Tuesday, August 25, 2009

This Week: I Wonder?

Morning!

All right, all right...
Now I am going to rant about something I SO DO NOT GET: TWITTER!
What the…?
What is so fun about Twitter? Why do YOU Twitter (if you Twitter)? I am so curious since I do NOT get it.
A twitter writes a few words? And then? Are people supposed to comment on that? I have been to quite a few Twitter pages and my QUESTION MARK is growing BIGGER and BIGGER. WHY?
Please inform me, because I so don’t get it.
I get that it is supposed to be some kind of mini-blog, but what can you really say in a few words? Twitter posts are shorter than your regular text message.
Why twitter when you can post more on Facebook, or on a regular blog!

I am not a member of Facebook (yet), but I do GET the whole Facebook idea now! It is fun to look up old friends, maybe write a line or two, add a comment, and, not the least, look at your friends’ pictures. I am quite sure that I will join FB very, very soon.
Right now, I am just lurking around in FB-land over Peter’s account, but that will end soon. Peter can have his own account in privacy once I get my own.

But Twitter? I don’t ever think I will get and understand that forum. I would be more than darned if I ever got an account on Twitter.


And, I cannot help but wonder; why do we feel like putting our lives out in cyber space constantly? Yes, who am I to open my mouth, I have this blog that I have zero intentions on giving up.
BUT, I get blogs; you write something that is on your mind in as MANY words as you like, you post pictures, and you get feedback from your commentators. You start building a community! Heck, look at me! How many people have I not met thru my blog!? AND, thru other blogs that I read on a regular basis.
I love it. But even I can admit that it is a tad bit narcissistic to have a page on the net. Narcissistic but FUN!

Why is it fun to micro-blog? Why not open a regular blog account instead? There one can write as much, or as little, as one wants + post pictures.

Maybe I am totally wrong and in the dark. Maybe. Maybe I just need to find the interesting aspect behind Twitter before I open my mouth.
I am very curious.
Do you Twitter?
If you do----why??
I am not trying to be ironic, nor sarcastic, I would just like to know.

All right, I am off to the hair stylist for a cut and highlights.

Have a wonderful Tuesday all Twitters and all non-twitters!!

40 comments:

Taina said...

Huomenta ystäväni!
Jag börjar med ett skratt idag: HAHAHAHAHAHAHA! För jag håller med dig. Vad ÄR det som är så intressant med Twitter? Har frågat mina barn, som har det och de tycker det är SÅ bra. Men VAD? Bloggen tar för lång tid och ingen sitter och läser bloggar ju, DAH! FB är bra för att ladda lite bilder, göra quizer (vilket jag aldrig gör) och samla så många vänner (trots att man inte känner dem alla), typ. Twitter är "hålla koll på nuläget". Snabbt, effektivt och kräver ingen större ansträngning. Fattar ändå noll jag.

Nä du Annika! Vi håller oss till bloggarna och sitter här och njuter av vackra bilder, goda recept, roliga skämt och gråter en skvätt över olika öden.

Halauksia!

Anonymous said...

Hey! I'm glad you wrote this. I have the same questions. Since I don't twitter I I also can't relate. I hope you get some good answers. I would really like to know what it's all about.

Erica Pettersson said...

Hej!
Twitter är också en sak som jag funderat så mycket på. Jag delar dina funderingar om varför man egentligen startar en sådan... Själv kommer jag aldrig att starta en "mikroblogg". Som du skriver så är ju vanliga bloggar betydligt bättre. Och jag tycker att det är mycket roligare och mer intressant att läsa dem.
Jag kan inte förstå hur någon kan vara intresserad av vad man gör så ofta att man måste uppdatera flera gånger i timmen (tror att de som använder Twitter skickar in "inlägg" flera gånger/timme...) Och en sak som jag funderat på angående det, är hur får man tid över till "ett vanligt liv", om all tid går åt till att uppdatera sin Twitter, istället för att leva.
Jag tycker det här var ett väldigt bra inlägg! Det är precis mina tankar också angående det här med Twitter/mikroblogg.

Hoppas att du får en riktigt bra dag!
MVH /Erica

Annika said...

Taina:
Uppenbarligen har vi fattat noll according to kiddsen...
Men det är ju s¨många som twittrar, och många har sådär en 2 miljoner följare, ja megakändisar då, men...
OCH det de skriver är inte ens intressant. FATTAR NOLL!!!

FB fattar jag poängen med, men twitter???
NO way.

Jadu, Taina, vi fortsätter traggla på i tröga bloggland och så hoppas vi att ngn vill läsa våra inlägg, hehe!!
OCH JA! Bloggarna har gett SÅ mkt! Har svårt att tänka mig att twittret ens kan tävla...

