Friday, February 20, 2009

Show and Tell: Kaffe

Godmorgon alla fredagsbloggare runt om i världen!!

Jaja, fredag igen...
Jag tänker inte skriva någon schmultz om hur snabbt veckorna går och allt det där. Yada, yada, yada!!

Alla februaris ämnen kommer från Simone, så ock detta då...
Idag är det kaffe som står på schemat.

Kaffe tillhör inte mina favoritdrycker.
Jag behöver inte kaffe för att vakna till på morgonen. Jag gör aldrig en kopp kaffe till mig själv under dagen.
Kaffe är en social dryck, i mitt tycke. Alltså blir det så att jag nästan enbart dricker kaffe i andras sällskap, och då har jag en tendens att dricka för mycket kaffe. DUH!!!
Inte bra det där.
Det har hänt fler än en gång att jag verkligen har fått otäcka koffeinkänningar i form av hjärtklappning, huvudvärk och darrighet. Jag har liksom känt mig speedad, otäckt!!
OM jag någonsin gör kaffe hemma så brygger jag mig koffeinfritt kaffe, eller de-caf som vi säger here in the states. Eftersom jag INTE är någon kaffemoster så känner jag ingen skillnad mellan koffeinkaffe och koffeinfritt. SÅ sak samma, liksom...

Två kaffesorter som jag har hemma...Bägge heter CLASSIC!! Den ena innehåller Sveriges, enligt många, godaste kaffe. Den andra innehåller Melittas koffeinfria...
Classic it is!!!


Kaffe is liksom not my thing...

Men, jag är lite svag för caffe latte, det är jag faktiskt. Vilket är rätt underligt eftersom det innehåller så mycket mjölk, och jag gillar inte mjölk. Dock, caffe latte talar till min kaffetarm.
Det fanns en period då jag under min power walk gick till Starbucks VARJE DAG!! Där köpte jag min latte, och gick hem igen.
Nu har jag slutat med det. Starbucks är LÖJLIGT dyrt, och kaffet är väl sådär. Det var ett lätt beslut att sluta med Starbucks, och jag fick inte minsta abstinens.


Nej, jag är en temänniska. Fullt ut!!
Jag kan dricka tre-fem stora koppar om dagen. ÄLSKAR!!!

Finland leder kaffeligan i världen. Inget annat land dricker lika mycket kaffe som Finland!
Och lemme tell ya!! DET märks när man är där. Det är ett kaffande utav guds nåde!
Morgonkaffe
Frukostkaffe
Elvakaffe
Kaffe efter lunchen
Eftermiddagskaffe
Kaffe lite senare.
Kaffe på kvällen...
Och sen kanske en kopp här och där när lusten faller på.
I vår sommarstuga känns det som om perkulatorn ständigt gurglar. Åker man upp till Mormors lägenhet i Näsby är fika liksom helt självklart. Det finns inget annat val!! Det är fika som gäller. Punkt. Slut!


Fika är för övrigt något jag saknar här i Amerikatt! Fikakulturen finns inte på det sätt som det gör hemma i Sverige. Kommer någon (amris) över och hälsar på under dagen är det SÄLLAN och ALDRIG dom vill ha en kopp kaffe (eller te). Nej, inte...Istället kan man få en kommentar som;
No, but I would LOOOOVE a glas of water.

Jodå, så låter det allt!!

SAMMA sak på jobben. Inte finns det någon gemensam fikarast där. Nej, nej...
Så tråkigt, jag är säker på att kafferasterna betyder jättemycket för sammanhållningen på arbetsplatserna. Istället är det så här att folk ”gather around the water cooler”. Det låter ju inte alls lika mysigt, eller hur?

Så det är en viss skillnad.

Igår under min PW så offrade jag mig så att det skulle kunna bli en bild för dagens inlägg...
Yup, det gjorde jag.
Här är min Grande Skinny Vanilla Latte...


Torsdagens sällsynta besök på Starbucks...Allt i take-away-kopp...



Nu tycker jag att vi ska njuta av en gammal svensk klassiker från 1938!!
Kaffe utan grädde (är som kärlek utan kyssar).
HÄRLIG LÅT!!
Lyssna!!!




Och här har vi en till på temat kaffe---Java Jive med superskickliga Manhattan Transfer...


Önskar er alla en BRA fredag!!!

Fredagstemat är öppet för alla. Det är bara att hojta till så länkar någon av oss deltagare upp er!!

