Friday, April 11, 2008

Show and Tell: Favoritplats utomhus, och en smärre laptop katastrof.

Inlägget är uppdaterat med deltagarna!!!
Se längst ner i inlägget, om någon är glömd så hojta till så fixas det.


Fredag--Show and Tell...
Jag hade tänkt vika ett inlägg helt åt deltagarna idag, men jag har inte hunnit eftersom vi hade en smärre laptop katastrof här igårkväll.

Karolina, min lilla unge, satt och skrev på min laptop och under tiden hade hon ett glas Gatorade bredvid sig. Rätt som det var vinkade hon ut glaset över min laptop.
Jag blev skitarg, den lilla började gråta. Gråt och tandagnisslan på två håll.
Jag for upp till Best Buy med min käraste ägodel och hörde efter med Geek squad om vad man kan göra...Fick inte mkt kött på benen där kan jag säga. Mest var det "buy a new one"...
Räddast var jag för att mina tusentals bilder skulle försvinna, och när jag åter kom hem så kunde jag inte komma in till bilderna. Peter försökte också och då blev datorn helt svart. Peter knixade och donade lite och till sist fixade det till sig. Maken förde sen över alla bilder, och mer därtill, till en extern hårddisk så nu har jag verkligen "back-up".
Igår kunde jag inte använda "Word", och word är det program jag använder allra mest på min dator eftersom jag jobbar så mycket med skrift. Varje gång jag tryckte på "enter" så raderades allt jag skrivit. Katastrof.
Framåt kvällen provade jag igen, och då funkade det. Och det funkar nu för jag skriver detta från min kära Sony. Problemet är, tror jag som kan noll om datorer är att saften har lagt sig som ett kladdigt lock under min keyboard. Jag tror att det bara skulle vara att torka av det och sen skulle allt bli bra igen. Idag får den kära laptoppen följa med Peter till jobbet och bli omhändertagen av IT-killarna.
Jag får nöja mig med tröskverket i källaren. Just nu uppskattar jag verkligen tröskverket också.

Show and tell!
Eftersom vi ännu inte har invigt decket så får det bli bilder från i fjol. Decket är nämligen favoritplatsen utomhus framför alla andra. Altanen blir som ett extra uterum när värmen är här. Det är så mysigt att sitta där ute och se solen gå ner. Ta ett glas vin, äta middag, sitta i det täta, heta sommarmörkret med tända ljus överallt. That's what I like!









Och jo, Karolina och jag blev de såtaste vänner, naturligtvis. Men jag kände mig som en mycket dålig mor som blev så arg.

Ha en bra fredag!!






Deltagare i Show and Tell!!
Den genomgulliga Anne i Oregon skickade mig precis listan på er som vi VET är med på temat! Nu publicerar jag den, och är det någon vi har glömt så SÄG till!!!
Nilla
Simone
Anna
Desiree
Annika
Anne
Petra
Anna-Saltis
Millan
Anita
AuroraBuddha
Anki
Lullun
Marianne
Victoria

Och om det är någon ny som vill hänga på, som inte varit med tidigare, är det bara att säga till. Alla är jättevälkomna!!

36 comments:

Fritt ur hjärtat said...

Så fint du har det! Min uteplats är också ett trädäck, svårt att säga att det ser annorlunda ut än hos dig. En altan. e en altan....
Förfärligt med datorn hoppas den kommer sig som i sin forna glans;-)

Annika said...

Simone:
Tack, ja vi trivs verkligen därute. Just nu ser det ut som skit för vi harinte hunnut vårstäda det ännu. Visst ärdet mysigtmed trädeck, Det tycker jag också.
Laptoppen ja, nu är den i Jeepen påväg till Peters jobb. Jag saknar den så, men uppskattar att jag har den här desktoppen också.

Millan said...

