Wednesday, February 25, 2009

Saker man aldrig vänjer sig vid, del 2...

Godmorgon!

Hur står det till i rojalistiska Sverige nu?
Börjar ni lessna på uppbådet runt förlovningen?
Jag kan tro att det blir lite väl mycket av det goda!
Här i USA uppmärksammas det nog inte mycket alls, tror jag. Iallafall har jag inte hört ett pip om det ännu. Dom små nordiska kungahusen får inte mycket utrymme i pressen. Skrivs det om något kungahus är det ju Englands eller Monacos som gäller.
Själv vred jag mig som en mask medan jag såg klippet som låg på youtube. Det där kNugen börjar med att kungöra förlovningen, och sen tar drottningen vid. ALLA läser innantill...SÅ STELT, så PINIGT!!
Jag kunde inte titta på klippet, var tvungen att vända mig bort.
Ja, ja...
Sen blev det ju bättre då under presskonferensen tyckte jag.
Nu glädjs jag i alla fulla fall med Vickan och Daniel. DET gör jag!! OCH, som jag skrev igår så blir det klart roligt med ett kungabröllop!! Jättekul!
Världens, eller Europas ögon mer då, på Sverige! Gillar!!
Jo, det kan man faktiskt tycka även om man inte är rojalist...Så det så!

Daniel...Nu ska han drillas in i sin prinsgemålroll! Snacka om skräck att komma från ett vanligt hem på vishan och slängas in i kungahuset.
NU blir det att ÖVA!! ATT drillas!!

Vett och etikett och allt det där, ni vet...

Idag tänkte jag därför forstätta min lilla informella serie ”Saker man aldrig vänjer sig vid i USA”.
Dagens ämne: BORDSSKICK!!!

ÄRLIGT, efter 16 års boende i USA på heltid så har jag fortfarande inte vant mig vid amrisarnas bordskick.
SÅ, har jag inte vant mig nu så kommer jag aldrig att vänja mig. Förmodligen.
Amrisen äter alltid med högerhanden, han slevar i sig maten...Först skärs köttet (säger vi) upp i små bitar och sen läggs kniven bort och sen börjar hackandet med gaffeln.
Många, speciellt män, liksom lutar sig över tallriken och öser in maten.
Det ser för TAAAAAASKIGT ut.
Jag har ICKE lagt mig till med detta. Nej, jag äter som man gör i Europa. Det gör ALLA europeer jag känner. Jag känner inte till en enda en som lagt sig till med amrisstilen!
OCH, alla försöker vi få våra barn att äta på europeiskt sätt också.
Fattar inte varför just amrisarna äter så ILLA!!!??? Varför har inte vårt euro bordsskick spritt sig till denna sida av Atlanten?
JAJA, visst ÖVERDRIVER jag lite, men inte mkt. Faktum kvarstår, och det är smått irriterande.


LIKASÅ detta OFOG att alltid lägga smör på pastan, även om det finns pastasås, eller strö över parmesanost...FATTAR det inte.
Min egen make tar smör på riset så fort vi äter ris. Ja, om vi äter ris hemma alltså.
Ett mysterium...men han får hållas, han är ju uppvuxen så, så...

Annorlunda is as Annorlunda does det är då givet...
Och det ska man väl komma ihåg, då’rå...

Nej, hörrni!! I am OUTIE!!!
Först PW sen blir det shopping i Tysons Corner.

Ha en bra onsdag!!

42 comments:

Taina said...

Huomenta Annika!
Håller med dig! Vilket jäkla bordsskick, eller dåligt bordsskick. De liksom slutar prata också (hm) under tiden de slevar i sig maten. Jag kan ibland tappa aptiten. Sedan finns det ju de som kan äta mer sofistikerat med sin gaffel och hålla ner armbågen liiite utan att knocka en annan som inte är så van än vid deras ätkultur.Ducka ducka. HAHA. Njuut av PW och ha en fin onsdag!
Kram

Annika said...

Morgon Taina!!!
Ja, eller hur?
Det är verkligen märkligt det där.
Vi har en kompis som oftra äter med oss, och när han slevar i sig är det så man vill skrika. Jag har faktiskt sagt till honom ngra ggr. Men det hjälper inte...
Jodå, visst finns det dom som äter "finare" också...Absolut!! Killarna är klart värst.
Hoppas ni mår bättre nu!!
KRAM!!

Anette said...

Jag måste erkänna att min dotter lagt sig till med amrisstilen. Har knappt tänkt på det, men insåg när jag läste ditt inlägg att så är fallet! Får börja drilla henne att äta ordentligt med kniv och gaffel.

Har ju själv blivit utskrattad flera gånger när jag ätit pizza med kniv och gaffel! Men man behöver ju knappt göra det med amerikansk pizza egentligen, de är ju ganska mjuka.

