Wednesday, April 11, 2012

Dag tre: Cozumel

OCH vid horisonten randades dagen återigen över havet.
Jag älskar verkligen att ha hytt med egen balkong. Det har vi haft på de senaste kryssningarna vi tagit.
Alltså har jag helt vant mig vid det nu, haha.
Det är så skönt att ha ett eget litet ställe att kunna gå ut på, och inte minst att hänga blöta handdukar och baddräkter på.
Att varje morgon gå ut på balkongen och spana in ett nytt ställe ÄR så härligt.

Denna morgon lade vi till klockan 8 i Cozumels djuphamn.
Något lite senare var det dags att kliva av båten. Innan man kliver av sitt fartyg måste hyttnyckeln dras av en säkerhetsanställd på båten. Samma sak görs då man återvänder till båten.
Det är ett lätt sätt för dem att se att "skocken är samlad" då det är dags att segla igen.
Det är också en säkerhetsåtgärd eftersom kortet också har ens foto inscannat. DÅ vet de säkert att det är RÄTT person som kliver ombord igen.
Jag tyckte det gick snabbt och bra. Efter en stund var vi ute på kajen. Vi var i Mexico, på den lilla ön Cozumel utanför Mexicos östkust.

Mitt första intryck var "sådär". Ingen storslagen natur, ingenting. En platt liten intetsägande ö, mer eller mindre.
Vi hade beställt en exkursion via NCL (Norwegian Cruise Line). Då man kliver av dessa fartyg ska ju alla till olika ställen (surfa, djupdyka, snorkla, se olika sighter, ta bussturer, fiska etc) och det gäller att se till att man hamnar rätt.
Det finns dock gott om folk i hamnen som hjälper till.
Vid 9:30 gick vår buss mot Playa Maya där vi skulle ha en dag på beachen med vattensporter, drinkar (what else is new? Dock vi drack bara varsin Dos XX) samt lunch.

BIG MISTAKE!
Vilken MASSTRAND!
Den var inte ens speciellt mysig, och så många kryssningspassagerare var där. Fyra kryssare låg i kryssningshamnarna denna dag, och lägg därtill till att varje fartyg sväljer 2000-4000 passagerare. NATURLIGTVIS var inte alla på Playa Maya, men tillräckligt många för att det skulle vara trevligt.
OM man som kryssningsresenär vill bada och sola ska man ta en lokal taxi och be chauffören om råd.
ÅK inte till masstränder av detta slag. FATTAR inte att vi gick i den fällan, vi har ju använt oss av taxichaffisar förr! Stupid mistake!!

Jaja, vattnet var skönt, och lunchen OK. Sen var det inte mer med det.
Vid 14 tiden bar det mot båten igen.
OCH vi släpptes av mitt i den stora marknad som var uppsatt strax utanför terminalen.
GISSA om de som ville sälja var . De kom fram och tog tag i Karolinas hår och ville fläta det, de ville sälja, de ropades och skreks.
SAMMA sak inne på båtterminalen, där var det som en stor "tax-free" mall. OCH samma GÅ-PÅANDE där. SÅ TRÖTTSAMT.
Vi köpte in en enda pryl, inget alls.
Det var jobbigt att bara titta eftersom någon hela tiden tjattrande följde en i fotspåren.

Så här kan man säga; Vi valde FEL på Cozumel. Just därför fick jag NOLL intryck av stället. I sanningens namn borde vi ha valt något helt ANNAT än det vi valde (till dyrt pris).
Jag har verkligen ingen lust alls att återvända till Cozumel. NU har jag strukit den ön från min lista.

Men, låt oss ta en titt på dagen via bildbomb!

Soluppgång över Cozumel sedd från vår balkong.

Båten stävar sakta in mot land...

I väntan på bussen. Fotot taget med appen "Camera +" med ajfånen.

Playan, då'rååå...(Camera +)

Jamen ni SER ju....

