Friday, April 18, 2008

Show and Tell: Favoritlåtar.

Godmorgon på er allihopa!

Ah, och så var det åter fredag, och åter dags för ”Show and Tell”. Den här veckan är det musik som gäller.
Musik har alltid betytt mycket för mig. Redan som liten tös stengillade jag att lyssna på Svensktoppen och Kvällstoppen och Tio-i-topp.
Jag kände igen signaturerna till många musikprogram, bla ”Dig ska vi fira”, älskade musikprogrammen. Den första riktiga låten som jag föll för var ”Lyckliga Gatan” med Anna-Lena Löfgren. SOM jag älskade den. Det fösta utländska låten som jag verkligen minns var ”Mammy Blue”, och jag minns att min mamma köpte den på singel, och den lyssnades nog sgs sönder av mig.

Min allra första egenhändigt inköpta LP-skiva var Tina Charle’s ”Dance, little lady, Dance”. Den skivan snurrade VARM på skivtallriken, vill jag lova. Kolla in Tina:



Åren gick men musikintresset bestod. Vi började gå ut och dansa på ställen som Daily New’s Cafe i Kungsträdgården, BZ i Berzelii park och på båten Patricia vid Slussen. Musiken på 80-talet var KUNG!!!
En av de låtar som vi alltid önskade av DJ:n på danstället var Level 42 och ”Lessons in Love”.
Den kan ni lyssna till här:




Jag tänker fuska och lägga ut en till gammal goding från 80-talet som vi älskade. Det var Ofra Haza med ”Im nin' Alu”. När den spelades på ställena invaderades dansgolven. Tror att ALLA gillade en. Och jag älskar den än idag. Den spelas ofta på min iPod.
Ofra Haza dog för några år sen, tråkigt nog.



Det svåraste blir att lägga ut en låt från idag! Hjälp, jag vet inte. Jag har hjärnsläpp. Just nu kan jag inte alls tänka på vilka låtar jag tycker är bra JUST nu...
Jo, det får bli Madonna och J.T i ”4 Minutes”, när den spelas på radion så drar jag alltid upp ljudet...





Pinsam låt...Jamen OJ...Här skulle jag kunna lägga in ”Leende Guldbruna Ögon” som jag ju så vackert sjöng på Athena när mina svenska vänner drog iväg mig på möhippa 1993. Men jag har haft den youtuben uppe på bloggen förr så jag får fundera ut en annan ”pining”...Måste ju bli dansband då...
OCH vad sägs om Lotta Engberg och Sten Nilssom!!?? Ahhh...Inte för att jag gillar dansband, men det är något så äktskandinaviskt över det hela att jag inte kan låta bli. Jag tänker på min mormor när jag hör dansband. Det är något tryggt över dansband. Håller ni med...?
OK...Här är min Kategori Pinsamt. Härliga ljuva 80 tal!! Kolla in Lotta Engbergs stil, haha!!!


Nu önskar jag er en riktig härlig fredag. Här är det stålande vackert, strålande sol!!

Här är den gällande listan. Om det är någon ny som vill vara med är det bara att säga till så lägger jag till er på listan!

Nilla
Simone
Anna
Desiree
Annika
Anne
Petra
Anna-Saltis
Millan
AuroraBuddha
Anki
Lullun
Marianne
Victoria
NYA MEDVERKANDE:
Susanne
Lia

35 comments:

Fia said...

Jamen Annika då har vi kanske träffats!!! Jag var den enda tjejen som stod i dörren på Patricia i många år under 80-talet? Tittade på videon med min gamla klasskamrat, Lotta, hon var faktiskt sötast då hon hade kort-kort hår..vi två vände upp och ner på Sundstagymnasiet må du tro! Ha en underbara fredag vännen, jag har just kommit in från en rask morgonprommis med tre av mina hundar. Inga ekorrar som skulle jagas denna morgon, puh! Kram!!

Annika said...

Fia:
FIA!! Det är INTE sant!!! Nej jag tror jag smäller av. Har du haft det yrket också????
Men vad kul!!! VI har kanske träffats. Stod du alltså i dörren på Patricia på 80-talet? Isåfall HAR vi träffats!! Förmodligen.
Och Lotta Engberg och du i samma klass...The Fia-way once again.
Jättekram!!!!

Victoria said...

