Tuesday, September 09, 2008

This Week: SO Random.

It is Tuesday again and time for me to write an English entry...

What to write, what to write? My brain feels a bit empty today…

The Swedish breakfast club is going strong again. We started our weekly breakfasts yesterday over at Sara’s place in Ashburn. It was nice seeing all the Swedish broads again. Some of us had been in Sweden for a very long time over the summer, some of us for a shorter amount of time, and some of us had been here all summer long.

Karolina has started Middle School and so far everything goes well. She likes it a lot, and she likes her new freedom: now she can walk home from school. Usually she walks with Abby (next-door-Abby) or with some other kids from the neighborhood. I think it so good that she can walk home by herself. But, I don’t want her to walk to school at 7 AM. She is so tired in the mornings, the poor girl. I wake her up at 6:30, she comes down to the kitchen for breakfast (half asleep), she then goes up to brush her hair and teeth and then she goes back to bed for five more minutes until it is time for me, or Peter, to drive her to school. Quite frankly, why do the middle school and high school kids have to start school so damn early? It makes ZERO sense to me. The little kids usually start at 8:30-9:15, but the older (and usually sleepier) kids have to roll out of bed way to early. WHY???

When I went to school we never, ever started before 8 AM. Yes, the MS and HS kids get out of school earlier in the day here, too. However, it is a lot of home work to take care of, and soon all the after school activities will start up. Do we ever stop to think that our little ones might have too much on their plates? Do they face burn outs at this young, tender age? Or are we simply training them for adult hood? I don’t know, but I don’t think it is right. They are still young in middle school, 11-14. They should have time to still be kids. Give the kids their childhood back! Soon enough it is high school, and then college and then life…

On the plus side, I can now take my power walks earlier. I so enjoy being out there at this early morning hour, and be done with my walk no later than 8:30. After my walk I am on wii-fit for a while. Again, wii fit is fun, but don’t count on it as your sole exercise. That will get you nowhere. But as a complement, it is very good.
And then we have the gym? When will this blogger actually see the inside of the gym again? The problem is that I hate being on “the floor” so much I can taste it. To lift weights, to sit at boring machines. ..NOOOOO!!!! When I think about that I just want to scream. No, what I need are good classes with weight lifting and aerobics combined. I so miss the step aerobics/body pump class I used to take. That was a good class. I want it back, back, back!!!

And I am so ready for fall to come. I want to wear all my new clothes. I want the hot days to head south. I know, it might sound strange to some of you, but I am more of a fall person than I am a (Washington) summer person. The fall is the perfect season here in the Mid-Atlantic. The days are crisp, the sky is as blue as can be and the colors are gorgeous. Bring on the fall, yes bring it on…

And here I had made this nifty little collage in Photoshop ready to show you all the clothes that I have bought and now I cannot, I cannot for my life figure out how to get the Photoshop collage uploaded to the blog. I’ve tried to save it on Windows pictures, and it does not work. It is SO frustrating. I love Photoshop but it is so complicated. I have got to take a class. There are many classes online so I should sign up for one of those. Pronto!!! I hate being technically illiterate…

Peter was at a fraternity re-union on Friday night and Karolina and I were home alone. Since it was “girls’ –nigh- in” I thought it was time to educate Karolina on some old movies. Classics from the 80’s to be more exact. I put the dvd disc into the player and then we were enjoying FLASHDANCE!!! It’s been so long since the last time I saw it and it was still so fun. I realized what kick-ass music that movie has, so now I will download a lot of songs from the movie. This is my favorite song: Imagination. I love this scene! Check out the costume and the drama, and last but not least: the DANCER! YESSS!!!



All right, that is about it today. I am afraid that today’s post is nothing more, nothing less---Rather boring.

BUT, I do wish you a wonderful Tuesday. I am out of here!

27 comments:

Petchie75 said...

