Tuesday, September 08, 2009

This Week: Ocean City...

So, we spent the Labor Day weekend in Ocean City, Maryland.
Peter, Karolina, Keith and myself took off Friday night for the Eastern Shore.
And, we have had such a NICE weekend!
Great condo! (Peter "screwed" up the reservation, but we got a great 2 bedroom condo overlooking the beach instead of a hotel room---GREAT).
Great weather!!
Not too hot, not humid--perfect.
Great temperature in the water, 75 degrees.
Great spot on the beach!
G*R*E*A*T.

I have some pix to prove it. Wanna see?
Come along!




The view from our condo---
Sunrise!!




They are swimming, and I thought the waves were WAY too rough. I don't like big, rough waves at all (makes me scared, coward as I am).
Oh, and Ocean City is such a commercialized beach...Not really my style. At all (but all was still nice, of course). You'll find high rise upon high rise upon high rise...



In Ocean City you will find the city's very famous boardwalk! It is trashy, fun, fascinating and vulgar at the very same time ... And, this is THE place to people watch!



The Boardwalk is also famous for its fries!! Karolina had some, and they were so good. Now all carbs (except fruits and veggies) are off limits for me for a while (on a diet, as you readers know). I had ONE of Karolina's fries, and BOY were they GOOD!!!!





The fries...Mmmmmmmmm......



And in the candy stores in OC you are sure to find these kind of fish :-). I feel right at home ;-)
Salt Water taffy is an American candy classic and you will find them at any given beach in the US.




Do you guys think that Peter will have to get a t-shirt like this in a couple of years?



And you can buy beer...
This band entertained the crowds at the beach bar at the "After Beach Party" by our condo every afternoon...



Check out the beach babe!! I SOOOO brought the wrong outfits with me :-)



No, the palm trees are not "real". Palm trees do not grow naturally in Maryland. These trees get planted every spring.
But the blogger herself is as real as can be...




Saturday evening we went to Seacrets Bar...An absolute hot spot in OC...
The bar is right by the shore, bay side. CROWDED as can be! LOADS of people. Party atmosphere grande. Loud. Kinda too much...BUT fun to see!




Yes, there are tables and seats IN the water as well as rafts where you can hang out with your friends! VERY popular to do happy hours here and watch the sun set in the west.



We are a bit more modest, and a heck of a lot older (and younger) than most of the patrons...













And when we left yesterday the weather had turned around. It was stormy, gray and a bit rainy. A perfect day to leave the beach.



To get to, and from, the Eastern Shore you have to drive the Bay Bridge over Chesapeake Bay. The bridge is HUGE and quite intimidating. I am glad that I was not the driver...

And today is Tuesday, as well as the FIRST DAY of school! I wish it was still summer vacation. I so enjoy having Karolina at home.
AND TODAY I am heading out for my Power WALK...It's been almost three months since my last PW. Needless to say I will be HURTING tomorrow. But from now on PW's, or the gym, will be part of my daily routine....

HAVE a very good Tuesday!

38 comments:

Jemayá said...

åh, för mig ser detdär ut som en södernsemester igen - här är riktigt höst på gång, rätt ok, men ändå, otänkbart med beach. Jag har också börjat sockerstrejka :), är inte så petig, men extra bullar, kex, socker, glass, limsa sa bort! Hoppas också få in lite mera motion, skulle behövas! kram!

Annika said...

Jemaya:
Ja, jo...vi är ju ganska långt söderut, så ännu är det inte "riktig höst för oss. Den kommer först om en månad. Men vardag är det, skolan börjar idag.
Just det, du sockerbrejkar också...hihi...Det är ju inte så svårt. Men jag syndade lite i helgen, det måste man få göra.
idsg regnar det, men jag ska ut ändå!
KRAM!!

leopardia said...

vilka härliga bilder! och goda fries såg det ut att vara! jag har alltid varit så nyfiken på den där saltvattenkolan, måste kolla om den finns att få fatt på här i sthlm, vid närmare eftertanke...

ang mellis - :D, jag blev så ivrig att jag skriver här... jag visste inte det, men nu kollade jag upp - senare i höst kommer den till sverige... men dock vill jag ju se klart alla gamla säsonger först... tror jag... och de har ju inte kommit än däremot... men jag kollade bilderna och då känns det ju som 'nya beverly hills' känns - lite fööör flashigt.

