Thursday, August 21, 2008

Bloggträffar + foton

När jag var hemma hann jag med tre bloggträffar. Två bloggträffar ägde rum i Stockholm, och den andra ägde rum i Jeppo i norra Österbotten.

Bloggarna är otroliga! När jag började blogga för över två år sedan trodde jag aldrig, nej aldrig, att jag skulle få vänner över internet. Inte trodde jag att bloggvärlden skulle leda till så många intressanta kontakter världen över, men se, det har den gjort!!!
Och jag har upptäckt (än så länge, ska jag tillägga) att om man gillar en blogg, ja då kommer man att gilla bloggerskan också. Det finns så mycket äkthet bakom dom skrivna orden, så mycket sanning, så mycket känsla att man inte behöver tvivla på att man kommer att "klicka" i det verkliga livet också.
DET tycker jag är alldeles fantastiskt!

Min första bloggträff ägde rum i Gamla Stan. När jag endast befunnit mig i Stockholm några dagar var det dags att träffa Jacal!!!
Jacal och jag har träffats förr, så detta var vår andra träff. Vi hade så roligt, trevligt och snacket flöt på så bra där vi satt utanför Kaffekoppen i Gamla Stan och snackade och snackade! Vi har ju en hel del gemensamt. Vi bor i USA bägge två, vi är bägge ivriga förespråkare för att våra barn ska bli helt tvåspråkiga, vi gillar samma musik och samma filmer. Dessutom var Jacal den allra första utlandssvenskan som lämnade en kommentar på min blogg, det tack vare att jag skrivit om TV-serien "Thirty-something" som vi bägge gillar skarpt. Jacal, när tror du den serien släpps på dvd???
Jag kan bara beklaga att Jacal bor i Californien, det finns knappast plats för några spontana träffar under året, men det är roligt att vi nu förmodligen kommer att ses en gång per sommar. Eftersom Jacal är lite hemlig på sin blogg så lägger jag inte ut någon bild på henne, men hon är lång och blond :-)

Den andra bloggträffen ägde rum i Österbotten, i norra Österbotten där jag knappt har satt min fot under alla dessa år. Jag har bara varit norr om Vasa några få gånger under alla dessa somrar. Nej, det är i syd-Österbotten som jag vistas om somrarna och där verkar jag sitta fast. Men, i somras hyrde jag och Peter en jättefin Volvo s-80 som vi drog fram med, och den bilen tog vi när det var dags att köra 15 mil norrut till Jemaya i Jeppo. Jemaya heter egentligen något annat, men jag vet inte hur öppen hon är med sitt namn i sin blogg så jag kallar henne bara för U hädanefter.
U mötte oss utanför sitt VACKRA hus!!! Ett stort gult hus, fullt med snickarglädje och andra vackra detaljer. U bjöd sedan på lunch och fika i sin urgulliga trädgård. Dessutom tog vi sedan en tur runt i Jeppo med omnejd och det var så kul!
Samma sak med U, omedelbar "klick". Snacket flöt sen som en å!
Vi hade en trevlig eftermiddag i Jeppo innan vi styrde kosan ner mot Närpes igen. U, jag är grymt imponerad av din fina, nyrenoverade vind!!! Där är mysfaktorn hög, vill jag lova!
Tack för en fin dag!
U med sin gullige son D en vacker sommareftermiddag i Jeppo.