Det var väl ett jättebra inlägg, inte alls om ingenting utan olika tankar som är aktuella för dig just nu! Jag har precis snoozat i 15 minuter innan jag steg upp så jag förstår precis hur Karolina känner sig ;-) (O steg upp vid den okristliga tiden av 05 - och han var nog också trött för jag insåg precis att han inte gav mig en avskedspuss och det glömmer han aldrig annars!!) Förresten, är DU morgontrött?? Jag kan förstå att det känns skönt att ha gjort morgonpromenaden så tidigt iaf.
Jag längtar också efter hösten men den årstiden kan jag ju längta mig förgäves över :-(
Nu är det dags för veckans första spansklektion!
Kram!

Annika said...

Petra H:
Jamen det var bra att du inte tyckte det var trist. Ibland har man ju ngt av hjärnsläpp vad gäller skrivandet.
Nej, jag är inte morgontrött. När jag väl är uppe så är jag uppe. Det stör mig inte nämnvärt att stiga upp 6:20. Karolina däremot...stackars barn..HON tycker det är skitjobbigt.
Nu ska jag ut på Power walk...Det är så FUKTIGT, mulet och varmt idag. INTE kul.
Jo, jag vet att du kan se dig om i månen efter höst på din ö...Men tänk på vad du brukade skriva när du bodde i Bryssel...DÅ var du ibland inte nådig över regnet och kylan ;-) Bara en liten påminnelse, alltså ;-)
Lycka till på spanskan!
KRAMAR!!!!

Pernilla said...

Tycker ditt "hjärnsläpp" med bloggtorka var hur bra som helst! Du har ju massor att skriva i alla fall :)

Flashdance.. å, det var längesen man såg den. Den var ju sååå bra.

Är du ute och promenerar varje dag? Tycker du är jätteduktig!! Jag önskar oxå att jag kunde det.. men tiden räcker inte till. Ett tag i våras gick jag upp 5,30 varje morgon och sprang/gick en stund innan jag väckte barnen. MEN det höll i sej i ca 2-3 veckor.. sen var det ju mycket skönare att ligga kvar i sängen *haha*

Lite "surig" blir jag ju på dej Annika när du säger att du vill att värmen o solen ska försvinna *blink-blink* Alltså, om du bara visste hur mycket jag skulle vilja byta med dej!!!! Det bara regnar o regnar o regnar o blåser o regnar här hemma! Tycker den här sommaren har varit bedrövlig så hur man ska klara av vinterna utan att bli "sinnes-sjuk" det förstår jag inte :)

Ha en bra dag
Kram

Elisabeth said...

Det ÄR verkligen tidigt att börja skolan så dags! Kan väl knappast vara bra för någon, vare sig barnen/ungdomarna, föräldrarna eller lärarna.

Jag kan förresten förstå att du tycker om hösten i Washington. Ja, inte för att jag varit där, men som du beskriver det låter det som det var när jag bodde i Österrike. Det var verkligen underbart! Vackra färger, klar luft, kallt på morgonen, men under dagen värmde solen (som dessutom lyste ofta, ofta, ofta där jag bodde, nästan så att det var mysigt med en dags regnande) så att det var så pass varmt att det gick att sitta ute i bara tröja. Önskar att hösten var sådan här också... Visst finns det sådana dagar, men de är inte vanligt förekommande tyvärr.

(Förresten, alla mina fördomar om USA sade mig att man aldrig promenerar någonstans, utan alltid åker bil. Men där hade jag visst fel!)

Hannele på Hisingen said...

Det är ju nyttigt att gå också,
bra att llting flyter, kram.

The Hanssons said...

Huga för tidiga mornar.Mina grabbar börjar tio i sju på morgonen. För dom funkar det eftersom dom slutar tio över två och klockan tre börjar den dagliga soccer träningen. och sen är dom hemma vid femtiden...mat läxor och sen stupar dom i säng. Hade dom börjat skolan senare hade deras dag blivit jättesen. Men visst är det okristligt tidigt.
ha en skön dag...här regnar det.

Anette said...

Jag tycker också det är konstigt att de äldre barnen börjar så mycket tidigare. Emily börjar klockan nio, men hon är oftast uppe halv sju... tonåringar och preteens är ju helt klart sömnigare på morgnarna och skulle säkert behöva sova lite längre...