Det här var nog det allra bästa fredags-temat under hela tiden vi hållit på med Show and Tell! det är så otroligt kul att surfa runt på allas sidor och få den ena flashbacken efter den andra, "ja just ja, DEN låten, hur har jag kunnat glömma den?! Och DEN!?" Kram!

Fia said...

Haha, de flesta av oss som jobbade på Kronobergshäktet (framförallt vi som jobbade på intaget..antar att vi var vana vid att "ta tag i folk" hm..)jobbade extra som dörrsluskar..så det var inget som vi såg som ett "eget" jobb, till de som stod i dörret på Cafet stora förtret! LOL!! Vi hade långa listor i vaktrummet och man skrev upp sig de kvällar/nätter man var ledig att stå i en dörr. Så - nu till den kritiska frågan - jag har väl aldrig behövt avvisa dig eller någon av din vänner? "Fniss" Jag tror jag vet vilka gäng du kom med. Alla "superfixade", lite fnissiga, färgkoordinerade handväskor och skor samt ett litet moln av parfym runt er...har jag rätt?

Annika said...

Victoria:
NU har vi krockat i cyberrymden!!
Jag kom precis fr dig och gillade verkligen dina inlägg.
Håller med, det var ett skitkul tema!! Jag har surfat runt hos alla nu...
Hoppas fler hoppar på!!
Kram!!

Anonymous said...

Jättekul tema idag!
Vad gullig hon är Lotta Engberg ;-)
Härligt att minnas tillbaka och leta efter låtar. Ha en fin helg.

Petchie75 said...

Hjälp vad ni är uppe tidiga tjejer!! Jag som tänkte gå ut på en morgonpromenad innan jag lägger upp mitt inlägg... blir stressad nu ;-)
Sten och Stanley, ha ha - grejen är att det första radioprogrammet som jag lyssnade på (och spelade in musik från) var just Svensktoppen så jag var nog lite av en dansbandslyssnare i början (usch, det är ju skämmigt, ha ha)! Mina föräldrar har dock aldrig varit dansbandstyperna även om min pappa fick en dansbandscd en gång av misstag (kvarlämnad i en stereo som varit på reparation) och jag tyckte det var sååå pinsamt att han lyssnade på den!
Jag är också förresten stressad över den moderna låten - jag lyssnar inte på radio (har ingen, ok skulle kunna lyssna via datorn) och kollar aldrig på MTV - har inte ens hört Madonna och JT-låten.
Oj oj, det är nog bäst jag tar min morgonpromenad och tänker till...
Kram Annika och hoppas att ni får en mysig helg!!

Millan said...

Ja det har var verkligen ett roligt tema!! Musik ar ju sa kul! Och jatte skoj att lasa vad alla tycker om for nagot eller skams over ;-). Och precis som Victoria skriver sa sitter jag och tanker; ja just det ja.. det sangen hade jag helt glomt bort.

Bade Lessons in Love och Ofra Haza har man ju dansat till manga mangar ganger men jag hade helt glomt bort dem!! Jag ar otroligt daglig pa att komma ihag namn pa latar!

Men nej dansband ar ingen favorit for mig! Men jag kan halla med om det du skrev hos Anne om att det kanns ltie tryggt med dansband pa nagot satt. Det kanns lite hemma!

Jag gillar verkligen Madonna och JTs nya lat. Jag gillar den mer och mer varje gang jag hor den!

Annika said...

Fia!!!
Fia Baker!! Huvudet på spiken SOM VANLIGT!!!
Tror nästan att du sett mig IRL. Visst var vi just en sådan grupp, fnissiga, färkoordinerade ända ner till pumpsen...SOM givetvis gick i konrblått och chockrosa. Parfym? You bet YA!! DU har sett oss ;-)
Jag var en liten piffig DAM på 80-talet...always SO put together.
Nej Fia, vi ställde inte till problem, jag lovar. Vi drack våra White Ladies och dansade med söta pojkar.
Ibland lät snälla dörrvakter oss få gå före i kön. Men förmodligen inte du, Fia ;-)))))
SÅ intressant det vore att få lässa mer om detta hos dig, Fia!!!
Ser fram emot det. It is a request.
Jättekram!!!

Nilla:
Idag har det varit EXTREMT kul att surfa runt bland oss temamänniskor.
Jo, jag tycker nog också att Lotta Engberg är lite gullig!! :-)
Ha en superhelg!!

