Wednesday, April 30, 2008

Valborg

Det finns vissa helger som bara inte funkar att firas någonannanstans än just där dom ska firas. Valborg är ett utmärkt exempel på en sådan helg (det finns flera). Det funkar inte att fira Valborg här. Det blir liksom helt, totalt råfel!
Valborg ska firas där det är lite småkyligt, där kvällarna skymmer långsamt, där björkarna har musöron, där våren ännu ligger i sin tidiga vagga. Att fira Valborg här blir bara fel, fel, fel...

För det första är det ingen som vet vad sjutton vi håller på med, och för det andra känns det lite avigt att sjunga "Vintern RA..." och "I den härliga vårsolens glans" när träden nästan står sommargröna och lummiga omkring en, och tempen ligger på en sådär 25 grader. Nä, det funkar liksom inte, det blir fel...OCH åtminstone så behöver JAG inte återskapa någon svensk Valborg för att personligen må bra. Men, vi är såklart alla olika.

Under en period var jag med i SWEA och då var det alltid någon som fixade Valborgsfirande, ofta ute vid en svensk familjs sommarhus på landet här i Virginia.
Ägorna var enorma; ett gammalt vackert Victorianskt hus, gröna oändliga kullar, betande hästar, en vingård i fjärran...En vacker plats som denna svenska familj gjort till sitt "weekend house". Sweorna fick komma ut med sina familjer och ta med sig pic-nic och sen tändes brasan...Några gubbar stod i sina gulnande studentmössor och sjöng "Sjung om studentens lyckliga dar". Värmen dallrade i luften, försommaren stod tät i det vackra Virginia landskapet. Men ja, jag vet inte...jag tyckte mest det kändes pinsamt, obekvämt och lite "off". Tror inte att det där med att massfira svenska helgdagar utomlands är min grej, jag tycker mest att det känns jobbigt och lite krystat.

Valborg firas BÄST i dom länder där den ska firas. Därför, tänker jag på er idag, alla därhemma som firar. Jag hoppas att vädret är riktigt BRA och jag hoppas att det blir en underbar stämningsfylld stund vid brasan ikväll.
Här är det bara en helt vanlig försommar onsdag och det passar mig alldeles utmärkt.

Härliga Paula!
Var det någon av er som kollade American Idol igår?
Paula hade sitt mest utspejsade ögonblick någonsin...Hon satt och dömde en sång som ännu inte blivit sjungen. Peter och jag satt och skrek i soffan och skämdes oändligt å Paulas vägar. Samtidigt kände jag SÅ för henne, vem har inte gjort bort sig så någon gång??? Snackat om sånt man inte ska snacka om i fel ögonblick.
Det var roligt, och det var pinsamt och det var spejsat och Paula var HELT borta, men ändå...Jag känner med och för henne...
Ni kan se det här:



Ha en jättefin Valborg alla ni som firar den idag!!!

23 comments:

Marianne said...

Jag är visst först i dag : )

Nej, Valborg är väl inte riktigt något att fira utomlands, däremot har jag varit med om lyckade midsommar-, påsk- och julfester. Både med och utan SWEA. Fast det har mest gått ut på svensk mat, lite dekorationer och att umgås, inte direkt att elda och dansa runt granen. Vi ska ändå få en lite godare middag med svärdfisk har jag tänkt mig, men det är mest för att K är ledig i morgon pga första maj.

Pinsamt det hon gjorde, den där Paula! Satt hon och drömde, eller "går" hon på något?

Ha en skön onsdag!

Annika said...

Marianne:
JA! Idag hann du först :-)
Jag har firat mysiga midsomrar i trevligt sällskap här, men ändå är det ngt som tar emot när det gäller helsvenska helger och att fira dom utomlands. Jag får en lätt patetisk känsla, svårförklarad. Julen är en sak, och Lucia också faktiskt...Påsk skulle säkert också gå utmärkt att fira...Men just Valborg och Midsommar står högt på min "vill-inte-fira-om-inte-i-sverige" lista.

Mysigt att du fixar till det lite extra mysigt ikväll, tycker jag.

Och jo...Jag undrar om inte Paula går på ngt...Spejsgirlen ;-) Pinigt för henne, ja...

Desiree said...

Håller med dig om att valborg inte går att fira eller återskapa här. Det skulle liksom inte funka. Jag tror allra minst här i södern där vare sig klimatet stämmer eller det skulle vara någon vidare bra idé att tända en brasa i sin trädgård. En valborgseld skulle kanske vara lika känsligt som stjärngossar vad vet jag, det är liksom bäst att skippa. Tyvärr såg jag inte american idol igår. Att man firar jul lite svenskt funkar och vi funderar på att ha lite minimidsommar med de svenskar vi känner här men annars blir det inte direkt några andra svenska högtidsdagar vi firar här.

Cecilia said...

