Thursday, September 02, 2010

Utlandssvenskan har röstat nu...

Nu haver jag röstat! Nu haver jag lagt min röst i riksdagsvalet. Nu haver jag skickat min röst och nu skall den snart färdas till Sveriges land där min röst ska bli en av ”utlandssvenskarnas” röster den 19 september.
Det är lätt att rösta från utlandet. Allt man behöver är två vittnen och ett frimärke, och det kan man ju lätt vaska fram!




Märkligt nog var det bara moderaterna som skickat ut valsedlar iår, and guys: that is SO not going to happen!! Jag kommer aldrig i mitt liv att rösta på moddarna. Ärligt, och sant.




Men, jag ska också medge att det var svårt att välja iår. Jag känner mig som åsnan mellan två hötappar mellan de rödgröna och alliansen. När jag tar olika tester online om vilket parti jag ligger närmast kommer alltid FP upp. Så...
Usch, inte lätt detta.
Men...
Ja, det ligger förresten en blank valsedel i kuvertet, och därpå skriver man partiets namn...
VAD skriva?
VAD skrevs...???




När jag bodde i Sverige var jag röd, och det är jag nog i själ och hjärta ännu. Eller, det ÄR jag. Men åren i USA har färgat mig.
Ja, jag röstade på folkpartiet, fastän mitt hjärta är rött. Men det är nog så jag vill ha det iallafall.

Gjort är gjort nu iallafall, och hemlig är jag inte heller. SOM synes är. Förstår egentligen inte varför det smusslas så mycket om vilket parti man röstar på hemma. Är det verkligen så farligt att berätta om det? Det tycker inte jag (men bara för att jag skrivit detta betyder det INTE att ni ska tala om för mig var ni står, SÅKLART)
Här i USA anses jag väl som radikalliberalRABIAT i mitt tyckande, men hemma sitter jag på högerkanten numera. Egendomligt.

Hösten 2012 hoppas jag att jag har amerikanskt meborgarskap så jag kan rösta här också. Numera får man ju ha dubbelt medborgarskap, så det är verkligen en NO-BRAINER att ansöka om det hela. Jag har allt att vinna på det, och inget att förlora.
SÅ ja, nu gäller det bara att få ändan ur.

Satt på Barnes and Noble igår och bläddrade i en bok med citat av Sarah Palin. OCH, jag skrattade högt. OM den kvinnan tänker ställa upp i presidentvalet nästa gång smäller jag av. ÄNNU mer smällar jag av om hon får röster.
Jag förstår helt enkelt inte hur någon förståndig människa kan se något vettigt alls i Scary Sarah...
Hey, vad sägs om detta citat,
”If God had not intended for us to eat animals, how come he made them out of meat?”.
SO lovely, so damn lovely!
Heja Sarah, liksom…



SÅÅÅjaa, nu har jag stuckit ut hakan tillräckligt för den här veckan…

Önskar er alla en fin torsdag!

30 comments:

Erica Pettersson said...

Årets val är någonting som jag inte längtar till. Har tyvärr ingen aning om vilka jag ska rösta på, och nu är det ju inte särskilt länge kvar... Hade varit kul om jag varit lika insatt i politik som min syster. Då hade det inte varit några problem :)
Det enda jag vet är att jag hoppas att Alliansen inte vinner en gång till (även om jag har en känsla av att det blir så). Jag skulle heller aldrig drömma om att rösta på just Moderaterna!

Här tycker jag att det parti som skickat ut allra mest reklam, är Sverigedemokraterna, vilket ger mig lite kalla kårar. Tror jag emigrerar om de kommer in i riksdagen :P

Hoppas att du får en bra fortsatt torsdag!
MVH /Erica

Anonymous said...

Ha ha, det var då den busigaste blick jag sett på en väljare. Härligt!

Annika said...

Erica:
OCH jag var så ambivalent...I mitt val...
Du anar inte, men du såg vem jag röstade på. Gjort är gjort!
Ja, vi får se hur det går den 19.
SD i riksdagen vore en ren mardröm. FY FASIKEN. Det får inte bli så...
kram!