Jag har heller inte sett något alls här på nyheterna om förlovningen, det är säkert många som inte ens vet att vi har ett kungahus i Sverige..

Trevlig shoppingtur på Tysons! Det är ju så kul att gå omkring där och kolla alla affärer!

Fritt ur hjärtat said...

Har jag aldrig tänkt på! Hmmm, fast jag känner ingen och har aldrig varit där. Får kolla film eller så, fast då verkar alla äta hamburgare.

Jo du kungahuset fick jag nog av igår, Royalist som jag är;-)
Silvis med stenansikte som säger att de hälsar Daniel välkommen, ja tjenare, det syns inte i alla fall.
Extrasändning varje halvtimm var det i allfall inte värt...

Johanna said...

Gud så kul! Jag har också tänkt på det. Att dom liksom skottar i sig. Inte så mycket kvinnorna kanske, men männen gör det. Tycker ofta att amerikanska kvinnor är dåliga på att äta överlag. Alltså dom äter lite. Eller inget alls nästan. Eller så äter dom efter någon konstig diet som gör att dom bara äter ris och "duck sauce"...

Tycker att dom lagar dålig mat överlag. Alla amrisar som jag känner lagar smaklös mat. Grillar köttet rakt upp och ner utan kryddor eller marinad. För att sen VRÄKA på BBQ- sås. SÅ äckligt!
Dom borde få gå en kurs. I vett och etikett och konsten att laga mat.

Ska ju över nu i maj och jag bävar lite för att bo med min kompis och hennes man. Hon är ingen hejjare på att laga mat så jag misstänker att vi kommer få äta ute. Jag skulle kunna laga mat. Men hon äter inte maten jag lagar. Hon är så sjukt petig.

Smöret på riset är en klassiker. Men jag tycker nog att deras saltande innan dom smakat på maten är ännu otrevligare. Så gör man fasen inte!

Kram Johanna

Lena said...

Lite för myckt av det goda blev det i går. Jag klarade inte heller att se hovets video. Pinsamt, pinsamt.

Bordsskick... om jag säger så här: jag hoppas de flesta ungdomar har ett bättre bordsskick hemma än i skolmatsalen. Där slevas det för fullt.

Anonymous said...

Huvudet på spiken. Särskilt det där att först skära köttet och sedan lägga ifrån sig knivet och greppa gaffeln med hela näven som småbarn gör och skyffla in. Jag skäller på Knickedicken för jämnan känns det som. Men jag VÄGRAR ATT VÄNJA MIG. Det konstiga är att båda hans föräldrar äter som äkta europeer, de sitter raka i ryggen, använder kniv och gaffel och lägger ofta ner besticken och för en middagskonversation. Skönt att höra att du inte vant dig - då är jag alltså inte ensam! Att jag inte är en snobbig europee. Och haha, det där med smör på ALLT är ju en klassiker. Knickedicken har smör på pasta, på ris, på potatis (vilket iofs jag kan fatta), på köttbiten ... Jag blir GALEN! Fast nu kör han faktiskt med Organic Smart Balance så det känns liiite bättre.

Annika said...

Anette:
Oss emellan...Karolina halkar mer än gärna in på amrisstilen hon också...
Jag säger till, men...
HAHA!! JAG MED!! Med kniv och gaffel och pizza!!
HELT KLART!!
Men numera slafsar jag mest med händerna vad gäller pizzan.
Tysons är kul...
Tänkte äta frulle där också...

Simone:
Du får kolla in filmerna lite...
Du kommer garanterat se att det är mest gaffel som gäller.

Jodå. jag har ALL förståelse för att det blev FÖR mkt av det goda igår därhemma...OCH detta är bara början...
BRACE yourselves!!

Den där videon från hovet var bara för pinsam. Det var smärtsamt att titta på den.

Johanna:
DU har rätt. Amriskvinnorna är ofta på ngn diet. Äter som fåglar, efter tre salladblad kommer det "Oh I am so stuffed".
Ofta känner man sig som en glupsk häst när man äter med amerikanskor, haha!
Njeaaaeeeaa...kan inte helt hålla med dig om maten. Tycker många lgar god mat, men såklart finns det såna som iNTE gör det.
KUL att ni ska över snart igen.
Saltandet innan maten är ett OFOG!!!
KRAM!!!

Elisabeth said...

Det har onekligen blivit ganska så mycket för mycket av det goda! Men å andra sidan kan jag tycka att en del av det som diskuteras är lite intressant på något sätt, bara jag slipper höra allt det där romantiska dravlet om hur de träffades etc. Det är det väl ingen som har missat direkt... Lite lustigt förresten att Monacos kungahus uppmärksammas i USA, med tanke på att det är ett av de minst "fina" kungahuset i Europa. Okej att de struntar i de nordiska, men Monaco?!