Nilla,
Simone,
Desiree,
Annika,
Anne,
Petra ,
Millan,
Anki,
Marianne ,
Victoria,
Cecilia,
Leopardia,
Strandmamman
Jemaya
MiaD
Lena
Erica
Marie
Saltis
Lia
Marina
Jennie
Anna
Moster Mjölgumpa
Sparkling
Taina
Christel
Musikanta
Sara
Under ytan
Marskatten
Emma

Nya deltagare:
Västmanländskan
Lena W

59 comments:

Taina said...

Gooooood Morning Annika!

Då ÄR jag en ÄKTA finne då!!!!Här sitter jag i morgonstund med en STOR kopp kaffe. Innan den riktiga frukosten börjar. Jihuuuuuuu, men du då? Vaddå DECAF? För övrigt kan jag ju tycka att det där med fikaraster på jobbet i Sverige har gått liiiiiiite till överdrift. De t finns de som tappar en stor del av dagen och sitter där som om de hamnat på ett konditori. Och får betalt för det!
Ha en bra helg och en stor kram!
Pssssssssst! UNDERBART inlägg...as usual ;)

Pernilla said...

Joru, gissa om vi brukar leta efter fikaställen när vi är i usa. Finns inte!! När min mamma är med över så är det hemskt, för hon är en sån där riktig fika människa och vill gärna ha elva kaffe som jag ju själv inte förstår eftersom man nyss ätit frukost. Men vi brukar väl försöka hitta nåt.. men det slutar med att vi springer in på Wal-Mart och köper lite kakor för att få tyst på henne i baksätet *haha*

Jag är oxå en te människa. Det finns ju sååå många olika goda teer för olika tidpunkter på dagen. I love it!!

Ha en bra dag
Kram

Mia said...

Underbart inlägg du har skrivit! Jag är precis som du ingen kaffemännsika. Jag dricker bara thé och kan dricka många koppar på en dag. Sitter just nu med en kopp rött rött thé med blåbärssmak! Har testat kaffe någon gång men det är bara inte gott! Oj vad jag skulle sakna möjligheten till fika om jag bodde i USA. Det som är så mysigt! ha en underbar helg! kram

Evas blogg said...

Härligt inlägg! Jag är en kaffe och fikamänniska (tyvärr när det gäller vikten!). Jag dricker ofta och gärna kaffe. Inte alltid något till, bara för att jag älskar kaffe. Zoegakaffe för min del, mörkrostad. Starkt ska det vara! Ha en fin helg!

Evas blogg said...

Och nu måste jag gå och brygga mig en STOR kopp känner jag :)

Johanna said...

Hej tjejen...
Har ju glömt fråga om du fick tag på någon semla? Var du upp till Eva? Saknar dig på min blogg förresten... ;)

Trevlig helg på dig!
Kram Johanna

Anonymous said...

Gott sörru :-)
Du vet ju vilken torsk jag är på Starbucks. Vi spenderade en liten förmögenhet på Starbucks förra året då under 4 veckor var där VARJE DAG hihihi. Var i Barcelona och beställde en latte på Starbucks där och till min förtvivlan så smakade den mindre bra...mjölken i Spanien är inte drickbar! På jobbet fikar vi klockan 10.00 och 15.00 och den tiden är helig för alla!
Kram och ha en skön dag.

Fritt ur hjärtat said...

Jag är tydligen en äkta finne! Det har aldrig någon berättat;-) Maken är också temännsika så jag lever i båda världarna. Men även tet ska vara ekologisk, såklart!
Kafferasterna är det första man saknar när man som jag blivit sjuk och fått gå hem. Jobbet kan kvitta men kafferasten;-)

anna of sweden said...

"Gather around the water cooler” ...
Fniss.

Nä, jag är inte heller någon kaffemänniska. I värsta fall kan jag dricka lite i rent socialt syfte men aldrig annars. Aldrig, aldrig. Det är ju inte gott.

Är inte någon te-människa heller tyvärr. Synd, för det ser så mysigt ut med en stor het kopp.

Men Coca-Cola däremot. Det gillar jag. :D

Slurp.

Inte nyttigt alls. Men man måste ju få ha någon liten last.

Ha en härlig helg!

Kram!

Moster Mjölgumpa said...

Jag dricker också bara kaffe av sociala själ, föredrar te. Därför är kopparna tomma i mitt inlägg idag!

Elisabeth said...

