Wednesday, June 06, 2007

De allra vackraste sommarsångerna och sommarpsalmerna....

Nu är det åter igen dags för oss att tänka över vilka sommarsånger, låtar och psalmer som betyder mest för oss.
Det är den tiden på året när skolavslutning och sommarfester står för dörren. Tid att grunna över dom allra vackraste och finaste visorna och psalmerna.
Jag märker att jag själv går och nynnar på en och annan visa, lyssnar gärna på sommarvisor i min iPod när jag är ute och går. Tar med förkärlek fram kapitlet
sommarsånger i min svenska, tjocka sångbok. Kort sagt, det är dags att sjunga!!!

Här är en lista på mina absoluta favoriter!

* En Vänlig Grönskas Rika Dräkt. (När denna psalm spelas upp i kyrkan ryser jag och känner hur tårarna vill tränga fram. Jag sjunger den med glädje! Mäktig!! Tycker den ska sjungas av en stor proffskör, då är den som allra vackrast)
* Den Blomstertid Nu Kommer. (Jamen självklart, jag får tårar i ögonen och halsen gör ont av rörelse. Speciellt när andra stämman så mäktigt tar vid. Minnen!!!)
* I Denna Ljuva Sommartid.
* Idas Somamrvisa. (Kan inte hjälpas, jag blir rörd. Tycker den är underbar)
* Plocka Vill Jag Skogsviol. (Ska helst sjungas i stämmor)
* Visa Vid Vindens Ängar.
* Havsörnsvalsen. (Härlig Taube!)
* Kom i Min Famn, även kallad "Sommarnatt". (Kanske Taubes allra vackraste, och kanske mest svårsjungna)
* Calle Schewens Vals. (Ord överflödiga)
* Sommar, Vals på Ängön.
* Dansen på Sunnanö. (Jo, jag vet att det är lite "Uttjatad-varning" på den här, men den kan ju vara SÅ rätt)
* Överbyvalsen.
* Kostervalsen.
* Jungfrun på Jungfrusund.

Det finns några modernare sånger som jag bara inte tål så här års, och aldrig för den delen.
Dessa trist-sånger (för mig alltså) är:

* Sommaren är Kort. (Please, spare me)
* Ta mig till Havet. (Gubbsjukan när den är som värst, usch och fy, trist och uttjatad)

Av säkra källor vet jag att dessa två uttjatade och trista sånger INTE kommer att vara med i årets "Allsång på Skansen"...What can I say? HURRA!!

Med risk för att få smockor tycker jag även att;
* Öppna Landskap. (är jäkligt trist)

Vad tycker ni? Vilka är era favvosar? Och vilka klarar ni inte av?

24 comments:

Anonymous said...

jag far sa hemlangtan av sommarsanger (och julsanger) dom jag lyssnar pa min mp3 just nu ar Fjariln Vingad syns pa haga, Vila vid denna kalla, Nu gronskar det, pluss en del folkmusik fran Dalarna, som Rattvikarnas ganglat. Sedan gillar jag Klinga mina klockor som Benny skrev at onskekoren i 1986!

Och Gyllene Tider! Far inte glommas!

Sen sa haller jag ju med om dom flesta du skrivit har saklart :)

Anonymous said...

2 favoriter: docenterna - bakom mina solglasögon. monica zetterlund - sakta vi gå genom stan.

malou said...

Har massa favoriter, orkar inte räkna upp dom. Men det är bara en som jag absolut inte tål att höra längre, och det är Taube: Rosa på bal. Alla norrmän sjunger den på alla fester, fast dom sjunger Råsa på bal...rys!

Elisabeth said...

Min största favorit är "Nu grönskar det". Den är SÅ vacker! Gillar inte heller "Ta mig till havet" - usch alltså, texten är för irriterande och jobbig. Synd egentligen, för melodin är vacker i sig.

Desiree said...

Gillar många av de du tog upp som dina favoriter. Svårt att komma på vilka jag har som hatobjekt. Sommaren är kort håller jag med om att den är rätt trist.

Jemayá said...

HÅller helt med dig, glad att du har "Visa vid vindens ängar" med, en av mina absoluta favoriter! Väntar på att få höra av dig i sommar (skriver det redan för säkerhets skull!!), skall bli jätteskoj att träffas!!!!

Annika said...