Och jaa, YouTube-videon, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt den! Den är bara FÖR pinsam. Borde de inte kunnat lära sig vad de skulle säga ordentligt?!

Annika said...

Panter:
Ja, den videon var för mkt. Jag kunde inte titta på den, var tvungen att vända mig bort. Jag skämdes...

Ja, jag hoppas också att skolkidsen äter bättre hemma än vad dom gör i skolan.


Petra-Sporty:
Japp :-)
Just det där hackandet med gaffeln och sen inskyfflandet är så irriterande.
JAG kommer aldrig, aldrig att vänja mig vid denna ätstil. Och jag känner inte till en enda europee som lagt sig an med det hela.
HAHA, så Knickedicken kör också smöt på allt...JADU, Petra...DET verkar vara en stor klassiker. Potatis och smör förstår jag också...
Ha det så bra!!!

Annika said...

Elisabeth:
GRACE KELLY!!!
Amrisarnas egen som blev drottning i ett europeiskt lilleputtland. DET glöms aldrig!!
:-)
Men mest är det ENGLAND som gäller. Det kungahuset verkar fascinera. men, mest har dom nog med sina egna kändisar :-)
Ja, en teleprompter hade varit att önska för den piniga kungafamiljen i den videon...Oj, den får dom nog ångra...
Små vita synliga lappar...SILVAVAVAA var värst...
*ryser*...

Erica said...

Ja, det blev lite mycket angående förlovningen igår, även om jag tycker det är jätteroligt. Men där mot eftermiddagen/kvällen visade de inget nytt, utan samma nyhetsklipp i repris flera gånger...
Jag kunde inte riktigt heller se hela den där videon på YouTube, eftersom den kändes så stel och tillgjord. Jag har förståelse för att det förmodligen måste vara väldigt formellt, men jag hade hellre sett att de pratade mer "direkt från hjärtat" (om man säger så).


Håller med om att det där bordskicket inte lät så trevligt.

Hoppas du får en bra dag!

Annika said...

Erica:
Jo, jag kan tro att det blev lite mkt av det goda igår...Och vänta, det är över ett år kvar :-)
KUL är det ju, men det blir för mkt.
Visst hade man önskat att kungafamiljen hade kunnat prata mer ur hjärtat, eller åtminstone haft en prompter framför sig...Dom där vita lapparna och det stela blev för mkt...

nej, bordsskicket i detta land lämnar en del att önska, ibland.

KRAM!!

anna of sweden said...

Vad lustigt.
Precis det satt vi och pratade om vid middagsbordet igår kväll. Mina barn har fortfarande inte vant sig vid kompisarnas ätstil och är smått förfärade. Förhoppningsvis fortsätter de att äta på europeisekt vis ...
Det lär komma ett litet blogginlägg om det hos mig snart! ;)
Ha en härlig - lyckosam - dag i shoppinghörnet.
Kram!

Annika said...

Anna:
Ja, det var lite kul!
Visst är det bedrövligt att SE!!!
jag tror säkert dina barn kommer att fortsätta att äta som man "ska". Dom är ju uppfödda med det.
Jotack, jag ska strax ge mig iväg nu...Jag känner att jag behöver ltie retail therapy...
kram!!

Anonymous said...

Ätstilen i Australien är relativt hyfsad, man äter med kniv och gaffel, ordentligt. Däremot så är det enormt vanligt att ljudligt och slafsigt slicka fingrarna! SSÅÅÅÅ vidrigt. Det görs hela tiden, överallt, även vid middagsbordet, och ingen verkar märka att något är fel, utom jag, som vrider mig av äckel.

Saltistjejen said...

Ojdå! jag äter faktsit ofta med enbart gaffeln nu sedan vi flyttat hit!!!! Självklart beror det på vilken mat man äter. och självklart så "slevar" jag inte i mig maten, men om det är ngt som inte kräver ngt skärande (t ex en sallad) så äter jag numer rättt ofta med endast gaffel.... Ooops!
Minns docka tt första gången vi åt pizz på jobbet (vi har fredagsseminarium med lunch varje vecka) så var jag sååå förvånad att man här inte hade bestick utan åt pizzan med händerna! Jag letade efter kniv o gaffel länge, men när jag frågade sa en kollega "But it´s pizza, why are you looking for a fork???". Men just detta har jag itne vant mig vid för pizzaslajsarna är ju så enorma att jag tycker det är jättesvårt att äta dem med fingrarna utan att grisa...
Kram!

Marianne said...

Ja även om jag nu gillar kungahuset så räcker det mer än väl att se det hela en gång. Helt klart. Har aldrig gillat de där spekulationerna som alltid dyker upp så fort det är någonting. Och det gäller ju allt. OM Obama vinner så KANSKE det blir så att ... OM det blir förlovning så KANSKE Daniel ... OM de gifter sig i ... Nä, det räcker att rapportera det som är.