Matilda:
SÖNDERRIVNA NU!! HAHA :-))))

Anna, Fair and True said...

Jag hoppades du skulle välja de rödgröna i slutändan men men... Folkpartiet är väl ändå bäst av Alliansen förutom deras konstiga utspel om integration och skolan (fast vissa förslag om skolan är såklart bra). Jag gillar verkligen Birgitta Ohlsson, tänk om alla Folkpartister var som hon, dvs riktiga liberaler. Gillade Fp bättre under t ex Bengt Westerbergs tid.

På tal om val och bli påverkad av tid utomlands, såg reklam för nya Hollywoodfruarna där en av dem säger att "i Sverige har man ju blivit sosse-hjärntvättad, jag hatar sossar, mina hundar [och så gullar hon med en av dem samtidigt] hatar också sossar". Jag skrattar varje gång jag ser det. Vilken knäppjök! (Visst är Sverige ett sosse-land, på gott och ont - men mest gott enligt jag som är sosse - men sätttet hon säger det på alltså visar ju bara hus blåst hon är!).

Taina said...

Hon är ju bara för mycket, den kvinnan! Fattar inte heller. Men jag måste ändå beundra för att hon vågar ta sig an sin dröm och försöker i alla fall förverkliga den. Det är det inte alla som gör. Men om hon är ett presidentämne? Hahahahaha!! No! No! No!

Jag har också röstat och jag röstar blått. Så nu var det sagt. Inget hymlande här inte. Igår hade jag dock en intressant diskussion med en av Bellas kompisar som är VRÅLrepublikan och han tycker vi svenskar är så långt åt vänster man kan komma! Vi partade vårdreformer och USAs inblandning i krig osv. Han var påläst, den där grabben. Men hade åsikter också som fick en annan att storkna...

Kram kram!!!

Äventyret framtiden said...

Ja, tänk det fattar inte jag heller, varför det skall smusslas med vem man röstar på. Nog måste man väl våga stå för sin åsikt? Eller är det någon annan point som jag har missat?

Nu skiner solen åter på den här ön,

kram!

Miss Marie said...

Haha! Älskar Sarah Palins citat! Så klockrent! ;) Nä, man får väl hoppas att amerikanerna är så pass smarta att de inte väljer denna kvinna till president nån gång i framtiden...!

Visst är det svårt med valet! Partierna står ju så nära varandra, och så gillar jag inte de här blocken av samarbetspartier, jag tycker det är lite farligt och odemokratiskt! Jag har nog bestämt mig vad jag ska röst på... ledordet är nog! :) På tal om SD, har du sett deras valfilm? Kolla den på youtube annars, den är riktigt läskig om folk går på den!

Caroline said...

Var "kara" Palin ar ju alldeles underbar.....hon ger en sa manga skratt!! Tyvarr sa har hon manga som tror pa henne, att hon representerar "the real Amerika"...vad det nu betyder!! Far verkligen hoppas att folk far ut huvudet ur sanden....innan valet 2012!!!!
Kram!

Annika said...

Anna FT:
OM du bara visste vad jag velade...Det hade lika gärna kunnat stått Soc.dem där, lika gärna...`
TRO mig, i hjärtat är jag nog röd. Men jag kan inte förlika mig med S skolpolitik och jag gillar inte Mona.
Och sen som sagt så har åren här färgat mig. Jag har sett det goda medävenett högervridet land, och även sett det JAG HATAR och som är grymt och fel.

Gillar ändå FP, det dem står för och B Ohlsson gillar även jag mkt.

Fan, det du berättar om den där Hollywoodfrun får mig att vilja spy. Vilken idio alltså.
Ännu en anledning att undvika det där programmet som pesten.

Taina:
Hon är bara för mkt...
FÖR MKT!!
Fattar inte hur folk vill släppa fram henne i politiken.
Vi får se 2012.
Ja, alla partier hemmavid är vällångt till vänster om även demokraterna här. Vissa har sådana åsikter att manbara baxnar. jag har varit med på diskussioner där man tror att man har drömt, så illa har det varit.
Haha, ja nu vet jag ju vad DUU röstar på :-)
Kram!!!