Annika said...

Leopardia:
Friesen var otroligt GODA!!!
Krispiga, salta och så förbjudna :-)

Mellis ja..
Jag tror det drar igång imorrn här.
Nya bevvan kollade jag på lite, men slutade...
Har en känsla av att detta kan bli likadant...som du säger; för FLASHY!!

Pernilla said...

Superfina bilder Annika!! Sitter här på mitt kontor och ser löven blåser av träden utanför.. då blir man ganska avis att kolla på dina bilder!!

Verkar vara ett otroligt fint ställe ni varit till. Det ska jag försöka ha i minnet om jag någon gång är i närheten.. man vet ju aldrig ;)

Have a nice day!
Kram

Annika said...

Pernilla:
TACK!!
Jo, det är fint, men ganska kommersiellt hela alltet.
Ligger ganska nära oss så det är vår närmaste beach.
men vill du åka till ett verkligt toppenställe ska du åka till he Outer Banks i North Carolina. DÄR är det vackert, och där är det inte alls så kommersiellt heller.
NU ska jag ut och gå i regnet.
KRAM!!

Kerstin said...

Wow, så många fina bilder du visar. Vilken tripp! Det ser jätteskönt ut.
Jag skrattar gott åt beachbabes. Jag tror nog att du valde helt rätt outfit. ;)
Jag skrattar också gått åt t-shirten. Jag tror Peter bör köpa en redan nu. Tiden går gräsligt fort och snart står den förste finnige ynglingen med strl 43 i skor och knackar på dörren. :)
Det går mycket fortare än man tror.
Ha en fin dag, Annika.

Anette said...

Vilka fina bilder! Ser ut som ni hade en mysig helg! Vilken häftig bar med bord i VATTNET! Det stället missade vi när vi var där!
Er condo verkade ju ligga fint till, härligt att ha havsutsikt!
Hoppas Karolina får en toppendag i skolan och att du slipper regnet när du är ute på din PW!

Petchie75 said...

Vad perfekt att sommarlovet sträcker sig över Labour Day i Virginia! Skönt för er att ha så lång ledig tid hemma efter er Skandinaviensemester.
Vad kul att ni körde över Bay Bridge - det var ju där vi var förra året över Labour Day!! Men vi körde ju inte till Maryland utan stannade på den lägre delen av Eastern Shore.
Vem är mannen med Peter och Karolina? Någon ni kände eller lärde känna?
Kram!

Taina said...

Huomenta ystäväni!

Wow säger jag bara! Vilket underbart ställe det verkar vara.

Jasså du tog inte med dig de avklippta jeansen och de små svarta högklackade skorna? Äh, det går i alla fall inte att gå med dem i vattnet om man nu vill hang out på en av de där spejsiga stol-bord-mojängerna.

Bilden på dig och Karolina med varsin drink är supervacker.

Dessa gågator är alltid intressanta. Jag gillar att flanera. En stund. Sedan blir jag oftast lite yr. Då är det bra med lite carbs ;) för då orkar man lite till.

Vad kul att du nu kommer igång med PW och gym. Kolla om de har Zumba på gymmet. Det ÄR ju så kul. OCH svettigt.

Halauksia

Annika said...

Kerstin:
TACK SNÄLLA!!
Ja, det var en skön helg!!
Beach-baben var en sort för sig, tror du mig om jag säger att hon var gift med en man närmare 80!! Helt otroligt!
Ja, jag har en känsla av att du har rätt; Peter får nog införskaffa tröjan med tanke på hur snabbt tiden går.
Kram!!

Anette:
Seacrets är ett ställe för sig...Helt otroligt faktiskt, och inte så lite jobbigt sas...
Men himla kul...DU kan ju tänka dig fyllan där :-)
Jätteskön helg var det.
NU börjar allvaret igen.
Jag slapp regnet, men är genomsvettig---skönt!!
Kram!