Har hört en förklaring till varför amrisar äter som de gör. Det var någonting med att kniven är ett vapen (förr i tiden) och att man av respekt för andra matgäster lade ifrån sig vapnet. Ja inte vet jag, men så kanske det är. Förfärligt är det i alla fall när det slevas och slafsas. Själv föredrar jag till och med att äta hamburgare med kniv och gaffel, för jag har inte så himla stor mun att jag kan bita rakt av och få det hela att funka. Det liksom bara ramlar och blir ojämt och kladdar. Klas har i alla fall slutat skratta åt det : )

KRAM!

Anonymous said...

Hejsan! Javisst, bordsskicket här i USA är bedrövligt! Och det där med att låta gästerna ta först - glöm det. Här roffas det åt sig snabbt. Tyvärr känns det som om jag kommer att misslyckas med mina egna barn. Trist! Men det här då - att sleva på glass på tårta. Vilken tårta man än har, tråkigt "sheet cake" från Giant eller fin, dyr tårta från europeiskt bageri. Nog fasiken läggs det på en klick glass. Why??

SB

Tankevågor said...

Håller med dig om videon från Slottet! Så pinsamt att de läste ur ett manus och inte kunde tala avspänt.
Däremot tyckte jag att de unga tu klarade sin presskonferens riktigt bra.

I skolan försöker vi verkligen lära alla våra barn att äta fint. Använda besticken rätt och skära maten, inte använda fingrarna. Inte ha armbågar på bordet osv. Men det är inte alltid lätt då vi just nu har en PERSONAL i en klass som helt klart kör med amrisstilen....slevar in maten med bara gaffeln och hänger över tallriken. Usch vilket dåligt föredöme för barnen!

Tack för mail vännen! Tänker på dig.
Kramar i massor.

Anonymous said...

Is there ANYTHING you LIKE about Americans??? I'm not sure WHO you guys are socializing with but I have yet to meet an American who puts butter on their rice or pasta OR ice cream on their cakes OR cuts their whole steak in little pieces before they to chop with their fork OR shovel the food into their mouth while leaning over the table. I'm not sure where you live but it sounds like West Virginia. Sounds like you would feel a lot better back in your home country OR accept the traditions in the United States. We always wondered why it is that Europeans comes off as snooty. Now we know.

Anonymous said...

Jag såg aldrig klippet med Kungafamiljen, men maken såg det!:)Han sa, att det var bland de värsta han sett, Silvia stel som en staty, inga leenden förrutom från Victoria. Ja, jag säger då det.
Jo, nog försöker vi få våra barn att äta som vi...:) dottern har ju bott i Sverige i många år så där är det inga problem. Hon går till och med till överdrift och äter alltid sin pizza med kniv och gaffel. Sonen är det lite svårare med, men han kan när han vill.
Ja, jag kan fortfarande inte vänja mig med Amerikanarnas bordsskick, svårast har jag att se dom som är lite fina i kanten som person, sedan äter de som en buffel...:)
Ha en bra dag!

thebromanders said...

Ja, det är inte klokt! Min 18-åring äter gärna på det viset, han är en skam vid matbordet, o får arga blickar från oss andra tills han med en suck tar upp o använder sig av både kniv o gaffel:) Men vi har fått en av våra amerikanska vänner att anamma vårt sätt. Han tycker det är super cool!! Han håller dessutom på att lära sig svenska. Rätt kul faktiskt. Och det är inte det att han höll på nån månad o sen tröttnade, nädå, han kämpar vidare, är väl inne på sitt andra år nu!!

Jenny said...

Ja det är faktiskt förfärligt. Jag tror at skyfflandet hör ihop med att den medelamerikanska maten smakar så lite, så det är bäst att äta fort, så att man inte känner vad det (inte) smakar ;-). Även folk som man hör omnämnas som "such great cooks" lagar ofta väldigt smaklös mat. Mysko. Fast smör på pasta och ris... Hm, det har jag inte märkt så mycket av här faktiskt, däremot är jag uppväxt med det hemifrån, och likaså maken... Inte om det finns sås och grejer, men om barnen typ bara äter ris, så får de en klick smör. Ajajaj, pinsamt erkännande ;-). Kramar!

Miss Marie said...

ja, det där klippet är inte någon höjdare. endast vickan som verkar någorlunda normal! trodde att kungen o drottningen skulle kunna vara lite avslappnade.... o nog borde de åtminstone klara sig utan fusklapp?!

så amrisarna har dåligt bordsskick? nu när du säger det så har jag nog märkt det innan, att de oftast äter med bara gaffel... konstigt!

lilla jag said...