Japp, dock denna bilden, och alla andra som följer, är tagen med Canon.

Pelikaner fanns det gott om, och de är ju rätt roliga...

Karolina på beachen.

MEN, vi hade iallafall TUR med vädret.

Varken strand eller sand var top-of-the line...

Tillbaka i hamnen igen.

Vårt hem under denna vecka...

Peter och Karolina travar mot båten.

En mojito ombord satt som smäck!

OCH på pooldäck grillades det hamburgare. Dock, vi var inte hungriga, men det doftade SÅÅÅÅ gott!!

Ön sedd från övre soldäck.

OCH en stund senare stävade vi ut på Karibiska Havet igen! Bye, bye Cozumel!

Imorgon kommer vi till en av resans PÄRLOR: Grand Cayman Island.

27 comments:

Charlie sa ... said...

Så där kan det ju bli, att man tror att det de erbjuder är bäst och så inser man...nix. Det hade varit bättre med en taxi och snackat med the locals istället. Nåja, sol, turkost vatten, drinkar....helt ok ;)

Det ser skönt ut och jag blir sugen på mer ledigt, mer semester, vara tillsammans!!!

Lotta:
Ja, det var ett FETT rookie-mistake! DUMT så in i bängen av oss.
Vi har ju varit ute förr! Fattar det inte.
Nåja, litte öl blev det ju iaf, haha. EN var.
Ja, semestern var ju helt underbart fin!
OCH jag förstår om du vill vara tillsammans ännu mer.

DET är så kul att ha dig tillbaka i US även om jag förstår att du saknar...

Äventyret framtiden said...

Bildbomberna är det i alla fall inte något fel på:), men jag förstår fullständigt besvikelsen över mass-stranden. Det är just det där vi försöker undvika i största möjliga mån när vi är ute och reser. De flesta turistiska ställen hopar turister samman på samma ställen, många gånger ställen som är hårt expanderade just därför. Det där unika man söker finns inte längre. Bättre med egna utflykter...
Men ni hade ju i alla fall tur med vädret;)

kramar
Karin

Lisa said...

Vi gör väl alla fel nagon gang, men förstar att ni blev besvikna. Ön ser ju i ärlighetens namn inte sadär jätte mysig ut heller förutom det turkosa vattnet (sista bilden). Sa jobbigt med folk som gar pa & vill sälja...hade varit lugnare att stanna pa baten & njuta av poolen ;-) Men nu vet ni vad ni ska undvika till nästa gang...haha!
Ser fram emot Grand Cayman bilderna!
Kramar, Lisa

Mina fotostunder said...

Fortsatt underbara bilder! Jag kanske håller med att den inte såg så trevlig ut på denna ö....så tätt med hus och folk. Men så ljuvligt och romantiskt ni har det ändå.
Stor kram!

Miss Marie said...

Vilka härliga bilder! Åh, lyxigt med sol och bad! Förstår att inte alla ställen är lika bra som andra, det här lät ju inte alltför trevligt (avskyt också gåpåiga försäljare, särskilt om de TAR på en! Usch!) men jag hoppas ni hade många andra trevliga dagar! :)

Karin:
Ja, det var ett sant, och skitdumt, misstag av oss.
Det hade varit mkt bättre att göra vad vi brukar göra. Men, men...
Men vi hade tur med vädret :-)))

Lisa:
Ja, det det var dumt av oss. NU vet vi till nästa ggn. Vi har ju tagit oss fram för egen maskin så många ggr förr.
Larvigt av oss att falla i denna FÄLLA för det var det.
USCH ja, dessa säljare. Riktigt JOBBIGT!!
Jaja, imorrn blir det en guldö iaf!!
ÖN var verkligen ingen höjdare.

Anneli:
TACK!
Nej, det var verkligen inget höjdarställe det där. Dit behöver jag inte återvända.
Men visst hade vi det skönt iaf.