Sommaren tredje bloggträff ägde rum på Vete-katten i Stockholm. Det var där jag träffade Desiree.. Desiree, som ju bor i Alabama och vars blogg jag troget läser som vore den en bok. Så fort jag såg Desiree innanför glasdörrana visste jag att vi skulle klicka. Japp, japp, sagt och gjort --- KLICK!!!
Det var som att vrida på en kran, orden strömmade hos oss bägge två. Vi berömde vårt älskade Stockholm, vi prisade svensk mat och vi förenade oss i det vi tycker om och inte tycker om i USA, vi jämförde våra kameror. Vi kör samma kameramärke, Panasonic, och är såååå nöjda med våra val.
Kort sagt, ännu ett möte där jag kan beklaga att bloggerskan inte bor nära mig. USA är så stort, för stort. Även om Desiree bor i Alabama är det för långt bort. Vi bor båda i södern. Ja, jag bor i "fusk-södern" som mer är som nordöstra USA, men faktum kvarstår;, Virginia är den första sydstaten. Fast man kallar nog oftast platsen där jag bor på för "the mid-atlantic". I "the mid-atlantic" ingår VA, Maryland, DC och Pennsylvania.
Men, Desiree bor i den djupa södern, i den riktiga södern. Jag hoppas att vi ska få en chans att bila ner till Desiree och C! OCH jag hoppas innerligt att dom kommer hit och hälsar på oss!!

Desiree och jag på Vete-katten.

Snart ska jag träffa två bloggare till; Saltis i NYC, och Petchie som snart har vägarna förbi DC. SOM jag ser fram emot dessa möten!

Det har varit en bloggarnas sommar, yes indeed.

Här kommer fler foton från sommaren i Närpes!!! Som nu alltmer börjar kännas avlägsen...

Jag önskar er alla en fin torsdag!


Min bror Gunnar var uppe på taket och rensade stuprören. Samtidigt passade han på att ta dessa bilder, sedda lite från ovan.




Jamen, där sitter ju Kinn och jag också...hehe.




Det var en riktig kusinsommar!! OCH så roligt dom hade det, de fem storkusinerna i åldern 8-12. Dessutom var det under dessa två veckor som vi hade riktigt sommarväder hela tiden! Únderbart! Gummibåtarna användes flitigt!




Och så dessa sommarkvällar...Utsikt från verandan, Peter har det skönt på bryggan i kvällssolen och Gunnar med båtmotorn och en Lapin. Lapin e gott, eller hur Gunnar? Hahaha...

Fler bilder kommer!!!

19 comments:

Mie said...

Det ser jättehärligt ut och det låter som om du haft en riktigt bra Sverige-vistelse!
Jag har träffat två bloggare irl; den ena var Anna på just Vetekatten i Sthlm! Visst känns det som om man redan känner varann när man ses!
Ha det fint o kram!

Annika said...

Mie!!
HEJ!!!!! Sommaren var fin!
Ja, visst känns det som om man känner varandra. Otroligt!!!
Ha det så bra!!
KRAM!!

Anonymous said...

Hej Annika. Fina sommar bilder! Vilken pärla ni har där i Närpes!!

Susanna

Annika said...

Susanna:
TACK!!!!! Ja, visst är det en pärla!
Vi ses snart, hoppas jag!!!

Desiree said...

Jaa det klickade verkligen mellan oss! Det var som att få träffa en god gammal vän då jag såg dig. Kändes inte alls som om det var första gången vi träffades. Jag är så glad över bloggen och över att jag fått bloggvänner som dig. Våran fika stund blev helt underbar och riktigt lång just för att vi hela tiden hade så mycket att prata om. Synd som sagt att avståenden här i USA är så stora. Men jag hoppas innerligt att jag och C får chansen att komma besöka dig någon dag här framöver. Det skulle vara jättekul och jag är övertygad om att vi skulle ha det toppen. Jättekul att du också hann träffa två andra bloggare under sommaren och att du nu snart ska få chansen att träffa både Saltis och Petchie. Jag skulle så gärna vilja träffa dem också. Jättekul att få se alla dina vackra sommarbilder också.

Kram vännen.

Marianne said...

Å vad roligt! Jag har haft samma funderingar, just att när man verkligen tycker om en blogg så kommer man att tycka om personen också eftersom det ju är personens tankar och funderingar man tar del av i bloggen. Och det är ju det man sedan tycker om / inte tycker om hos en person. Själv har jag bara träffat en bloggare IRL, men henne kände jag redan innan. Hoppas, hoppas att det inte ska dröja alltför länge!

Underbara sommarbilder som vanligt!

Annika said...