Men herregud det missade jag,hur kunde hon göra bort sig så?!
Vi såg på det men barnen hade läggdags då så jag måste ha missat just det.Vem är bäst i idol i år?Jag har en känsla av att det är en kille som vinner.Har ju bara sett de senaste programmen så det är svårt att säga vem som är bäst.

Anonymous said...

Valborg har jag nog inte "firat" på 10-15 år. Minns mest tiden då man blev råpackad som tonåring. Att fira det här i USA skulle verkligen kännas mysko (även om vi kar det ganska kallt nu ... bara +5 när jag vaknade imorse).

Pallar inte kolla på klippet - har så svårt för sådana pinsamheter, jag skäms så å personens vägnar. Men är det inte så att Paula går på massa smärtstillande pga skador och konstant värk i rygg som hon dansat sönder?

Bloggblad said...

LOVA att du inte avslöjar vem som vinner i år!!!!
Jag är sångtävlingsfreak och minns att jag ramlade över förra årets resultat hos di. Vi ligger en bit efter, här har de sista 24 just blivit uttagna.

Därför tänker jag inte titta på klippet.... :) Men jag har sett andra där Paula verkar totalpackad.

Jag ska tänka på alla mina utlandssvenska bloggkompisar nere vid brasan i kväll. Jag brukar alltid gnola med i Vintern ra... Synd att jag inte får vara med i manskören...

Petchie75 said...

Nej, Valborg går ju inte att fira utomlands eftersom hela grejen är att man har ett bål att gå till.. SWEA har jag lite svårt för, vet inte om det är bara fördomar men det kändes iaf i Bryssel som det bara var lite äldre, överklass kvinnor som var fina i kanten och bodde i Waterloo (svensk kolonin nr 1 i Bxl).. Och när du berättar om en stor herrgård som "sommarstuga"... nej, det verkar inte riktigt vara min grej, ha ha! Dessutom finns ju inte SWEA här i PR.
Midsommar tycker jag nog kan firas utomlands, även om det så klart inte blir samma stämning som i Sverige - men jag har aldrig haft ngn speciell midsommartradition i Sverige så det kanske är därför som jag tycker att det är helt ok att anordna en fest för alla kompisarna utomlands? Förra året var tråkig dock, då satt vi på Marriott i San Juan - så lite midsommarstämning har jag nog aldrig haft!!
Jag har inte kollat på American Idol men ska nog kika på ditt youtube-klipp för att se pinsamheterna. Paula Abduls skiva var min första cd förresten och jag älskade den (andra cd:n var Milli Vanilli, ha ha).

Anonymous said...

Barnen och jag ska inte fira valborg trots att vi har chansen. H har åkt till Småland ett par dagar för att jobba och ingen av oss är brassugen. Tycker inte att valborg är speciellt mysigt, jag fryser ALLTID även om brasan värmer litegrann. Nä, vi äter lite god lax istället och chillar.

Kommer ihåg när vi var hos er för 4 år sedan över midsommar och satt och sjöng midsommarsånger på en bar, hå hå ja ja......

Fritt ur hjärtat said...

Här skall vi iväg och lyssna på PRO kören när de dånar, "Vintern Rasat" Det ger gåshud även om kören är kass;-)) Ska försöka ta lite bilder..

aurorabuddha said...

Och jag har svart att fira jul har i sodra Texas. Kanns mer som en norrbottnisk midsommar. :o)

Anne said...

Jag kollar ju inte på American Idol men måste kika på klippet. Du milde, Paula verkar ju helt borta. Är hon alltid så här, hon måste ju helt klart gå på en massa för hon verkar inte alls redig eller klar. Du kanske är van se henne så här, men jag som inte kollar blev nästan chockad att en person som är så "borta" får vara med i tv och ha den rollen (domare) som hon har...

Du har helt rätt, nåt Valborg kan inte firas här. Inte en chans att få in en stämning eller känsla för det. Det känns ingenstans det är Valborg idag. Jag kan inte heller med det där att massfira högtider i stora grupper (typ gå på nåt organiserat, färdigt som nån förening ordnar). Det är inte min grej, det ger mig ingenting. Däremot kan man ju göra egna minifiranden med folk man känner på t.ex. midsommar. Men det är en annan sak.
Midsommar är nog den viktigaste dagen/högtiden tycker jag personligen. Den vill man gärna hålla lite liv i. Fick du också mail från Sverige och Stockholms kulturavdelning (tror jag det var) tidigare där det frågades om dina tankar kring Nationaldagsfirandet den 6 juni och hur du som utlandssvensk firar den?

Annika said...