"No, but I would LOOOOVE a glas of water", haha, så säger jag oftast också, fast på svenska då förstås. De allra flesta blir SÅ förvånade över att jag hellre vill ha vatten än kaffe eller te, och ibland brukar de till och med fråga om jag inte vill ha juice eller mjölk. Men nej, jag föredrar vatten. :D Dricker nästintill inget annat än vatten faktiskt, och mjölk, det är odrickbart!

Annika said...

Kulta Katriina AKA Taina:
YES, klart du är en äkta finne som pimplar kaffe!!
Sure thing!!
De-caf, jag känner ingen skillnad, jag lovar!!
Men så är jag ingen kaffegourmet heller, hehe...
JO; du har säkert rätt...fikat därhemma på jobben går säkert till överdrift många ggr.
jag tror dig.
HA DET BÄST!!! OCH ha det så fantastiskt roligt i Vermont! Jag är grymt avis.
KRAMAR!!!

Pernilla:
JAG skrattart gott åt din kommentar och din mamma, fniss!!!
In på WALMART. hahaha!!!
Nej, det som finns är ju S-bux, caribou coffee etc. Men 7-11 och dunkin donuts lär ha gott kaffe!
KRAM!!

Mia:
KUL att du gillade inlägget :-)
AHA, ännu en temänniska...te är så gott!! Nu blev jag grymt sugen på teet som du just nu dricker. SLURP!!!
DET skulle jag vilja prova. kaffe är OK, men inget jag väljer själv.
KRAM!!

Annika said...

Eva:
FIKA är underbart MYSIGT!! jag älskar att fika, och JA, fikabröd är ju bara för gott!!!
Tyvärr får jag väl också säga eftersom vkten blir lidande.
Ha en superfin helg!!!

Johanna:
Eva hade inga semlor just då...Hon är uppe i Germantown ngnstans så det är en bit. men jag tänkte absolut åka dit ngn ggn framår våren eftersom hon säljer på Farmers Market där...
KUL!!
jag fick en semla iallafall, av min bakande kompis Lotta. SMAKSIGT!!
Ska kolla in hos dig idag...
KRAM!!

Anna:
Hej!!! KUL att se dig här bland kommentarerna!! Välkommen!!
JO, du var en stor S-bux freak!!! jag brukar tänka på dig när jag är på s-bux.
Skulle vara roligt att jämföra s-bux här och i Europa. har aldrig provat, och i Sverige finns ju inget.
KRAMIS!!!

Annika said...

Simone:
Jag tror att svennarna kvalar in på andra plats, så du vet...Norden leder kaffeligan!! helt klart!!
Ja, du är en sann kaffemoster!
DU har så rätt, Simone. Teet ska vara ekologiskt också, jag ska faktikst titta efter det nästa ggn.
Ha en fin helg!!!

Anna of Swe:
YOu bet! Klart du får ha Cola lasten. Äkta Classic Coke är ju bara så bäst!!!! den godaste läsken!!
När jag dricker kaffe dricker jag nästgan för mkt, och jag fattar det inte...det är en klar social grej...
FIKABRÖD däremot...MUMS!!!
Gimme more!!
Ha en fin helg!!
KRAM!!!!

Moster Mjölgumpa:
Du är som jag!! Vi verkar vara en del som inte är tokiga i kaffe.
Ska strax surfa in till dig!!

Elisabeth:
Det bor en liten amris i dig :-)
Men, det är ju rätt bra att du kan avstå från gifterna faktiskt.
Mjölk ja...det är odrickbart...kan bara med den varm i latten...Annars---glöm!!!

Saltistjejen said...

Haha! Vilka roliga låtar!! :-)
Och du kaffe ÄR stort både i Finland och Sverige, Då som FIKA alltså. Jag har en kompis som förut inte gillade kaffe och han sa att folk nästan tittade konstigt på honom när han tackade nej till kaffe. Typ som om han var lite störd eller så?? ;-) Numer dricker han kaffe. Ibalnd.
Jag äslakr också te och dricker te ofta ofta. Faktiskt dricker jag oftast te emma och kaffe på jobbet. Fast jag är även rätt hooked på kaffe så jag gör mer än gärna en kopp kaffe till mig själv hemma med. Du ser! Jag är fast i koffeinträsket.... BÅDE te OCH kaffe, haha!!! För jag dricker inte decaf. Alltså jag kan dricka decaf, men köper det aldrig hem så därför blir det vanligt hederligt koffeindricka... :-)
Och som du säger så skanar jag fikakulturen hemifrån. INTE samma sak här. även om jag införde fika på mitt jobb ett tag. Men nu är det bara då och då, inte varje dag som det blir fika. Oftast dricker man sittt kaffe framför datorn. Men vi har iallafall gemensamma luncher! Alltid något. För även detta har jag förstått inte alltid är en självklarhet i detta landet. Men det var det tydligen inte i Danmark heller för en vän till mig jobbade där ett drygt år och han sa att de inte hade någon unchkultur alls där. Alla satt och åt sina smörrebröd framför sina datorer i sina kontor. Trist.
Många kramar! Hoppas ni får en fin helg!