Snart ses vi på Facebook också :-)

Jättekram!!!

Sara:
It is the weirdest thing. I so do NOT understand.
I hope we will get some answers here today. So far all agree with us...

Erica:
TACK Erica!
Ja, jag undrar just vad dom är så intressant med att ngn twittrar "wonder what to make for dinner?".
OCH detsamma flera ggr om dagem i små micro-inlägg.
Jag kommer nog aldrig att fatta det. Smatidigt har megastjärnorna flera miljoner följare. Otroligt och ofattbart...
Nä, länge leve de vanliga bloggarna med tankar och foton och kommentarer!!
Kram till dig!!

Lena said...

Det räcker såå bra med en blogg, tror inte heller att mitt liv och mina tankar är så intressanta att jag måste twittra om det.

Annika said...

Lena:
Håller helt med.
Mysteriet kvarstår.

Anonymous said...

Amen, sister! I do not get Twitter. What's the point of it? I have no interest whatsoever to ever Twitter or to read anyone elses twitter. Blogs and Facebook are ok...but not Twitter.

SB

Annika said...

Susanna:
You too... :-)
Yes, I know, what is the point?
I have been on many twitter pages now and it all remains a huge mystery.
FB is fine, and blogs are great. See you on FB, too, soon!!

Anonymous said...

Twittrar inte, läser inte twitter och förstår inte twitter... Är det inte så att de som twittrar inte bloggar, eller gör de både och? Någon måtta får det väl vara ;-)
Stor kram

Anonymous said...

Twittrar inte, läser inte twitter och förstår inte twitter... Är det inte så att de som twittrar inte bloggar, eller gör de både och? Någon måtta får det väl vara ;-)
Egentligen är det väl meningen att man ska twittra från sin mobiltelefon och det är därför det är så litet utrymme?
Stor kram

Annika said...

Petchie:
Visst är det bara för märkligt?
Jag fattar inte twitter, fattar inte vad det går ut på.
MYSTERY!!
Kram!!

Annika said...

Petra igen:
Ja, det kanske är det?
Men man kan ju blogga från mobilen också.
Äsch, det är märkligt hela fenomenet.
Jag orkar iallafall inte riktigt sätta mig in i det hela, känner jag...
Kramis!!

Humlan said...

Här är en till som inte riktigt har fattat! Det ska bli intressant att se om du får något svar från en twittrare, om någon kan förklara för oss...

Kram

Suzesan said...

Bra inlägg Annika.

Nääee Twitter förstår jag mig inte på och det lockar inte heller. Möjligtvis att det kan vara ett alternativ om man är i rörelse och inte hinner lägga tid, då man kan skicka från mobil och IPhone. Ja som det här kontot tillexempel. Blogg är mycket mer personligt och roligare. Kommer inte att börja twittra.
Jag läser några få twittrar. Under fem i antal. Bloggar är mycket mycket roligare!!

Ha en bra dag.

Kram
/Susanne

alegni said...

hej annika!
jag såg inne hos taina o att du sökte orden till satumaa på svenska. kolla här:
http://igs.kirjastot.fi/sv-FI/iGS/fragor/fraga.aspx?ID=651ed574-e6f3-4637-bafa-f5cbe516b299

h. ingela

Anonymous said...

Twitter is doing my head in.
Facebook not my scene.
Blog good idea if you are living abroad and a way for your and your family to keep in touch.
Skype ten out of ten.
Email....well prefer cards and snailpost;)
Textmessages...nice if the person replies.!!!!
Mobile phones can not stand the darn things.Mine is left mostly at home.My children insisted I got one.

Me a 50+

However the young generation will tell you Twitter is a way of networking.
Most young people have a blog,FB and Twitter!!
The young people need to be connected up every minute of the day.

Read somewhere a lot of the famous peoples twitter is written by somebody else!!!

I am just too old for all this keeping in touch every second of the day.

Saltistjejen said...

Jag ahr itne heller greppat Twitter, men kan förstå idén med det tror jag. At visa var man är konstant. Eller hur man mår eller så. Att visa SIG.
men jag komer nog inte börja twittra. Har alldeles för lite tid för det och prioriterar bloggen klart över det.
Jag ahr ju inte ens FB. Men DET kan jag liksom du förstå lite bättre. Att man faktiskt har användning för FB. Att hitta vänner, följa dem utan att behöva skriva särksilt mycket. Att se foton. Att ha koll. Och uppdatera andra om sin egen värld och sitt liv.
Men jag tror inte jag kommer skaffa FBkonto heller. Inte än på ett tag i vart fall. M har ju ett. Det får räcka.
Kram!!