Petra H:
Jajamään...ajg har redan varit inne hos dig idag, och tji fick jag :-)
Nämen ta din morgonprommis och lägg ut låtarna sen. Ingen stress, my friend!
Dansband är så himla RÅskandinaviskt och därmed TRYGGT!! Mina fldrar har heller aldrig varit dansbandstyperna, långt färigfrån. Det var mkt Mikael Wihe under uppväxten, och Cornelis och Afzelius mm mm, men sällan och aldrg hördes dansband från familjen Olsson.
Ser fram emot ditt inlägg. Jag ska också ut och gå nu.
KRAM!!!

Millan:
Jag håller med. Det var ett KUL tema det här. Ideen till detta fick jag när jag kollade Kristian Luuk i programmet där han bad sina medverkande välja fem sånger som betytt mkt.

Visst är Madonnas och J.Ts låt himla BRA!!!!! Gillar den skarpt. Gillar både JT och Madonna. Bra kombo!!

Jag vet, dansband ÄR skämmigt...
Men tryggt :-)

Anonymous said...

Åh vad jag ÄLSKADE Level 42 med "Lesson in love", den lyssnade vi ofta på hemma hos Nin(j)a (kan inte skriva in spanska "våg"-tecken här!), men det finns så så många låtar från 80-talet. Kommer du ihåg förra midsommar när jag spelade Miquel Brown "So many men, so litte time" för dig i bilen på väg till Småland, ännu en bra låt! Och "Maniac" från Flashdance, SÅ bra! Och jag tycker verkligen om "4 minutes", blir glad varje gång jag hör den. Men kan det bli annat än bra med två så bra artister som JT (Dick in a box, he he...) och MADONNA!!!!!?? Kram sis, älskar dig!

Petchie75 said...

Nu är det upplagt!! Wordpress strulade en massa och mina youtube-länkar försvann eller hamnade under fel kategori men nu tror jag att det är rätt!!

Annika said...

Sara;
För ngra veckor sedan ,eller månader kanske...hade jag "SO many men so little time" med på bloggen!! DEN är en topplåt av en topplåt. Du vet det här inlägget hade ju kunnat bli kilometerlångt. Vi får kanske göra om det??
Lessons in Love var en guldlåt!! ÄR en guldlåt. Ska ladda ner den på min iPod.
"4 minutes" är verkligen BRA!!! Skitbra!!
JT is the S**t!! Och Madonna...Ja, hon är Madonna.
Sara, vet du vilken låt jag förfäves letar efter överallt---Let me in--som DU hade på maxisingel och som vi älskade!!! HVet du om den finns ngnstans???
ÄLSKAR dig SIS!!

Petra:
KUL...NU kommer jag o hälsar på efter min prommis!!!

Desiree said...

Det här var ju ett jättekul fredagstema du har kommit på Annika! Roligt att höra och läsa om allas olika låtar och musiksmaker. Jag förstår att du älskade din Tina Charls skiva. Madonna är bra och hon är riktigt duktig som hållt bra kvalité i så många år nu. Hon är en sann pop-drottning. Ha ha Lotta Engberg är ju verkligen 80-tal. Jag kommer ihåg det där löjliga tv-programet hon hade en gång i tiden med folk som skulle gifta sig i tv. Riktigt B-tv program. Ha en härlig fredag och resten på helgen också.

Annika said...

Desiree:
O GUUUD...KÄR OCH GALEN!!!! DET var samma år jag gifte mig, 93!! OCH jag var fast!! Satt och dregglade över alla brudpar och planerade mitt eget bröllop...
MEN VISST VAR DET VÄL FÅNIGT!! Det kunde jag liksom inte få in i min skalle då, men nu känns det ju väääldigt beige i efterhand.
KUL att du gillade temat. Som jag skrev hos Petra, vi får nästan göra om det här. Alla har ju så mkt att ösa ur, och så roliga berättelser till.
NU ska jag kolla in dina youtubes, men du brukar ju oftast lägga upp ditt på em...Fast kanske det redan ligger uppe?
KRAM!!!

Anonymous said...

Vad kul! Jag vill jättegärna vara med. :)

Annika said...

Susanne:
Du är ny här så du är JÄTTEVÄLKOMMEN!!!
KUL att du hakar på...Ska kolla in din blogg nu!!

