Saturday, September 18, 2010

Hösttecken...



* Brrr...klev ut på decket för fem minuter sen för att plåta the lördagsbild. BARA 12 grader ute...

* Börjar ana att det kommer en höst, trots allt.

* Tittar man ordentligt kan man faktiskt se att löven börjat skifta.

* Jag är grymt sugen på att "hösta" hemmet. Med det menar jag nya gardiner, mattor, kuddar, filtar..

* Inser att det faktiskt snart är dags att tända ljus varje kväll!

* På Target igår kunde Karolina och jag konstatera att Halloween är i full sving (MASSOR med Halloweenprylar, och kostymer) i den butiken. OCH i alla andra butiker också, för den delen...

* Starbucks har börjat sälja sin pumpkin spice latte. ETT SANT hösttecken.

* Jag tar fram kokböckerna för att planera en god middag för kvällen. Gläder mig åt att jag snart kan göra mustiga grytor igen.

* Lördagar ÄR sköna!

* HA en bra lördag. ALLIHOPA!!


Dessa ljus, Glades apple/cinnamon, inviger min ljushöst. Alltid! De doftar så gott, och är billiga. Man kan köpa dem i vilken matbutik som helst. Är du på väg till USA på höstsemster så säger jag bara en sak: STOCK UP!!!

15 comments:

Lena said...

Samma känsla här. Ljusbrickan med alla ljus tändes för första gången i torsdags. Det är en sann höstkänsla. Nu är det dags att boa in sig. Trevlig helg Annika!

Suzesan said...

Bra idé att börja "hösta" hemma. Det ska jag med göra. Måste faktiskt acceptera att nu är den här. Hösten.

Det är bra med höst att man kan äta rejäl mat och goda grytor. Långkokning med gottigt innehåll. Mums

Ha en bra lördag. Läste om dina nojor haha ska nog inte skriva om mina alls:)

Kram
/Susanne

Anonymous said...

Åhhh! Taget! Helt plötsligt längtar jag till USA, tänkte åkt dit i sommar men det blev Beijing, vilket oxå var kul. Jo, det ÄR mysigt när man kan tända ljus igen sedan finns det mindre mysiga delar av hösten oxå men de skiter vi i idag!

Erica Pettersson said...

Ja, hösten är riktigt mysig :)
Jag har aldrig gillat hösten tidigare, men har börjat inse det mysiga med att tända ljus på kvällarna och så.
Och träden med alla sina färger är riktigt perfekt för fotografering :D

Hoppas att du får en bra fortsatt lördag!
MVH /Erica

Elisabeth said...

Det är precis sådär, att man kan ana en ny årstid innan den riktigt kommit. Som att det går att ana våren i februari (då det ju verkligen INTE är vår i Sverige, i Tyskland däremot var det helt annorlunda, där blommade påskliljorna i mitten på februari... nåväl, det var en parentes) eller att det här kan börja kännas höstigt när det egentligen fortfarande är sommar.

Saltistjejen said...

Hösten här är underbar tycker jag! Så skön!
Men doftljus har jag fortfarande lite svårt för. Vissa går bra om de är otroligt svaga men annars får jag lätt huvudvärk. Även av dofter som i början luktar gott....
Här känns det också höstigt nu. Och Halloeensaker syns precis överallt nu. Folk har börjat fråga om vi planerat ngn kostym till E? Men himmel! DET har vi inte gjort. Ska man planera sådant i förväg?!?!? ;-)
Något blir det säkert. Men känner jag oss rätt kommer vi väl på dagen innan att vi ska ha ngt och då är allt slut...
KRAM!!

Marianne said...

Härligt med hösten! Haha, men nu när jag snart ska möta den börjar jag bäva lite. Måste leta upp någon gammal höstjacka att ta med mig, har ju inte varit i Sverige under hösten på många år, så jag vet inte vad jag har. Vinterkappan blir nog lite väl varm : )

KRAM!

Anette said...

Härligt med lite höstkänsla! Köpte säsongens första Glade apple cinnamon ljus igår och tänkte faktiskt på dig då! Jag håller med dig, de är bland de bästa ljusen!
Var förresten i Reston idag när Emily hade fotbollsmatch. Kändes inte så höstligt just då för det var nog över 25 grader varmt...
Ha en fortsatt fin helg!