Annika said...

Saltis:
HAH!! INTRESSANT!! Det du skriver om Danmark. DET trodde jag inte...
Undrar varför det är så?
KUL att ni har luncher tillsammans på jobbet. DET är nog inte vanligt, nej.
Kaffe och te!! And the Java and Me!!
Kaffe kan jag dricka, men jag föredrar te. Juat nu har jag en rykande kopp te här framför mig...Mmmmmm...
Fikakultern finns inte, trist...Saknar den.
jag blev så glad idag när du skrev om semlor på din blogg...OJ vad gott!!
SAKNAR!!!
Kram och hoppas du får en FIN helg också!!!

Oslotjejen said...

Jag har aldrig lärt mig dricka kaffe trots att alla alltid sagt att "Det kommer med åldern". Inte i mitt fall.;-) Men te! Åh, flera koppar varje dag året runt!:-)
Trevligt inlägg! Som alltid!:-D

Anonymous said...

Vilket härligt inlägg :) nu blev jag glad till lite kaffemusik :)
Undra vart det kommer ifrån det där att vi kör kaffe och amrisarna vatten...

Annika said...

Jenny:
Nej, jag tror inte att det kommer med åldern. Min make, 43, vägrar att deicka minsta kaffedroppe.
TE är bäst!! SÅ smaksigt och GOTT!!
TACK, kul att du gillade inlägget!!

Leopardia:
Visst var det härliga låtar...Speciellt den gamla godingen från 38!!
jadu, jag undrar också hur det kommer sig att norden blivit ett sådant kaffeställe...

Christel said...

Visst är te livet? Dricker du både grönt, rött och svart? Jag fick en påse "rött te med smak av citronyoghurt" av en kompis häromdagen, lät lite syntetiskt men smakar och doftar underbart! Så här på vintern är jag också mycket förtjust i chai latte, kryddat te med massor av vispad mjölk, mums! Trots massor av snö har jag dock börjat sikta på våren, och då blir det citronyoghurt-te istället. Intressant inlägg om skolengagemang häromdagen. Här krävs det inte mycket i de flesta skolorna, men ibland lite bakning till skolresor etc eftersom skolan inte får ha någon verksamhet som kostar eleverna/barnen någonting, utan om man vill göra någon resa så får man ordna tex basar eller brödförsäljning för att få in pengar till klassen. Det säljs strumpor, fröpåsar, gräddbullar, kolor, adventskalendrar etc.
Ha en bra helg! Kram...

Anonymous said...

Ha en fin helg!

Annika said...

Christel:
Jag dricker nog mest svart te. BORDE ge mig på iallafall rött te. Grönt te tycker jag smakar hö...Men jag vet ju att det är nyttigt, så...
Ditt te låter supergott. DET skulle jag vilja prova.
det är stor skillnad mellan amerikanska och svenska skolor. Milsvid!! På gott och ont.
Ha en superbra helg!!
KRAM!!

Nilla:
Detsamma till dig!!

Millan said...

:-) jag har visserligen inte skrivit mitt inlagg annu men gissar att det kommer lata ungefar precis tvartemot ditt! Jag alskar kaffe ... och tycker valdigt mycket om Starbucks dyra kaffetarar.... Om jag kunde skulle jag dricka manga koppar per dag men eftersom jag dels ammar och dels ocksa blir for strirrig av for mycket kaffe sa haller jag mig i regel till en kopp om dagen. Men visst haller jag med om att Starbucks ar alldeles for dyrt!!
Ha en fin helg! Kram

Suzesan said...

Jahaaa där fick jag ytterligare ett bevis på mitt halvfinska blod;)*skrattar*
Kaffet...!!.. precis så där dricker jag det. PRECIS! Hela tiden.
Jag tror faktiskt jag skulle dö om jag inte fick kaffe på morgonen. Avlida!
Sen så älskar jag den låten "Kaffe utan grädde" sååå bra. Jag håller med ..kärlek utan kyssar är ingen kärlek alls *fniss* Så det så.
Fint inlägg.
Det finns många som får sån där koffeinreaktion.
Hjärtklappning och skakningar. Inte jag. Det ä'r farligt att få i sig för mycket koffein om man reagerar så där. Hjärtat!
Te får mig att må illa. Vissa sorter klarar jag men inte många. OM Jag ska ha te så ska det vara hett med honung mjölk och gärna lite mer socker. Sött alltså.