Pettas:
Varför gå och småhymla om det, liksom? Larvigt. Fattar det inte.
Alla respekterar väl ändå alla. Ja, inte SD och PP kanske, men resten...
Kram!!

Annika said...

Marie:
Håller med dig. Det är svårt nu när det är två block, nästan som i US.
Det som stör mig att jag röstade som jag gjorde är att jag stöder M, men det måste bli så.
Ett skit det där att de ligger så nära varandra.
Scary Sarah är bara för mkt. OM hon ens hamnar på valsedalarna kommer jag att skrika...
Men landet är fullt av råkonervativa, sådana som tycker att jag är kommunist...
HAHAHA!!

Caroline:
Scary Sarah har verkligen kläckt många klassiska citat!!
Vi får se hur det går 2012. Ja, hon har ju rätt gott om anhängare, kvinnan...

Suzesan said...

Hahaha vilket roligt inlägg och så sjukt kul bild där du river valsedeln:)Bra gjort.Jag skrattade högt åt din bild.

Asså jag stör mig på att de är en allians för då har man inget val. Det är mycket dumt.

Röst på nån av dem så blir ju Moderater iallafall på sätt och vis...och det kommer jag inte- heller -aldrig rösta på. Inte Måna heller..Icke!

Jag tycker inte heller att det ska vara så hemligt. Med vad man röstar på.

När jag bestämt mig så kommer jag berätta med. Vad jag röstat på. Haha vi är nära likasamma där men jag kan ändra mig. Jag ska köra ole Dole Doff kanske.

Jag fick SD:s lappar idag och ihop med den läskiga filmen kommer många gå på det. De är retoriskt sluga. Mycket.

Inget mer än det. De lägger tankar orden i munnen och i huvudet på folk. De vet vad många retar sig på och det gör att de vinner luft under vingarna. ILLA!!!

Kram
/Susanne

Annika said...

Suz:
USCH, jag vet...jag gillar inte heller det där..
Inte alls.
Nu har jag ju lagt en röst på M, i princip. ÅNGEST!!
Men jag gillar ju verkligen in MÅÅÅNA heller.
Svårt...
ISCH!
Ja, bara inte SD kommer in, eller PP.
HAR inte sett SDs film. SKA kolla den genast. Alla säger att den är hemsk.
HAHA, ja där rev jag moddarnas lapp...
Kram!!

Humlan said...

Härlig bild på dig och valsedeln! Jag har nog aldrig varit så osäker på vad jag ska rösta på som i år. Det känns som man väljer mellan två onda ting och ska försöka bestämma sig för vad som gör minst ont... Usch!

Sarah P, ja den damen kan verkligen säga saker! Men det mest skrämmande är väl att många tycker att hon är bra och har rätt!
Kram!

Annika said...

Humlan:
JA!! Jag vet...SÅÅÅÅ svårt iår. Hade världens beslutsångest mellan FP och S...
men nu blev det som det vart, som man säger i Norrland.
Får kanske ångra det...

Scary Sarah är full a onliners, kvinnan...
Men visst har hon sina fans...
OCH det är verkligen LÄSKIGT!!!

Kram!!

Saltistjejen said...

Vi ahr inte röstat än men ska göra det. Tycker dock det är skitsvårt när man sitter så långt bort. Men men... Till viss del är mycket av vad de svenska partierna tycker väldigt lika trots allt. Tycker jag iallafall. Men visst, det kanske man itne tycker om man bor i Sverige. Då ser man ju även till de små skillnaderna på ett annat vis.
Och Ja vad ska man säga om Palin?!?!?!? Tycker att det citatet var otrolgit kul dock! hahaha! :-)
Kramar och hoppas ni får en fin Labor Day weekend snart!

Anne said...