Annika - Men du, det har ar nastan lite laskigt. Visst skrev du om precis det har nyligen. Det faktum att du inte hade nagon backup och att du skulle bli MYCKET arg om nagot hande med datorn??? Vilken tur att Peter kunde fixa en backup. Man forlitar sig ju sa helt pa sina datorer nu for tiden att det blir en katastrof om de gar sonder. Vi har precis allting pa varan och jag skulle bli knackt om den gick sonder.

Ja du vet ju vad jag tanker om det dar med att bli arg. Ibland blir man ju helt enkelt det. Oftast hinner man ju inte ens tanka efter innan man reagerar. Och jag ar ratt saker pa att Karolina forstar det ocksa!

Ert deck ar verkligen suverant!! Ser sa lummigt och mysigt ut dar ute!! Och valdigt ombondat. Vi har inte gjort nagot alls pa varat mer att fa det byggt forra aret. All energi gar at till insidan av huset just nu. Men men.. det komemr val. och det ar kanon for mig att se er andras altaner och fa lite tips!!
Trevlig helg!

Petchie75 said...

Jag tänkte direkt på Millans inlägg om att tappa tålamodet när jag läste om datorhaveriet igår - du får läsa om din kommentar på hennes blogg ;-)
Hoppas hoppas att det ordnar sig med datorn.
Ert däck är verkligen jättemysigt och jag förstår att det är en favoritplats. Mmmm, kan riktigt tänka mig hur ni sitter och myser där när det blir varmare. Jag gillar även era solstolar, de är mycket snyggare än de vanliga "Baden-Baden" stolarna som brukar vara i grälla och skrikiga färger hemma i Sverige.
Trevlig helg!

Annika said...

Millan:
Och du som skrev omatt bli arg på sitt barn igår. Wow, vi leverlika du och jag just nu.
Jag blev rosenrasande på ett sätt jag inte borde ha blivit. Jag menar,det kunde ju lika gärna ha hänt mig som dricker te vid datorn jämt. Usch...
Och visst skrev jag om datorn och back-up nyligen. Trodde det var kört igår, speciellt när skärmen bara blev svart som natten. DÅ såg jag framför mig hur varenda bild bara var försvunnen. Killen på Best Buy reagerade över min bildmängd...
Men nu är det uppbackat, nu är det klart och laptoppen ska ses över.

Ja, vi älskar verkligen decket...
Trevlig helg!!

Petra H:
Ja, Petra, jag tänkte själv på vad Millan skrev igår...Usch, jag är inte stolt över hur jag for ut mot K.
Men vi blev som sagt de allra bästa vänner och vi insåg bägge två att vi lärt en läxa; att aldrig dricka vid datorn. Det hade ju precis lika gärna kunnat vara jag som vinkade ut mitt te.
Ja, suck...

Tack, ja vi trivs väldigt bra på decket. Där är det gott att sitta när somamren närmar sig. Nu är det så pass skönt här att man skulle kunna använda det igen. Men det ska bli kallt i helgen igen.
TACK, kul att du gillar våra stolar; köpta på Target!! :-)
Ha en jättefin helg, Petra!!!

Anonymous said...

Vad härligt det ser ut! Nu längtar jag eftersommaren och solen!
(Du får gärna förklara för mig mera om fredagstema, så kan jag uppdatera texten i mitt inlägg. Ska jag göra någonting mera?)

Annika said...

Nilla:
Jättevälkommen!!!
Nej då, det är vad du ser...Jag skulle igår, och ska kanske idag, försöka få ihop ett inlägg över oss alla som är med. Vore så kul att ha en översikt. Anne och jag har försökt klura lite på det här.
Ämnena har du till höger i marginalen.
Jättekul att du är med, Nilla!!

Anonymous said...

Jag vet inte riktigt hur det funkar. men på Ordlös Onsdag finns det en ruta som heter Mr Linky. Kanske kan var ett tips?
http://nejmaimarocko.blogspot.com/

Annika said...