Desiree said...

Ja nog börjar det bli höst. Här känner man det verkligen. Ännu finns det rätt gott om gröna blad kvar men det börjar komma mer och mer gula blad. Ah det där med att tända lite härliga levande ljus är något jag ska tillvara på. Det behövs mysa till det nu när det är ruggit och höstligt utanför. Ska gå och köpa lite fina ljus nu känner jag.
KRam!

Tankevågor said...

Ja som du vet tycker jag väldigt mycket om hösten jag också med allt vad det innebär... Höstkläder, tända ljus, vackra färger i naturen, äpplen på träden, plocka svamp, göra goda grytor och att få "hösta till" det hemma.

Ha en skön söndag!

KRAM!!

Anna, Fair and True said...

12-13 grader här också, fast inte bara på morgonen utan hela dagen :( Solen sken ett tag så här på valdagen men nu är det mulet igen.

Löven har börjat skifta här också men så brukar vi ju vara lite före.

Vi ska rensa i källaren nästa vecka. Inte något man MÅSTE göra på hösten men det känns lite höstigt ändå. Sådant man gör när det ändå inte är fint väder för att göra annat. Vi hade tänkt att vänta tills vi flyttar men nu börjar det bli olidligt fullt där ner och med en bebis på plats behöver vi mer utrymme.

Tända ljus är verkligen en höst- (och vinter-) grej! Och grytor! Pumpkin spice latte låter så där men något år skulle man kanske prova, om jag är i ett land med Starbucks (förutom på flygplatsen) vill säga :)

Kram!

Annika said...

Lena:
Visst är det. En mkt mysig sådan!

Suz:
Ja, nu är det nog bara att inse faktum ;-)
Hösten kommer.
Ja, att göra långkok och annat passar superbra in nu.
HAHA, nojor ja...
Du kan ju skriva om dina om du vill :-)
Kram!


Brysselkakan:
JA, Target är en toppaffär!
Hoppas ni kommer till US snart.
Beijing gick ju knappast av för hackor heller.
Kram!

Annika said...

Erica:
Ja, det finns verkligen mkt mysigt som följer med hösten.
OCH hos er är det säkert betagande vackert!
Kram!!

Elisabeth:
Just det, precis så...
Samma här, man kan ana hösten fastän det är sommarvarmt mitt på dagen.
Nu på morgonen var det väldigt varmt ute, märkligt. Men det är det här området i ett nötskal, upp och ner. Ständigt.

Saltis:
Aha, du tål inte doftljus. Ett rätt vanliugt problem, som jag inte känner av, som tur är :-)
Ja, nu är det höstdax överallt.
HAHA,Saltis...JA; man ska planera kostym tidigt :-)
SÅ har det varit i vår familj, men det är nog K som drivit på det. Vi kommer nog snart att tjacka årets kostym...Och jag börjar dek runt 1 okt :-)
Kram!!

Annika said...

Marianne:
You'll love it!!
Underbart. Du kommer att njuta!
Härligt då du kliver ut och känner den klara luften.
Kram!

Anette:
Jag kommer inte in på din blogg...vet inte vad det är för fel? Skriver du fortf?
Ja. glade är verkligen bra.
Trevligt att du var i Reston.
Japp, nog blir det sommarvarmt mitt på dagen alltid...
Så sant.
Kram!

Desiree:
OCH nu vet jag att du köpt ljusen!!
Visst behövs de. och speciellt hemma nu där det verkligen blir höst med stormsteg.
Kram!!

Annika said...

´Londongirl:
Precis, what's not to love, liksom?
Härligt.
KUL att man kan njuta av samtliga årstider.
Kram!

Anna FT:
Exakt, det är det som är skillnaden. Det är vår lägsta temp under dygnet än så länge. å dagarna kan det gå upp till 28 grader, och tom 30 kan det bli i veckan, sägs det.
Att rensa ut är en rening för kropp och själ, och det kan vara skönt att göra det nu innan du är för stor för att orka.
ÅÅÅ, pumpkin spice latte är såååå god. Smakar pepparkaka. Om du reser till sbuxland i höst ska du testa en sådan :-)
Kram!