Friday, December 08, 2006

Mitt-på-dagen-paus...


Karolina gör sig redo att äntra American Girl Place med dockan Kristen...

Nu är Karolina och jag tillbaks till hotellet efter att ha varit ute hela morgonen. Kallt var det, JA!!! ISKALLT! Men, nejdå, inte klagar jag inte. Värre med dottern. Det var bara att slinka in på närmaste GAP KIDS och köpa halsduk, mössa och vantar av det varmare slaget. Det vi hade med dög inte i den här kylan.
Vandrade hela vägen upp till American Girl Place...And what a PLACE it IS!!! OTROLIGT!!! På fyra plan är det knökfullt med saker, tjänster och upplevelser. Affären FULLPROPPAD, JA PROPPAD, med flickor mellan 7-12 år och deras mammor och mor/farmödrar. En och annan svettig pappa syntes också i vimlet. Detta är INTE en affär för män...
Karolina hade med sin docka Kristen som skulle bli fin i håret. Japp, det var att anmäla sig och sedan vänta i nästan 2 timmar på att det skulle bli Kristens tur! Under den tiden hann vi ta oss en ordentlig titt på UTBUDET!!! Finns cafe där, men där var man tvungen att ha beställt bord 6 månader i FÖRVÄG!!! Samma sak med teaterföreställningen, 6 månader och mer innan man ska dit måste man boka biljetter. What a business!
Efter nära tre timmar på AG Place bar det av ut i kylan igen. Till den enorma leksaksaffären F.A.O Schwartz! Oh man, oh man!!! Vilket överdåd!
Lunch på hamburger heaven, snacka om effektivt ställe. Det var in och ut på nolltid!
Nu en andningspaus på rummet. Om en stund bär det av ut igen...


Scenes from New York





Det här är Cartier's julskyltning...


Liten shoppare skyndar ner för 5 Avenyn



Kristen skyltning på AG Place!



Hårsalongen för dockorna


Framför svenska dockan Kristens skyltning. Ser svenskt ut va? :-)


Dockan blir fin.



Stylists in action.



Chrysler building och Grand Central Station


F.A.O Schwartz måste vara världens största leksaksaffär


På F.A.O Schwartz kan man köpa en baby-docka direkt från "BB". Barnsköterskorna säljer bäbisarna.


Dockor



Dem vackra franska Corolle dockorna säljs givetvis i parti och minut



S:t Patrick's katedral

8 comments:

Anonymous said...

I love the pictures! If you get a minute, blog a little in English too. It looks like you all are having a great time. I wish I was there too!

Ulrika said...

Wow... nu fattar jag varför kusindotter Emma ÄLSKAR sin American Girl-docka. Hon har givetvis den svenska (och två andra tror jag). Kram från Pennsylvania

Anonymous said...

New York! Den stad jag alltid fascinerats så av, men aldrig varit till. Karolina ser överlycklig ut. Vad spännande det måste vara för henne.

Linda said...

Det ser ut som himmelriket för en flicka, önskar nästan att jag vore yngre... :)
Men... salong för dockor? Jag har väl aldrig hört talas om något liknande!
Hur känns det med kyla?
Här hemma har vårlöakrna tittat upp en bra bit.
Ha en fortsatt bra helg!

Annika said...

Melinda:
Sure, will do!
Yes´, NYC is always FAB!

Ulrika:
Japp, American Girl dockor är verkligen "hype" bland flickor i den här målgruppen. OTROLIGT!!!
Kram från NYC!!!

Matilda:
O, då har du ngt att se fram emot! Nästa gång/om du reser till NordAmerika. Otrolig stad!

Lindalotta:
När jag såg salongen för dockorna tappade jag nästan hakan. K visste om den, och därför var dockan med. MEN att att för mig se det i verkligheten var OTROLIGT! Och många med mig. Jag såg folk som bara stod och gapade och mumlade "for the love of God, a hairsalon for dolls???", "I thought I had seen everything until now".
Ack ja! OCH trängseln däromkring av mammor och småflickor! WOW!

Lena said...

NY är säkert ett shoppingparadis för såväl stora som små.

Jag tappar också hakan över salonger för dockor och "barnsköterskor" som säljer bebisdockor

Annika said...

Panter:
OM det är...Här finns allt, skulle jag vilja lova.
Visst hårsalonger för dockor är otroligt. 20 dollar att fixa håret på dem.

Unknown said...

Hej Annika!
Hittade din blogg när jag var ute och letade efter hur man flätar Kirstens hår ordentligt och kollade om American Girls dockor finns i Sverige. Min flicka fick just sin Kirsten på sin sjuårsdag. Jag tyckte det var lite roligt att läsa vidare, för vi bodde i Herdon i nästan 3 år och undrade om vi kände några gemensamma svenskar. Vi bor i Houston TX sen hösten 2007.
// Marie