Friday, January 16, 2009

Show and Tell: Längst under...

Strandmamman har valt ett svårt tema idag. Åtminstone tycker jag det är svårt.
Temat för dagen är ”Längst under”.
Så, låt se...längst under...

Längst under i mitt undermedvetna kanske?
Dit mitt vakna medvetande inte hittar. Vad finns där?
Vill jag ens veta det?

Längst under, som i Down Under, som i Australien och Nya Zeeland och Antarktis kanske?
Japp, alla tre tillhör mina drömresemål.
Men det visste ni ju redan.

Här är en låt sjungen av Men at Work, och låten heter just ”Down Under”. Jag gillar den verkligen, och naturligtvis ligger den på min iPod.
SKÖN!!!





Vad är mer ”Längst under”?
Jaa...i byrålådorna finns det nog en del smått och gott som borde rensas bort, så att nya saker kan hamna längst under.

Aha, längst under i min bokhög i mitt sovrum ser det ut så här.



Jag äger så många böcker, och bokhyllorna i huset är numera knökfulla (har bokhyllor i sovrum, vardagsrum och källare—gillestugan).
Min dröm är att en dag få inreda ett bibliotek. Det kommer att ske den dagen vi flyttar härifrån och in i ett större hus.
Jag hoppas att det blir realitet en dag, och att den handlingen inte ligger längst under.

Längst under börjar låta så konstigt när man sagt, och tänkt på det, länge: längst under, längst under, längst under...
Men så är det ju med alla ord. När man sagt och tänkt på orden ett tag så börjar man nästan fundera på om det är ett ord eller inte eftersom det klingar så väldigt märkligt.

Längst under i mitt trevåningsradhus ligger källaren med sin gillestuga, toa och förråd och tvättstuga. Längst under i källarförrådet har jag ingen aning om vad dom döljer sig.
Japp, även där vore en rejäl utrensning att önska.


Det om det...
Det är svinkallt här. Vi befinner oss under en sträng köldknäpp. Jag tycker det är rätt skönt, så länge det inte blåser.
Ingrid och jag var ute och gick en timme igår, så skönt, men SÅÅÅ bitigt. Vi var ordentligt påklädda så vi frös inte ett dugg.
Men Hey, en tjej från Sverige och en tjej från Bayerska alperna BÖR veta hur man klär sig i vintervädret.
Idag, fredag är det ännu kallare än igår. Jo, Ingrid och jag har sagt att vi ska ta en liten tur idag också. Som sagt för en tjej från...

Annars är det BARA Obamas insvärning (Inaugruation) som gäller i press och media just nu. Tidningarna siar om vädret på tisdag. HUR månde det bliva? En sak vet dom, att det blir kallt. Men blir det, himmel och pannkaka, månne SNÖ?????

NU önskar jag er en FIN fredag!


På listan idag har jag lagt till några nygamla fredagsbloggare som vill vara med igen! KUL, tycker jag!
OCH, jag hoppas att detta är denna lista är UP TO DATE, att ingen är glömd. ISÅFALL---SÄG TILL!!!! Jag vill att alla medverkande ska finnas med på listan.
OCH, om just DU känner att DU vill vara med från och med idag, eller nästa vecka, så säg tilll så hamnar du också på listan!!

IDAG, om en stund, ska vi hämta hem Volvon! Jag är inte längre billös i Reston!! YIIIHAAA!!

Nilla,
Simone,
Desiree,
Annika,
Anne,
Petra ,
Millan,
Anki,
Marianne ,
Victoria,
Cecilia,
Leopardia,
Strandmamman
Jemaya
MiaD
Lena
Erica
Marie

NYGAMLA fredagsbloggare!!
Saltis
Lia
Marina

NY fredagstjej!!
Jennie

31 comments:

Anonymous said...

Ett bra skrivet inlägg tycker jag. Jag gillar när du för ett lite resonemang med dig själv =) Det där show & tell låter ganska intressant, om ni nu kallar det så?

Anonymous said...

Vissa saker vill man ha underst andra hamnar där ändå... både i huvudet och på skrivbordet.
:-) Ha en skön helg.

Annika said...

Emma:
Välkommen hit, tror jag bestämt!!
KUL att du gillade inlägget på ett ganska svårt ämne.
Precis, vi kallar det show and tell, i brist på annat. Meningen är att man ska visa och berätta om själva ämnet.
Vill du hänga på???
Ska kolla in din blogg!
Välkommen tillbaka!!