Petra H:
SÅ skön avslutning av sommaren.
OC är vår närmaste beach.
Tror att ni åkte the Chesapeake tunnel and bridge, visst? Den som går fr Norfolk till VA eastern shore.
Det här är the Bay Bridge, en låååååååång bro som går över chesapeake bay fast högre upp än the chesapeake tunnel och den sammanför MD "fastland" med MD eastern shore.
Coolt med broar, men jag tycker de är lite otäcka också...
Mannen på blden är vår kompis Keith.
Kram!!

Annika said...

Taina:
Huomenta ystäväni!

En jättefin helg har det varit!!
SÅ kul att komma iväg.
TACK, vad roligt att du gillade mig och K bilden :-)
Jo, att gå på en Boardwalk i hettan gör en lätt lite yr...
OCh carbs hade nog suttit meget gott, och jag var faktiskt tvungen att syda eftersm det in te fanns ngt nyttigt alls att äta...Åt en macka, so not good. Borde tagit friesen istället för mackan.

Japp, nu har jag kommit igång. Sitter hör assvettig och totalröd.
Kollade passen på gymmet, zumba finns, men är inte det mer som ett danspass??

Jättekram!!!

anna of sweden said...

Härliga bilder!

Här har det också "walkats" idag. Skönt!

Kram!

Lullun said...

Underbara foton! Ser härligt ut. Och liknar inte alls på min helg (såklart)... ;-)

Annika said...

Anna:
Ja, tack, det var en härlig helg.
Walken idag var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ skön!!!
Men fasiken vad jag kommer att ha ont imorrn...aj, aj...
Kram!

Lullun:
TACK så mkt.
HAHA, ja jag kan tänka mig att din helg var lite annorlunda. SKA komma och kolla!!

Miss Marie said...

Mmmmmm.... Jag säger bara mmmmmmmm!

Och ärligt talat Annika, glömde du att ta med högklackade pjucksen till stranden?!?! De är ju ett måste! ;)

Annika said...

Marie:
Ja, det var så härligt! Nu är sommaren slut...Eller tja...officiellt då...

Ja, fasiken, fattar inte att JAG inte dressade på detta sätt. Nästa gång är det jag som åker till beachen med pjucks, short-shorts och bikiniöverdel...OCH sminkar mig grande :-)

Bloggblad said...

Vattnet, stranden och drinkarna gör mig grööööön av avund. Inte stadsbruset...

Annika said...

Bloggblad:
Det var skönt, men OC är lite för kommersiellt för min smak...det är faktiskt det. Men visst, vattnet, stranden och drinkarna var underbara!!

Suzesan said...

Hahah alla har redan skrivit det jag tycker med såååå då gör jag det kort;)Okey.

FINA BILDER. Känns som om man är med på semester och det såg gott ut med en hel sån med kolhydrater hahah. Det gjorde du rätt i.
Hoppas nu du inte får svårt att börja rätt när du kommit hem för man triggar suget fort.

Haha så roligt inlägg.

T-Shirten absolut. ROLIG!
Vad tycket K om den tro. Sen vet jag inte var ordet intimidating betyder...*suckar*jag kan plocka ut -intim- och -dating- ur det, men asså det stämmer väl inte med en BRO. Jo kanske man vill inte titta närmare på den liksom. Eller?!

Ha en underbar dag.
Lite schabbiga strandbrudar det där måste jag medge.
Högklackat på stranden i sanden...haha..måste ju vara SÅ LÄTT ATT GÅ MED. Nope:)Och bada med sen så skönt.. Tripptripp:)

Ni ser så fräscha och bruna ut. Vi har tjugo grader idag.

Kram
/Susanne

Annika said...

Suz:
HAHA, du är så rolig.
LOVE your comments!!
Jo, det var en mysig helg, så fin!
Japp, trashiga strandbrudar ja...HON var dessutom gift med en som såg ut att vara 80! Rena rama Hugh H stuket...HAHA...

