Friday, February 19, 2010

Show and Tell: Livet efter döden...

Hej på fredagen!

Nu är det temadags igen, och det är alltid lika kul att fundera runt de tankenötterna.
Idag har Anna valt ut en riktigt SVÅR nöt.
RIKTIGT knepig. Och hur illustrera? För ingen av oss har varit där. Men vi ska alla den vägen vandra. Alla, ingen kommer undan.
Det enda vi med säkerhet vet om livet är att vi en gång ska dö.

Vad händer då efter döden?
Finns det ett liv efter detta?




Det måste vara skönt att vara religiös, att kunna förlita sig på att man kommer till himmelen. Att det finns en himmel.
Nej, jag är inte religiös, kanske tror jag lite på mitt sätt, men religiös kan jag inte kalla mig. Inte alls.
Jag tror inte på Pärleporten och Sankte Pär. Jag tror (nog) inte på himmelen, och jag tror INTE på helvetet.

Men, faktum är att jag TROR på ett liv efter döden. Jag tror inte det är slut när vi en dag drar vår sista suck. Jag tror att vi, återigen, då hamnar hos de som en gång lämnat jordelivet. Jag tror på den tunnel och ljuset som så många vittnar om. Jag tror på ett stort lugn.
Jag tror på en ”andningsplats” mellan liven. För ja, jag tror att vi alla har levt flera liv innan de liv vi lever nu.
Egentligen känns det här lite för privat för min blogg. Och jag vet inte hur mycket jag vill skriva om detta.
Och, jag tror att dagen idag hos oss som temabloggar blir brokig. Ingen har rätt, och ingen har FEL.
Det handlar kanske lite om religion, och det är ju alltid ett "infekterat" ämne.



Jag vill så gärna tro på änglar! Jag tycker så mycket om dem! Vackra, fina skyddsänglar och änglar av allehanda slag...Men...En vacker tanke är det iallafall

Anna, vad svårt det är!
Men, den dagen det är slut tror jag inte det är slut. Jag tror att själen går vidare och vi hamnar i någon skön mellanplats där vi träffar många av de som dött. Sedan när vår själv vilat ett tag går vi till nästa liv...
Jag tror inte vi blir dömda efter hur vi levt.
Men, nej, nu avslutar jag detta. Vill och kan inte skriva mer.

Hittade iallafall en intressant blogg då jag var ute och letade bilder.
Och eftersom jag själv är intresserad av parapsykolgi (om än skraj, ni vet: FASCINERAD) så återkommer jag absolut till Miss Magic Girls blogg.


För ett tag sen var det en bekant som frågade om jag ville ta en kurs i parapsykologi med henne. Nej, sa jag. Jag vet att jag skulle suga i mig allt som sägs på en sån kurs som ett läskpapper, men samtidigt skulle det nog skrämma mig mer än att lugna mig. Så nej, ingen parapsykologi här...
Men fascinationen består! OM den gör!

FREDAG!!
Så skönt, men vad fort även denna vecka har gått.
Vem vet; kanske bloggar jag mer denna helg! OM jag har något att säga, that is!

Nilla,
Simone,
Desiree,
Annika,
Anki,
Strandmamman
Lena
Erica
Marie
Saltis
Anna
Taina
Musikanta
Under ytan
I am Annika
Maisoui
Inga-Britt
Helena
Ebba
Olgakatt
Norrsken och Stjärnfall
Anne
Sparkling
Bejla
Anne-Marie
Christel


Alla bilder från nätet idag...IGEN

34 comments:

Millan said...

Nej det har ar ju ett omojligt amne egentligen. valdigt intressant dock! Men det ar ju trots allt sa att ingen levande sjal vet hundraprocentigt vad som hander efter doden. Jag tror att man maste fa tro pa nagot for annars kanns livet lite 'meningslost' eftersom vi ar har en sa valdigt kort period. Men nej... jag vet inte heller.
Jag tycker att just doden ar lite lurig att hantera nar man har sma barn som borjar fraga. vi har haft anledning nagra ganger att forsoka forklara for Nils men bade jag och Ben snurrar in oss i olika forklaringar och det slutar med att Nils anda inte forstar. Och hur skulle han kunna det??

Stor kram!

Tankevågor said...

Åh vilket svårt ämne! Till och med svårt att kommentera. Men änglar vill jag också tro på....vem behöver inte en skyddsängel?
Eller det finns ju faktiskt tider då jag tror att jag måste ha haft en hel här av skyddsänglar med mig i livet...