Här i Spanien har de talat om förlovningen både i TV och tidningar, fast inte lika mycket som i Sverige förstås. Men i Spanien är kungligheter intressant och så gillar de skvaller extremt mycket! Men på nyheterna på tv när de berättade nyheten så tog de även upp att Vickan haft ätstörningar tidigare, vilket jag tyckte var lite osmakligt.. vad har det med förlovningen att göra liksom???

Amerikanernas bordsskick...haha... ja, som ett tillägg där: när jag bodde i USA så försökte jag lära en vän där att äta med kniv och gaffel för han hade ingen aning om hur man gjorde och han hade verkligen stora problem med att lära sig! Märkligt! Men vi gör( eller gör inte) väl antagligen saker som de tycker är märkligt också.. :)

Kramar,
Lilla jag

Anne said...

Vilken aggressiv kommentar här tidigare. Hoppsan.
Som med allting annat så finns det för-och nackdelar, som inflyttad noterar man och ser skillnader. Vissa vänjer man sig vid, vissa inte. Så är det för alla. Martin hade några amerikanska kollegor på sitt gamla jobb i Sverige. Vi umgicks ibland. Det var ju inte så att de inte hade åsikter om det svenska systemet, kultur och traditioner. Oh nej,tvärtom. De skrattade rått och hånfullt åt vissa svenska saker som de tyckte var helt galna saker för hemma i Amerika var det minsann inte så. Flera gånger kände vi oss tvungna att försvara vårt land och kultur. På samma sätt som de också uppskattade vissa svenska saker förstås.
Jag tror det här är mänskligt, flyttar vi människor (oavsett nationalitet) så kommer vi att såväl hylla som kritisera olika saker i våra nya hemländer. Så är det bara.
Måste man verkligen tycka allting är 100% perfekt och toppen i det nya landet, kan man inte älska det ändå och trivas utomrodentligt även om man snackar lite skit om vissa grejer ibland.

....detta apropå den tidigare kommentaren du fick.


Jag vet precis vad du menar med bordsskicket, jag tycker inte heller om det. Jag vill ha kniv och gaffel till all mat, burgare, pizza, pasta. Allting. Det är det enda jag känner till, det jag är uppväxt med och så jag lärt mig. Så jag tycker det ska vara, punkt slut. Får vi barn är det så jag kommer uppfostra också.

Det där med smör på ris, pasta och potatis. Jag undrar om det inte är nåt lite äldre påfund som kanske förr i världen även funnits i Skandinavien? Min farmor och farfar gjorde alltid så, en klick smör på precis allting. Min mamma har aldrig gjort så, men hon har berättat att i hennes barndomshem så hade de alltid en klick smör på i princip all mat, speciellt potatis eller ris (ingen pasta på den tiden). Mysko.

Många kramar Annika, hoppas du hade en lyckad shoppingtur!
Själv har jag köpt en grön, ganska illgrön väska (som du minns har jag ju ältat väskor ochinköp på sistone). Mycket nöjd.

Annika said...

Matilda:
Bättre bordskick i Australien då, får man anta.
Det där med slick på fingarna och sånt har jag nog inte sett här, men en kompis till mig mailade och sa att hon reagerat på det här också. men det är faktiskt inget jag sett.
DET är ju faktiskt väldigt snuskigt. OCH äckligt!!

saltis:
vet du, vad lustigt. Idag träffade jag Peter och åt lunch med honom. Jag tog en sallad, och jag reagerade då själv på att jag åt helt utan kniv. Men jag tror det är helt OK att göra så vad gälelr sallad. Pizza äter jag också med händerna...Och jo, fastän jag försöker lära K att äta "bättre" så är det mest amris stilen som gäller.
KRAM!

Marianne:
TACK!!
TACK!
Du har säkerligen rett ut VARFÖR det är som det är ang det där med kniven. SÅ kan det absolut vara!! Ska kolla lite mer om det faktiskt! Men det låter "vettigt".
Hamburgare med kniv och gaffel ;-)
Ja, hahha!! det funkar säkert bra. Det vet jag att min pappa gjorde när han hälsadee på här också. Själv har jag såp stor mun att jag kan gapa stort!!! HAHA1
OCH jo, nu börjar man lessna lite på allt kackel om förlovningen...
Fast kul ska det ju bli!!
KRAM!!

Annika said...

Susanna:
Ja, visst är det!!
Det där med tårta vet jag att vi snackar om många ggr och det är otroligt. GLASS på allt, på den finaste gräddtårta. Sorgligt, sorgligt.
Men så typiskt...
Visst, K-tjejen äter oftast amrisstilen hon också. Det liksom har mest blivit så fastän jag säger till och dukar med kniv varendaste dag...
men, men...


L-girl:
Det var det värsta jag sett, den där intervjun. GUD så pinigt. Nästan smärtsamt att se.
JO, sen tyckte jag det gick bra när V och D var ensamma på presskonferensen!