Intimidating...
Det betyder ngt som är lite läskigt, respektingavande, ngt eller NGN man är rädd för.
Man kan vara "intimidated" av en situation--osäker, lite rädd.

Nya ord poppar upp...BRA att du säger till!!

Jättekram!

PS, idag har är det en carb-free dag igen,. tjaa förutom äpplet o yogurten, men you know what I mean...Om ngn vecka ska jag berätta här på bloggen hur jag känner ang den här dieten.
But so FAR so GOOD...
Har gått ner över två kilo!! HAPPY!!

TACK för alla uppmuntran DU alltid ger!!!

KRAM igen!!

Anette said...

Ja det kanske var tur att vi skippade den baren med tanke på att Emily var typ 5 år när vi var där sist!
Glömde säga att jag tycker inte heller om att åka över the Bay Bridge, tycker den är jätteläskig!!!

Annika said...

Anette:
Bay Bridge ger mig nästan panik. jag får ont i nerverna i benen över att åka över den bron. Den är ju så HÖG och sååååå lååång...
Jag vet fan inte om jag skulle klara av att köra över den.
Nej, du Seacrets är inget ställe för barn...karolina var nog rätt störd av platsen, stackarn...

Annika said...

Ibland måste det få vara lite plastigt och kommersiellt sådär! Bilderna ger verkligen en känsla av stämningen där - det turistiga, överbefolkade, varma, somriga...man kan nästan känna lukten av solskyddsmedel, sockervadd och friterat när man ser dom!

Man kan ju inte alltid få Outer Banks eller finsk-svenska ytterskärgårdarna :).

Annika said...

Annika:
Hej, välkommen hit!! TROR att du kanske varit här förr?
KUL att ha dig här igen!
Jamenvisst, allt har sin tid...den svenska och finska landsbygdsskärgården sin, och Ocean City mfl, mflm mfl mfl beacher sin!
Men, jag tycker att det perfekta mellantinget sas finns på the outer banks. Now, that is my cup of tea :-)
Hihi, jodu sockervaddsdoften, funnel cake doften och friesen känns tom idag :-)
Annika, välkommen tillbaka!!!

Keith said...

Great pics from our great trip to Ocean City! Glad we had such wonderful weather. Even though the beach was crowded, it still was a nice atmosphere. Look forward to the next time! Hope Karolina has a good first day at school!

Elisabeth said...

Havet ser så härligt ut! Det är lite intressant det där med att palmer inte växer "vilt" där, i Europa finns det ju naturligt på nordligare breddgrader än så. Har ju naturligtvis att göra med olika klimatzoner, men ändå.

(Idag har vi 21 grader här! Rena sommaren. :))

Annika said...

Keith:
A great weekend!
I want to go again!!
I hope k is having a good time, iam sure she does!

Elisabeth:
Ja, havet är alltid så underbart.
Visst, det har med zoner att göra. Tror att man hittar "äkta" åalmer först i South Carolina. Här är alla inplanterade, lite som i Trelleborg :-)
Najsigt väder NI har!!! varmare än vad vi har det!

Desiree said...

Nog ser man alla gånger att ni haft en underbar weekend vid beachen. Burkar ni åka till samma ställe varje år? Hur många timmar tar det dit för er ungefär? Fint väder och sköna dagar har ni fått njuta av. Utsikten från lägenheten ni hade såg helt ljuvlig ut. Ha ha skrattade gott åt att du tyckte att du haft med dig fel beach outfit. Shit tänk om jag hade fått se dig i sådana stilettklackar och korta shorts. Då hade jag trillat av stolen. Nej det där är helt klart inte heller min stil. Japp nu är alltså sommaren slut fast här är det fortfarande ganska varmt och fuktigt. Ha en bra första höst vecka.

Annika said...

Desiree:
Det var ganska länge sen vi var i Ocean City, flera år sen.
Vi brukar åka till Outer Banks i North Carolina istället, och ibland till Myrtle beach i S.carolina.
Men OBX är bäst!!
Det tar ca 3 timmar att köra till Ocean City I Maryland om man inte fastnar i trafik, vill säga. Till OBX tar det fem timmar att köra.
Så detta är den närmaste beachen.
Jadu, damen i shortsen och dojjorna var bara för mkt. JAG kunde knappt slita blicken ifrån henne, hahahaha!!!
Varmt o fuktigt här med, men mulet---
NU vill jag snart har ritkig höst :-)
KRAM!!!!