Desiree:
Ja, det var verkligen roligt!! DÄR ser man vilken sanning bloggarna förmedlar! Gillar man en blogg gillar man med säkerhet skribenten också.
Jag hoppas vi ses snart igen!
TACK för att vi sågs!!!
KRAMAR i massor!!!

Anonymous said...

Nu får jag hemlängtan! Det är så vackert i Österbotten.

Annika said...

Marianne:
Ja, det är min erfarenhet än så länge att om man tycker om en blogg så gillar man bloggerskan också.
Man förmedlar så mkt av sig själv i en blogg.
Tack, marianne, så roligt att du gillar bilderna.
KRAM!!

Matilda:
Jamen visst är det fint där!!! Det tycker jag med!!! :-)

Petchie75 said...

Visst är det superkul att träffa bloggerskor!! Det är ju som du säger, som att träffa en gammal god vän! Tråkigt att vi bor så långt från varandra i USA, annars hade vi ju kunnat ordna en stor bloggträff!
Jag vill också träffa Desiree och hade så gärna åkt till Alabama och den riktiga södern men jag tror inte att det kommer att bli av i höst. Men vi ses ju iaf nästa vecka!
Jag tror inte att vi kan få nog av svenska sommarbilder ;-) Det är kul att få se hur andra har upplevt den svenska (och finska) sommaren - olika men ändå lika på ett sätt.
Stor kram!!
PS Jag ska boka hotell ikväll och sedan emailar jag dig.

Anonymous said...

Vilka fina bilder från er semester! Det ser så trevligt ut!!
Jag måste läsa ikapp mig när jag kommer hem men jag ville bara säga att jag är avis på dig som fått träffa så många bloggvänner.
Jag skulle så gärna vilja träffa dig och Karolina.
Man kan verkligen "känna" genom bloggen att du är en härlig person.
Vi får se om vi lyckas träffas någongång i framtiden.

KRAM!!

JaCal said...

Vink vink från Californien! ;-) Ja, det var en mysig dag på Stortorget bland alla turister! ;-) Fast vi passar väl nästan själv i den katergorin - oh, hemska tanke... *fniss*.

Vi kan nog ses igen - jag ska till Washington DC första veckan i november och jobba - vore otroligt kul om jag hinner få in en tripp till Reston också - eller så kanske vi kan ses inne i DC!

Härliga sommarbilder - vilken lycka att ni har detta sommarställe - ett riktigt smultronställe!

Anne said...

Kul att läsa om dina bloggträffar. Det verkar ju helt klart enklast att träffa i Sverige, de flesta bloggare verkar träffas när de är hemma på besök. Får jag lite känslan av i alla fall. Det kanske är det enklaste på nåt sätt, för som du skrivr är ju USA så stort så det är inte helt enkelt träffas här. För dig har det ju blivit en del av sommartraditionerna nu också, att träffa bloggare. Tänk om du vetat det för några år sedan...
Sommarbilder hemifrån får man aldrig nog av, så är det ju bara.
Hehe, Lapinburken kände jag genast igen...
Ha en bra torsdag!

Anonymous said...

Härliga bilder igen!
Kul att du hann med flera bloggträffar :-). Jag träffade ju också två bloggvänner i somras - jag är egentligen sån som tycker att det är jättejobbigt att träffa nya människor så därför passade det mej bra att börja blogga och få vänner via internet, för dem behövde jag ju liksom inte träffa öga mot öga... Men sen lär man känna dem så bra så det känns som att man är vänner "på riktigt", och när det visade sej att jag hade chansen att träffa två bloggvänner i Vasa (en som bor lite norr om Vasa och en som bor i Stockholm men som var i Österbotten på semester med sin familj) så tyckte jag att det skulle bli kul. Och det var det också! Jätteskoj att ses i verkligheten efter att man följt varandras bloggar ett tag! Och inte alls så jobbigt att träffas i verkligheten som jag trodde att det skulle vara. Nu läser jag deras bloggar på ett annat sätt, när jag vet hur de ser ut och pratar och vi har träffats öga mot öga. Det hade varit kul att träffa dej också. Nu vet jag ju att jag vågar träffa människor som jag aldrig sett förut :-). Nästa sommar kanske vi får chansen?

