Wednesday, February 13, 2008

Nostalgi-Annika: Barbi Benton!

Ibland dyker en låt upp i mitt huvud. PANG BRAK så är den där! Utan att veta varifrån den egentligen kommer så finns den där med intro, text och allt...
SOM den här som jag just hittade på YouTube efter att jag gått och nynnat på låten hela dagen; Ain't that just the way!
JAG älskade den!! Vi hade den på singel, vi kunde den utantill, vi sjöng den, vi fick den översatt av min moster till svenska. Kort sagt, vi ÄLSKADE den! Jag minns fortfande hur omslaget till singeln såg ut, och jag minns fortfarande hur Barbis namnteckning såg ut.
OCH vet ni! JAG kan fortfarande texten...UTANTILL!!! Jag började tänka på den, och vips kom den tillbaks in i skallen på samma självklara sätt som vore det 1977!



Och sen tyckte vi ju, såklart, att Barbi var söt som socker...

Enjoy!

13 comments:

Saltistjejen said...

Haha!
ja det är lustigt det där med gamla texter. Särksilt gamla låttexter. Man har glömt att låten ens existerade. Men blir man påmind om den så bara pang! kan man sjunga med ordagrant i heeela låten! Likadant med gamla telefonnummer. Jag kan fortfarande en del av mina gamla klasskompisars telefonnummer (från lågstadiet) utantill. Helt värdelös kunskap eftersom de inte alls bor kvar där längre utan ahr bytt nummer minst 2-3 gånger redan...
Ibland undrar jag verkligen hur hjärnan är funtaf egentligen...? ;-)

Lia said...

Hahaha, Annika! Blev så full i skratt när jag lyssnade på inlägget. Här finns nämligen en liten generationsmätare: jag och mina vänner har nämligen också lyssnat jättemycket på den här texten, men då på en cover som jag tror det är Lutricia McNeal som har sjungit in! Kul kul!
Lovar att sätta upp en lista likt din snarast, det är såå kul med listor! =) Kram

Humlan said...

Åååh, DEN låten! Jag behövde bara läsa texten så började den klinga i huvudet... Som Saltistjejen skriver; Visst är det konstigt hur hjärnan fungerar...

Petchie75 said...

Japp, det är Lutricia McNeals version som jag känner till (Lia, tack - jag kunde inte för mitt liv komma på vem som sjöng den!). Har aldrig hört denna, antagligen originalversionen! Hi hi, låttexter glömmer man aldrig!

Hannele på Hisingen said...

Snäll moster du har, ha en solig dag.

Anonymous said...

Japp,den låten har man ju nynnat till ett antal ggr,även om jag inte var lika såld på den som du :-)
Visst är det märkligt att vissa låt-texter bara sitter? Ibland tycker du inte ens att låten är bra och ändå...
På vårt ena Singstar-spel finns Monica Törnell o Lasse Holms "E' de" de" här du kallar kärlek" med o den texten sitter som en smäck trots att jag tycker den är urlarvig.Listan kan göras lång på alla "gamla godingar" som man kan utantill.Är det det som kallas värdelöst vetande???
Kram från Anette

Annika said...

Saltistjejen:
Ja, visst är det lustigt hur hjärnan funkar. jag menar denna låt är ingen låt jag går och tänker på, nynnar på, eller har på min iPod precis. Men ändå fanns den bara där i skallen.
OCH du har SÅ rätt; jag kan också minnas kompisars gamla telefonnummer från lågstadiet. Värdelöst vetande, det kan man nog kalla det för :-)

LIA:
SÅ lustigt!! När jag letade på YouTube såg jag ju den andra versionen, och jag undrade vad det var för fjantig version, men där ser man!! WOW! Japp, än en ggn visar det att det är ett gap. Du, Lia, är väl 16 år yngre än jag, tror jag...så det är verkligen inte konstigt.
KUL!! Ska nog lyssna på den versionen nu när både du o Petra skriver om att det var "er" version!
JA, gör listan!!! Vore jättekul!
Kram!!!

Humlan:
VI vet åtminstone vilken som är den "rätta" versionen :-). Det är ju Barbis!!
Ja, det är verkligen underligt med våra hjärnor, hihi!

Annika said...

Petra H:
Som jag skrev i mitt svar till Lia har ju JAG aldrig hört "er" version! Tycker det här är lite kul!! NU måste jag ta mig en "lyssnare" på den.
Detta är med all säkerhet originalet , från den gamla hederliga fredags-deckaren McCloud. Fast, vem vet, ngn som är född på 50-talet kanske har hört den i ännu en tappning?

Hannele:
Haha, ja..Min moster var vår räddning när det kom till engelskan. HON kunde/kan den SÅ bra. hon fick översätta alla engelska texter till oss från ABBA till Baccara (vilket skämt).

Anette:
SÅ rätt!
Jag undrar hur många texter som ligger döär inne i skallen egentligen? OTALIGA!!
Jag tror att jag också skulle kunna dra "E de det här du kallar kärlek" faktiskt, hihi!!
Anette, nästa ggn jag kommer hem till måste vi göra Singstar!! Jag är så grymt sugen på det...
Kram!!!

Anonymous said...

min pappa hade ett kassettband med barbi benton. undra om inte det har fått flytta hit nån gång under åren. ska ta mig en titt i hyllan med kassettband... och kram på vän-dagen.

Annika said...

Nostalgi-L:
Jaha, så vem vet? Kanske du har barbi B hemma!! Lite kul isåfall!!
KRAMAR till dig!!

Anonymous said...

Kan man annat än älska You tube, närhelst man kommer på nån knäpp sång eller gammalt klipp som man vill se så finns det nästan alltid där.
Barbi B ja, den låten tyckte vi om, MYCKET! En av Hugh Hefners gamla girlfriends om jag inte minns fel, den patetiska gamla gubben som vill bli pappa igen, hå hå ja ja...

Annika said...

Sara:
YouTube rules!
BÄST!!!
Barbi Benton ja...OJ vad vi gillade henne. OCH ja visst är hon Hugh F gamla girlfriend. Jag såg när hon kom tillbaks till "the mansion" i ett avsnitt av "girls next door"...haha!
Och ja visst är det väl patetsikt att 82 åringen vill bli farsa igen...Suck!!

PJ said...

Kul att det är några som snackar om Barbi här i Sverige! Besök gärna min sajt om henne, som jag har haft i många år! Adressen:

www.barbibenton.nu

Lite kuriosa: Låten "Ain't that just the way" lanserades i ett avsnitt av serien McCloud som hette "Park Avenue Pirates", och Barbi spelade in den två gånger, först på singel 1976, och sedan en ny version för LP:n med samma namn som kom 1978.