Anne said...

Håller så med!
Det här med Twitter förstår jag inte heller, inte alls. Många "intressanta" människor twittrar ju, men oavsett om det är Lisa i Skövde eller Ashton Kutcher så är det ju totalt ointressant läsa ett twittermeddelande på en rad som säger "jag åt flingor till frukost". Själva konceptet med Twitter och superkorta meddelanden kan liksom inte bli intressant, oavsett hur intressant den där personen som twittrar sen är.

Twitter för mig känns ytligt och verkar bara handla om att synas och visa sig 24/7. Kanske det är en generationsfråga, att yngre människor idag helt enkelt är annorlunda och har en annan syn på det här med att synas och hela tiden vara tillgänglig.... F
För jag tror inte det handlar om teknik och det där med att yngre tar till sig ny teknik medan äldre är segare. Det tror jag inte alls, för även äldre är ju hur frälsta som helst av blogg, FB, blogga fråm mobil osv osv och allt annat som rör användandet av ny teknik. I och för sig, jag antar att det finnas massor med äldre människor som twittrar också och tycker det är skitkul, och yngre som inte alls gillar det. Så min teori om generationsfråga håller väl inte heller...
Mysterium!!
KRAM!

Elisabeth said...

Inte heller jag förstår mig på Twitter. Nog för att jag då och då skriver korta blogginlägg, men de är ändå betydligt längre än Twitter-gränsen, och dessutom består ju de flesta bloggar inte BARA av korta inlägg, vilket ju blir följden på ett Twitterkonto. Så nä, för mig är Twitter inte intressant, varken att twittra för egen del eller att läsa andras twittrande. Dessutom tvivlar jag starkt på att Twitter skulle vara så bra för nätverksbyggande som Twitter-ivrarna påstår att det är...

Keith said...

I don't use Twitter nor will I. I'd rather keep up-to-date through Facebook, e-mail and reading blogs.

Annika said...

Humlan:
egendomligt fenomen...Än så länge har vi inget svar, tyvärr...
Kram!!

Suz.
TACK!!
Nej, det är verkligen övermåttan skumt det hela...
Jag har inget intresse av det. Är mest nyfiken på vad andra tycker, spciellt om det är ngn som använder twitter.
Bloggar äger!! Mkt roligare.
Kram!!

Ingela.
Hej och välkommen!
TACK snälla!!
En annan snäll bloggerska har också skickat texten till satumaa...Än en gång: bloggar rule :-)
TACK igen och välkommen tillbaka!!

Annika said...

Ano:
Thank you so very much for comment!
welcome to my blog, in case you have not been here before.

Yes, blogs do fill a huge function if you live abroad (and otherwise). Mobile phones? I could not live without mu iphone, and I could not live without sending text messages (well, of course I could, but you know what I mean).

I am about to sign up on FB. I do get that forum, but twitter is a mystery beyond mysteries...what do a reader, and a twitter, get out of that?

I think you are on to something with "ghost writers" on famous peples twitters...

Thank you, ano, and welcome back!!

Saltis:
Twitter är ett mysterium, fattar in varför ngn, ung som gammal, hela tiden måste berätta var dom är, eller vad dom gör...
Bloggar är ju bäst! Däe kan man skriva så mkt, eller så lite, som man vill.
FB fattar jag ju vitsen med, och jag kommer att gå med där endera dagen, tills dess gör jag som du; smyger omkring över makens konto :-)
KRAM!!!

Anne:
Ja jag vet...det är så ytligt och toalt ointressant. Precis, vem bryr sig om vad Lisa och Ashton åt till frulle? Big deal, och sen ska man kommentera då, eller? SÅÅÅ knäääppt.

Tror inte heller det är en åldersgrej, jag ser ju hur aktiva folk i min ålder och äldre är på sina bloggar och på FB hela tiden.
Ja, lustigt....

Inget svar har vi fått heller...Twittrare!! var är ni?

KRAM!!

Anonymous said...

Tjorizo!!

Här är en till som inte fattar galoppen med twitter, mer än att det ska gå fort då. Men om jag väl tar mig tid till att faktiskt sitta vid datorn så vill jag läsa om något som tillför något och inte bara en mening om..... tja, det jag har sett ingenting...

Stor Kraam!!
/HeLena

Annika said...

Elisabeth:
SÅ sant, hur mkt kan man nätverka där egentligen? det verkar mest best¨av länkar, eller "I am sooo bored"...oh well.
Nej, länge leve vanliga bloggar, för på dem kan man ju skriva precis hur mkt, eller lite, man vill...


keith:
Yes, sounds like a plan to me!!