Linn:
Ja! Julsånger och sommarsånger får nog hemlängtan att vakna.
Håller med dig om dina sångval!!

Leopardia:
Just nu kan jag inte placera Docenternas låt. MEN ABSOLUT vad gäller Monica Zetterlund!!! Jättefin!! Tycker om "Bedårande sommarvals" också!

Malou:
Rosa på bal...Om alla norrnän sjunger den som Råsa på bal och brölar ut den förstår jag dig till fullo!!!

Elisabeth:
Nu Grönskar det!!! TACK!! Den glömde jag! Och den sjöng vi alltid på skolavslutningen, i stämmor! Underbar.
Nä, ta mig till havet kan slopas överallt tycker jag...Gubbsjuka låt---Melodin är fin, och lättsjungen, men texten...

Desiree:
Sommaren är kort är så uttjatad...Orkar inte höra den.

Jemaya:
Visa vid vindens ängar är underbar!!! *nynnar*.
Kom ju på en fin Finlandssvensk också...Er "nationalsång"---Över Bygden.
Ja, hoppas jag kan ta mig en tur upp till Jeppo i sommar. Vore ju jättekul!!!

malou said...

Oops..är det ingen mer än jag som gillar "Visa vid midsommartid"? Du lindar av olvon...

Annika said...

Malou:
Jodå, den är fin! Kan nog hela texten till den!

Anonymous said...

Håller med dej om de flesta av favvosångerna. När "mina" skolbarn sjunger Idas sommarvisa... Den slår nästan allt annat.
Vågar knappt säga det men jag gillar Ta mej till havet.Efter att ha varit i Borgholms slottsruin när det begav sej, sett o hört Peter Lundblad sjunga o spela den..
Den stämningen sitter kvar!
Puss o kram från Anette

Anonymous said...

jag fyller på med lite fler låtar som duger;
summer nights med oliva newton john och john travolta!!
sen vet jag inte, men man måste väl kunna placera beach boys kokomo, som sommarlåt?!
cruel summer - bananarama
fast nu skulle det ju vara på svenska och jag tycker att barn är ett folk och de bor i ett främmande land, detta land osv är en sommarlåt. sol vind och vatten, ted gärdestad. som jag kanske hädar när jag säger att jag inte riktigt klarar av. men så har vi ju robban broberg som har flera härliga i sitt bagage. vatten, stan är full av vatten *nynnar*
mats olin - jag tror, jag tror på sommaren.

jag gillar ju lundell dock och han har ju gjort fler än öppna landskap ;)

Mie said...

Det måste kännas lite extra mysigt att få komma hem nu när Sverige är som bäst?
Jag älskar Idas sommarvisa o I denna ljuva sommartid! Fast jag gillar ju oxå Öppna landskap förstås... Lovar att inte ge dig ngn smocka;-)
Kram

Annika said...

Anette:
Klart du får gilla "Ta mig till havet"--lovar att inte smocka till dig när vi ses, he, he!!!
Om man har en sådan upplevelse med sig skulle jag nog också gilla låten...
Idas Sommarvisa sjungen av barn...ÅÅÅÅÅÅÅÅ!!!! Ryser...
Puss och Kram!!

Leopardia:
JA! men absolut!
Det är absoluta sommarlåtar. Robban Broberg är bra.
Jag gillar "Sol, vind och vatten" men bara om jag är på rätt humör, och bara på sommaren.
Mats Olin---JA!!!! Du har rätt...

Lundell har gjort många bra låtar. Fixar bara inte Öppna Landskap.

Mie:
Ja, du kan lita på att jag längtar hem till det vackra nu!!! IIIHHH!! Snart!!
Tack för att jag slipper smockan ;-)
KRAMIS!
Försökte ÄNNU en ggn kommentera din blogg idag. GÅR ICKE!! Din och Maldes blogg vill INTE ha mig med.

Anonymous said...

Åh, jag älskar också sommarvisor och sånger.

Idas sommarvisa blir nog min nr 1.

Gyllene Tiders Sommartider är en klassiker som jag aldrig tröttnar på heller.

Fia said...

Jaha, nu har jag nynnat på Visa vid vindens ängar i 7 timmar...den vill inte gå ur huvudet nu när du påminde mig om den.

Sommartider med GT är en kanooonlåt att köra nerkabbat till!!

Annika said...