Bra låtar båda. Fiffigt!
Vad kul det låter "Gathering around the water cooler" :)
Kanske amrisarna skulle gilla vår kafè/fikakultur om de tränade sig...
Ha en bra fredag
Kram
Susanne

Sparkling said...

ja latte e så gott´, men inte så nyttigt...mkt socker i på många ställen. kul att du gillade mina bilder.

Desiree said...

Kul att få reda på att du är en riktig te-drickare. Jag älskar kaffe men jag älskar också te och dricker minst lika mycket te som kaffe. Roligt att läsa om kaffe schemat som finns i Finland. Jo jag visste att Finnarna är de som leder kaffedrickandet här i världen. Så där är du nog väldigt amerikansk. Jag måste säga att jag också verkligen saknar det där med fika och fika kulturen. Här finns det ju inte alls. Hoppas du får en bra fredag och resten av helgen också.

Kramis

Anonymous said...

Fiiika saknar jag också. Tänk att de helt har missat det, amerikanarna! Så trevlig sätt att umgås på!!

Anne said...

Starbucks är dyrt, för vad man får också. Men ibland är det trevligt ta en runda dit, jag har också minskat ner på besöken men visst händer det ju att blir nån gång. Latte för dig alltså. Jag är rätt svag för deras cappucino. Fikakulturen är verkligen synd att den inte finns här, olika umgängessätt helt enkelt. Jag håller med det du säger att kaffe är en social aktivitet, så man umgås. Kaffe känns rätt också när man behöver piggas upp sådär sent på eftermiddagen när man känner sig rätt seg. Morgonkaffe skulle jag aldrig klara av dock, jag vill inte piggas upp av kaffe på morgonen utan ser det mer som en perfekt stund när man är seg på sena eftermiddagen. Jag kan inte dricka kaffe sent på kvällen, kan inte sova då. Förresten, har du provat att sluta dricka te sent på kvällen? Jag tycker även te har samma effekt, svårare att somna efter kvällste. Testa och se om du sover bättre om du skippar kvällste (om du nu dricker det på kvällen)!
KRAMIS!

Emmama said...

Goooooott med kaffe säger jag. Och de där känningarna du får av kaffe får jag om jag är utan kaffe, så illa är det.. ;) Men jag dricker inga mängder utan det blir 2-3 koppar om dagen och alltid med mjölk. Och latte är också min favorit!

Hoppas du haft en bra dag! Kram!

Humlan said...

Jag är en både-och människa. Jag dricker svart te på morgonen (en kanna!) och kaffe på dagen (varierande mängd, men visst märks mitt finländska påbrå...) och vitt(=grönt) eller oolongte på kvällen.
Såg att du tycker att grönt smakar hö, det beror oftast på att man har för hett vatten (ska vara 70-80grader) och låter det dra för länge (1,5-3 minuter). Köp ett bra te för billiga kan smaka gammalt hö även när man gör rätt (med billigt svart te är ju inte heller gott...). När jag började dricka grönt så kände jag inte så mycket smak, jag fick höra att man behöver träna upp smaklökarna och det stämde (på mig iaf).

Ha en skön helg!
Kram

Marianne said...

Hihi, så du offrade dig och gick till Starbucks : ) Håller med om att te är gott, men det vill jag mest ha när jag fryser eller är sjuk och liknande. Vinterkvällar är som gjorda för en kopp te.

Jag gillar inte heller mjölk, drack det inte ens som barn, men i kaffet är det ett måste på morgnarna.

Guuuu vad jag skulle vilja ha kaffe just nu, jag är så trött efter dagen!

KRAM!

Anonymous said...

Vilket härligt inlägg och så många kommentarer!
Nu har jag inte läst alla, så möjligen att någon har samma fundering som jag...
Jag tycker på något sätt att Starbucks symboliserar USA, rätta mig om jag har fel, men visst verkar det så att "alla" köper en mugg på vägen?
Ha en bra helg! Kramar

Jenny said...