Anne said...

Oerhört kul fredagstema, sitter bara och ler när man läser och hör glömda godingar och tänker ja, den låten! Och den! Ofra Haza hade jag helt glömt bort, men oj vad den har spelats. Jo, "alla" verkade gilla den då (även nu kanske?). Den ska jag fixa ner i ipoden.
42 lessons, mycket bra! Gillar soundet, så 80-tal. Videon till den låten får mig att tänka på filmen Music and Lyrics med Hugh Grant och Drew Barrymore. Har du sett den? Den är rätt bra, handlar om Hugh som är en avdankad pojkbandsmedlem från ett 80-talsband som ska försöka på nytt som "gammal". En del rätt sköna 80-talsinslag i filmen vad gäller sound på musiken och höftrullningar från Hugh.
I alla fall, det var kul skriva det här inlägget. Jag fastnade länge framför datorn igår och började lyssna på allt möjligt på Youtube, det väcker så starka minnen.
Madonnalåten är bra, riktigt bra!

Fritt ur hjärtat said...

Hur kunde jag ha glömt Ofra Haza hade jag verkligen glömt. Vilket oerhört roligt tema detta varit. Man blev ju så nostalgisk själv!!! Herregud vad jag har varit med om mycketm jag måste vara närmare 100 år!!

Anonymous said...

Men sis, då blir du glad nu, googlade "Let me in" och italodisco och fick fram Mike Francis, ett namn jag definitivt kände igen!Den finns på YouTube, både i Club remix och som "riktig" utlagd av en som heter ayelmarcos, lyssnar faktiskt på den nu när jag skriver *ler*. Lycka till med att hitta den! Kraaam

Lullun said...

Långt om länge har jag också kommit på banan med mitt fredagsinlägg. Har inte hunnit vara runt speciellt mycket ännu, men skulle väl tro att mina val inte repeterar sig på så många andra ställen... *hihi*

Dina val var dock klockrena! Precis vad jag hade tänkt mig på din blogg! :-)

Och du & Fia; det är ju bara otroligt! Kul kul!! :-)

Trevlig helg!

Lullun said...

Din skämmislåt förresten; underbar! *hahaha* Hur många kvällar satt jag inte där och såg Café Noorköping med föräldrarna och såg sådana framträdanden(smått suckande). De sätter sig verkligen fast också. Visst är det så svenskt att det nästan gör ont. Och skrattat får man också på kuppen... ;-)

Annika said...

Anne:
Detta var verkligen enormt kul. Vi får nästan göra om det framåt hösten eller nåt sånt.
Det finns ju så mkt att ösa ur att det inte är sant.
Jag har också fått tips så det räcker idag på bloggarna---underbart!!!!
Jag gillar Music and Lyrics :-)
Har sett den ett par ggr.
Vi var verkkligen förtjusta i Level 42!! Det fanns ngra till vi alltid önskade av DJ:n också...en var I'm so Excited med Pointer Sisters...O GOOOD, den bara måste in på min blogg ngn ggn snart...Den är ju så bra.
Ja, visst är Madonna låten riktigt bra!!

Simone:
Tack var Kristina Luuk ;-))) Jag tyckte det där programmet var så himla bra.
Visst är det underbart kul att surfa in hos alla idag och ta sig en titt.
Nostlgitrippar av rang!!

SIS!!!
TACK!!!! Är den upplagd nyligen??
UNDERBART! Ska genast, genast söka upp den...Eller vänta, jag använder datorn i källaren idag. Den är för tröööög för youtubes. Min laptop är med Peter på jobbet idag, ska tittas över av IT-killen...
Men så härligt att veta att låten faktiskt finns!! Undrar om den månne finns på iTunes?
KRAM!!!

Lullun:
Haha, jasså mina val var klockrena :-)))
NU ska jag komma över och se vad du har lagt ut idag.
Jamen visst var det lustigt med Fia!!! Hellustigt!!

Trevlig helg!!

Annika said...

Lullun:
Indeed!! DET är härliga program!! hehe..
Men visst var det lite mysigt också?
Fniss...Cafe Nooooorrkööööping :-)))

Saltistjejen said...