Anne:
Visst är det ngt speciellt? Alldeles underbart!
Idas sommarvisa får tårarna att stiga...
GT "Sommartider" är en riktig sommarlåt, ja. Inte ngn favvis of mine, dock ;-)

Fia:
Sorry bout that!
Det är inte kul när en låt fastnar, inte ens Visa vid vindens ängar, fast den är SÅ vacker!
OK, nedcabbat till Sommartider...Kan man se en viss Fia i Atlanta åka omkring i sin bil med cabben nedfälld? Japp, jag trodde det...

Anonymous said...

Den blomstertid som kommer ar helt klart en favorit hos mig, far fortfarande tarar och ar sa glad att min dotter har fatt uppleva en skolavslutning i kyrkan med den sangen i Sverige. Ett tips, nar vi halsar pa vanner och bekanta bruakr mina barn folja med deras barn till skolan, valdigt roligt och intressant for dem, jag lovar!
Sommaren ar kort- pa nagot satt gillar jag den..:) minnen!
Aven Oppna landskap, minnen dar ocksa..:)
Dansen pa sunnano ar ocksa en av mina riktiga favoriter.

Annika said...

Veronika:
Den Blomstertid ÄR underbar! Oj vilken mäktig psalm!
Vi åker så sällan hem före skolavslutningen i Sverige, så K har aldrig sett ngn, tyvärr...
Men däremot när vi är hemma på julen brukar K följa med sin jämnåriga kusin under en dag i skolan. K älskar det! Hon brukar berätta om skolan i US för barnen. K ÄLSKAR den svenska skolmaten, hon tycker den är ljusår före maten hon får i sin amerikanska skola. OCH det är den!

Petchie75 said...

Vi var på svenska körens vårkonsert i lördags i svenska kyrkan i Bryssel och de sjöng Nu grönskar det - jag kan absolut INTE komma ihåg att vi sjöng den i skolan! Men, den är jättefin! Tror att den spelades i Änglagård, det är iaf den associationen jag fick! Jag skrev på min blogg tror jag att de sjöng en konstig version av I denna ljuva sommartid, vilken besvikelse att inte få höra "den vanliga"!
Vi sjöng en sång på mellanstadiets skolavslutningar som hette "Flaggan vajar på sin sång - lyssna på vår sommarsång", den svängde och var så kul att sjunga men tror att det var en mycket lokal tradition.
Som skåning måste jag säga att jag ÄLSKAR Öppna landskap ;-)

Petchie75 said...

Måste tillägga att min lillasyster i 4-5 års åldern fullkomligt älskade Ta mig till havet medan resten av familjen hatade den (vi hade den på ett kassettband i bilen) - vi brukar reta henne för det nuförtiden!

Anonymous said...

Min absoluta favorit är "Där björkarna susa" (helst på kyrkoorgel)det är sommar, barndom, bröllop och Finland för mig.Sen hörde jag "Nu grönskar det" första gången då sonens skolklass sjöng den på skolavslutningen då vi bodde utomlands då rann tårarna, tyckte den var så fin! Idas sommarvisa tycker jag inget vidare om.

Annika said...

PetraH:
Jag minns när du skrev att dom bytt melodi på "I denna ljuva sommartid" på din blogg. Avskyr när det sker.
Nu Grönskar Det är alldeles underbar och för mig är den kyrkan o avslutningen i skolan...Så den var med i Änglagård.
Känner inte till den låt du skriver om...
OCh det är helt Ok att gilla öppna landskap. Tror jag är lite udda där...
He, he...stackars syrran som blir retad för Ta mig till Havet...Men vad 17!!! Den är ju så GUBBSJUK!!

Helena:
Där Björkarna Susa är jättefin!!! MYCKET!
Min Moster brukar säga att en av hennes favvisar är "Jag gungar i högsta grenen". Den är fin!
Helena, nu hamnar du på min länklista!! Du vet att du också är en av dom jag inte kan kommentera hos...FÖR trist!!!

Anna Malaga said...

Lägger till: Uti vâr hage.., Ack Värmeland du sköna och Brusa högre lilla â. Och "Barn är ett folk..."
Klarar inte av "Sommar, sommar, sommar..."

Annika said...

Anna:
Tack!!! Du har så rätt!! Brusa Högre lilla å är helt underbar!!
jag gillar "sommar, sommar, sommar..." :-)))