Tänker vidare och kanske blir det en kommentar till...

KRAM så länge.

olgakatt said...

Ingen kan ju VETA, bara tro. Och där får var och en bli salig på sin.
Jag gillar änglar som metafor. Och i konsten. Små änglapins eller örhängen i silver är en av de grejer jag gör som flest har velat ha.
Och över sängen har jag en liten ståltrådsängel jag fått av en mycket kär vän.

Nilla said...

Den lilla bilden med barnen på bron är så fin! Min mormor hade en sådan ovanför sin säng. :-)

Suzesan said...

Fint inlägg och svårt ämne. Jag är religös i min form och tvivlar inte alls och änglar jag för mig så självklart finns de.Absolut. Vad skulle vi göra utan änglar*suck* Det skulle bli för krångligt alltihop;)

Och när vi dör så behöver vi inte bekymra oss om det för när det är dags så vart vi kommer det ger sig. Jag tror vi hamnar i en annan nivå. I en annan värld. Sen tror jag delvis på reinkarnation men kan inte förklara hur för det är för invecklat.

MEN jag trivs bra på jorden så vissa dagar är jag lite rädd för döden. Hoppas på att få stanna länge så ingen skall sörja och sen hoppas jag att jag hinner säga farväl när det är dags att gå iväg.

Ha en underbar helg och tack för en härlig bloggvecka Annika du skriver och berättar så härligt.

Kram
/Susanne

bettankax said...

Håller med Londongirl. Jag vill gärna tro på skyddsänglar. Tycker änglar är fina. En vetenskaplig studie är gjord och där kom man fram till om änglar finns, så kan dom inte flyga. Helt omöjligt på alla de sätt och vis. Det var nåt med proportioner på vingar i förhållande till kropp etc??? Vad gäller efter döden så tror jag det är helt slut, finito! LIVET efter döden, tänker jag, är de avtryck och minnen som som de efterlevande har kvar av personen ifråga. Det som lever kvar inom dom för att just jag har funnits. När jag sen tittar på barn och barnbarn är det en svindlande känsla att tänka, att just precis dom hade inte funnits om inte jag fanns. Jag försöker så gott det går ta vara på livet, som är snällt mot mig. Jag önskar det blir "friskt" och långt.

Annika said...

Millan.DET är ett omöjligt ämne. Inget rätt, inget fel...
Och som du söger så vet vi inget till hundra.
BARA att vi ska dö. Det är allt vi vet.
jag har inte hunnit ut på min runda än, men det ska bli mkt intressant...verkligen!
Jag kan rekommendera dödenboken av Pernilla Stahlfelt. Den gillade jag att läsa för Karolina då hon var mindre.
men visst är det svårt då barnen börjar fråga. JAG vill ju knappt tänka på det heller.
Precis, hur ska man förstå? VI fattar det ju inte ens.
Stora kramar!!!

Londongirl:
Änglar älskar jag...
Jag gillar tanken på att de finns överallt även om jag inte är religiös.Jag gillar julänglr och andra änglar och har alltid en liten ängel i väskan när jag flyger..Så på ngt sätt är jag ju lite spirituell
Precis, det här tål att tänkas på...
Krmar i massor!!

Olgakatt:
Exakt, var och en får bli salig på sin tro i detta ämne eftersom det inte finns ngt rätt elelr fel...
en dag får vi veta...
Änglar är underbara! Underbara!

Annika said...

Nilla:
JA, jag vet...de där gamla skyddsänglabilderan ser man ofta hos äldre.
jag tycker också att de är fina!!

Suz:
Jag låtsas nog att mina änglar finns...
Det känns bra på ngt sätt.
Tycker iallafall så mkt om dem som tanke.
ja, nej, det går JU inte att komma fram till rätt och fel här. Och man försöker förklara vad man tycker och tänker men ändåp kan man inte...
Jag vet ju knappt själv.
Ska bli så kul att läsa hos de andra idag. Gilalr detta lite twistiga ämne som Anna valt.
Ja, det där emd annan dimension tror jag på, liksom pånyttfödelse...
Kram snälla SUZ!!
Alltid lika schysst!!!