Jag älskade Flashdance när den kom ut! Kom ihåg när jag köpte soundtracket, det var en av de första skivorna jag köpte själv, jag var väl sådär 11 år. Har inte sett om filmen på måååånga år, kanske borde man hyra den nån dag.

Ha en riktigt bra dag! Det var ju lite svalare idag... kanske blir det regn igen.

aussiekicki said...

Hua vad tidigt! Jag börjar kl 7 när jag jobbar och det är på gränsen tycker jag.
Jag vill också ha Photoshop!! Ska försöka skaffad et när vi flyttar hem till Sverige igen. Min bror är en gadgetkille så han kan nog hjälpa mig.
Kram!!!

Annika said...

Pernilla:
Haha, TACK!!
Jo, jag är ute varje dag. Och det är så skönt!

Sorry, Pernilla, jag vet att det låter skitskumt för svenskar att jag vill ha höst. Jag förstår att det låter befängt. Men du som varit så mkt i US vet ju hur hett det är och hur sommaren inte vill ge med sig. Tycker hösten här är skön. Den är som den perfekta svenska sommaren.

Kram!

Elisabeth:
Jo, jag kan tänka mig att hösten i DC området och hösten i Österrike påminner. Klara dagar, hög luft, varmt...nästan alltid sol...
Det är härligt.
Jo'rå...folk är ute och rör på sig en hel del på parkvägarna. Jag möter massor med medmotionärer. Fast, den där vardagsmotionen som att gå till affären eller till jobbet, eller till bussen...tjaa, den kan man ju se sig om i månen efter...


Hannele.
Det ÄR det, och SKÖNT också!

Nika:
JA, det är GRYMT tidigt. Mina grannpojkar har också träning nästan varje dag efter skolan, lacrosse och band och friidrott...PUUUUST!!!! FATTAR inte att dom orkar, men så är deras tyska mor bekymrad också...

SÅ mulet här...så fuktigt, hett. Tror det blir åska snart.

KRAM!!

Anette:
När jag var på Target såg jag en hel bunt med gamla 80-tals filmer för 7 dollar styck (tror jag det var)
Jag köpte på mig ett gäng gamla godingar...Ahhh...SÅ stick iväg til Target. Fast dom finns nog att hyra också, förstås.

Ja, visst är det märkligt med skolan och dess tider. I loudon county är det tvärtom. Där börjar MS och HS kiddsen senare och ES barnen tidigare. Det verkar vettigare.

Just nu ser vädret väldigt hotfullt ut, ja...

Kicki:
Visst är det tidigt. Okristligt.
JAG vill också ha en gadget freak i familjen. Lucky you! PS är himla kul, men inte är det lätt inte.
KRAM!!!

aurorabuddha said...

Jag horde pa radion att 80-talet blivit valt till 'arhundradets decade'. Jag tankte pa dig nar jag horde det! :o)

Saltistjejen said...

Ja fy vd tidigt hon börjr. Stackars Karolina!!! Jag förstår verkligen inte heller varför i all sin dar de ska börja innan halv åtta! Hu!
Och det blir ju som sagt tidigt även för dig då.
De där med att ens barn har en massa aktiviteter förutom skolan, visst är det något man säkert kan fundera över ibland som förälder. Ifall det blir för mycket eller om de bara tycker det är roligt. MEN jag tror att om man har en bra och öppen dialog med sitt barn så berättar de ifall de tycker det är alltför stressigt eller krävande. Man får ju som förälder verkligen försöka göra klart för barnen att det handlar om DEM och vad DE känner och vill. Inte att det är "krav" från föräldrarna att barnen ska göra en massa aktiviteter.
Framförallt ska de tycka att det de gör är roligt och inte känna sig pressade.
Men i Karolinas fall låter det som om hon älskar sina fritidsaktiviteter?!

Här är det grått idag. Troligen blir det regn. Och jag glömde paraplyet. Jaja, så är det.
Andra dagen på jobbet. Jag tycker fortfarnde det känns kul! MEN jag saknar nog Ella en del också. Hm, att snusa lite med näsan i hennes hår och bara känna tyngden av hennes kropp i min famn....

Stor kram till er!!!

lilla jag said...