Marie:
TACK, ja bildbomber kan man alltid få till :-)
Det är ju tropiskt, trots allt :-)
De där säljarna var hemska, man ville bara fly. OCH vi flydde tillbaka till båten.
Nej, inte Cozumel igen.

Fourmum said...

Trist när det inte blir som man har tänkt sig, speciellt om man betalat dyrt för det :( Men ni får trösta er med att resten kan bara bli bättre :) Underbara morgonbilder! Väntar med spänning på morgondagens bilder :) Kram!

Desiree said...

Jag förstår helt klart din besvikelse över Cozumel. Jag hade reagerat på precis samma sätt. Gillar inte stränder där man måste trängas eller jobbiga försäljare som är på en. Tyckte det var rätt mycket jobbiga försäljare ofta i Thailand då vi var där för 10 år sedan och det har nog inte blivit bättre med tanke på alla turister som fortsatt att strömma dit. Kanske blir detta extra vanligt problem på de orter som räknas in som stora turist destinationer så som Cozumel. Får man fråga vad det kostar att gå i land så här som ni gjorde? Ingår det lunch i avgiften eller går man dit man vill och äter och betalar allt själv? Hur länge brukar en sådan här utflykt pågå?

Dina bilder är underbara återigen. Din mojito ser verkligen läskande och smarrig ut.

Suzesan said...

Mojitooooo så GOTT.

Synd ni inte tog en taxi. Men men. Alla kan tänka fel och göra big Mistakesssss;)

Även solen har fläckar- MEN inte där på kryssningen det SYNS ju haha. Inga fläckar på solen.

Mera Mojito åt folket....mig tillexempel.

Kram
/Susanne

Fourmom:
Ja, det blir ju det.
Precis, det var ingen billig exkursion heller. DET grämer mig. Men oh well, det är över nu!
OCh lite sol och bad blev det ju...
Imorgon är det en guldda vad gäller kryssningen.

Desiree:
Japp. Jag blev så ytterligt besviken på platsen. OCH det var ju korkat av oss också att falla i en sådan tunna.Just den här exkursionen kostade över 200 dollar för oss tre. Då var vi borta i ca 4 h. Det var SÅ inte VÄRT det.
Vi borde haffat en taxi, sagt vad vi ville och ordnat det på så sätt. SÅ har vi gjort förr, på Curacao och På St Marteen. Funkade perfekt och vi togs till skitbra stränder.
Alla exkursioner man bokar genom rederiet kostar mkt. Det är smartast att boka på egen hand.
Lunch och drinkar ingick i detta.
men vi tog bara två öl. Orka svepa en massa alkohol mitt på dagen, inte riktigt min grej i hettan.
Det fanns ju massor md ANDRA exkursioner på Cozumel också, dykning, segling, maya-ruiner, museum, snorkling etc...
Ska ta och vika ett inlägg helt för kryssningsinfo, tror jag.

Mojiton var iaf god att dricka då vi kom tillbaks till båten.
TACK för att du gillar bilderna.

Suz:
JA, mojitos. SÅ jädra goda!
Äsch, det var ett dumt rookie-mistake av oss där på Cozumel.
Never again!
Ja, mer mojitos åt folket.

Saltistjejen said...

Jadu Annika, det där är väl fördomarna mot kryssningsemester i ett nötskal. Just detta att massvallas till ett och samma ställe och där trängas med så många personer att man knappt kan halka ner på en egen handduk. ;-) MEN det gäller ju alla typer av turistresor där man åker med en arrangör och man lär sig efter en gång att inte beställa/köpa denna typ av "turer". Att göra egna utflykter är nog det allra bästa när man är på sådana här resor. Tror jag. Men det var ju endast en dag av alla era kryssningsdagar och då får man tänka att man lärt sig till nästa gång helt enkelt. :-) OCH ni hade ju tur med vädret som sagt haha! :-)
KRAM!

Anonymous said...

