Monday, January 14, 2008

Filmtips...

Godmorgon önskar Yours Truly från ett grått och rått Washington.
Det är alldeles igengrått när jag tittar ut från mitt köksfönster denna måndagmorgon.
Ingen snö, ingen frost...BUT, what else is new??

Ja, i inlägget nedan har ni kunnat läsa om en alltför slapp lördag. Därför känns det faktiskt rätt skönt med lite rutiner igen.

Igår var Peter och jag iväg och såg en riktigt BRA film! En höjdarfilm som jag rekommenderar samtliga att se!
Filmen heter "Juno" och handlar om Juno, 16, som är en självständig och alldeles underbar High Schoolelev som blir med barn. Den handlar om hur Juno, och hennes familj tacklar nyheten som skakar om hela deras liv. Den handlar om hur Juno hittar adoptivföräldrar till sin ofödda baby.
Filmen har en underbar "feel good" känsla alltigenom, men det är bäst att ta med näsduken också eftersom man gärna gråter en skvätt.
Huvudrollsinnehavaren är Ellen Page, och blir hon inte Oscarsnominerad för denna roll är det något som är helt fel. Hon är nämligen fantastisk i sin rolltolkning.
I USA är filmen tillåten från 13 år, men jag tycker nog att man lugnt kan se den från 11 årsålder.
Både Peter och jag tyckte lika mycket om den!
Gå och se Juno! Och var beredd på att både gråta och skratta!


Här kan ni tjuvkika lite på trailern!

Önskar er alla en fin måndag!

24 comments:

aurorabuddha said...

Jag har hort talas om Juno, vi kommer nog att hyra den nar den kommer pa dvd. Hon som spelar huvudrollen ar Buddhist - hon kommer fran Halifax, Nova Scotia. Jag sag en YouTube snutt nar hon var gast hos David Letterman - harligt humor har hon!

Anonymous said...

Nä, fy vad fruktansvärt sorgligt att behöva adoptera bort sitt barn. Den kan jag inte se, då brister mitt hjärta!

Desiree said...

Jag har hört mycket gott om den här filmen och skulle gärna gå och se den. HOn som spelar Juno verkar otorligt duktig.

Petchie75 said...

Oh, låter som ännu en film som jag skulle vilja se - tack för tipset! Får se om jag vågar mig till bion igen efter den kyliga upplevelsen förra gången - kanske väntar och ser alla filmer på dvd i vårt icke-AC-kylda vardagsrum, ha ha!

Unknown said...

Feelgood filmer är alltid härligt att se. Men kan den vara en sån???
Jag litar på dig och går och ser den när den kommer hit.
Jag har ju lovat mig själv att se fler vuxenfilmer i år. Det står 1-1 nu. Har sett Arn och Surfs up.
Ha en skön vecka

Kram

Annika said...

AuroraB:
Det här var första ggn jag såg Ellen Page---IMPAD!!
Jättebra film!!


Matilda:
Nej då, du kan se den...It is a GOOD cry, jag lovar!! :-)

Desiree:
Toppenfilm!! Jag älskade den från första stund. Bra soundtrack också. Ellen page är fantastiskt duktig!

Petra H:
japp, att gå på bio på sommaren här kan vara lite jobbigt, och du har sommar året runt, så mitt tips är att du alltid bör ta med dig en kofta så att du kan svepa in dig i den. För jag vet hur man kan sitta och huttra på film, och det är inte kul.

Rosvik:
jag lovar dig, trots tårar ÄR det en feel-good film! Verkligt bra! Och välspelad till max.
Bra att du ska se fler vuxenfilmer :-)

Kram!

Hannele på Hisingen said...

är det ingen sexualundervisning i skolorna..

Annika said...

Hannele:
Det kan nog vara dåligt med den på många håll..ja. Ett problem att det hellre tigs ihjäl än pratas om. Tror också att många fldrar aldrig pratar om s'ex med sina barn...
Trist, men sant...that is US...

Bloggblad said...

Den verkar trevlig! Ska se, tack för tipset.

Hannele: Det är otroligt att vi inte kommit längre... borde inte kunna ske, men känslor, piller och kondomer är inte alltid kompatibla.

Tankevågor said...

DEN HÄR VILL JAG SEEEE!!!! Av din presentation och den lilla videosnutten så är jag helt säker på att jag kommer att gilla den. :))

Skrattar lite åt Bloggblads kommentar....hon har rätt! Känslorna kan se till att det FAKTISKT blir smått utan att det var tänkt så. Men jag som snart ska få en liten bebis i min närhet tänker att den är såååå efterlängtad även om den inte var planerad. :)) Love is all around

KRAMAR

Anne said...