Jag lärde mig dricka kaffe "sent" i livet, och då bara för att jag tyckte att det var så meckigt att säga "nej jag tycker inte om kaffe, finns det te." (Hm, märks det att jag bodde i Sverige då?). Nu gillar jag faktiskt kaffe jättemycket, men dricker inte regelbundet hemma, dock gärna morgonlatte - Kaffe MÅSTE drickas med mycket mjölk!! Starbucks ja... Don´t get me started ;-). Snacka om att ha skaffat sig ett varumärke - med medioker produkt. Dock tycker jag att deras kaffe är bland det bättre amerikanska, vilket ju är sorgligt i sammanhanget, så även om jag försökt bättra mig från att falla för "jag kan väl ta mig en latte" när jag är på Target, så köper jag nästan alltid deras kaffe att brygga hemma. Som sagt, jag har köpt deras "image" med hull och hår ;-). Ha en jättetrevlig helg! Kram!!

Elisabeth said...

Jag har utmanat dig på min blogg!

Unknown said...

Jag tycker mycket om kaffe. Jag älskar te. På jobbet dricker jag massor av kaffe, inte för att det är gott utan för att. Konstigt. Mitt kaffe hemma älskar jag. Kaffe från Starbucks faktiskt. Smakar mums.

Men en kanna med te på morgonen och kvällen är ett behov. Det är så mysigt att dricka te med barnen. Just nu är det tranbärroibos och gröntblåbärste som kittlar tetarmen.

Stor kram till dig

Bloggblad said...

KÄnns mycket exotiskt det där med take-away... jag kan iofs ta min kopp och sätta mig på trappen om jag vill.. fast inte än. Det snöar nu.

Kerstin said...

Jag har inga problem med vilken sorts kaffe jag ska välja, latte, espresso osv, för jag dricker inte kaffe. ;) Te går hem hos mig. Helst grönt te med hallon och blåbär. Det är så GOTT!!
Ha en fin söndag.

Tankevågor said...

Jag började inte dricka kaffe förrän jag låg på BB och hade fått mitt första barn.
Sen blev jag en riktigt kaffemoster...tills för ca. 7-8 år sen då fick jag magsår....väck med ALLT kaffe då. Gick över till te och är nu en inbiten tedrickare.
Numer kan jag dricka kaffe men föredrar latte...
Jag älskar den här fikakulturen vi har....jag tycker det är mysigt att sitta med en kopp te/latte och tycker det är så kul att kolla in människor runt omkring.
Här gör man ju allt på caféer.... umgås, skriver, läser, jobbar med laptopen....allt ser man på fiken.

Kramar från ett snövitt Stockholm och mig.

Linda said...

Den där kaffelistan från Finland såg ut att vara hämtad ur mitt liv...
Jo, det är sant. Alttid kaffe i närheten. Alltid.
Tills julen 2008.
Då slutade kaffe att smaka kaffe. Nu smakar det rävgift och jag sörjer mitt kaffe som jag inte kan dricka.
Men det är den enda "biverkningen" jag fått av bebisen i magen så det är det värt :)
Men jag hoppas, hoppas, hoppas att smaken kommer tillbaka sen.

Annika said...

Millan:
Jag ska strax börja ta ochsurfa runt igen.
Kan tro att du måste vara lite försiktig när du ammar.
Men snart kan du nog börja igen.
Jag är förresten GLAD att s-bux finns, även om det är för dyrt :-)
KRAM!!

Suzesan:
DU är en riktigt kaffemoster alltså!! HIHI!!
Jamen om man mår bra av det är det väl bara att hälla i sig.
Den där koffeinreaktionen jag får ibland är så OTÄCK!!!
Men det beror nog mkt på att jag så sllan dricker kaffe.
Visst var det härliga låtar!! Speceillt Gösta Jonsson...GUD vad jag ibland gillar gamla svenska slagdängor :-)
Jomen, sbux mfl ställen finns ju där man fikar så visst skulle dom kunna vänja sig, amrisarna!!!
KRAM!!!

Sparkling:
Man får ta det lugnt med sötandet i latten. men gott är det!!
Tycket mkt om dina bilder!!!

Annika said...

Desiree:
Jo, haha, jag är nog lite amerikansk i och md att jag gillar decaf :-) Tar helst decaf te också om det finns...
Visst är det jättetrist att det inte finns ngn fikakultur här. Speciellt på jobben och sådär till vardags, tycker jag. Nu finns ju s-bux mfl ställen, men det är ju mer coffee shops...
DU är då iallfall en riktig kaffemoster.
KRAM!!!

Mz.Olsson:
Ja, fram för mer FIIIKA, för det är så mysigt!!!