Lia said...

Sol, öl och hav! Förstår att ni hade det toppen vi stugan. Ölen kunde ju bytas ut mot gummibåtar och få precis lika bra reslutat av glädje till barnen =))
Och Annika: NÄSTA ÅR så vill jag paxa en plats i kön, för jag vill ju också få krama om dig IRL! Kramar i massor, nu drar vi söderut

Annika said...

Petra H:
Ja, det är så roligt att se andras sommarbilder. DET tycker jag också. Det är roligt nu när så många av oss US-bloggare varit hemma, och att vi alla visar våra bilder samtidigt...
SKA bli så kul att ses.
En stor US-bloggträff hade varit rolig (OCH läskig!!!).
KRAM!!!

Jess:
Vi får hoppas att vi kan ordna en bloggträff en dag. DET hade varit kul och det är säkert inte omöjligt heller.
NJUT av din sommar nu!!!
KRAM!!!

Jacal:
MEN vad KUUUUL!!!!! JÄTTEKUL!!! Ser redan fram emot det hela, ska bli skitkul att ses i USA för en ggns skull!!!
Ja, Jacal, visst är det ett smultronställe. PRECIS som ert ställe på er ö!!! GULD!!

Anne:
Ja, det är nog lättast att ses i Sthlm, såvida man inte flyger och far över USA som somliga av oss ;-)
Jag vet, sommarbilder kan man inte se för mkt av...OCH Lapin...tjaa..en sann klassiker...

Annika:
VAD kul att du också träffade en massa bloggare i Österbotten i somras. Man behöver inte vara orolig, gillar man ngns blogg så gillar man personen bakom bloggen också. DET är helt fantastiskt!!
JA, Annika, vi viker nästa sommar. DÅ ska vi ses!!

Lia:
DU är SÅ gullig!! TACK för dina superrara ord!!
Jag vill träffa sig också. DET måste vi se till!!!
HA en jättefin resa!!
KRAMAR!!

Jemayá said...

Hej! Oj vad skojigt att vara med i ett inlägg :), men vilken bild på mig........är kanske inte riktigt till min fördel här, och Daniel kunde jag ha torkat om munnen, fast han annars är söt :). Fotot på mig är kanske ändå sanningsenligt för munnen gick ju i ett på mig :), hoppas att inte era öron ringde ännu länge efter! Tack igen för ert besök, coh tack igen för alla härliga foton du delar med dig av! kramar!! ps. är inte så känslig med namnen mera, vill bara inte ha det direkt i min egen blogg, för att det inte ska vara alltför lätt att hitta mig, om man söker på google..

Saltistjejen said...

heeelt underbara bilder Annika!! Sommaren i Sverige eller förlåt detta var ju Finland.... ;-) Nåja Skandinavien..! när den är som, bäst.
Sååå härligt!

Och iiiiiih! Snart får vi träffas!!!!!!!!!! :-)
Bäst att maila dig snart så du kan få mitt telnummer etc. så vi kan bestämma mer i detalj.

Så roligt att läsa om dina bloggträffar under sommaren! Och ja visst är det fantastiskt hur man kan klicka så otroligt bra med folk man "bara" lärt känna via nätet. Jag tycker det är himla fascinerande!

KRAAAAM!

Lullun said...

Åh vad kul!! Jag har ju också haft ett par bloggträffar i sommar och visst är det bara så kul. Otroligt vad ord kan berätta om folk, trots att man ju egenligen kan vända och vrida ord hur man vill och vinkla budskapen. Med vilje eller inte. Men sanningen lysr ju ändå igenom på något sätt. De jag träffat har varit ganska så precis så jag har föreställt mig dem. Otroligt! Hoppas du får trevligt med Saltis och Petra. En av av dem har jag ju träffat, den andra återstår! :-)
PS: Härliga foton också! :-)