Kul att du också röstat, jag lade mitt kuvert på lådan tidigare i veckan. Ju första gången jag röstar härifrån, men det var verkligen smidigt och enkelt. Jag håller med dig, jag har heller aldrig förstått smusslet och hemlighetsmakeriet med vem man röstar på, varför man inte öppet kan stå för en sån sak. Inget hysch hysch från min sida heller. Jag visste helt säkert jag skulle rösta på Alliansen men visste inte exakt vilket parti. Folkpartiet brukar komma fram för mig också då jag gjort såna där tester.
Alltså jag fattar inte hur nån normalt funtad människa kan ha nåt till övers för för Scary Sarah. Riktigt läskigt blir det om hon skulle ha sånt stöd att hon blir en av Repubilkanernas kandidat i nästa val. Du milde... Ha en riktigt fin torsdag du med, KRAM!

Anette said...

Jag gjorde två olika test på Aftonbladet alt SVT. På båda dessa hamnade jag närmast Sverigedemokraterna! Och jag blev så fruktansvärt besviken och ledsen på mig själv. I flera dagar...
Jag som var övertygad om att jag var Folkpartist eller Kristdemokrat. Och så hamnar jag på Sverigedemokraterna. Ett parti vars åsikter jag föraktar ända ut i lilltån - trodde jag.

Nej, dom där testerna är säkert köpta! Det är jag övertygad om nu. Alla blir Sverigedemokrater...

Så även denna gång väljer jag med hjärtat (och inte med hjärnan).
Det blir blått trots att jag är heltidssjukskriven sedan ett år tillbaka och tveksam till om jag kan komma tillbaka till arbetslivet igen.

Jag borde vara röd. Illröd!
Och så var jag Sverigedemokrat.

Ur led är tiden...

Elisabeth said...

Moderaterna skulle jag heller aldrig rösta på! Bra att du rev sönder valsedeln. ;) Ja, jag tänker i och för sig inte rösta på något parti i Alliansen, men moderaterna finns inte ens på kartan. Detsamma gäller KD och Centern. Folkpartiet däremot har en del bra idéer (bland annat om skolan), och även jag gillar Birgitta Ohlsson. Kunnig och rak på sak, utan en massa "gulligull", sådant gillar jag.

Sarah Palin-citatet var bara för komiskt! Hon vet i alla fall hur hon ska få uppmärksamhet, det är en sak som är säker.

Marianne said...

HAHAHAHAHAHAHA! Ja VARFÖR gjorde han djuren av kött om vi inte ska äta dem! HAHAHAHAHAHAHA! Den där boken måste jag bara kika i!

Ja se till att få medborgarskap så att du kan rösta bort henne!

BRA att du har röstat! Jag ska rösta på söndag. Superfint foto på dig!

KRAM!

Camilla said...

Bra att du röstat:) Men precis som du har jag svårt att bestämma mig, moderaterna eller centern är uteslutet. Jag kan bara inte med Maud Olofsson!

Den där Sarah Palin verkar inte ha skallen påskruvad rätt. Hennes uttalanden får mig att undra om hon inte skulle fortsätta att bara vara "hocky mum" istället för att ägna sig åt politik.

Kram

olgakatt said...

Jag gillar inte heller blockpolitiken, särskilt inte nu när vi riskerar att SD (örk) kommer in i riksdagen. Det utesluter ju i värsta fall alla vettiga koalitioner som annars kunde bildats.

bettankax said...

Jättebra foto när du river...du är så himla fin:)
Aldrig aldrig M
Du måste kolla "Babel" Svt play. Intervju med Louise Boije af Gennäs, bara så du vet!!
KRAMAR!!

Freedomtravel said...

Är man mindre hemlig om vad man röstar på i USA? Här är de flesta ganska diskreta. Fast å andra sidan brukar det vara ganska uppenbart ändå ;)
I år är jag glad för alla som orkar rösta och som inte röstar på SD, de växer en hel del bland ungdomar i Sverige just nu...

Freedomtravel said...

Är man mindre hemlig om vad man röstar på i USA? Här är de flesta ganska diskreta. Fast å andra sidan brukar det vara ganska uppenbart ändå ;)
I år är jag glad för alla som orkar rösta och som inte röstar på SD, de växer en hel del bland ungdomar i Sverige just nu...