Nilla:
Tack...det verkar så komplicerat bara för en tech-shy och datorskrämd tjej som jag :-)) Jag har kollat, och Anne har kollat...Orkar inte hålla på och byta templete och dylikt. Jag vill vara GEEK!!! Men är det inte...Snarare en tjej som bara vill trycka på en knapp för allt :-)

Saltistjejen said...

Ojojoj! vilkne TUR att Peter kunde fixa så att dina bilder (och mer därtill) kunde räddas!!!!
Shit! Nu börjar tänka på min egen laptop som sjunger på sista valsen och jag är såååå dålig på att göra back-up trots att jag ahr en extern hårdddisk här hemma.

Jättefin altan ni har! Förstår att det är en favorit under sommaren!!!!! Jag avundas nästanm alla som har en mysig uteplats när det börjar bli varmt och fint väder. För det är en av de saker jag saknar mest här.

Och du Annika, man FÅR faktiskt bli arg! Man är ingen sämre förälder för det! Så länge som man kan bli sams och som man faktiskt kan prata om varför man blev arg, så tror jag det är nödvändigt. För en själv och för sin omgivning. Man måste för tusan kunna visa när något gör en riktigt förbannad, utan att man tycker man är en sämre person.

Anonymous said...

Men då kan väl alla samlas genom att skriva en kommentar i detta inlägget. (eller i vem blogg, som startade dagens tema?)
Länk till nyligen är en bra idé också! Kolla här:
http://knuff.se/q/fredagstema

Annika said...

Saltis:
Du har så rätt i det du säger angående att bli arg. Det blir vi alla, och man ska inte känna sig sämre för det. För det är desto bättre att bli vänner sen, att prata ordentligt om hur man reagerade när man blev sådär arg. Övereagerat har vi alla gjort...

Tack, ja, vi gillar uteplatsen jättemkt. Det är så härligt att sitta där när solen sjunker i väst, och härligt att sitta ute under mörka sommarnätter...Om det bara inte vore för myggens skull..hmm...

Ha en jättebra helg!!

Nilla:
Den här månaden var det jag som kom med förslagen, förra månaden-och kanske mer ändå-var det Anne. Nästa månad skickas pinnen till Desiree...
Nyligen är ett bra förslag...Ska kolla...Kan alla som som vill länka in sig där alltså? Det vore ju toppen.

Humlan said...

Det där med backup är ett ständigt gnagande dåligt samvete. Jag har ganska bra koll på bilderna (finns på flera ställen) men sedan är det allt annat. Dessutom borde jag rensa ut bland bilderna, jag behöver ju inte spara alla dåliga bilder, alla tester och varianter av samma tema.
Jag ska ta nya tag när jag har snutit ur mig all denna seghet ...hoppas jag! ;-)
Det är svårt att låta bli att dricka vid datorn. Sitter man här och läser eller skriver, så vill man ju gärna ha med sig fikamuggen eller vattenglaset.
Precis som Saltistjejen är jag avis på alla som har uteplatser, men jag har ju fina platser att gå till här i stan. Jag förstår att din plats är en favorit, den ser så lugn och trivsam ut!
Och precis som Saltistjejen så vill jag säga att man får bli arg, det viktiga är nog att förklara varför, visa att det går över och att man förlåter. Att lära sig att förlåta och veta att man kan bli förlåten, är viktigt!
Kram

Lullun said...

Oj..! Men vad bra det ordnade sig så att inte fotona försvan för er iaf. Men visst förstår jag din ilska. Det blir liksom en reflex och betyder din dator bara hälften så mycket för dig som för mig så vet jag att den är fullständigt ovärderlig! Bra ni blev vänner igen dock, för självklart, egentligen var det ju inte lilltjejens fel som du ju vet. Iaf inget hon gjorde med vilje. ;-)

Och din balkong; SÅ härligt. Det är just en sådan jag saknar. Vill ha, vill ha, VILL HA. Tittar på hus- & bostadsrättsannoncer, men ack så dyrt och är nu detta platsen vi vill bo på, och, och, och... ;-)

Och ja, som du sett, har jag redan skrivit mitt fredagstemainlägg också. Kanske, kanske kommer det ytterliggare ett inlägg ikväll. Annars får det nog vänta till söndag/måndag.