Trist med den där personalen på er skola. Synd att man inte kan föregå med lite gott exempel.

TACK, L!! Du var otrolig igår...Ditt email var mitt i prick!!
TACK för det!!

Kramar!!!

CHRISTA:
WOW, thanks for your super nice comment on this subject. I assume you are Swedish, how else could you read this post? OR did you do Google translate?
IF, you did, and if you are Swedish you should go back and read my blog a BIT more. YOu can certainly see that "not all is bad"...But I am not going to sit here and defent myself, or my readers. You should read up a bit more before you speak up. And, why not write in Swedish if you are Swedish???
But, I will go and check where you're from thru some of my gadgets.
Anyway...
Aren't you a bit rude to people from WVA, too?
I am laughing here...
But thanks for your Point. Not many of us know what you are talking about, and we are spread all over the US...
Snooty on!

Annika said...

Veronika:
Jamen det var bara för mkt!!! SÅ pinsamt!
Usch, det där borde dom ha övat på mer...
Du får kolla upp det, Veronika. Det ligger på youtube.

KUL att din dotter blivit precis tvärtom tom med pizzan.
Visst är det svårt att vänja saig vid den bufflighet som uppstår vid matbordet. Lite komiskt faktiskt.
Skyfflandet stör mig mest.

Mz Olsson:
WOw, där ser man!
Jag har försökt lära en kompis till oss också som jag tycker mkt om o som ofta äter med oss, men det är svårt.
KUL att ni lyckats. OCH vad roligt att han lär sig svenska!!

Jenny:
NEJ, det är bara kul att höra att du och din man är uppvuxna med smör på ris och pasta. Det visar ju att det inte bara är en amrisgrej som ju jag trodde.
HAHA, du kanske har rätt vad gäller maten...Mern jag tycker ofta maten är rätt god här ;-)
KRAM!!!

Annika said...

Marie:
PINIGT klipp det där...OJ vad dom borde ha övat innan. Det är ju smärtsamt att se dom.
Vickan gilkar jag! KRÖN henne till drotting nu! Kungen borde abdikera!
Jo, visst har amrisaran dåligt bordsskick. Men Jag tror marianne har helt rätt om varför i sin kommentar.


Lilla jag:
JO, jag kan tänka mig att det pratas i Europa, och det är ju kul!!
Det är ju ngt speciellt med ett kungabröllop!

men visst är det väl så. Amrisarna måste tycka att SÅÅÅ mkt är knäppt i europa. Det är ju alltid så. Det är annorlunda!
Kram!!

Anne:
Märkligt att vissa blir så aggresiva...
Men jaja...Märkligt också att personen kunde läsa på svenska men kommenterar på eng. Kan ju ha varit google translate som hjälpte till där...Och det är ju inte den bästa servicen i världen.

Visst, det är ju så VART MAN ÄN KOMMER!! Man reagaer på saker som är annorlunda. Och det är ju inte konstigt. Alls!
Och det betyder ju inte att man tycker sämre om...

Eftersom både du och M är från norden så tror jag absolut att era barn kommer att få era matvanor och seder.
Det är jag säker på!

OCH ja, jag tror du har helt rätt i vad du säger om smör o gamla seder i norden

. Min mormor är ju sådan. Smör på potatisen, alltid! Men inte på pasta och ris. DOCK ska du se hennes mackor!! SMÖR!!
:-)

Min shoppingtur var sådär...var itne på humör.
KUL med väskan, Anne. Grattis.
KRAM!!!

Jemayá said...

Igen något nytt - har inte noterat detta med amerikanernas bordsskick :). Jag sökte febrilt efter min kommentar (och ditt svar) på ditt Oscarsinlägg, men hittar det ingenstans, fast jag är 100 på att jag skrev ett...fick du det alls månne? Kanske jag skrev bokstäverna fel i hastigheten och det aldrig kom fram...anyway, tackade dig för att jag fick läsa om galan hos dig, eftersom jag inte kunde titta på natten, men såg faktiskt ett sammandrag igår sent på kvällen - Hugh var underbar :) kram.

Suzesan said...

Jag håller med om knugen och hans drottning. De var väldigt oengagerade och kunde visat spontan glädje.Läsa på lapp det är lågt. Men jag tyckte det var coolt att de tog med det på YT.

Vickan däremot hon var ju sprudlande glad...tokglad. Härligt. Jag tyckte Daniel kunde räckt henne armen. Varit lite mer gentleman nu när han får en kronprinsessa.
Men han var nog svimfärdigt nervös såklart.
Jag skrattar åt diskussioenn om matvanor. Roligt. Riktigt SMÖR vill jag ha mycket på knäckebröd på mackor och på potatismos och en klick på gröt.
En kille jag kände en gång klarade att hiva in maten med gaffelen på tvären(Bredden)....jag har tränat men det går inte få in gaffeln.
Han åt fort. Jag kan inte förstå att han inte skar upp hela munnen. Haha.
Kram
Susanne

Millan said...