Jane said...

Det blir att köra till Düsseldorf och rösta, på moderaterna. Tea partys framväxt i USA är jätteskrämmande, är de stora däromkring du bor?
Jag har känslan att politik nästan är tabu att prata om i USA.

Musikanta said...

Gjorde två test i några tidningar. Ena gången blev jag kristdemokrat och andra gången folkpartist. Men röstar inte på något av dessa. Tycker att många missförhållanden har blivit bättre med alliansen, färre sjukskrivningar och förtidspensioner och mer folk i arbete.

Folk måste lära sig att arbeta i det här landet och inte bara leva på bidrag om vi ska få behålla vår välfärd! Ska jag säga som är pensionär, haha!
Många kramar från Ingrid

Annika said...

Saltis:
Jag håller med om att det är svårt att VETA!!
Jag hade så svårt att välja iår. Inte klokt.
Men nu är det ivägskickat.
Visst är Sara Ps citat bara för bra. Jag skrattade faktiskt högt när jag såg det!! Det och en massa andra.
Ja, nu får vi se hur det går 2012.
Kram!!

Anne:
Ja. visst är det lätt att rösta härirån. Så skönt, även för mig, att slippa trassla mig in till ambassaden i detta ärende.
Jadu, Anne, vi får se hur det går för SP i nästa val.
Men, jag fattar inte ens hur hon kan ha en enda anhängare. Galen, fundamentalt kristen och ärkekonservativ. Jag blir mörkrädd.
Kram!!

Anette:
hej och välkommen till min blogg...
HAHA, ja vem vet...Kanske är testerna köpta av SD!!
:-)
Förstår att det tog dig hårt att få dem som resultat på dina tester.
Nej, du kan inte rösta på dem.
Då får du hellre rösta på M, faktiskt.
Hoppas att du kan återvända till arbetslivet igen.
Välkommen tillbaka, och jag ska titta in hos dig också!!

Annika said...

Elisabeth:
HAHA, ja det var en skön känsla att riva den där valsedeln. Fattar fö inte heller att inte alla partier skickar ut sina valsedlar.
Japp, B Ohlsson gillar jag. Vettig. Skolpolitiken ligger mig nog närmast om hjärtat därhemma just nu därför fick FP rösten.
Sara P, haha...Ja, vad kan man säga??
Men uppmärksamhet får hon ju!!


Marianne:
Den boken var klart kul att titta i!! Det finns ju flera böcker som driver hårt med henne.
OCH det är RÄTT!!!
Ja, medborgarskap 2012 hoppas jag ha.
Och det känns så bra att ha röstat i valet hemma nu.
Kram!!

Camilla:
Ja, det känns skönt.
Ni har ju ngra veckor till att fluta på därhemma. Börjar det kännas jobbigt med all valbevakning?
Kan inte heller med Maudan O förresten...
Ja, Scary Sarah är verkligen way toooo much...
Kram!!

Annika said...

Olgakatt:
Nej, det är inte bra. Det gör det hela svårare på alla sätt med röstningen.
Och SD får INTE komma in.

Freedomtravel:
Jag tycker det är lite larvigt med hymlandet om var man står. Ut med språket bara, det gäller överallt :-)))
Jo, folk är nog öppnare här om var man står. FINNS ju bara två partier dessutom. Eller the Independents finns ju också, men...
SD är superläskiga...DE får inte hamna i riksdagen.

Jane:
Välkommen hit!!
The tea party är inte stora i Washington DC, eller runt de stora städerna runt kusterna. De är störst i landsorten.
Det är mindre hemligt att tala om vilka man röstar på här än i sve. Å andra sidan finns det ju bara två partier, i stort sett.
Kunde du inte poströsta??
Välkommen tillbaka.

Annika said...

Musikanta:
Jo, i på det stora hela håller jag med dig om det du skriver, med vissa reservationer.
Men visst.
Det är så US har färgat mig.
Massor med kramar!