Wednesday, December 13, 2006

Luciadagen



Sankta Lucia
Ljusklara hägring
Du som i vinternatt
Sprider din fägring


13 December, och här har ni mig igen, tjatandes om de svenska vackra traditionerna. Kan inte hjälpas, nu kommer ännu mera tjat.
Regn och gråväder råder i Washington området idag. Hey, det låter som vädret i Sverige! Vi får hoppas att det blir lite bättring angående vädret där snarast! Det önskar ni väl er alla!

Yours Truly ska iväg och klippa och slinga håret om en stund. Ska bli skönt att få det gjort, och så ser man förhoppningsvis någotlunda bra ut i barret när man landar på Arlanda på söndag!!! Fast, nej förresten, det gör man inte. Jag brukar landa svettig, trött och stinkande. Håret totalt elektriskt ståendes på sju håll. Men, men...
Iallafall ska jag bege mig till Target, den kära affären, efter klippet och slinget. Där ska inhandlas ytterligare klappar.
Sen, sen när jag kommer hem därifrån ska jag slå mig ner med en kopp te och pepparkakor och titta på Luciamorgon från SVT!

Natten går tungafjät
runt gård och stuva.
Kring jord som sol'n förlät
skuggorna ruva


Tack Jacal för Lucia info, och bild :-)

4 comments:

Anonymous said...

Ha en trevlig resa hem till gamla Sverige!

:)

Annika said...

Matilda:
Tackar, tackar ...Det ska jag ha!

JaCal said...

You're welcome! (vad säger man på svenska egentligen... jo just... varsågod...).

Blir nog Target här idag också. Sista utfärden innan jul hoppas jag.

Hoppas du hade mysigt framför Lucia - vi hade en helt underbar, förtrollad morgon (så mycket det nu kan bli ett halvt jordklot från "the real stuff"...).

Annika said...

Jacal:
Jag såg det...Att ni hade en underbar morgon. Såg urmysigt ut!!! Verkligen!

Min Lucia var inget att hänga i julgranen...Men, det är OK...