Desiree:
Dethar du rätt i...Vem vet hur ett bål skulle tas i dina trakter..hehe..Bäst att låta bli...Precis som det är bäst att låta bli stjärngossarna :-)
Håller helt med; gillar att fira lite helger i goda vänners lag. Vi firar alltid julafton med min svenska kompis Susanna och hennes familj. DÅ är det svenskt, och det är så mysigt. I fjol ordnade ngra andra bekanta ett midsommarparty som var såååå trevligt!!!

Cecilia:
Japp, där missade du dagens snackis :-)
Jag tycker David Cook är bäst iår. Men jag har ändå ingen direkt favvis. Jag har tex inte röstat en enda ggn.

Sporty-Petra:
Ja, jösses vad kallt det är idag...Kall vind. 7 grader här imorse...SÅ jo, iår skulle det nog gå vädermässigt, hehe.
Bryr mig inte om Valborg, men märker att jag har färre besökare idag :-) Och så blir det ju resten av veckan nu då.
Att Paula går på "nåt" är helt givet...Frågan är för vad..ryggen? känslan?
PINSAMT var det iallafall och jag känner faktiskt för henne. USCH vad jobbigt...

Annika said...

Bloggblad:
Det är BRA!! Tänk på oss alla i utlandet ikväll! Jag hoppas ni har det mysigt och inte kallt.

OK; LOVAR att inte avslöja vinnaren. Jag minns att jag gjorde det i fjol ja...Får väl skriva ngt kryptiskt ;-)
SÅ ni ligger en bra bit efter oss...bra att veta.

Paula knaprar nog starka tabletter av allehanda slag. Det som hände igår var bara för pinsamt.

Petra H:
Nej, det är svårt att få till det där med stämningen...Blev så fel att tutta på ett bål när det var högsommarvarmt...Jaja..

SWEA ja...Du slår huvudet på spiken. Det är precis så det ÄR!!! Äldre, tjusiga överklassdamer som verkligen är FÖRNÄMA. Många har bott här i 40 år...Nope...Swea är inget för mig. Jag har inte varit med på flera, flera år och har inga planer på att hoppa med igen.
Dom använder ord som "FÖÖÖRTJUUUSANDE" och "näpet" och "ärtigt".
GUD i himlen...måtte jag aldrig bli SÅN!!
Midsommar firas stort på Svenska residenset inne i DC. Men jag struntar i det.
Men jag håller med; det kan vara trevligt att fira lite i gott och litet sällskap.
I år är du hemma på Midsommar va? Det var jag i fjol och det var sååå mysigt. Vi var i Småland i ösregn, men ändå var det härligt!

Sara-Sis:
JA OJ!! Jag minns...vi var på den där baren i Williamsburg och beställde vodka straight up som vi skrålade till...du, jag, Pebo o Hasse...Lord have mercy.
Förra midsommaren i Småland minns jag med sann glädje!! DET var underbart och fint och jag VILL GÖRA OM DET!! Spelade ingen roll att det pissregnade hela helgen.
Låter som om du och E och E har det skönt hemma hos er.
Älskar!!!

Simone:
Mysigt att fira därhemma där det ska firas. JAG skulle verkligen få gåshud om jag hörde en kör sjunga "Vintern rasat"...härligt!!

Annika said...

Aurora:
Haha, ja DET kan jag förstå :-)))

Anne:
Paula ja...visst är det en gåta att hon får hålla på så här? Igår var det extremt, extremt! SÅ borta har hon nog aldrig varit förr...

NÄDU, det där att massfira helger (förutom Lucia) har jag väldigt, väldigt svårt för. Dörför har jag aldrig ngnsin brytt mig om att fira midsommar på sveriges residens, eller att gå på SWEAS kräftskiva (när jag var med där) etc , etc. Inte min grej alls.
Däremot är det urmysigt i ett mindre sällskap, vänner emellan.
Midsommar betyder inte mkt för mig, men jag vet att den är viktig för så många. Det är min pappas bästa dag på hela året tex.
NÄ! Jag har inte fått ngt brev från kulturnämden, buhu, buhu! Skulle gärna svara på frågor därifrån om jag blev tillfrågad *ser lite putt ut och tittar surt ut genom fönsret*
;-))

Tankevågor said...

Men vilken ytterst pinsam situation hon hamnar i där Paula! Det hjälper ju inte att hennes kollegor försöker rätta till det....


I flera år har vi varit uppe på Skansen och firat Valborg. Det är något alldeles speciellt att stå där uppe vid Solliden och se ut över Stockholm, titta på den sprakande brasan och höra körerna sjunga. Det är så härligt när de klämmer i med "Vintern rasat ut bland våra fjällar, drivans blomma smälta ner och dö..."

Men i år blir det faktiskt ingen eld ute på stan för vår del. Vi kom just hem från en teaterkväll och har landat i soffhörnan med ett glas rött. Utanför fönstret regnar det så det är skönt att stanna inne. Skål och trevlig kväll Annika!
Kram

Saltistjejen said...