Anne:
Känner att jag vill prova sbux cappuccino. Ibland är latten för mjölkig (sp himla konstigt då!!!).
Men nästa ggn jag gr till sbux får det bli en cap istället.
Jag dricker varken kaffe eller te på kvällen. OCH skulle jag dricka så skulle det vara decaf för både te och kaffe.
Det låter så mysigt när du skriver om kaffe på sena eftermiddagen...Å vad trevligt det låter. Så skulle jag vilja ha det också.
KRAM!!!

Annika said...

Emma:
Ja, det är lustigt att så många får sådana där abstinensbesvär i brist på kaffe. Det verkar vara klassiskt.
Dricker du stora koppar då?
Latte är super!! Hmmm...man kanske skulle 'unna sig en såhär på söndagen...eller en cappucino då!!
KRAM!!!

Humlan:
TACK för tipset om grönt te!! Jag häller ju vatten direkt från min kokare ner i muggen. Så det blir för varmt, helt klart.
Ska prova igen...OCH som du säger måste man nog vänja sig vid det hela.
Rött te skulle jag vilja smaka...
Du verkar ha en bra balans mellan kaffe och te.
KRAMAR!!!


Marianne:
YES, jag offrade mig för er läsare och tog en latte från sbux under min PW :-)
Vet du, jag har heller aldrig druckit mjölk, inte ens som barn...
URRK!!
Hoppas du unnade dig en stor kopp kaffe (kan tro att kaffet är starkt i egypten förresten).
Jättekram!!!

Annika said...

Marskatten:
TACK!! Vad gullig du är!!!
Jomenvisst!! Starbuck är liksom USA. det håller jag med om. OCH take-away kaffe är supervanligt!!! men många sitter inne på sbux och fikar också.
Så dina funderingar om sbux och USA stämmer bra!!!
KRAM!!!

Jenny:
Jamen absolut, det är meckigt att inte dricka kaffe i sverige! Ännu meckigare i Finland. Är man från norden är kaffe liksom ett måste...
Sbux ja..nog hare som skapat ett namn runt en medioker produkt. Deras kaffe är så beskt tycker jag, sönderrostat eller vad det är. MEN, det är ju ett klart bra alternativ och kaffekulturen kom iom sbux, på ett sätt. Nu finns det ju caribou och seattles best etc också.
Latte är supergott, men precis som du har jag dragit ner ordentligt. Jag borde också göra lattes härhemma om jag nu prompt ska ha :-)
Hoppas din helg är bra!!
KRAM!!!

Elisabeth:
JAPP, jag har sett :-)
Den är antagen för veckan!

Rosvik:
Det är som jag på svennefrullen...jag vräker i mig svart kaffe fast jag egentligen inte tycker att det är gott...gud så knäppt...
KUL att du gillar starbucks kaffet.
Te är så gott!! OCH hemma finns så många goda sorter!!!
KRAM!!!

Annika said...

Bloggblad:
Nämen, tycker du!! jag tycker take-away kaffe är vanligt hemma också, fast kanske inte lika vanligt som här.
Snö!
Härligt!
Njut!!


Kerstin:
DÅ är det ett lätt val för dig.
Låter BRA!!
Vill pröva dina tesorter!!
KRAM!!

Londongirl:
En dålig vana från BB :-)
Så lustigt.
Nej, men det är ju erkänt dåligt för magen så det var strongt av dig att sluta också.
te är supergott.
Ja, svenska fika har ngt väldigt speceillt, tycker jag.
Visserligen sitter folk med sina laptops etc på sbux i timmar också, men det är liksom inte samma sak. Inte samma "span". Knäppt va?
KRAM!!!

Lindalotta:
JA, det är så klassisakt det där med kaffe som börjar smaka skit nöär man väntar barn. För mig var det samma sak med te...kunde inte dricka det.
Kroppen sätt att säga NEJ. Ganska otrolit.
Du får börja dricka så smått när bebben är född...
Undrar hur det kommer att smaka då???
KRAM!!

Anonymous said...

Du är helt otrolig! Du tycker inte om kaffe men kan skriva hur mycket som helst om temat ändå. Dessutom är det kul att läsa det du skrivit! Jag har hört att det är väldigt blaskigt kaffe hos er, det enda som går att dricka är "Starbucks", det är därför du inte gillar kaffet! :) Hoppas helgen varit bra! Här snöar o snöar det! Kram

Annika said...