Nilla:
SÅ sant, Nilla!!!
Ha en fin helg!!

Tankevågor said...

När vi flyttade från vår trea för länge sen till den här stora lägenheten så gjorde vi ett bibliotek. Men om jag hade trott att det skulle räcka tog jag fel. Det räckte inte till. Vi har bokhyllor på flera håll överallt i lägenheten. Böcker har en tendens att bli fler och fler hela tiden.... :-)

Här är det kallt men så LJUST! Solen lyser!!!

Ha en trevlig fredag!

Anonymous said...

aah, så finurlig du är :)))
jag får ta en promenad och fundera lite på det här temat...

Annika said...

Londongirl:
Ett bibliotek är min dröm. Men jag förtår vad du menar...Bokhyllorna tenderar att bli för få vad man än gör...
Ett roligt problem, får man väl kalla det för.
SKITKALLT här, -13. Lite blåst, men klart och vackert. Tänkte ta mig upp till den lilla dammen bakom mitt hus och plåta lite...
KRAM!!

Leopardia:
:-))
Det är inte helt lätt det här inte...
Ska kolla in hos dig sen!

Jill Wegerup said...

Ha en fin helg med familjen! Hoppas ni får snö för Karolinas skull. Kram

Elisabeth said...

Haha, det där med kyla och att komma från Sverige fick jag höra en del i Österrike. De tyckte inte att ja, som kom från Sverige, borde tycka att det var kallt när temperaturen närmade sig -10. När jag då förklarade för dem att det (i grader räknat) var betydligt kallare där än det var i Göteborg blev vissa nästan besvikna. :D

Annika said...

Jill:
Jatack!! Och för min skull! KALLT som tusan är det iallafall.
:-)
Ha en fin helg!!

Elisabeth:
Kom precis från din sida och såg ditt Accuweather inlägg. Det var lite kul!!
SVINKALLT här, så KALLT.
Jamenvisst, det där får man höra "du som är från sverige tycker väl det här är varmt", närdet är sådär -3 grader.
Hahaha!
En klassiker.

Miss Marie said...

Visst var det svårt ämne! Man fick gräva lite kan man ju säga... :D

Ser att du har Wedding in December vid din säng, den vill jag gärna höra en recension på sen, gillar Anita Shreves böcker!

Annika said...

Marie:
Ja svårt var det...
Ska kolla hos dig nu!
Anita Shreves böcker gillar jag mkt! Hon har en skön berättarstil.
Ska genast gå tillbaka i minnet och se vad jag tyckte om den boken...måste kolla in den fösrst för jag märker att jag har glömt.

Jenny said...

Åh vad jag önskar att jag hade någon att gå med, även när det var kallt! Som du säger, bara man klär på sig så. Men här nere klagar alla över hur kallt det är om det är typ kallare än 0, så det är bara att knata solo. Och med Sven förstås, det är ju för hans skull ;-). Ska ta och uppdatera min Ipod med lite podcasts från SR, så går prommenaden i ett kick! Ha en jätteskön helg! Kram!

Desiree said...

Oj ja visst var det svårtolkat fredagstema idag. Jag tyckte det blev väldigt klurigt men jag tycker att du har löst det finemang. Ett eget bibliotek vore inte det härligt. Du som älskar att läsa och ständigt läser så mycket förstår jag har mycket böcker. Ett eget biblotek skulle passa dig alldeles utmärkt med en härlig och skön läsfotölj där du kan sitta och ha det bra med en stor kopp te eller kaffe. Jag kan verkligen tänka mig in hur du sitter där och läser och har det bra.

Ha ha jo visst är det köldknäpp som heter duga! Shit, när jag åkte iväg till jobbet idag vid 8:30 var det hela minus sju grader celcius!!!! Helt otroligt. Det är absoluta rekordet sedan vi flyttade hit. Aldrig har det varit så kallt innan. Hoppas du får en skön helg. Klä dig varmt vännen.

Pernilla said...

Vilken tur att du inte är billös längre.. för det är ingen hit att vara utan bil i usa *haha*

Ha en trevlig helg!

Kram

Anne said...