Håller med om att Valborsfirande här skulle kännas lite konstigt. Fast jag firade inte Valborg särksilt mycket hemma i Sverige heller. Ofta träffa man några vänner och åt middag ihop, och eventuellt gick man och kollade ngn brasa. Men mer än så var det inte. Förutom som student då men det var ju läääänge sedan... ;-)

Marianne said...

Hihi, SWEA kan faktiskt vara allt annat än "förtjuuusande", "näpet" och "ärtigt" : D Jag är fortfarande medlem i Istanbul och där är det väldigt få över 40 kan jag tala om. Tror medelåldern ligger på ca 30 och 90-95% yrkesarbetar. Stenkul tjejer. Så det är nog en väldig variation från avdelning till avdelning.

Måste också säga att SWEA är en bra grej för oss i utlandet, kanske speciellt för oss som är nomader men även för nya som flyttar för att bli bofasta. Förstår också att det blir rätt ointressant om det är "förtjuuusande" hela tiden, då blir det gammal sur skåpmat. Bara att hoppas att det sker en föryngring av medlemmarna så att föreningen kan utvecklas.

Annika said...

L-girl:
Ja, visst var det pinsamt. Usch, det var verkligen dagsns heta ämne igår.

Mysigt med Valborg på Skansen.
Och ja, dom svenska vårsångerna är helt underbara!!

Låter som ni har haft en BRA kväll.

Kramar!!


Saltis:
Det är verkligen mkt märkligt att fira Valborg här. Vet inte om man har fortsatt göra det i SWEA.

Middag i goda vänner lag och en brasa hade varit mysigt igår, om man varit på hemmaplan.

Marianne:
Ja, jo...jag vet...Jag överdriver ju lite. Men det finns många sådana damer i SWEA här, tro mig!
Ett tag fanns Unga Swea här, men jag tog aldrig det riktigt tog sig.
Jag brukade under flera år vara inköpare till julmarknaden som S anordnade. Det var lite kul.
Men, nej...tror inte S är min grej riktigt. För mkt "fööööörtjusandeeee" :-)

Jag ska inte säga så mkt om dagens Svea grupp eftersom jag faktiskt inte vet, den kan ju ha ändrats rejält. Folk flyttar ju in och ut hela tiden, så...
Själv känner jag inget behov, jag har så mkt svenska vänner omkring mig iallafall. Men jag förstår absolut vad du menar, att S fyller en funktion för alla "nomader".

Lullun said...

Här blir det heller inga svenska traditionella firanden. Har varit utomlands i ca 10 midsommrar och aldrig kommit på tanken på att fira det t.ex (men tror det eventuellt skulle bli något i år, med en åländsk tjej, kunde inte annat än säga ja, men det blir nog bara en ganska vanlig middag. Något annat är nog tekniskt omöjligt här... ;-) ).

Känner precis som du, det känns bara fel att fira svenskt utanför Sverige, och jag skulle också tycka det skulle vara smått beklämmande att vara med på sådana tillställningar som du beskriver. Men andra får så klart gärna fira om de vill.

Det enda jag gör är att jag på jul och påsk brukar blanda upp de lokala traditionerna med mina egna (speciellt vad maten angår). Men aldrig något 100 % svenskt, och det inte bara för att jag normalt är enda svensken (utöver min lilla son då såklart). fast det är kanske annorlunda när man är en helsvensk familj?!

Annika said...

Lullun:
Du och Ålandstjejen borde absolut köra svensk Midsommar ihop! Ni skulle få jätteroligt.
Nä, att fira äktsvenska helgdagar i utlandet blir bara så FEL. Jag har så svårt för det där masssfirandet. Av ngn anledning skäms jag så väldigt. Helt sjukt, jag vet, men det kan inte hjälpas. Det är vad det är.
Precis, jul och Påsk blir en annan sak. Man lägger in sina egna traditioner till landets traditioner. DET gillar jag. Gillar också att berätta om hur vi firar jul och påsk..men näää..har ingen lust att berätta om midsommar och valborg.

Anonymous said...

Sima & Tippaleipä kan jag avnjuta var jag än är ;)

Linda said...

Men jösses, hon verkade inte själv tycka att det var pinsamt..
Lite uppe i de blå verkar hon nog vara.

Något valborgsfirande blev det inte för vår del, men vi såg en brasa på avstånd men då började regnet så vi stannade inomhus.
Hela första maj regnade bort men idag skiner solen!
och det firar jag med att skura kökssåp och vänta på en supportchat... Det blir ändring så fort jag fått hjälp, då ska jag ut!

Annika said...

Hannele:
Det är bra!!

Lindalotta:
Ja, man undrar helt och fullt vad hon "går på"...
Underligt att hon får vara kvar.

Trist med regnet på Valborg och igår. Men jag är glad att det är sol och fint nu!
Hoppas du snart kommer ut i solskenet!