Anonymous said...

SER sååå härligt ut! Förstår att ni har haft det bra:-D!

KRAM!
/HeLena

Anna, Fair and True said...

Kan ju vara kul att få se Ocean City även om det kanske är lite kommersiellt. Ytterligare en grej att ticka av på listan i alla fall! Har aldrig varit där dock. Min gamla aupair-familj bor ju i Dover, Delaware, så när jag är där brukar vi mest åka till Rehoboth Beach eller Cape Henlopen State Park. Kan verkligen rekommendera Cape Henlopen om ni vill ha lite mer lugn och ro på stranden och vackra vyer istället. Rehoboth är ju nära så man kan få lite boardwalk också, dock i liten skala jämfört med OC. I Rehoboth finns det också superbra outlets. Men du har säkert redan varit där!

De där baren, är den liksom i vattnet alltså?! Coolt!

Vilket slöseri med naturresurser att plantera palmträd varje år! Men visst, det ser väl trevligt ut..

bettankax said...

Härliga bilder och du och Karolina är så himla söta o fina. Ja, ni är verkligen två "gulletöser"!

Mia said...

Nu blir jag ännu mer sugen på att resa till värmen. Kikade precis in hos Petchie och läste om deras fina ö. Och nu dina underbara bilder från er semester! Härligt ser det ut! Kram!

Annika said...

Helena:
Det var en härlig långhelg.
Alltid mysigt att komma ut till havet.
Kram!

Anna FT:
Jodå, det är trevligt i OC på sitt sätt, visst är det det.
Jag har varit där många ggr förr, men det var nu ganska länge sen sist, kanske 4 år sen sist.
Har även varit en hel del i Rehoboth Beach. Där är det ju trevligt ovckså. Jättepoppis att åka till den beachen är det. Ja, alla beacher som ligger "nära" DC är poppis.
Tack för tipset med Cape Henlopen. JAG ska absolut åka dit ngn ggn.
Baren Seacrets ja...den är verkligen en plats för sig. Och det
är coolt med stolar och bord i vattnet.
Visst, visst...stort slöseri med palmerna, det tycker jag också. Men ack så vanligt det är att man gör så på många platser längs med beacherna.

Bettankax:
TACK!! GUD vad du är GULLIG!
Kramar i massor!!

Mia:
Ja, än håller sig sommaren kvar (fram till mitten av okt ungefär), men det känns ändå som att den är över...
Hos Petchie däremot...DÄR håller den sig kvar året runt :-)
Tack, det var en skön långhelg, och havet är alltid lika underbart.
Kram!!

Saltistjejen said...

Det ser verkligen helt underbart ut< Vilken härlig weekend! Och som vanligt är du alltid så fantastiskt SNYGG!!! Hur gör du?!?!?!??? :-)
Jag har inte riktigt hunnit ikapp vare sig eget bloggande eller kommenterande på andras sedan vår semester. Försöker läsa ikapp lite men kommer nog inte kommentera allt jag läser. Men hoppas ändå att folk inte blir "sura" över det.
Nu är det skola igen för K då. Otroligt egentligen! Vi skolar ju in E på dagis just nu och jag hoppas det går bra.
Stor varm kram!!!!

Annika said...

saltis:
GUD vad du är gullig!!!
TACK snälla!
Jag känner mig oftast inte speciellt snygg...så tack för dina gulliga ord...
OH no, please...jag vet hur det är efter en semster, man har icke tid att kommentera det man läser. OCH det är heöt OK!!!
VARMASTE kramar tillbaks till DIG!!

Marianne said...

Vilken härlig helg! Lite lätt avis är jag! Jättefina bilder som vanligt.

Jo du, den där t-shirten är det nog bäst Peter skaffar! Det blir farligt snart : )

Kram!