Trevlig helg till er alla och en krya på dig hälsning till datorn! ;-)

Anonymous said...

tänk om jag oxå skulle ta och göra en backup nån dag... Jag är ju tvärtom, kör nästan bara med min stationära och älskar min bärbara när den stationära bråkar... Det som skulle kunna hända är väl att det blir nån form av kondensskada, men jag menar mobiltelefoner har ju funkat igen efter att ha blivit körda i tvättmaskiner, så nog borde en dator klara rätt mycket den med...

Tankevågor said...

Jag bara lider med dig när jag läste om datorn och ditt "argutbrott" på Karolina! Vilken pärs! Har själv fasat för att något sånt skulle hända sen Anders hällde kaffe i sin laptop.

Men det är inte farligt att bli arg om man kan hantera det efteråt och det gjorde ni ju.

Ni har en fantstiskt fin och inbjudande altan att vara på!!! Ser så skönt ut.

Hade också tänkt hänga på fredagstemat men jag hinner nog inte få in nåt förrän det blivit lördag istället....
Är på väg till det vanliga stället och sen ska jag på middag hos Rosvik i kväll. :-)

Härligt med fredag!!!! :-)

Kramar

Annika said...

Humlan:
Ja, det där med backup är ngt jag nu lärt mig att man MÅSTE göra. Jag är så innerligt tacksam att Peter fick igång datorn och kunde rädda allt. Det är ju det som är viktigast av allt. Tack och lov för det!!!
Jag måste också bli duktigare på att bränna ner på cd...
Och precis som du skulle jag också behöva rensa ur bland bilderna. Ett stort jobb.
Visst måste man få bli arg...Jag tänder lätt till, men det går över lika fort igen och då tänker jag efter vad jag har sagt, och ångrar mig bittert...
Det hade ju kunnat vara jag.
Vi blev verkliga vänner såklart, och vi pratde om våra reaktioner och det kändes bara bra...
Tack, vi tycker så jättemkt om vår altan. Där spenderar vi mkt tid på sommaren.
Kramar!!!


Lullun:
Det låter löjligt, men det skulle kännas som att förlora en kroppsdel om datorn gick åt fanders...Skulle bli helt galen. Jag är tungt beroende av den, skriver ju så mkt både i Word, på bloggen, på bloggar och emails. Den är en del av mig.
Jag är så innerligt tacksam att Peter körde backup och att det funkade!!! Nu kan jag ändå andas ut...
Och så hoppas jag på det bästa för Vaion idag när den behandlas av IT-folket...

Tack, ja vi gillar verkligen vår uteplats. Där har vi njutit mkt, och snart är det dags för en ny säsong.
Förstår att du kan sakna att ha en riktig balkong, Lullun!!

Ha en finfin helg!!

Leopardia:
Peppar, peppar men jag tror att den är OK, bara KLADDskadad, och förhoppningsvis så kan det fixas idag.
Själv känner jag mig lite borta här vi desktoppen. Det var så länge sen jag skrev på den, me njag innerligt tacksam över att den finns..pust!! Tänk om jag inte haft en dator idag...Vrååål. Det hade varit en tuff dag för mig...
Du har rätt-laptops borde vara byggda för att tåla lite hårda tag. Mobiler kan ju överleva ett och annat. Dock inte saltvatten vilket jag bittert fick erfara när jag föl pladask i vattnet efter ett par glas rödvin---PIIIIIINSAAAMT!!! Som tur är var det bara min mamma som såg det hela...Pust...

Londongirl:
ja usch, det var INGEN rolig dag igår...Usch och fy. Stackars K...Men det är desto ljuvligare att bli vänner sen. Kunna tala om saken.
Tack, gillar ju altanen...
Hade hoppats att få se ngt från din takterrass, men det kanske kommer?
Ha det så jättemysig med Rosvik!! Tänk om jag också hade kunnat vara med!!!