Annika said...

Helena.
Alltså, helt sant!!
Twitter fortsätter att vara mystiskt.
JÄTTEKRAM!!

Jemayá said...

Jag brukar vara nyfiken på det mesta, men när jag hörde om det (och fick inbjudan) drog jag direkt öronen till mig - nu räcker det! Tycker att facebook och bloggen på ett sätt kompletterar varandra, man kan faktiskt använda facebook på ett snabbt sätt att lokalt t.ex. fråga om någon är intresserad att komma med på konsert eller något sådant. Dessutom är jag en "wordy" person. Svårt att fatta mig kort och koncist :). Så om ingen har något fantastiskt att säga om Twitter, så tror jag nog inte jag börjar med det! kram!

Annika said...

Jemaya:
ja, nog räcker det med blogg och FB. Big time!
Ja, jag fattar totalt hela FB konceptet, men icke twitter.
It is safe to say that I¨ll never start twittering.
Kram!!!

alegni said...

hej igen, annika!
jag skriver aldrig långa texter, så mig borde ju twitter passa som hand i handske, men nej, jag förstår inte heller varför man måste låta omvärlden veta exakt vad man gör varje sekund dygnet runt.
vad tråkigt att ingen skriver något om twitters fördelar här, vi kunde ju alla ha lärt oss något nytt ;)
stuga i närpes? världen är bra liten!
h. ingela

Helena said...

Twitter som det normalt används är inget för mig, men vår lilla familj, som alltid dagtid sitter vid en dator, har en grupp där bara vi tre ingår. Det är ett mycket smidigt sätt att skicka en påminnelse eller kram till sonen som inte längre bor hemma, men fortfarande är mammas lilla gosse, och gratis!
... och inte släppte ni iväg Fuglesang idag heller...

Desiree said...

Du får berätta mer om vad du tycker om Twitter om du börjar med det men själv tror jag inte att det är något för mig. Jag känner att bloggen är fullt tillräckligt och tar nästan lite för mycket tid redan som det är. Jag känner också att bloggen funkar bra som den är. Jag kan ju där välja att skriva långt eller kort eller bara publicera en bild och rubrik om jag önskar så ännu ett verktyg som Twitter ser jag inte som något jag behöver eller önskar just nu iallfall. Facebook var jag med på ett tag och jag har kvar min profil där men jag är verkligen ALDRIG inne där. Jag hinner inte. Jag känner att jag kanske inte längre kommer att blogga varje dag i USA. Jag kommer nog inte heller att kommentera hos lika många och följa lika många bloggar som innan för jag tycker att det tagit lite för mycket tid. Att det många gånger nästan har blivit stressigt. Jag känner att det är viktigt för mig att bloggen är kul och känns positiv och inte som något måste eller något jag behöver ha dåligt samvete över. Självklart kommer jag nog att fortsätta skriva en hel del och många inlägg per vecka lär det bli men om det blir så att det inte blir något varje dag så kommer jag låta det vara så. Jag kommer ju också självklart att fortsätta kommentarea hos mina favoritbloggar och mina kära bloggvänner som dig. Ha en fin dag.

Anonymous said...

Hi! I use twitter quite frequently. Sure i can update pointless micro-blogg entries, but for that i use facebook. I use the micro-blogg system on facebook for things as "check out this wierd page" or "i am making pasta". But that is as i agree with u quite pointless, and i would understand anybody who wouldnt "get it".

But twitter however, that i use for things i see that have more meaning. Most times during non vacation times, i follow MarketWatch, MadMoney and CNBC twitter page for financial, short news. As well as my friends! Especially the friends i have in the stock-market-following-business. They update on interseting deals, quotes or special news they've heard. I myself update several deals or ideas i have around the stock market. Sure, i can also update on pointless things as well on twitter. But that is beacuse if i think of something funny or interseting while i am not on the computer, i update my twitter with that. I know some of my friends like to read those things. But i would never use the ammount or degree of pointlessness on twitter as i use on facebook. . . Why i can not tell you. I think it is a very complex urban modern psychological generation-x effect that has turned up. Someone trying to become a psychology major should do an esay about it :-) Thanks for a nice blog entry!

/Albert PS: i am writing this on my blackberry, shortly after i updated my twitter. So mind my spelling ;-)

Taina said...

ANNIKA!

That´s my son! (beccu), Albert!!!! Hahahaha kul att han svarade då!

Annika said...

Ingela:
KUL att ha dig tillbaks igen!
Jag sak länka din blogg, gillade den verkligen!
Och ja, världen är liten...Sommarstuga i Närpes...Blir nyfiken på var ni befinner er?
Twitter är en gåta...
Tror nog inte att jag kommer att fatta den. Ngnsin.