Jassa ar det sa annorlunda med bordsskicket hos er!? ~Det hade jag ingen aning om. Intressant egentligen. Undrar varfor det blivit sa?!
Appropa inlagget om Oscarsgalan sa ar jag sa avis pa att du sett den. Har visades den bara mitt i natten och da orkade jag inte vara uppe. Ingen av vara kanaler visade den i efterhand :-(. Jag alskar annars galan och brukar titta pa den! kram

Desiree said...

Jag är royalist så sjävklart tycker jag att det är jättekul med den kungliga förlovningen. Men jag håller med dig om att både kungen och Silva var extemt stela i sitt filmklipp. Speciellt Silvia. Det sägs ju att de egentligen inte är direkt för Daniel så mycket. Men hur mycket sanning som ligger bakom detta vet man ju aldrig.

Oj oj detta med bordsskick och matkultur är ett ämnen som verkligen berör mig på så många sätt. Jag var tvungen att skissa på ett eget inlägg som jag tänkte ha imorgon för jag kände att jag ville ta upp detta också om du inte misstycker. Jag länkar självklart till det du skrivit idag för jag kan verkligen skriva under på allt du tagit upp. Jag kommer aldrig heller att vänja mig vid dessa saker. Du bor ju ändå lite längre norrut där folk kanske är liite mer hälsosamma men jag befinner mig verkligen i socker och fettbältet här nere i södern. Det är ju inte för inte som det finns så mycket överviktiga personer här och så många som har problem med hjärta/kärl och kolesterolvärden. Tyvärr har denna osunda livsstil här nere genererat en stark motreaktion hos mig jag jag vet att jag är extemt pedantisk med vad jag stoppar i mig. Tyvärr har min mamma börjat laga mat med massor av vispgrädde och smör i det mesta. Jag lagar egen mat till mig själv numer då jag bor hos mina föräldrar många gånger. Själv fattar jag inte varför man måste ha extra smör i sådant som pastasås och ris. Jag har tyvärr utvecklat en viss ätstörning måste jag erkänna. Nu har jag blivit bättre men så länge jag bor här kommer jag inte att ha ett avslappnat förhållande till mat. Det är faktiskt jättejobbigt emellanåt. Detta är ytterligare en av orsakerna bakom mitt beslut av hemflytt. Jag mådde nog som sämst den sommaren vi träffades. Jag jobbar med detta men är medveten om att detta kommer att bli en kamp och lång process för mig sluta få ångest inför en del grejer som jag stoppar i mig.

Shit vilken otrevlig kommentar du fick från Christa. Men jag tycker du svarade tillbaka helt rätt.

Lia said...

Hallå min vän! Dålig på att kommentera, men jag läser ALLT som du skriver! =). Strunta i den trista kommentaren, jag är GÄRNA en snobbig europee, så länge jag får behålla mitt bordsskick, hihihi. Och jag får nog göra sig lite besviken här, man tyvärr måste jag ju säga att jag gillar både kungahuset och Victoria =). Så jag är bara glad! Kramar!

Annika said...

Jemaya:
SKUMT!!!
Jag försökte kolla efter din kommentar men jag tror inte att den kom fram...DU vet, blogger har ju strulat ordentligt.
Men vad BRA att du tyckte om Oscarsinlägget!!
Kram!!

Suz:
Ja, knugen och hans fru ger jag inte mkt för. Vet du, jag vill att han ska abdikera och så kan Vickan krönas.

Vickan var så lycklig!! OCH, jag är så glad för hennes skull!!

Haha, ja så är bordsskicket---inte alltid, men ofta nog.
KUL kille du kände en ggn. Ofta blir man helt fascinerasd över hur folk äter. Iallfall här...
KRAM!!!

Millan:
Ja då är det...
men det finns förklaringar, så du vet--- annorlunda!!
Oscars är alltid KUL, men jag förstår så väl att ni i europa inte orkar kolla. DET skulle jag inte heller orka. ALDRIG!!
Kram!!!

Desiree:
Jag är så glad för Vickans och Ds skull!!
UNNAR dom detta!!
härligt!!

Desiree, du får absolut skriva om detta imorrn. JAG blir ju bara glad!!!
Jag blev ju grynt inspirerad av dig efter schlumpadinkainlägget så jag blir ju bara superglad om du utvecklkar detta!!

Tack, min vän...Kommentaren kan jag ta,,,jag vet var den kommer ifrån nu...

KRAMAR min vän!!! Sewr fram emot ditt inlägg imorrn!!