Kram!!!

Fröken fräken said...

Hej! Jag hoppas allt löser sig för din dator, tur att bilderna kunde räddas iallafall för det är ju ändå det som är viktigast. Jag brända alla bilder jag hade till 2 cd skivor så jag har det är faktiskt rätt så bra.
Vilket fint deck du har, där kan jag verkligen förstå att ni spenderar massor av tid, utsikten är ju inte fy skam heller. Hoppas ni får många fina soltimmar där i år igen.

Annika said...

Ftöken Fräken:
Ja det är viktigt det där med att backa upp...Usch, och så svårt att komma ihåg att göra.
Bra att du gör det.
Tack, ja vi trivs fint på decket och njuter av utsikten.
Vi ska hoppas på många sköna stunder där och inte för varmt väder...

Anonymous said...

Vackert. Sonen dödade sitt tangentbord med mjölk, lika farligt som Gatorade...

Anne said...

Puh, vilken dag du hade igår!!! Skönt det är ny dag och att du har en backup för alla bilder och annat viktigt, att datorn är på lite omhändertagande idag och att du och Karolina är söta vänner igen. Det behövs nog lite bråk och ilska ibland så att man ska få försonas och bli vänner och känna hur mycket man älskar varann igen. Jag tror det är bra också för barn att få se en arg mamma och sen se en glad mamma och att ilska inte är något farligt eller obehagligt utan man kan bli arg, sen gör man upp och så är allting bra igen (läste nån psykolog säga så en gång, att det är så barn blir trygga och lär sig hantera olika känslor). Lång utläggning där...
Ditt deck ja, det är så otroligt fint. Det ser ut som en lummig trädgård på ert deck. Den fantastiska utsikten gör ju sitt till. Och grillen är på plats. Det ser väldigt ombonat och mysigt ut, myskänslan är så viktig även för "uterum". Jag gillar ljuslyktan du har på väggen. Levande ljus är så mysigt ha ute på kvällarna. Ha en riktigt trevlig helg nu!!!

Annika said...

Hannele:
Ja, det är ett lite helsike att få vätska i en laptop...Usch...Jag jåller tummarna för min idag.

Anne:
Ja, och när du och jag chattade (o det strulade) så bröts det plötsligt och då for jag till Best Buy.
Usch för att humöret som jag gjorde, men desto bättre att försonas sen.
Vi pratade jättemkt om det hela igårkväll.

Så roligt att du gillar vårt deck. Bilderna är från i fjol och muera har jag en "fetare" grill ;.)))
Men så där ser det ut. Tror jag tog bilderna i mitten av maj så riktigt så grönt som på bilderna är det inte ännu.
Myskänslan måste finnas med överallt, fix och mys är viktigast!!
Du också, Anne, ha en jättefin helg!!

Linda said...

Det ser jättehärligt ut på bilderna.
Längtan efter värmen gör sig påmind igen...

Vilken tur att det ordnade sig något så när med datorn, förmodligen skulle alla tangentbord behöva rengöras grundligt mellan varven.
Nu fick din lilla Vaio ett skönhetsbad, om än motvilligt :)

Marianne said...

Oj, vilken tur i oturen att du kunde rädda allt på datorn! Hoppas nu att den blir som ny när "de som kan" har tittat på den. Och man blir arg ibland. Det är bara så.

Så fint ni har det på ert däck! Och all grönska runt omkring. Nu blir jag inspirerad att göra fint på våra uteplatser också, så nu kanske det äntligen blir av.

Mina favoritplatser ser du hos mig.

Ha en riktigt skön helg!

Anonymous said...

