Sunday, December 10, 2006

Bergdorf and Goodman.


Bergdorf and Goodman


Klockan är bara 7. Resten av familjen ligger och sover, men inte så länge till eftersom vi reser tillbaks till "bonn-landet" idag. Tåget går redan klockan 11.
Fullt ös hela dgen igår. Vädret var nollgradigt, mestadels, och såå fint. Jag lägger ut en bildblogg när jag kommer hem så att ni kan se.

Besökte den smått, eller ja den helt osannolika affären "Bergdorf and Goodman", som måste vara NYC absolut elegantaste varuhus. Jag fick inte plåta därinne. BLEV TILLSAGD av en av de många civilklädda vakterna därinne. Vakterna såg ut som CIA agenter hela bunten.
Denna affär är "the filthy rich" högsäte. Jag såg en kvinna komma in med tre pudlar som tre av affärens anställda genast kastade sig över och gull-gull-gullade med.
Inredningen var, givetvis, helt fantastisk. Vi tre bara stod och gapade, och jag fick nästan svårt att andas när jag såg priserna. Handväskor på rea stod uppställda på ett runt bord. Trevligt med rea, eller hur? Tog upp första bästa väska, som visade sig vara en Stella McCartney. Pris: 900 dollar.
Chanel hade egen väskavdelning, tja..det hade vartendaste tjusigare designer by the way. You name it: Chanel, Cacharel, Stella McCartney, Dior, YSL etc, etc...
Att bara gå in och ut i dessa "rum" var en konstig upplevelse. Inte en handväska under 1000 dollar. Dem flesta gick på ca 3000.
Tog sen ulltrappan upp till skoavdelningen...Oh lord, have mercy!!! Manolo Blahnik på Manolo Blahnik, Chanel, Jimmy Cho mfl, mfl...Rea i ett hörn här också. Billigaste jag fick syn på: 400 dollar.
Där satt damer och provade skor medan skoförsäljarna kom fram med CHAMPAGNE till en dam som inte var mer än trettio år. Stamkund.
Hon provade Chanelstövlar i parti och minut. PÅ nästa våningsplan fanns kläderna...OKAY!!!! Now we're talking, fick nästan andnöd återigen. SÅ mycket vackert jag såg. Vera Wang, Valentino, Carolina Herrera, Marc Jacobs, YSL, Michael Kors mfl, mfl...
Hittade min drömklänning, made by Chloe för endast 3.975 dollar. Den ni! Den klänningen var så fin så jag nästan tappade andan.
Ska se om jag kan lägga ut den, om jag hittar den på hemsidan för BG.
Strax därpå tog vi rulltrappan ner, och gick ut på 5 Avenyn igen. Smått chockade över vad som finns i denna värld. Med undran över vem och vilka som shoppar där och verkligen har affären som sitt stamställe.

Nere i Washington DC är de tjusigaste varuhusen Neiman Marcus och Sak's Fifth Avenue.
Det tjusiga Nordstrom dit jag ibland styr min kos känns som K-mart i jämförerelse.
Allt är relativt i denna värld, precis allt.

Nå mer om gårdagen när vi kommer hem i eftermiddag. Då blir det bildblogg och rapport från Lincoln Center och Juilliard.

6 comments:

Lilla B said...

Oj oj oj - vilken upplevelse!

Annika said...

Ja jösses...Det var det!

Linda said...

Jag förstår den knepiga känslan. Vi var i Milano i våras och promenerade runt i modekvarteren.
Där blev man bara insläppt om dörrvakten öppnade för en, dvs om man föll vakten på läppen :)
Priserna ska vi inte tala om...

Anonymous said...

Det är en sådan sjuk känsla man får...Att man INTE hör dit. Att man är en liten mus på besök. Underligt.
Jahaja...Så vakterna på vissa boutiquer i Milano håller sådan koll. Brrr...

Anonymous said...

Åh vad kul att få se Bergdorf på riktigt! Jag brukar ju surfa in o kika där o många godbitar finns det!

Annika said...

Mie:
Jamen visst!!! Hoppas du får se det i verkligheten ngn ggn!!! En upplevelse!!!