Helena:
Du använder Twitter som jag använder MSN i min lilla familj :-)
Kan tro att det funkar.
jasså, de släpptes inte iväg idag heller. Här rapporteras det lite om rymdfärden.

Desiree:
Nej, jag kommer inte att kunna rapportera om Twitter eftersom jag inte kommer att börja skriva där, nor read it.
Så det får vara vad det är, och mysteriet får kvarstå.
Visst, det tar jättemkt tid med egna bloggen, jag vet! Jag förstår dig. När jag är i Sverige är det omöjligt för mig att följa med andra bloggare regelbundet, så jag förstår verkligen vad du menar.
OCH, jag förstår också vad du menar om att kommentera andras bloggar, det tar ju en massa tid.
Jag är glad att du kommer att hålla din blogg kokande, och att du fortsätter att kommentera hos dina favvisar.
FB ja, vi får se om jag kommer att gilla det när jag väl ligger där. ÄN har jag inte gått med. Tvekar av ngn anledning...
KRAM!!

Annika said...

Beccu:
Welcome and thank you so much for commenting!
It is so nice to hear from a Twitter, let alone Taina's son! Taina is one of my golden favorites among the blogs that I read!


All right, your very nice comment makes me understand some of the meaning behind Twitter. I can see the point in using it at work, as you do. I really can. it makes some kind of sense there.
I am glad that you also can see the pointless aspects with"twitter". like #going to the bathroom, folks"...
Yes, FB can also be very, very pointless, for SURE!! Sometimes maybe more so than Twitter.

I think you are so right, it is a "complex urban modern psychological generation-x effect that has turned up".

The whole blogging, FB, My Space, twitter, linkedin etc is...
I guess we all want to be "out there"...Strange as it is...

Beccu, thank you SO very much for being a commenting Twitter!!
I appreciate it!

And, Welcome back to my blog anytime!!

PS, I hope I will meet up with your mom in NYC this fall. looking forward to it!!

Taina:
SÅ coolt!!
Jag är så himla glad att Albert kommenterade. han kommentar fick mig att förstå bättre!!
KRAMAR!!

Anonymous said...

@ Annika,

(See i even used the reply "@" function as they use on twitter when they want to answer someone) :) Yeah, happy to give my view!

Yeah, and with all those medias where people update on exacly what they are up to all the time, the paradox of the anti big brother system comes to mind.

The same people who write personal feelings like "i feel lonely" or "i am in love" as well as write about every vacation and place they are at right now - they are the most anti "big brother" people out there as well!

In sweden the gouvernment was to register IP numbers. IP NUMBERS! thats all! They dont even care if you visit pages about building bombs. But the people who post pictures of themselves, drunk as a barrel, posing as porn stars and shooting empty beer cans with a machine gun get very nervous when someone wants to register their IP number.

Strange, huh :-)
Regards,
Albert

alegni said...

vi bor i smedsby, korsholm precis utanför vasa!
h. ingela

Matildas fikarum said...

I had a really quick look at Twitter some time ago and decided it's not for me. I can see why it's attractive, though, it's like you get a sense of belonging, of being part of what everyone's doing. Perhaps people feel less lonely as well, when using Twitter? I'm sure it's for many different reasons people use Twitter, and for someone like me who has been through them all, IRC, web chat, blogs, you name it, I really should give Twitter a go. Just rethink my reluctance and try it. But it's a question of having the time as well.

Annika said...

Albert:
THANKS again!
your input really made me understand more.
Oh, got you...I've seen the "@" sign at Twitter.
I still think it is too much, and I don't think it really fills a a purpose outside the working world (I can see the point there as you so well pointed it out for me).
IP-registration...
Why not?
But, I can see how the jittery jitters will grow on like a million twitter, bloggers and FB users :-)
Albert, thank you again!!
SO nice to hear from you!

Ingela:
Så roligt med ännu en bloggerska från ö-botten, Du är länkad!!

Matilda:
No, twitter is not for me either. I don't understand why a "private" person needs it...
But that is just me...
I do see the point about being lonely and posting everything on the web, it feels like that a bit on twitter, and maybe on FB as well..
I will sign up for FB, I think, but not on twitter.
IF you start twittering I would so read it :-)
Sure, it is bound to be very time consuming...

Anonymous said...

I just got a link from my old professor in leadership:

http://inslag.se/journal/2009/8/26/twitter-manniskan-ett-portratt.html

Enjoy!

Annika said...

Beccu:
THANK YOU!! Will check it out!!