Bettankax:
jag tycker vi ska tro på våra änglar!
När jag tittade på nätet igår så hittade jag massor med änglar...OCH alla är Unga, vackra och ljushårliga...Lustigt va...
Stora vingar och vita eller pastellfärgade klänningar. Det är väl så vi alla ser på änglarna...
Men att de kan flyga måste nog vara omöjligt, hihi!
Du tror det är slut, finito. jag hoppas det inte är så, men så kan det ju mkt väl vara...
Och då blir barn och barnbarn meningen med livet ännu mer än vad de redan är...
Tack för din kommentar. Det ska bli mkt intressant att läsa hos de andra idag.
JA, måtte livet bli långt och friskt...
Stora jättekramar!!

Tankevågor said...

...jag har också alltid en liten ängel med mig när jag flyger. Den fick jag av en av mina elever en gång för många, många år sen. Den ligger i min plånbok. :-)
Kram

Desiree said...

Godmorgon, ja visst är det ett svårt ämne. Men jag tycker du har gjort ett fantastiskt jobb inte minst med att hitta så himla bra bilder. En andningsplats mellan liven var fint. Ja så kanske det mycket väl kan vara. Jag är ju inte heller religös så då blir det genast svårare och mer klurigt att fundera på vad som händer då man dör. Ja änglar hade jag gärna velat att de fanns.
Ha en fin helg med all snön.

Fritt ur hjärtat said...

MMM,det är svårt, en utmaning. Vi tänker lika med skillnaden att jag kallar mig troende, fast jag tror inte det har med mina tankar om livet efter detta att göra. ....tror jag.
Trevlig helg! Hit har Rune hittat
;-)

Annika said...

Londongirl:
Ja, min ängel är liten och oval och den ligger i min laptopväska och ibland håller jag i henne...
Visst är det fint med änglarna...
Lite spirutuella är vi nog.
kram!

Desiree:
Tack min vän!!
Inte lätt det här inte, och svårt att förklara också.
Jag är inte religiös, men gillar änglar, och tanken på dem.
Andningsplatsen mellan liven vill jag gärna tro på...
Ska kolla in ditt inlägg nu...
Massor med kramr från osssom fortfarande verkligen har så mkt snö!!!

Simone:
Vi tänker lik,a det märker jag. Men jag är inte troende i den bemärkelsen.
jasså ni har SNÖSTORM grande...Rune är inte snäll så ta det lugnt.
kram!

anna of sweden said...

Svårt ämne. Så jag säger inget. Har inget klokt att bidra med.

Men jag kan önska en trevlig fredag och en riktigt skön helg.

Huggies!

anna of sweden said...

Vi kommenterade precis samtidigt ...:)

Annika said...

Anna:
IGEN!!??
You and I are weird like that :-)
Happens al the time ;-)
Nädu, det är inte mkt man kan säga om detta svåra egentligen...
ha en superhelg!!
Kram!

Erica Pettersson said...

Jättefint inlägg att läsa :) Tycker att du skriver så bra!
Det var ett svårt tema, men riktigt intressant att läsa alla andras syn på livet efter döden eftersom, som du skriver, ingen har rätt och ingen har fel :)

Hoppas att du får en bra helg!
MVH /Erica

Humlan said...

Vilket svårt ämne!
För några år sedan rensade jag och mina kusiner uthusen i en släktgård och hittade bl.a. gamla böcker. Vi blev sittande ett tag med en bok om vad som händer efter döden. Boken var från början av 1900-talet och berättade utförligt om livet efter detta, vad som skulle hända, hur himelriket såg ut och var uppbyggt. Hur kunde någon vara så säker på vad som ska hända efter döden att man kan skriva en hel bok om det och beskriva allt i detalj?

Hoppas ni får en skön helg!
Kram!

Elisabeth said...

Fint inlägg om ett svårt ämne. Jag vet inte vad jag tror egentligen, förutom att det är ett ämne jag helst undviker. Lättare att gnälla på snön liksom. ;)

MEN en dikt som handlar om detta och som jag tycker är sååå fin och sorglig är denna av Pär Lagerqvist:

En gång skall du vara en av dem,
som levat för länge sedan.
Jorden skall minnas dig så som den
minns gräset och skogarna,
det multnande lövet.
Så som myllan minns
och så som bergen minns vindarna.
Din frid skall vara så oändlig som havet.

Anonymous said...

Vi har kanske en liten ängel i vår närhet? En som alltid ställer upp och lyssnar. Det är värt hur mycket som helst, eller hur?

Jag hoppas du får en go helg!
kram

Anne said...