Lia:
LIA!!!!
Jag Är HOS DIG OCKSÅ MEN KAN INTE KOMMENTERA. sAMMA SAK HOS TAINA!!!! TAINA BYTTE sitt kommentarsfält, och det hjälpte. Lia, byt du också!! Hittade ingen email adress till dig så jag kunde int maila sig, såsom kag kunde maila T.
Bordsskick JA!! Kungahus..nej...men ändå är jag GLAD över detta o ser fram emot ett kungabröllop!!!!
KRAM vännen!!

thebromanders said...

Jag har frågat den här frågan förut (jag tror det var hos dig, ibland rör jag till det!) Vet inte om du svarat, kommer inte ihåg vilket inlägg det var... i alla fall om du kunde hjälpa mig vore jag jättetacksam:) Hur sätter du in klipp från Youtube??? Det funkar ju inte alls för mig?? Och inte ens bara en länk, utan själva klippet????? Jag är alldeles chockad, trodde inte det var möjligt! Please, please, hjälp mig så jag kan sova gott om nätterna:D

Lilla P said...

Jag ÄLSKAR vårt kungahus och är överlycklig över förlovningen. Det ÄR en stor nyhet tycker jag så det är OK att de skriver och sänder en hel del om det.
Vad gäller amerikanare och deras mat har jag bl.a ett fascinerande minne. Hade varit i NY och skulle flyga tillbaka hem. Satt på JFK och exet ville äta. Gick till någon sorts snabbmatsrestaurang och såg där den STÖRSTA man jag någonsin sett. han måste ha vägt 300 kg, MINST.
Han åt den största portion mat jag någonsin sett, ett berg med hamburgare och pommes frites.
Jag blev illamående. MEN... Inte nog med det. Efter att ha satt i sig allt det där, kom det in en tallrik med ytterligare ett pommes frites berg... Då gick vi.
OCH han åt bara med gaffeln!!! ;0)

Marianne said...

Bry dig inte om den där kommentaren, du är verkligen inte en negativ person, tvärtom är du en av de positivaste personer jag vet! Varför skulle man tycka allt var bra i sitt nya land när man inte tycker att allt är bra i sitt hemland? Det finns bra och dåligt i alla länder, konstigare är det inte. Och det är klart att man får prata om det man inte uppskattar, lika väl som man får prata om det man uppskattar. Vi kan inte alla tycka allt lika och tur är väl det! Om alla tyckte samma sak skulle världen stå still och utvecklingen skulle avstanna.

STORA KRAMAR OCH FORTSÄTT VARA DEN DU ÄR!!!

Petchie75 said...

Visst ar bordsskicket olika i olika lander, i Spanien ater man faktiskt ocksa garna med bara gaffeln - eller iaf i min svarfamilj. Och ofta sa serveras salladen pa en stor tallrik (ej skal) i mitten av bordet och sa ater man med sin egen gaffel darifran...
Och man stoppar kex / muffins i varm mjolk med choklad och mosar runt (frukost) - jag tycker att det ser ganska ackligt ut men sa at mina italienska kompisar ocksa frukost.
Nufortiden ater jag ocksa ofta sallad med bara gaffeln men absolut inte huvudratten...
Stor kram och jag slutar inte att forundras over dessa aggressiva manniskor som kommenterar pa bloggarna..

Annika said...

Mz Olsson:
Ja, det har jag nog svarat på, det minns jag. men det är alltså superenkelt. Leta upp den youtube du vill ha, kopiera in embedkoden i "edit htlm" på blogger, var noga med att använda just "edit htlm" när du lägger in videon. Klistra in videon, och s¨är det klart och du kan skriva ditt inlägg.
Lätt som en plätt!!

Lilla P
Jag förstår att det måste ha varit en smtt otrolig syn, och förmodligen var det m¨ånga som reagareade på honom. Det blior ju så, extremt feta väcker uppmärksamhet...
Usch, vilken ågren för honom att bära på den övervikten...
Jag vet hur man själv känner sig och det är ju faktiskt äckel man känner...

Marianne:
Äsch, jag bryr mig inte...
Jag vet varifrån personen kommer, iallafall landet, och det är inte USA.
Och det var inte googleöversatt, vilket är intressant.
Tack, Marianne...jag tycker nog också att jag är rätt bra på att bära fram USAs goda sidor, men man kan inte gilla allt. Jag gillar ju inte allt i sverige heller.
Absolut, på den här bloggen ändras inget, och serien "saker man aldrig vänjer sig vid" kommer att fortsätta :-)
KRAM och TACK!!!

Petra H:
Vad intressant att veta!
Mycket intressant. Visst är det så att bordsskicket är olika från land till land.
Salladen i Spanien låter mkt annorlunda, men jag antar att det är sånt man vänjer sig vid (eller inte).
Jaja, kommentaren är spårad...Men kul är det inte när ngn hoppas på utan att ha läst mer än ett enda inlägg.
KRAM!!!