Trist att ni inte tyckte om Cozumel.
M o några kompisar var där -91 då de åkte runt i 5 v o dök. De gillade stället jättemkt men jag kan tänka mej att det förändrats på så många år.
Vi har ibland sagt att vi skulle vilja åka tillbaka till Lankawi där vi var en vecka -95. Idag går det charter dit, då fick man ta sej dit bäst man kunde.
Det var en bit av paradiset för oss o det är kanske bäst att inte åka dit igen o förstöra den bilden....
Kram från Anette!

Anne said...

Förstår Cuzumel inte blev till nån favorit, men kanske bra börja första stoppet på det sättet för sen kunde ju allting bli bara bättre. Det där gåpåandet gillar jag INTE. HAr faktiskt väldigt svårt för det, när vi semestera i Marocko var det så precis hela tiden och ärligt talat vande jag mig aldrig utan tycker det förtog en hel del av totalupplevelsen.
Gillar förrsten att du skriver rakt och ärligt vad du gillade och inte gillade.
Apropå väder, hur varmt var det?
Det verkar ju som att just den här tiden på året är perfekt för kryssningar.
Förresten, på bilderna då ni går tillbaka till båten ser man så bra hur otroligt stor båten är. Det ger en väldigt bra uppfattning om båtens storlek när man ser Peter och Karolina gå med båten på sidan om sig.
Återigen, jättekul med dessa inlägg. Nu har jag inte kollat hur du sorterar och sparar dessa inlägg men hoppas de finns under nån enkel kategori så jag kan gå tillbaka och ösa info ifall det blir aktuellt för kryss för oss nån dag (har jag tänkt på det i en massa år nu men än inte kommit till skott...).

Christina said...

Ja trist när det blir sådär men vi är ju alla en del av det. Det är ju på grund av oss alla turister som det uppstår, stränder blir överexponerade och jag hatar det gåpå-iga men dom behöver ju också tjäna pengar precis som vi, bara att det blir på oss turister.

Men ni hade ju tur med vädret och egen balkong att njuta av soluppgången är ju inte helt fel och det verkar som att vi får se ett guldkorn imorgon!

Channal said...

Mojiton gjorde nog susen! Och balkongen med utsikt, Lovely! Ön har säkert sin charm när alla tusen har gått ombord! Nu har ni varit där iallafall!

Det där med jobbiga säljare råkade vi ut för i Tunisien! Så obehagligt! Min yngsta fick panik och började gråta! Inte kul!

Härliga bilder! KRAM... Anna

HeLena said...

Vilken härlig resa ni ser ut att ha haft hittills:). Trist att det blev "fel" på mexicanska ön. Men ibland satsar man på fel häst... fråga mig;)...
Ser fram emot vidare berättelse och bilder!
Många kramar!!!

Elisabeth said...

Haha, "skocken är samlad"! Jag har sett en del "kryssningsskockar" (obs, inget negativt menat alls) i Botaniska, och konstaterat att de i alla fall valt rätt plats att besöka i Göteborg. ;-)

Coolaannna said...

Oj, jag är helt såld!! Vilka bilder och all text..låter helt fantsatiskt. En sån resa skulle nog alla behöva göra!!

Nu ska jag läsa vidare Day two :)

Tankevågor said...

Förstår att ni blev besvikna eftersom ni faktiskt är så rutinerade kryssare vid det här laget. Inte kul att gå i direkta "turistfällor" så där.
Ni kankse hade haft det mysigare om ni varit kvar på skeppet till och med?

Nu ser jag fram emot dagens bildbomb när du skriver om Grand Cayman Island. :-)

Älskar dina bildbomber!

KRAM!!!

Humlan said...

Tråkigt att hamna fel sådär när man bara har en chans på varje ställe! Och jag håller med om att för "gåpåiga" säljare tar all köplust. Vet inte hur dom har kommit fram till att dom säljer mer om dom irriterar folk och försöker "tvinga" dom att köpa...