Jättesvårt ämne, svårt att riktigt sätta ord på och även prata öppet om hur man känner, tycker. Som du skrev, det kan nästan kännas lite privat. Det är ju annars lite lustigt det där, att man skulle tycka det känns privat (men det gör som sagt jag också), det skulle nog ingen t.ex. kristet uttalad troende tycka. Många troende har bilden klar för sig, till 100% och har liksom sin lära de följer. Ibland kan det kännas enkelt, tänk om man också var sån...
Jag känner helt igen mig i det du skriver, känner och tycker faktiskt likadant så allt det du skriver att du tror, tycker om osv. Ja, det är mig i ett nötskal det också.
Änglar ja, så fina och bilder, figurer med mera på änglar tycker jag också så mycket om.
Jag vill nog tro på änglar, kanske det är energier av andra människor som gått bort som kan vaka över en, finnas kvar.
Parapsykologi, ja både sååå fascinerande men samtidigt skrämmande.
Ha en riktigt skönt helg!

Saltistjejen said...

Visst är det ett svårt och komplicerat ämne. Nu har jag hunnit läsa en del av alla fredagsbloggares tolkningar och det är så intressant och roligt att få ta del av andras tankar! Själv känner jag inte att jag tycker detta ämne behöver vara så privat. Jag är djupt fascinerad av att diskutera just exoistensiella frågor och tankar med andra och tycker verkligen att så länge man respekterar varandras åsikter och ahr högt i tak, så kan det bli otroligt roliga och givande samtal!! För det är ju så att här i detta liv finns det ingen som kan säga att någon har rätt eller fel. Allt handlar om egen tro och övertygelse. Känslor och inte vetenskap. Jag kan också avundas alla som är övertygade om att ens medvetande lever vidare. För själv är jag inte riktigt det. övertygad alltså. Och då är döden så mycket mer definitv och ödslig.
Tack för att du ville dela med dig Annika! Kankse kan vi prata mer om det när vi ses igen IRL?!? :-) DET skulle jag tycka vore roligt.
Hoppas nu att du får en bra helg!!!!
KRAM!!

Marianne said...

Ja, det där är verkligen ett svårt ämne. Och jag tror att man ska ha funderat en hel del på det om det ska vara lätt att sätta ord på det. Jag tror ungefär i närheten av vad du tror, tror jag : )

KRAM och ha en skön helg!

Annika said...

Ett stort lugn låter härligt. Jag hoppas på att dö en smula i helgen =)

Musikanta said...

Du har verkligen skrivit ett fint och tänkvärt inlägg i ett svårt ämne. Men det är ju egentligen synd att vi inte diskuterar döden mer eftersom det är ju det enda som vi vet drabbar alla lika.

Min amerikanske pojkvän (för 50 år sen) var mycket intresserad av parapsykologi och trodde fullt och fast på att slumpen inte var någon slump utan att allt ledde till något. Jag har fortfarande någon bok kvar om detta fenomen...

Även om man inte tror på allt, händer ju konstiga saker ibland. Att en vän ringer precis när man tänker på denna etc.etc. Kanske det vore ett ämne för fredagstemat i framtiden :-)
Varm kram/M

Miss Marie said...

Jag är inte heller religiös, men jag hoppas på nåt mer efter det här livet. Nån sorts mellanrum så vi ser att våra vänner o familj mår bra, hoppas jag iallafall!

Trevlig helg på dig!

Anonymous said...

Spånnande,skrämmande o fascinerande ämne.....
Förstår att du inte gick med din vän på kursen, skulle inte jag heller gjort.
Min syster följde med en kompis på en seans där många har fått kontakt med nära o kära "på andra sidan". Min kära syster, skeptiskt som få, gick med "för skoj skull" men tyckte mest att det var sorgligt att se alla som så gärna ville tro men inte fick den kontakten de hoppats på.
Kramar från Anette!!
(Vad händer med mejlen???)

utlandsMartin said...

Intressant att vi precis började att diskutera detta ämne på FlyerTalk (http://www.flyertalk.com/forum/omni/1053878-what-do-you-believe-happens-you-after-you-die.html)

Bästa tanken ännu så länge tycker jag är "It is possible you go to the same place you were before you were born. Remember that place?".

Camilla said...

Det var minsann ett knepigt ämne må jag säga.
Vad som händer sen vet jag inte, men min pappa gick bort för snart 2 år sedan och han har faktiskt varit tillbaka o hälsat på. Ja, jag vet att det låter helknäppt men både mamma & syrran har sett det. Även min svåger som inte tror på något övernaturligt alls.
Hur man förklarar det har jag inget svar på.

Ha en go' helg.
Kram

HeLena said...