Klurigt fredagstema (ej hunnit med det än), det kräver lite tankearbete. Tycker du fick till det bra!
Du som har så mycket böcker skulle nog kunna få till ett underbart bibliotek, jag vet att vi pratat lite om det förut. Vad härligt det vore.
Kylan fortsätter hos er hör jag, ja vi får se hur det blir nästa vecka vid ceremin. Förstår vädret i era trakter diskuteras flitigt i media osv med tanke på den stora dagen. Vi hade ju vårt bistra vinterväder i december som du vet, ingen kyla alls för tillfället i de här delarna av landet.
Apropå längst under, ser att du längst under i bokhögen har Den Stora Sångboken, det passar en musikälskande dam som du!!
Gillar du förresten Unni Drougge? Jag har lite svårt för henne personligen.
Trevlig helg Annika, kram!

lilla jag said...

Ååå... att ha ett bibliotek vore drömmen för mig också! :)
Och apropå kyla och svenskar. Jag får höra det ofta, att jag inte borde frysa eftersom jag är svensk. En skillnad är ju dock att man vanligtvis har värme i husen i Sverige, vilket inte alls är lika vanligt här. Vi bor i ett väldigt gammalt hus med otäta fönster/balkonger, stengolv och ja, VÄLDIGT kallt! Brr! Tur att solen lyser mer här än i Sverige! :)
Trevlig helg!
Kramar

Fritt ur hjärtat said...

En del saker som är underst är ämnade att stanna där. SOm under huset t.ex. tror inte jag vill veta.... underst i bokhögar hittar man allt möjligt som man glömt bort att man hade!
Låten blev jag glad av;-)

Lia said...

Åh! du lyckades ju riktigt bra med den svåra uppgiften=). Visst blir jag ju även lite nyfiken på vad som döljer sig i ditt UNDERMEDVETNA! hahaha. Ocj jo, här har det fotats...får se vart det slutar. Kram, kram!

Anna, Fair and True said...

I'm back in the game! Ja, sedan förra veckan. Missade ju teman i december och första temat ögon i år. Men nu ska det bli bättring. Tyckte också det var svårt tema. Tänkte också en del på böcker men det blev bl a kläder och Australien istället.

Marianne said...

Bra tolkning av ett svårt tema! Jag funderar fortfarande på vad jag ska göra av det, men ditt källartips kanske det kan bli något av ... Jag undrar också vad som finns där längst under alla kartonger!

Ingen snö än alltså. Inte är heller : )

KRAM!

Lilla P said...

Hoppar in för att önska trevlig helg!!

Unknown said...

Först vill jag bara kommentera ditt förra inlägg. Så himla trevlig författare. Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag läser det. ROligt för K.

Böcker böcker böcker! Jag har inte någon alls som jag läser just nu. Tråkigt!

Stor kram

Emmama said...

Svårt tema men det kirrade du ju bra! Så trevligt med andra bokälskade bland bloggarna! Vad läser du just nu? Jag ska snart lägga upp en recension på det senast lästa! Kram kram!

Annika said...

Jenny:
Jo, nog gnälls det när tempen börjar sjunka, jag vet.
WIMPS!!
Jag förstår att du saknar att ha ngn att gå ut och gå med.
Men Sven är säkert ett bra sällskap!
Och det är ju skönt att komma ut.
Ah, mysigt med lite podcast från SR!! jag ska också ladda ner ett och annat därifrån.
KRAM!!

Desiree:
Ja, ett bibliotek står HÖGT på önskelistan!
Precis, sköna fotöljer, skön belysning och en massa böcker. One of these days!!
KALLT ja, så i norden kallt. Jösses, det var länge sen vi hade en dylik köldknäpp. Jag tycker det är rätt skönt :-)
Nu är det mildare, runt nollan.
Skulle önska att det kom lite SNÖ!!
KRAMAR till dig!!

Pernilla:
helt rätt, ingen hit att vara billös i the US of A.
Hoppas att du haft en fin helg.
Kram!!

Annika said...

Anne:
TACK, kul att du gillade min tolkning. Det var ju inte helt lätt. Det blir det inte på fredag heller... :-/
En egen bibbla...MIN DRÖM!! En dag ska jag se till att den drömmen blir sann.
Nu är det mildare, bara runt nollan. Vi får se hurdant vädret blir på tisdag :-)
Japp, sångboken ja!! DEN gillar jag!! den passar mig.
Unni D...
Sådär..jag sträckläste en bok av henne i somras, nu minns jag inte namnet...men det är den där hon berättar om sitt förhållande til Niklas som var såp hemsk. Jag tycker hon är lite skum som författare, men jag läser henne gärna ändå.
TREVLIG helg och KRAM!!!