Att börja så tidigt som Karolina gör är ju helt sjukt! Hur motiverar skolan det? Tidigast 8 tycker jag!
Jag längtar, precis som du, efter hösten! Va mysigt det ska bli!
Å, va duktig du är med dina powerwalks och sånt. Jag borde verkligen börja motionera!
Kramar,
Lilla jag

Anonymous said...

Det är tidigt att börja så dags. Här i Dallas börjar Elementary 7.45 där min yngsta dotter går, det tycker jag är tillräckligt tidigt.. Min äldsta dotter går i Middleschool och de börjar 8.30 precis som de gjorde i Sverige och sedan i High School börjar man 9.00. Så har de ju längre dagar här, mina döttrar går 7 timmar varje dag i skolan, det är rätt länge tycker jag.

Annika said...

Aurora:
Haha, jasså gjorde du det? Bra musik fanns det då i varje fall :-)

Saltis:
Ja, det är ett dilemma det där...Karolina tar ju teaterklasser, skridsko och sen blir det drama club efter skolan. Vi får se hur det går. Jag vill absolut INTE pressa henne eller lägga upp för många aktiviteter. Jag tror itne det är bra alls. Dessutom är ju skolan krävande, så...Inte lätt.
Drama är det bästa K vet, så jag tror inte att det tynger henne.

Klart du saknar din lilla Ella när du jobbar, men hon har det nog fint på sitt dagis.

SÅ mulet här...Nåja...

Kram!!!

Lilla Jag:
Visst är det sjukt. Jag tycker absolut att det vore bättre om de mindre barnen skulle börja tidigare och de äldre senare.
Jag tror dom skyller på just "after school activities"...
Visst ska det bli mysigt med hösten. JAG är så himla trött på sommarkläderna nu.
KRAM!!

Annica R:
Välkommen till min blogg!
Jag gillar ändå att ni nere hos dig gör tvärtom, dvs de äldre barnen får börja senare.
Sju timmar går barnen i skolan här också. Det är mkt.
Kul att du tittade in. Välkommen tillbaka!

Marianne said...

Du är aldrig tråkig Annika! Det är alltid roligt att läsa det du skriver. Men visst, ibland tycker man själv att det bara går på i någon sorts lunk, och då känns det som om man inte har så mycket att skriva om. Så var det verkligen för mig tidigare när jag bara satt och jobbade varenda minut på dagen. Vad skulle jag skriva om, att jag hade flyttat kommatecknet till ett annat ställe i meningen?

Ja stackars ungar som ska börja så tidigt! Ni föräldrar borde gå ihop och få dem att ändra det. Har ni någon ... vad heter det? Föräldraförenng? PTA?

Håller med om det där med gym och skrotlyftning, det är så TRÅKIGT! Jag får i alla fall lite motion när jag springer här i alla trappor! Upp och ner, upp och ner, hela dagarna.

Hoppas du har en SKÖÖÖN tisdag!

Kram!

Keith said...

Who says a movie from the 80's is "old." :-) But I know what you mean there were so many classics from that era. Glad you are introducing Karolina to them. Good to see that everything is working out with middle school so far!

Anonymous said...

Tror absolut att de tidiga morgnarna har kommit till for att de amerikanska foraldrarna jobbar langa dagar och maste vara pa jobbet tidigt.

Om man maste skjutsa ungarna till skolan/satta dom pa bussen samt pendlar till jobbet sa funkar det ju inte att barnen borjar 8 eller 8.30. Samma sak med eftermiddagsaktiviteter i vissa fall :-).

Annika said...

Marianne:
OJ vad du är gullig. TACK!! Blir ju så glad över det du säger!
Det finns starka krafter som vill ändra detta för MS och HS barn, organisationen heter SLEEP. Vo får se, det snackas om det ibland på möten o dylikt.
Alldeles rätt, hem o skola föreningen heter PTA.
jamen visst är det TRIIIST att lyfta skrot. Jag har 14000 steg på min stegmätare idag så jag är nöjd.
KRAM!!

Keith:
Yeah..you are right..those movies are not old ;-) I mean, we are not old...No it was fun watching flashdance again. It really was.

