Wednesday, October 11, 2006

Lugn morgon på Barnes and Noble

Bland det som verkligen måste räknas in bland det positiva med att bo i USA är boklådor som "Barnes&Noble" och "Border's". Dem här "lådorna" är som härliga vardagsrum där du kan slå dig ner med en latte och en muffin medan du läser tidningar och böcker som du aldrig kommer att köpa. Fantastiskt! Starbucks ligger vägg i vägg med B&N så det är så lätt att köpa med sig sin frukost och sen slå sig ner i en djup skön fotölj och läsa. Jag hade med mig Washington Post, och i den läste jag alla bilagor, utom sporten. Bredvid mig satt en ung collegetjej med sin lap-top, hon pluggade, och snett bakom mig satt en man som fick för sig att just i det här lugna hörnet var det perfekt för honom att ringa ett samtal på från sin mobil . SUCK! Där satt han och bredde ut sig HÖGT och tydligt så att vi ALLA skulle kunna ta del av det intressanta han hade att säga. När han var klar gick han därifrån och ut...Men hallå, grabben!!! varför gick du inte ut och ringde redan från BÖRJAN när du ändå skulle gå???!!! ANYWAY! När jag var klar med frullen så gick jag runt och köpte lite böcker, bla köpte jag den bok vi ska läsa i bokklubben nästa månad, "Can't wait to get to heaven" av Fannie Flagg, samma författare som skrev "Fried Green Tomatoes" som ju är en av mina absoluta favvis-filmer. När jag köpt boken, plus bok 5 ur "Narnia" serien till Karolina slog jag mig ner med ett gäng skvallerblaskor...ÅÅÅ vad mysigt att sitta där i en djup fotölj och läsa om TomKat, Brangelina, Jessica Simpson, Jennifer Aniston och Eva Longoria. Det slog mig att jag faktiskt är äckligt trött på alla dessa personer som ständigt valsar omkring i skvallerpressen. Men hey! Det var ju inte mina tidningar, jag läste dem gratis medan jag sippade på (ännu) en latte. Så en affär som "B&N" är något jag skulle önska åt alla er i Sverige och Finland också...More power to lattes and books och mysiga "lådor"! OCH skvallertidningar som guilty pleasure...





"Min" Barnes and Noble här i Reston

11 comments:

Annika said...

Anette: det tror jag med! Det skulle löna sig! Folk köper mer när dem får ta det lugnt, fika och bara vara. Minns i somras när jag läste en tidning i kön på Vivo och fick TILLSÄGELSE!!! Inte kul...

Lena said...

Det känns som om det ligger väldigt långt bort, långt från den svenska mentaliteten."Så kan manväl inte göra?"
Jag skulle absolut uppskatta det om/när det blir verklighet.

Annika said...

Panter: Det är så synd, för jag tror att det skulle vara något som alla därhemma verkligen skulle gilla och ta till sig. HOPPAS att det kommer även på hemmaplan...

Anonymous said...

No idea what your blog really says but I love Barnes and Noble too! I love to go and get a latte and just wander around, naybe take a few books out and read a bit. Fantastic way to spend some free time. I ordered the Fannie Flagg book from Amazon. It wasn't nearly as fun as shopping for it at B&N but it was cheaper, oh well

Annika said...

Sara: The blog simply said how wonderful it is with places like B&N, that you can sit there, read books and mags, without buying a thing! Oh, and have a latte, too. I think it is a fab place to visit. And yes, I did get the Fannie Flagg book from there today...Too lazy to order from Amazon.com I guess...

Linda said...

Vilken grej!! Här får man ju onda ögat bara man läser för länge på framsidan av tidningen...nästan.

Men det är klart, jag fattar inte hur de får det att gå ihop om de flesta går dit och läser på plats.
Fast å andra sidan så får man kanske ett öppnare sinne och unnar sig något mer än det man egentligen skulle.

Oavsett så låter det hur mysigt som helst!

Annika said...

lindalotta: Jag vet. Faktum är att det måste löna sig, USA du vet...allt som inte går ihop läggs ner. Det är onekligen mkt mysigt att sitta och läsa och fika. Oftast köper jag ngt också. Antar att man lockas till att köpa fastän man kanske inte tänkt. kanske...

Lilla B said...

Det låter osannolikt skönt! Antagligen kommer det hit också fast fördröjningen brukar vara lång. Det som startar lite smått i storstaden sprider sig sen vidare.

Vi på landsbygden lär nog få vänta....

Annika said...

lilla b: Det är verkligen mysigt. Jo, det är väl så att allt kommer till storstäderna först. På landet finns det dock en massa andra plus som vi inte har.

Anonymous said...

Störigt med grabben som snackade i telefon, jag hoppas att du gav honom onda ögat! Har ju ätit frukost med dig och barnen på Barnes & Noble och det var verkligen mysigt. Och efteråt handlade vi faktiskt en bok samt lite grejer till barnen!

Annika said...

Sara: Otroligt jobbigt att ha den mannen sittandes där. Men, men...Vi gav honom onda ögat allihopa. B&N är ju närapå som en bibbla, man bör hålla sig tyst. Ja, det var mysigt när vi åt frukost där, verkligen...