Lena:
OCH du är för GULLIG!!!
TACK snälla!!!
BLASKAFFE is the thing in the US!! DET har du helr rätt i!
Starbucks är OK. nog det bästa kaffet around, sas.
Ska faktiskt ta en prommis dit nu och ta en cappucinno!! Hihi!!
Dunkin Donuts lär ha det bästa kaffet i USA enligt tester. men eftersom jag itne är ngn kaffesnobb kan jag inte utala mig...
Det snöar här också.
KRAMAR till dig!!!

Anonymous said...

Jag är så beronede av kaffe som man kan bli. Får garanterat huvudvärk om jag inte dricker med jämna mellanrum, vilket nog inte alls känns okej egentligen. Men det är som du säger - vi dricker det precis hela tiden. Så det är förstås ganska sällan som huvudvärken har en chans att hinna med...

Jill Wegerup said...

Åh, gillar du inte kaffe. Det som är guds gåva till oss. Jag älskar kaffe,i alla former. fast inte vissa av Starbucks med massa konstiga "godissmaker".

Annika said...

Petra...
Ja, jag förstår!! Ni i Sydösterbotten kan konsten att dricka kaffe :-)
Jag är amazed!!!
:-)

Jill:
Haha, jo det är nog en bra dryck, om man gillar den. Jag kan dricka kaffe, men jag älskar det inte :-)
JO!!! Smaker måste det vara på sbux...Helst vanilj :-)
Men vet du, om jag dricker vanligt kaffe så dricker jag det svart! Utan minsta socker eller mjölk i...

Petchie75 said...

Kaffe ar ocksa for mig en social dryck, det ar ytterst sallan som jag dricker kaffe hemma ensam... Te ar mer en dryck som man kryper upp i soffan med tillsammans med en bra bok.
O introducerade 'fika' igar i Spanien! Vi kopte lite 'kaffebrod' och tog med till hans syster och tva av broderna kom ocksa - jattemysigt!
Tanka sig jag snorar fortfarande, ar SAAA trott pa min forkylning nu (och tangentbord utan prickar - min dator ar kvar i Sverige).
Kram!

Annika said...

Petra H:
Visst är kaffe socialt. Det är liksom inte samma mys, åtminstone inte för mig, att krypa upp i soffan med en kopp kaffe och en bra bok.
Mysigt med Os intoducerande av fika.
OCH du är fortfarande förkyld!!
Så segt det är då!!!
Feel better!
Kram!!!

Marianne said...

Kaffet här är kryddat med kardemumma - BLÄÄ! Och så kan man köpa amerikanskt kaffe. Men det är ju inte kaffe för mig, utan en annan dryck mellan kaffe och te. Helt okej men inte på morgnarna. Som tur är har vi hittat något tyskt märke (har glömt vad det heter) som är helt okej, men vi bär allt med oss lite svenskt så ofta vi kan.

Kram!

Annika said...

Marianne:
Kardemumma som är så GOTT!! mmm....
Amerkanskt kaffe är då ingen höjdare, jag vet..blaskigt.
Kan förstå det där med svenska kaffet. Att ni tar med hemifrån.
Kram!!

Jemayá said...

Nu har du bidragit till att min allmänbildning igen växt - jag visste inte att amerikaner inte hade kaffepauser, jösses ! Och det är ju så mycket trevligare (och lättare) att vara social över en kopp något. Hinner inte lyssna på musiksnuttarna nu i allafall, men skojigt att bli påmind om Manhattan Transfer - dom gillade jag förr (säkert nu också :).

Annika said...

Jemaya:
NU fick du lära dig ngt nytt :-)
Inga kaffepauser här inte...
Inte som i norden!
Manhattan Transfer är superduktiga. jag är säker på att du skulle gilla dem ännu!!
Kram!!

Hannele på Hisingen said...

En slurk vispgrädde vill jag gärna ha, och byter kaffemärke ibland (man ska byta parfym också ibland, annars märker man det inte :).

Annika said...

Hannele:
Kaffe utan grädde är som kyssar utan kärlek, alltså? ;-)
Jag dricker så lite kaffe att jag aldrig skulle märka skillnaden, hahha!!
MEN parfymbyte har du verkligen rätt i!!

Anonymous said...

Hihhihi jag kom på efteråt att jag bara skrivit Anna och undrade då om du skulle komma på vem det var i alla fall....:-) Du vet jag läser ju din blogg nästan dagligen!! Kram

Annika said...

Anna:
JAG visste nog vem DU var..MISS Starbucks!!!
KUL att du läser bloggen. Blir ju SÅÅÅÅ glad!!!
Kram!!