Annika:
HEJ, många Annikor här. Välkommen hit!
Jo, det skulle man kanske tro...men ES, låg o mellanstadiet, drar igång sent om dagarna, mellan 8:30-9:15 så man kan ju då tycka att det är lite märkligt med tanke på yrkesarbetande fldrar.
Så nej, det stämmer inte--åtminstone inte i den kommun där jag bor. Det är säkert olika över landet. Dessutom tar sig ofta barnen som är äldre till skolan på egen hand. Det gör inte ES barnen. Men nej, det ÄR inte lätt för de fldrar som heltidarbetar. Verkligen inte. Igen, de äldre barnen klarar sig fint om dom är ensamma ngra timmar på em, men det gör inte dom yngre.

Välkommen tillbaka!

Jemayá said...

Jag tyckte också det var ett intressant inlägg du hade! Har på något sätt missat att du skriver engelska på torsdagar, nu råkade sig att jag också skrev det! Det låter fruktansvärt med så tidiga mornar!!! Kanske du någon gång skrivit om det och jag tänkte fråga dig i somras (men det var så mycket annat jag ville fråga :), men eftersom jag själv är mitt i funderingar på jobb - är det för att det är praktiskt med tanke på skjutsande av Karolina, eller något annat som du inte själv jobbar (som det heter - hemma jobbar man ju inte, det fixar sig av sig själv :)? Har du haft jobb sen Karolina föddes? Har du känt att du skulle vilja jobba utanför hemmet (sådär blev det väl "politiskt korrekt" :)? kramar från Jeppo med väder du säkert skulle gilla - soligt, svalt :)!

Annika said...

Jemaya.
VAD BRA! Kul att ni tycker det! BLIR ju glad!!
Japp, det är engelskadag varje tisdag, inte torsdag ;-)))
Jamen visst är det tidiga morgnar...Inte går det ngn större nöd på mig, men K...
Tjaa...Innan K kom jobbade jag ju som först asst.director på en montessoriskola. Det var rätt kul, faktikst, och sen var det dekoratörsjobb. Jag jobbade lite extra vid jul, och under året det första två åren av hennes liv. Inte varje dag, men kanske 2 ggr i veckan.
Nej, vet du...Just nu är jag så nöjd med mitt liv att jag känner mig helt tillfreds med det liv jag lever idag. OCH om jag hade ett fast jobb skulle jag aldrig kunna vara hemma i sve, och i fin, så mkt som jag är...K skulle inte heller vara lika tvåspråkig. Så ja...många skulle nog gå i taket utan ett "riktigt jobb", men jag och många med mig i US, har rätt fullt upp med allt det andra också. Sen skriver jag ju lite på sidan om också, det passar mig. Skulle gärna ta fler skrivarjobb dock, verkligen!!!
YES, jag skulle gilla Jeppo-vädret :-)
KRAMAR

Desiree said...

Kul att du och K kollade på just Flashdance. Det är ju en riktig 80-tals goding. Jag såg faktiskt delar av den för inte så länge sedan då den visades på tv här på någon kanal. Kunde liksom inte slita mig då jag börjat kolla på den. Kom ihåg att jag och mamma var och kollade på den på bio då jag var väldigt ung. Härligt med tidiga powerwalks. Jag har själv börjat en ny rutin med just powewalks på morgonen eller lite löpning mellan kl 06 och 07 på vardagar. Det ger en härlig kickstart på dagen liksom. Jag förstår dock att Karolina är trött. Man behöver ju sin sömn extra väl då man börjar bli tonåring. Egentligen skulle det vara så mycket bättre för henne om skolan började vid 9 istället. Hösten längtar jag också efter. Lite svalare temperaturer så att jag får chansen att börja använda de fina klädköpen jag gjorde hemma i sommras. Jag är jättesugen på dessa. Hoppas du lyckas lägga upp kollaget på dina nya fina höstkläder. Jag vill gärna kolla in dem. Ha en bra dag kompis.

Kram

Petchie75 said...

Ha ha, du har så rätt Annika - jag sa ju att jag skulle tänka på de där hemska, kalla, blåsiga och våta höst- & vinterdagarna i Bryssel när jag tyckte att det var för varmt här ;-) Tack för påminnelsen!!