Stackars Karolina! Hon måste blivit helt utom sej.Jag förstår ändå att du blev galen.Har hänt mej för mindre saker än så....., men oj, vilket dåligt samvete man får!
Vilken underbar uteplats ni har Annika.Där skulle jag oxå tillbringa mkt tid.Helt plötsligt kändes mina två uteplatser ganska futtiga...... :-)
Kramar från Anette

Victoria said...

Tjohej!
Jag har också med den här veckan!
Kramar/Vic

Annika said...

Lindalotta:
Japp, nu bör den vara fit for fight...Datorer tål nog mer än man tror många ggr.

Kul att du gillar vår baksida!! Däe njuter vi mkt när det är så dags. Idg kanske? ett glas vin när Peter kommer hem med Vaion!! :-))

Marianne:
Ja, ibland blir man arg, och ibland överreagerar man otroligt.
Ångrar sig och ber om förlåtelse och pratar ut. Skönt...
Ja, jag är så glad att datorn är OK---Lycklig!!!
KUL att du gillar vår uteplats!! Jag har sett hos dig också, och det var ju itne dumt :-)

Anette:
Ja, det tänder ibland...J-ar vad arg jag kan bli. Och sen ångrar man sig...
TUR att man kan snacka om saken och ornda upp det. Det är desto skönare sen.
Anette, bilderna är från i fjol, mitten av maj. Nu ser det mest ut som en skräphög därute. Måste fixas.
KRAMAR!!!

Victoria:
SOOOO sorry!!! NU ligger du där. Klart jag vet att du är med:-)
KRAM!!!

Anonymous said...

Nu är det väl dags för en egen Laptop till dig Annika! :)
Visst får man ågren du man skrikit på sina barn, men man kan inte alltid tänka klart.

Eran uteplats gillar jag skarpt , har sagt det förut och säger det igen superfin!

Trevlig helg!

Cecilia said...

Vi har likadana stolar som ni har.Inte utslitna precis men de är väldigt goa att sitta i.
Jag har funderat på att hänga på men jag får skaffa mig en ny kamera först i sådana fall för min strejkar.

Unknown said...

Härligt med ett däck att vara på. Jag tycker att det är så mysigt när man har trädäck och ett stort parasoll och massor av ljuslyktor som hänger overallt.

Vår lilla uteplats går inte att göra så mycket med men jag försöker iaf.

Kram

Lilla P said...

Du...har du provat med att hälla ut lite vatten över tangenterna..? Då spär du ju liksom ut saften och så blir det mindre klibbigt..;0)

Annika said...

Veronika:
ATT det är!!
Det är dags för mor och dotter att få varsin nu!!
TACK, blir glad över att du gillar mitt deck!
Trevlig helg.

Cecilia:
Ja, Target har bra grejjer!
Det är bara att hojta till när du vill vara med! KUL!!

Rosvik:
Vi trivs väldigt bra där. Igår satt vi därute. Det var 30 grader varmt!!!
Men ännu är inte decket fixat inför säsongen 08. Skall göras!!!
Kram!

LillaP:
TACK!!! Vilken BRA ide!! Ska genast verkställas ;-)

Evas blogg said...

Stackars både dig och K. Jag har förhållningsorder till mina barn att aldrig dricka något vid datorn. Men vem sitter själv där med en kopp kaffe?!!! Just det - jag. Så om det hamnar på datorn har jag mig själv att skylla. Men det skulle bli en katastrof, så jag förstår dig till fullo. Ha en fin helg!

Annika said...

Eva:
Samma här...vem sitter här och slurpar te dagarna i ända...Det hade lika gärna kunnat vara jag som åstadkommit det hela.
Datorn har återhämtat sig, pust!!
Ha det så gott!!

Desiree said...

Annika du har verkligen en jättemysig uteplats. Din utsikt över golfbanan är bara så underbar! I love it. De där solstolarna ser supersköna ut.

Annika said...

Desiree:
TACK!! Och du som har den bästa uteplatsen i hela södern säger det till mig :-)))
Jo, vi gillar den jättemkt!!!
Stolarna är suveräna. Från Target!!