Lilla Jag:
JA, det verkar vara en klassiker som vi svenskar ofta får höra ; det här är väl sommar för dig, typ...
Ja JUST det...NOOOT.
Sällan och aldrig har jag frusit sp mkt inomhus sen jag flyttade till USA.
Samma sak i Spanien alltså...dåligt byggda hus för kyligt väder.
KRAM!!

Simone:
Haha, just det. Jag vill nog inte heller veta vad som ligger UNDER huset. För mig räcker det att veta vad som ligger längst ner bland högarna i källaren, hahaha!!
Eller, vill jag ens veta det???


Lia:
TACK!
Kul att du tycker det...
HAHA, just det..jag har själv inte så stor lust att rota i mitt undermedvetna...Så det blir inget bloggmatrial av det. tihi!!
Kram!!

Annika said...

Anna:
Ah, men det går ju fint att hoppa på nu!!
Jag ska länka upp dig tills på fredag. you bet!!

Marianne:
Ja, nu har jag ju sett din tolkning...BRA!
Källaren är ett ställe som bara måste rensas ur...Ett jätteprojekt...PUST!!

NÄ, ingen snö...BLÄ!
VA!! Inte ni heller alltså ;-)))

KRAAAM!!!

Lilla P:
Detsamma till dig. Hoppas att helgen varit bra!!
Kram!

Annika said...

Rosvik:
Visst var det en schysst författare!! DET tycker jag också!
Hoppas du hittar ngn bra bok snart. jag vet hur det är att inte ha ngn bok på g...det kan bli lätt trist.
KRAM!!

Emma:
Jag har precis läst ut Stieg Larssons tredje bok. Skriver faktiskt om den imorrn här på bloggen :-)
Visst är det kul med böcker!
Alltid!
KUL att du gillade min tolkning.
KRAM!!!

Musikanta said...

Vilket härligt inlägg på ett lite klurigt tema. Roligt att läsa om vilka associationer ni får, alla ni som skrivit om detta...

Konstigt med sån kyla så långt söderut. Det måste väl vara väldigt ovanligt!
Kram från Musikanta

Anonymous said...

Jag bara undrar hur du har det i kaoset just nu? Eller skulle ni fly stan? Kram på er i alla fall!

Annika said...

Musikanta:
Det är det som är så kul med Show and tell, allas olika vinklingar! Vill du hoppa på? Du är hjärtligt välkommen!
nej, det är inte ovanligt med kyla där jag bor om vintern, men det är ovanligt när det börjar gå ned mot -15. Vanlig vintetemp i DC området ligger på runt 3-5 grader varmt. men det brukar bli ett par-tre snöstormar varje säsong. Iår har snön dock lyst med sin frånvaro---trist.
NÄMEN!! NÄR jag tittar ut ser jag faktiskt flingor som faller!! WHOOOHOO!!!
KRAM!!

Lena:
Välkommen till min blogg, tror du är ny.
Här ute i the 'burbs är det ingen fara md kaoset. det är i stan det är galet.
Men jag kommer itne att åka in till stan. DET är gjutet.
KRAM!!

StrandMamman said...

Nu har jag äntligen kommit mig för att kommentera förra veckans fredagstema, bättre sent än aldrig...

Böcker är sååå kul att ha! Jag har väldigt svårt för att göra mig av med någon bok, och eftersom jag också gärna köper böcker uppstår vissa problem, så det där med bibliotek skulle passa mig också! Käre maken snickrade ihop en jättefin och stooor bokhylla i ek med glasdörrar åt mig för ett par år sedan, men den är redan fullproppad och skulle vara i behov av en kompis...

Längst under i källarförrådet? Let it be... :))

Längst under låter konstigt, och det är väl nog egentligen ett finlandssvenskt uttryck. Märkte först då jag skrev mitt eget temainlägg att det lät lite konstigt och att jag borde ha formulerat mig annorlunda, men det var så dags då. Men det har satt i gång tankeverksamheten runt om i världen på ett bra sätt, många fina inlägg!!

Nu dags att börja fundera på morgondagens inlägg! Kram!