Annika! Så himla fint skrivet!! Jag håller med dig, tror på ett ungefär lika....
Här snöar det som bara den, var ute en snabbis och skottade av trappen och framför dörren. Måste ju kunna komma ut om det behövs. Men nu kan jag säga att jag vill inte ha mer snö! NEJ!! NEJ!! Det räcker nu! Hoppas allt är bra med dig och familjen! Vi mår fint!

Kramar i massor!!

Annika said...

Erica:
TACK ska du ha!
Visst var det intressant denna vecka!
Otroligt intressant.
Och inget rätt och absolut inget fel...
Kram!!

Humlan:
Lustigt det där. Hur kunde de vara så tvärsäkra? Men det var de nog på ett annat sätt förr.
Det hade varit kul att få den boken.
Att läsa runt denna vecka har varit oerhört intressant...
PÅ alla plan.
tack, bra helg.
Nu måste jag sticka...


FORTSÄTTER ATT SVARA PÅ KOMMENTARER DÅ JAG KOMMER HEM!!!

Annika said...

Elisabeth:
TACK för den dikten. SÅ vacker!
Så sann och så sorglig ja...
jag vill inte heller tänka på döden, men jag måste tillstå att detta fredagstema var GULD!!
Så annorlunda, och därmed så intressant.
Men visst, absolut lättare att skriva om snö :-)

Maisoui:
Visst är de änglarna som kan lyssna, och som bryr sig, guld värda.
Fin helg, speciellt lördagen.
Kram!

Anne:
helt rätt.
Om jag vore religiös skulle detta inte kännas för privat för aldrig det...
men eftersom jag inte är det kommer det genast in på den privata sfären och blir därför lite knepigt att skriva helt fritt om. Så känns det för mig.
jag skulle ju kunna skriva så mkt mer, men avstår pga av privatfaktorn. Alla är ju olika, och vi drar det där privata så annorlunda.
Vad fint det känns att du tror som jag, faktiskt gör det det...
Och änglar vill jag så gärna tro på...
Visst, gärna energier från folk som en gång lämnat jordelivet.
Parapsykologi är så otroligt intressan, men rädslan skrämmer bort mig...
Stora krmar och TACK för underbart mail!!! Svar kommer, såklart!!

Annika said...

Saltis:
Otroligt INTRESSANT denna vecka!!
POWER till Anna som kom på det!
Mer sånt, skulle jag tycka.
men, ja för mig personligen känns der för privat. jag vill inte så gärna blotta såna här tankar på bloggen. Ni har fått ett smakprov, men jag har ju många fler teorier och UPPLEVELSER som jag INTE vill skriva om här.
Men Saltis, jag ÄLSKAR också att tala om detta. Så visst hoppas jag att stämning och rubbet ska bli rätt så att du och jag kan ta oss ett ordentligt snack om detta! I would love it!!
Jättekramar!!!


Marianne:
Ja, och jag tycker ju att det balanserar på det privata planet också.
Så lätt är det inte...
men, temat denna fredag har varit bland det bästa på år och dag!
Riktigt BRA!!
Kramar!!

Annika:
Fick du det?
;-)
Kram!!

Annika said...

Musikanta:
TACK!!
Vad snäll du är!
Vet du, jag delar nog ditt ex syn lite...
jag tror på ödet.
Visst händer det märkliga saker ibland. jag har själv varit med om ett par, men vill inte gå in på det här.
Svårt ämne i fredags, men ack så intressant.
Stora kramar!!

Marie:
DET hoppas jag också, och tror nog att det blir så.
Tänk om man varit religiös så man haft en absolut tro. vad skönt dethade varit.
Hoppas helgen varit fin!

Martin:
jag ska kolla in din länk.
Ja, precis, var fanns vi innan vi fanns?
Remember that place?
Det är väl det som är vilan mellan liven...
Eller hur man nu vill se det!

Annika said...

Camilla:
INTRESSANT!!
SÅ intressant!!
Jag som är nyfiken på allt sådant där bli jättesugen på att höra mer. men jag fattar att du itne vill tala om det...
Jag har också varit med om ett par märkliga saker som jag inte heller vill tala om.
Hoppas din helg var bra!!
Massor med kramar!!

Helena:
TACK vännen!
Det känns fint!
Lite för privat kanske, men ändå så intressant!!!
Jag vet att ni har en obscene amount of snow!!! GALET mkt...
Här smälter den i floder...
Allt väl!
Kramar!!!!