Den här vill jag se! NU!!!! Ska jag behöva rusa till bion redan idag kanske (vädret är ingen hödjare så varför inte...). Jag har faktiskt inte alls hört om Juno, så tack för filmtips. Såg Hairspray i helgen på dvd (du skrev om den förra veckan), riktigt bra musikalfilm!

Mie said...

Låter jättemysig! Kan undra om den finns härhemma oxå?
Ha det fint o kram

Miss Marie said...

tack för tipset, fast jag antar att vi får vänta ett tag på den i sverige! =)

Anonymous said...

Åh, den verkar bra!!
Men vet ej om jag skulle våga sen den just nu. Jag är i en emotionell fas och kan gråta till vad som helst och jag är en som ALDRIG gråter annars när någon ser (om jag kan hjälpa det i a f).
Min bebis sparkade idag och det var emotionellt nog så jag kanske ska vänta med filmen ett tag.. :)

Kram!

Annika said...

Bloggblad:
EN toppenfilm!! Hoppas du kommer att gilla den också när den kommer till sve!!

Och ja, fniss...nog har du RÄTT alltid :-)

L-gal:
DU skulle älska filmen, det kan jag sätta mig på!
Har du en liten bebbe på g i närheten?
Visst är det fint, och yes Love is indeed all around.
Kram!!!

Anne:
Ja, gå och sen filmen i helgen. Det är en film för alla! Du kommer att skratta och gråta...ÄLSKADE den! Ska absolut köpa den när den kommer ut på dvd!
KUL att du gillade Hairspray!!!!

Mie:
Jättebra!! När den kommer så se den.
Kram!!

Marie:
Vi hade tänkt o gå på sneak-premiären av 27 dresses, men tiderna passade inte. Så klänningarna får vänta tills på lördag :-)
Ja, denna film ska du se när den kommer...


Jess:
Haha, kanske bäst att vänta lite för dig. Tror nog att du skulle tjuta en del åt den nämligen :-)
NÄR bebben i magen sparkar är det ju SÅ speciellt!! Förstår att du grät en skvätt då.
Kram!!

Tankevågor said...

Nu är det natt i Sverige och jag har just snörvlat mig igenom en film från ditt land...." A Walk To Remember"....där behövdes det näsdukar.

Yes a little baby is on it's way here! :)

Annika said...

L-gal:
Skall du bli................grandma????

Lena said...

Annika! Ska lägga till den på den numera rätt långa listan!
Oj, nu blev jag nyfiken på vad Londongirl har att berätta!

Annika, du har något att hämta hos mig.

Anonymous said...

vad kul med det här tipset, för det här är en film jag annars inte skulle funderat på att se... så det tackar jag för! att gråta till film är så skönt på nåt märkligt sätt, haha..

Millan said...

Harligt med filmtips!! Jag alskar att ga pa bio och nasta gang det blir av ska jag definitivt ha den har i bakhuvudet.

Anonymous said...

Jag vet inte om jag vågar lita på det. Hur kan man bli glad av något så sorgligt?

Annika said...

Panter:
Gör det! den är så bra!
Jag med, jag är jättenyfiken på vad L har att berätta...Hoppas hon skriver om det på sin blogg!!! L-gal, hör du oss!!???
OK, jag kommer och kollar din blogg pronto.


Leopardia:
Uan att känna dig kan jag nästan lova dig att du skulle gilla den här filmen. Tjejen som spelar huvudrollen är helt underbar i sin personlighet.
Hoppas att jag inte lurar dig nu (man vet ju aldrig). Och visst är det skönt att gråta åt en bra film ibland, jag vet...

Millan:
Ja, den är så bra!!

Matilda:
Tro mig, man gråter inte direkt för att det är sorgligt utan mer för att man blir så rörd och berörd. Det känns liksom helt rätt...

JaCal said...

Äsch att vi inte kom iväg på den i fredags när vi hade tjejkväll och skulle gå på bio! Men jag tycker att bio-tiderna är så konstiga här - antingen jättetidiga eller jättesent. Vi blev kvar på restauranten istället. Nu måste jag försöka smita iväg på den själv... Gillar verkligen trailen!

Annika said...

Jacal:
Trevligt att sitta och snacka istället på restaurangen, kan jag tro!
Ja, jacal! Se filmen! Den är så himla BRA utan att skriva ngn på näsan! Jag är verkligen impad av den.