Sunday, January 16, 2011

Dinner for two...

Bästa maten äter man hemma. Oftast i den mysigaste miljön också...
Det är verkligen mysigt att laga till en godare middag en vanlig lördagskväll i januari.
Dinner for two, skriver jag ovan. Jo, när man har en tonårsdotter får man vänja sig vid att sagda dotter sover över hos kompisar (eller att kompisar sover här) var och varannan helg, så ock igår.



Den här förrätten bestående av pilgrimsmusslor i vinsås är nog bland det godaste jag någonsin ätit. Såsen var PRICKEN över i. Jag hade kunnat dricka den. Vad den består av? Shalottenlök, vitlök, smör (mycket smör), citronjuice och vitt vin...Mmmmm....

Jag är väldigt förtjust i den här vinkorken som jag har köpt på Pottery Barn.

Varmrätten var god, men ingen direkt superhöjdare...Räkor i vinsås med linguini.

Och den kära ljusstaken jag köpte före jul hänger härmed med HELA året...

17 comments:

Anonymous said...

Vad mysigt ni hade det! Älskar ljusstaken!!! Den är sa fin!
Kramar, Lisa

Annika said...

Lisa;
Ja, jag gillar verkligen sånt här!!
OCH ljusstaken!! TACK! ja, jag älskar den!!
Kram!!

Tankevågor said...

Jaaaaa! Du har helt rätt! Mysigaste är det att äta hemma. Fixa en god middag, tända ljus, sitta i lugn och ro. Sånt gillar vi. :-)
Den där såsen lät väldigt god!!!

Kramar i massor!

Lena said...

Mysigt!

Jag skulle också haft den ljusstaken framme hela året.

Tankevågor said...

Glömde...jag gillar verkligen de där ljusstakarna också. Har spanat in dem på NK.
Den storleken som ni har är finast....absolut att ni ska ha den framme hela året! :-)

Annika said...

L-gir:
VISST är det mysigast att äta hemma. Är nog inne i en sån period nu.
Såsen var det godaste jag smakat på år och dag!!!
OCH tack!! Ja, den där ljusstaken får absolut hänga med hela året!!
Tycker också den 7-armade modellen är finast.
Kram!!

Lena:
Ja, verkligen. TACK!! Kommer absolut att ha ljusstaken hela året!!

Äventyret framtiden said...

Nu får du försöka klämma in litet smaker från middagen i datorn och svinga iväg dem till mig:). Låter jättegott!

kramar!

Annika said...

Karin:
ÅÅÅÅ vad jag skulle önska att jag kunde göra det!!!
Kram!!!!

HeLena said...

Ni har också haft en jättemysig kväll hemma. Med god mat, gott att dricka och hög mysfaktor med den ljusstaken. Gillar!!!
Varma kramar!!

Desiree said...

Mums jag tycker det ser himla gott ut både förrätten och huvudrätten. Pilgrimsmusslor är sååå gott! Den där vinsåsen måste jag ju absolut testa. Jag tror faktiskt jag tar och kör din meny till nästa helg. Tack för inspiration och mumsiga bilder. Jag antar att det blev svenskt snask som efterrätt :-)
Min ljusstake har jag faktiskt tagit och packat ner men den funkar ju faktiskt att köra med hela året för den är ju himla fin fast det inte är jul.
Ha en fortsatt trevlig söndag.
Kram!

Saltistjejen said...

Mysigt!!!
Att ha dinner for two låter i mina öron lyxigt men inser att man kommer få det mer senare... :-)
Kraaam!

Humlan said...

Det ser verkligen gott och mysigt ut och pilgrimsmusslorna låter jättegoda!

Det är klart att du ska använda ljusstaken året om! Det vore väl synd att plocka undan den!Jag känner flera som har den framme året runt.

Kram!

Lia said...

Den förrätten var ju underbar! Även om inte varmrätten blev lika bra för er, så gillar jag verkligen att ni vågar prova nya recept! Vissa håller dig bara till gamla säkra kort- det tycker jag är lite trist :(. Det är superkul när man hittar nya favoriter!
Är det inte lite mysigt då, att gå från (små)barnsföräldrar till att ha tonårsdotter som gör att man får middag på tu man hand? :). Tycker att ni är ett sött par Annika! Kram

Anne-Marie said...

Låter som om ni hade en toppenmiddag. Den där förrätten måste ha smakat fantastiskt - jag kunde nästan smaka den. ;) Förstår att det är en omställning nu när K är så stor men det kanske kan vara lika mysigt med middag på tu man hand. KRAM!

Annika said...

Helena:
Absolut!!
Tänkte på att vi haft liknande helger.
GILLAR!!
KRAM!!

Desiree:
SÅ gott, åtminstone förrätten! HELT underbart god. Den såsen var så god att jag skulle kuna göra den som pastasås!!
Helt suverän!!!
Prova, räkrätten kan absolut göras godare, nästa ggn ska jag göra mer sås till den...
KUL om du testar detta.
Exakt, smågodis till efterrätt.
Ljusstaken är så fin att den får hänga med året runt.
HA en fin måndag, kära Desiree!!
KRAMAR!!!!

saltis:
Ja, mysigt...
Du vet, Saltis, det kommer förr än du anar. Jag menar verkligen det...Lite läskigt.
KRAM!!

Annika said...

Humlan:
Tack, ja det var så gott. Både Peter och jag är så svaga för pilgrimsmusslor, mmmm....
Ja, den ljusstaken är så fin att den får jobba hela året.
Kram!!

Lia:
Den förrätten var inte dum---Som jag skrev så skulle jag kunna dricka såsen :-)
Vi provar ofta nytt på helgerna. Himla mysigt.
Ja, Lia, det är nog så...det är liksom rätt period för det nu, det där att K har en massa i görningen på helgerna. Visst vänjer man sig vid det, och visst är det mysigt också eftersom man vet var hon ÄR och att hon har det BRA. Hon är ju mest hemma med oss iaf. OCH, hon är ingen gourmet. HON skulle inte ens ha smakat av den här maten...
DU är gullig, Lia!!
KRAM!!

A-M:
SÅ god middag. Ja, den förrätten var faktiskt bland det godaste jag smakat, och det blir repris på den snarast.
Jo, som jag skrev till Lia ovan, är det mysigt med den här perioden också. Man vet ju var K är och att hon har det bra då hon är borta. Skönt. Oftast är hon ju hemma med oss, och till saken hör att hon inte äter sådan mat som vi gillar att prova...
:-)
KRAM!!!

Anna, Fair and True said...

Det såg gott ut! Även huvudrätten som du sa dock inte smakade så bra.