Wednesday, December 06, 2006

De allra vackraste julsångerna...


Bilden är från Senatstorget i Helsingfors. Idag är det Finlands Självständighetsdag!


Nu tänkte jag att vi skulle ta den svenska listan. Svenska julsånger är ju ändå så speciella! Dem jag har listat här har ett alldeles särskilt hörn av mitt hjärta. När jag hör dem fylls jag av julglädje, eller julsentimentalitet. Varför blir vi så sentimentala när julen är i antågande? Det är som om vi omedelbart vill känna av barndomsjularna. Den stämning och förväntan som då fanns, och finns än idag ska vi hoppas. Barndomsjularna var så lätta, man slapp göra något alls. Magiken fanns där ändå! DET tack vare två föräldrar som fick slita veckorna före jul, men det tänkte ju inte VI på då.
MEN, det skulle ju inte handla om min BARNDOMSJUL nu, utan om julsånger.
Här är min lista:

¤ O, Helga Natt (Adam's Julsång)-----Tror att detta är min allra största favorit bland julsångerna. Speciellt när Jussi Björling sjunger den.
¤ Jul, Jul Strålande Jul-----Underbar, älskar framförallt andra versen.
¤ Det strålar en stjärna (När det lider mot jul)----SÅ vacker! Sådan stämning och förväntan i den sången.
¤ Härlig är jorden---Ja, jag vet, denna kan sjungas närsomhelst och kanske framförallt på begravningar, men för mig är den ändå förknippad med julen.
¤ Jul, jul mera jul, jul-----TROR det är Adophson&Falks låt! Älskar den!
¤ Tomten jag vill ha en rikigt jul (en sån som man har när man är liten)---SÖT!
¤ Jul i Gamla Stan----Sentimental ny julsång.
¤ När ljusen skall tändas därhemma---SÄG den svensk i utlandet som inte har fått tårar i ögonen när den här sången har sjungits.
¤ Nu står jul vid snöig port----Underbar, härlig stämning av jular från det förflutna, då när det verkligen låg snö och rimfrost på marken hela december månad.
¤ Nu tändas tusen juleljus----Need I say more?
¤ Sylvias Julvisa---Finlandssvensk julsång som jag är uppfödd med. Min mamma och mosters stora favorit.
¤ Giv mig ej guld ej glans ej prakt (i signad juletid)---Se ovan, Finlandssvensk oerhört vacker julsång.
¤ Nu så är det jul igen (Jultomten myser)---Käckt och glatt!
¤ Hosianna---Som sagt, ord överflödiga.
¤ När Juldagsmorgon glimmar----stämning!!!
¤ Ikväll jag tänder ett ljus (här i barndomens hus)---sentimentalt till max.
¤ Marias vaggsång (Maria går i rosengård)---stämning!!!

Det var min lista. Vilka favoriter har ni? SÄKERLIGEN har jag glömt något rikigt guldkorn.

14 comments:

Linda said...

Jag tycker att du har fått med mina favoriter!

Men det finns en som du inte har med som är väldigt speciell:
"Dagen är kommen"
När vi är över 100 körsånger som sjunger tillsammans med församlingen så har jag piggar över hela kroppen, den är underbar!

Annika said...

Lindalotta:
"Dagen är kommen" kan jag TYVÄRR inte.
Men det låter som en härlig sång att sjunga med stor kör.

Malin said...

Är benägen att hålla med. Finns inte så många att komplettera med..
Kanske:
"Gläns över sjö och strand" - en melodi man förfasades över i skolkören men som är oerhört vacker när den framförs av någon som kan sjunga.
"Låt mig få tända ett ljus" - julsång eller ljussång...
Sedan har vi ju några alternativa julsånger...men det får bli en annan lista (krypterad).

Annika said...

Malin:
Ha, ha...Undrar just vad det kan vara för sånger, på den krypterade listan :-)))

Håller med om "Gläns över...". Den är fin!
Det är "låt mig få tända.." också.

Annika said...

Anette:
Jo, den är bra den också, Triads låt, absolut!!! Vet dock inte om jag håller med om "Jag såg mamma kyssa tomten". Har väl hört den för mkt på den lokala radiostationen här i US...:-)))

Anonymous said...

å, jag älskar julsånger - gillar många på din lista, men måste lägga till Joy to the world, Tomtarnas Julnatt, Ding Dong Merrily on high, good rest ye merry gentlemen (om det nu är det den heter?) pluss massa norksa också då, som Sonja's sang til julestjernen, julekveldsvisa, deilig är jorden och så Luciasången då såklart +++
Jag har glömt bort en hel hoper det är jag säker på!

Annika said...

Linn:
Visst är det ljuvligt!
Och du!! JAAA!!! Ding dong Merrily on high är en av mina absoluta favvisar!!! En som jag absolut glämde på listan! TACK för att du tog upp den!

Anonymous said...

En som har poppat upp de senaste åren och som Ebba och jag älskar är "Julen är här" vilken konstigt nog är skriven av Billi Butt (visste inte att han åstadkommit något bra alls...). Den kan vi spela många gånger i jul!!

Annika said...

SIS:
Men du, han har skrivit Jul i gamla stan också såg jag när jag kollade för lite sen. Billy BUTT!!??? Av alla!!!
Är "Julen är här" den som går--Julen är här igen, precis som en kär gammal vän?

Isåfall har jag den på en cd...OCH den är bra!

Anonymous said...

Jaså, han håller igång den gamle gubben. Den som jag tänker på går "Julen är här, och lyser frid på jorden, glädjen är stor, i ett barns klara ögon bor den....", den är riktigt fin!

Annika said...

SIS:
Japp, den kan jag :-) Den är fin!
Gubb-Billy-Butt is working it!

Ulrika said...

Jag bara ÄLSKAR julsånger. Psalmer först och främst, men allt duger utom dom mest klämkäcka som Jingle Bells. Dom blir jag tokig av. Egen favorit just nu är Bing Crosbys Christmas in Kilarney. I och för sig käck, men mysig.

Annika said...

Ulrika:
Den ÄR bra, inget snack om saken.
Och, ja, psalmer hör till!!! BIG time!

Anonymous said...

Hej

Såg att du hade skrivit om 'När ljusen skall tändas därhemma'!
Älskar den sånge men har inte texten tyvärr, o har svårt att höra orden pga hörselskada. Kan du texten möjligtvis, eller vet du var jag kan hitta den?

Tack för hjälpen!
Mvh Caroline