Å roligt Annika!
Folks 80-tals låtar frambringar verkligen minnen!!! Nostalgi.
Men jag visste inte att Ofra Haza dött! Oj!!!!! Ja och dansband ja... Hehe jag har själv buggat rätt mycket också så jag har verkligen dansat till just dansband!!!! Men då var det mer "yngre upplagor" som var mer mix av dansband-schlager, typ Barbados...

Tycker som du att det är ngåot särksilt med just 80-talet. Mode, musik, film.... Hm, men kasnke är det enbart för att man blir så nostalgisk?? Ens ungdom... Så naiv man var. Men vad roligt man hade!
Ändå, jag vill absolut inte återvända till tonårsfinnarnas och kärlekssorgernas år... ;-)
Kram!!

Evas blogg said...

"Lyckliga gatan" var den första skiva jag köpte. Då var jag sex år. Älskade den låten.

Fröken Anki said...

Jaaaa! Äntligen fick jag koll på vad Ofra Haza-låten heter. Jag har hört den en endaste gång tidigare, på ett jympapass. Den är så härligt orientalisk! Kul att få höra dina bidrag, den första låten är ju verkligen en riktig discolåt.
Håller med om att dansband är så svenskt som det bara går. Jag gillar det dock inte!

Anna, Fair and True said...

Jag är med fortfarande, jag hinner dock inte den här veckan. Hakar på igen nästa vecka!

Anne-Marie said...

Eftersom jag inte riktigt följt bloggvärlden som jag "borde" har jag inte total koll på det här fredagstemat än men det här var kul. Tina Charles låtar spelades ju tills man nästan inte klarade av att höra dem mer. Ofra Hazas låt har jag ju hört givetvis men hade nog ingen aning om vem det var. Lotta Engberg ÄR väl dansbandsmusik. Jag gillar heller inte dansbandsmusik men visst går det bra att dansa till. KRAM!

Anonymous said...

Den finns iaf på svenska iTunes, lycka till sis!

Cecilia said...

Skriv upp mig på listan så börjar jag nästa fredag!Det har varit alldeles för roligt att kolla in de ni har skrivit och spelat upp.Min första skiva som jag köpte det var Carola´s Främling.

Lia said...

Annika. Vad mer kan jag säga annat än att du är och förblir en PROFFSBLOGGERSKA!! Jag får såå mycket inspiration av dig just nu, att det nästan känns skämmigt att apa efter! Men jag har försökt göra min egen lilla frdagslåtlista, även om det blev en idag lördag istället! Men jag vill gärna vara med på ett hörn om mi har plats för en till tjej?? Kramar, du skiver underhållande och personlig och jag läser din blogg flera gånger varje dag ska du veta!

Annika said...

Saltis:
Förmodligen är det bara nostalgi att vi tycker att 80-talet var så speciellt och bra :-)
Men jag tycker faktiskt att musiken var extremt bra!!
Och jag håller med dig ; inte sjutton vill man återvända till den tiden heller. För mkt osäkerhet, för mkt nojjande...ja, du vet...
Kram!!

Eva:
Ja, den var så BRA!!
Jag blir fortfarande glad när jag hör den.

Anki:
Dem där Ofra Haza låten har en sådan otroligt skön rytm. Jag älskar den!!
Dansband är så svenskt det kan bli, hehe!!

Anna:
Det är lugnt!!!

A-M:
Det är bara att hoppa på temat om du vill. Det är ständigt öppet för alla som vill vara med.
Nästa vecka är det favvistidningar.
Du är så välkommen om du vil, Anne-marie.
Kram!!!

Sara:
TACK sis!!

Cecilia:
YOu are ON!! Du hamnar på listan på fredag!!
KUL!
Carola...hehe...henne gillar jag INTE...

Lia:
Men TACK!! OCH här kommer en slängkyss till dig för dina vackra ord!!!
TACK!!
Girl, vi har plats. DU hamnar på listan också!!
Nästa fredag är det favorittidnignar och sen tar Desiree över med nya spännande ämnen!!
Kramar!!!

Marianne said...

Det blev inget bidrag från mig den här veckan, hade tänkt göra det i torsdags, men jag hade för mycket resfeber, så det försvann. Jag kommer igen när jag har kommit hem igen.

Annika said...

Marianne:
Det är lugnt...Ingen stress.
Det är bara att hoppa på sen när du är tillbaks.
Ha det så skönt i Sthlm!!!

Anonymous said...

den här gången hakade jag på, fast några dagar för sent då...