Anne said...

Jag tycker också att det är skit att de ska börja så tidigt.Jag hoppas att det blir ändring på det, men det kanske är att hoppas för mycket. Jag tycker även 8-morgnarna på vår tid var tidigt...Vad skönt Karolina kan gå hem själv, det förstår jag måste betyda mycket. En känsla av frihet, helt klart.
Apropå 80-tals rullar, jag köpte nyligen Top Gun. Den älskade jag, den tröttnar man aldrig på. Men kanske inte din grej med Tom Cruise och lyg ;) ?

Tankevågor said...

Åh vad jag lider med Karolina som måste upp och börja så tidigt! I våra (lägre klasser) börjar vi klockan 8:30 och det är jätteskönt för då hinner vi lärare träffas innan om vi behöver och plocka fram och förbereda för dagen.
Hinner K ens vakna eller känns det som om ni åker iväg mitt i natten? ;-)

Nu har jag gett upp den här eftersommaren som brukar vara så skön i september. Nu är det helt andra kläder som gäller....strumpor på benen, sköna koftor osv....You know I like it!!
Hösten är här.... :-))
Kramar till er.

Lia said...

Hallå där! För att ha bloggtorka är du ordentligt rolig´att läsa i allafall=). Jag tycker mina egna inlägg oftast inte blir hälften så innehållsika som detta!
Här i skåne är det fortfarande brittsommar, och jag känner som du: vill ha HÖST(mode) NU! För övrigt bara älskar jag dina EFIT, och kommer nog härma dig lite vad gäller den formen i höst, för det är verkligen kul att få följa med sina bloggisar i deras vardag, speciellt bildmässigt! massor med kramar!

Annika said...

Desiree:
Visst är det väl tidiga morgnar för barnen, pre-teens och tonåringarna.
Men vad mig anbelangar så går det bra. Jaggillar verkligen att gå ut och gå tidigt.
Jag VET jag vill gärna lägga uppp det där collaget jag gjorde, men jag tror inte att jag fixar det. Jag ser verkligen fram emot svalare temperaturer nu. Idag, onsdag är det grått här...
KRAM!!

Ida:
Det är verkligen skönt att vara ute tidigt. Din morgonprommis låter väldigt tidig. Men vad gör man? Det är bara att ta tillfället i akt och efteråt är det ju sp skönt.

PS ja...Jag ska prova att göra om det. Måste se om jag verkligen stängde alla layers. Det är inte säkert at jg gjorde det. Provar igen. Tack Ida!

Kram!!

Petra H:
There you go, my friend :-) SÅ cvar det ju en ggn. Nu lever du på Puerto Rico ett tag och kan njuta av en evig sommar :-) OCH du vet ju att du inte stanar i "den eviga sommaren" för alltid. Skön vetskap, kan jag tro :-)

Anne:
Haha, har du sett alla billighetsfilmer på Target som går under vinjetten "I love the 80's". Där köpte jag Flashdance OCH TOP GUN!! OCH ngra till! Visst, jag ÄLSKADE Top Gun på den tiden det begav sig. Numera tål jag knappt att se Tompan, men då...

Och ja, visst är det SKIT med de tidiga morgarna, men också roligt för K att känna mer självständghet.

Annika said...

Londongirl:
K är knappt vaken, nej. Nu är klockan 7 och hon ligger i sängen igen, i ca 5 minuter. Hon är helt klar, men ja...
OCH det blir bara mörkare o mörkare på morgonen ju längre hösten lider.
8:30 är en BRA tid, tycker jag.

JAPP, L, Jag skulle pckså tycka att det vore mysigt hemma nu. Njut av hösten. Du och jag är nog rätt ensamma om att gilla den årstiden.
KAM!!!

Lia:
DU är alltid så GULLIG i dina kommentarer!! TACK vännen!!
Yers, girl, bring on the FALL!! Jag har så mkt nytt och snyggt som jag vill dra på mig.
OCH hoppas på EFIT!! Det är kul. Kolla på min länk i inlägget när nästa Efit äger rum...jag minns inte just nu.
KRAMAR!!!