said...

Åh, det vore verkligen ett ställe för mig! Kul att få se sådant jag inte hade en aning om!

Katarina said...

Vilket häftigt museum! ett ställe ajg gärna skulle besöka. Kram

Annika said...

Lena:
Ja, det är verkligen ett BRA och informativt ställe för alla åldrar. Gillar det verkligen!

Katta:
OM du kommer till DC tycker jag verkligen att du ska besöka det.
Så bra!!
Kram!!

Äventyret framtiden said...

Mycket intressant att upptäcka där. Sex våningar! Det går inte av för hackor. Gissar att man måste gå många gånger för att kunna ta in ordentligt.
Tack för att du tog oss med dit!

kramar:)

Cari said...

Ytterligare ett bra museum i DC. Jag antar att det även där är gratis inträde? Ni har fantastiska muséer.
Tack för att du visar oss.

Min Mans Mat said...

Åh vilket intressant "museum" Vad härligt att bara kunna kvista in till DC, så nära. Ha en fin vecka. Kram från Helena i Småland

Anonymous said...

Hittat din blogg, kollat in den och den är ju jätte fin! Jag bloggar också om mitt liv här i USA. Bor i Minnesota sen 15 år tillbaka.

Marie

www.mls73.wordpress.com

Fourmum said...

Fina bilder! DC var inte på min to-see lista innan jag började läsa din blogg, men den stiger på listan ;) Kram!

Annika said...

Karin:
Ja, det är stort så det förslår. OCH så interaktivt.
Trevligt ställe.
Visst, jag vill gå dit igen.
KUL att du hängde med!
Kram!

Cari:
O vad kul att du gillade inlägget.
Nej, detta tillhör inte Smithsonian, och är inte gratis. men top of the line iaf.
Visst har DC helt otroliga museer.OCH så många som är helt gratis.

Helena:
Ja, det är verkligen kul att bara kunna kvista in till stan.
Ha det så gott.
Kram!

Annika said...

Marie:
Varmt välkommen hit!!
Jag ska genast kolla in din blogg!
Kul med en anna USA-svenska.
Välkommen tillbaka!!

Fourmom:
TACK.
Ja, DC borde ligga på din lista med tanke opå hur otroligt mt det finns att se här.
SÅ mkt, och så vackra omgivningar.
Allt är inte bara NYC i USA ;-)))
kram!

Charlie sa ... said...

Museet som står på min "vill-absolut-inte-missa"-lista!!! Vi åkte förbi det när jag var i DC senast (vad tiden går, det var i januari om jag inte minns fel)

Älskar DC! Blev störtförtjust. Arkitekturen, alla monument, alla fantastiska museum, tillgängligheten, atmosfären, vänligheten, Pennsylvania Ave. Allt!!

Bra B-plan att åka in och njuta av The Newseum!

Kram!!!

Channal said...

Spännande museum! Tack för att jag fick följa med! Jag blev nyfiken på National Gallery of Art! Älskar konst... kanske du kan ta med mig dit någon gång via din blogg!

KRAM!! Anna

Annika said...

Lotta:
ja. det ska du absolut se nästa ggn du kommer hit.
VAR det SÅÅ länge sen som januari som du var här!
ja, jösses, tiden flyger verkligen!!!

VAD roligt att du gillade DC då du var här.
Jag tycker man känner makten i stan. Den är påtaglig.
Museerna står verkligen i en klass för sig.
Så glad att du gillade det du såg.

Hoppas du kommer snart igen.
Kram!

Channal:
Mkt trevligt museum. Glad att du hängde med.
Ja, National Gallery är finfint det.
DIt kan "vi" åka ngn ggn.
Lovar.
Kramar!!

Anonymous said...

We just went to the Newseum for the first time this summer and LOVED it. Not sure what your post said since I don't know Swedish but I'm guessing you had a good time!

Annika said...

Sara:
Yes, I said that we had a great time :-)
I also really loved the place. I want to go back!!
Top of the line museum!!

Desiree said...

Det finns ju verkligen så mycket bra och intressanta museum i Washington. Massor av intressanta utställningar att välja på kan jag tänka mig. Även om det inte var toppenväder så fick ni en fin helg.
Kram!

Annika said...

Desiree:
Ja, det gör ju verkligen det!
Mkt att se och upptäcka. Massor med museer är dessutom gratis.
Vi hade en bra helg. Den blev helt OK.
Jag hoppas att vi snart kan boka havet igen :-)
Kram!

Marianne said...

MEN jag VET att jag skrev här i går! Det är borta!

Well, well ...

Kram!