Skönt ändå att det blir bättre efter denna dag, som dock fick ett gott slut (tänker på mojiton).

Jag ser också fram mot nästa bildbomb, som väl kommer snart...

Saltis:
DET är verkligen en fördom som inte är sann.
Det finns en uppsjö av exkursioner att välja på via båten, och ännu fler om man bokar privat.
Men i det här fallet var det vi som var dumma och borde ha fattat bättre.
Men. men...
Precis, det var bara första dagen, och helt galet var det ju ändå inte. Men absolut inte en plats jag har ngn direkt lust att återvända till.
Det är alltid bäst att göra sin egen grej. DET tycker jag verkligen.
Rookie-mistake, som sagt...
HAHA, ja vi hade ju tur med vädret :-D.

Anette:
Jag minns bra när M var på Cozume/Cancun och dök.
Säkert är det förändrat sedan 91. Alla ggr.
Ibland är det nog bäst att inte återvända, och ibland kan det vara så värt det.

Anne:
Precis, och vi hade inga förväntingar direkt heller. Vi hade ju förtått genom mkt vi läst att det inte var så mkt att vänta där.
MEN att vi var så dumma och bokade ett beach-break via NCL fattar jag inte...
JAJA, det var vad det var.
OCH det var bara första ön så det var helt OK.
USCH ja, dessa säljare som går på PÅ PÅ är inte att leka med.
SÅ tröttsamma.
Inte kul alls.
Det förtar mkt av upplevelsen också.

Absolut är jag ärlig vad gäller både platser och upplevelser. Vill berätta rakt av precis hur det var.
Vädret var nog runt 30 grader ungefär under hela resan + fukt.
Så det var varmt.

OCH det lustiga är att denna bår är en av de minsta kryssningsfartugen :-)
OCH den är ju jättestor!
HAHA!!
Eller lagom, kan jag tycka.

JAG har inga arkiv över mina inlägg. Jag vet. Otroligt.
Måste fixa det!!
Men vet inte hur svårt det är.
Kryssningen 09 var i april, om du vill kolla det. Den då vi startade på Puerto Rico.

Kramar!!!

Christina.
SÅ sant som det är sagt.
OCH de är ju SÅÅ beroende av sin turism.
Så det blir lite ond cirkel av det hela.
Ja, det där gå-påiga är verkligen inte kul.
Vi hade inga förväntningar heller, det hade vi inte.
Absolut balkongen på båten var guld!!

Channal:
Absolut, men det var en OK dag. Vi visste väl ungefär vad vi hade att vänta, tror jag.
Det var vad det var...
Mojiton satt som smäck sen :-)
USCH vad jobbigt det är med såna där säljare. jag kan förstå att ett barn kan börja gråta.

Helena:
VI har haft det sååå underbart!!
OCH visst, ibland blir det fel.
HAHA...det får gå det med.

Elisabreth:
SÅ är det :-)
DE måste veta att alla är ombord innan de kan segla. men dt har nog hänt att ngn ngn ggn blivit kvar och fått ta sig till nästa hamn för egen maskin.
Kan tro att Botaniska i Gbg är ett poppis ställe för kryssare.

Coola Anna:
TACK!!
Ja, det var sååå fint.
JAG tycker att ALLA borde prova på att kryssa ngn ggn. SÅ härligt.
Kramar!!!

Lisbeth;
JA; det var korkat av oss.
Riktigt dumt.
Vi hade heller inga förväntningar på ön, det hade vi inte.
Den var vad den var...
Vi hade nog haft det toppen om vi stannat ombord. Men av ville vi ju.
Jaja, det blev bara bättre.
TACK vad kul att du gillar mina bildbomber. DAGENS BB är MASSIV!!!

Humlan:
JA, så kan det gå.
Vi valde fel, och galet.
Nåja, vi hade inga större förväntningar på ön heller.
Men visst är det trist när man bara har x-antal timmar och så blir det fel. Oh well...