Sunday, September 24, 2006

Dagens 10 åringar

Igår var det kalas. Igen. Det blir en hel del kalas under året för Karolina att gå på, men frågan är om inte det senaste tog alla pris. Varför? Jo, det ska jag berätta:
Klockan 16.30 igår rullade en stor, svart stretch-limosin in på vår gata. För att hämta en brud? Nej. För att hämta ett par som firar guldbröllop? För att hämta vuxna människor på väg till en bal? Nej, nej, nej. Nej, för att hämta en liten gäst som skulle på 10-årskalas! Japp, nuförtiden gäller det att BRÄCKA varandra i kategorin BARNKALAS! Dessa tioåriga flickor blev alla upphämtade av den här limosinen för vidare befodran till en skönhetssalong i Cascades, ca 15 kilometer bort. På skönhetssalongen fick dem små damerna både manikyr och pedikyr. Efter den skönhetsbehandligen var det dags för dessa damer att äta en god middag, och sedan efter den middagen åkte alla små "ladies" hem till Ingrid, 10 och värdinna, för att äta tårta. Därpå körde limosinen hem alla små flickor till vardera hem igen. Vad ger ni mig för detta? Har det nu ändå inte gått lite för långt? Varför ska 10 åringar åka limosin till en skönhetssalong? vad är det här? 10 år på det 18? Nej, ursäkta, men jag tycker nog det är alldeles vrickat faktiskt. Vad ska nu nästa födelsedagsbarn hitta på? Hyra ett ball-room på Hyatt i Reston kanske? komplett med DJ och/eller levande musik. Hey, kanske skulle man kunna ordna till det så att man först hämtade alla i en hummer-limo, klädsel: fancy-schmanzy med långklänning och hela kittet, sedan brakmiddag och så avsluta kvällen med disco. Som kronan på verket skulle man kunna hyra hela relax-avdelningen också. Vad tycker ni? Ska jag satsa på det till dotterns 11 årsdag nästa år?
Eeeehhhh...nej knappast. Tror faktiskt att jag håller FAST vid ett vanligt kalas, utan att känna större stress. Nu tycker jag att det har gått för långt. Vad sjutton, ungarna är TIO år!!!??? Ibland blir jag så trött på att bo där jag bor...


The limo

Klasskamrater till Karolina åtnjuter limon

Karolina och födelsedagsbarnet Ingrid, 10

9 comments:

Anonymous said...

Eeeeh....what?!? Jag håller HELT med dig, detta är bara FÖR mycket! Som sagt, ungarna är 10 år, räcker det inte med ett vanligt kalas?!?! Intressant att läsa om att det är så här det funkar där ni bor...fascinerande! Men jag tycker du ska köra vanligt kalas nästa år, vem vet, kanske det kan vara lite "kultigt" t.o.m.?! Back-to-basic osv...you go girl!

Annika said...

Monika: Eller hur? Nä, alla har väl inte riktigt såna här kalas. Men, nästan ALLA har något utöver det vanliga. Jobbigt. Det här var, utan tvekan, det mest överdrivna kalas K har varit bjuden på. Nästa år blir det pool party för den lilla igen. Basic. Restonpool, pizza och tårta...Nothing more, nothing less...

Annika said...

Anette: Jag vet. Ett spektakel.
Svårt det där vilka man ska bjuda. Det är ju SÅ känsligt, och man vill inte såra ngn. Bra om man kan bjuda alla flickor.

Anonymous said...

Både Alice och Marcus fyller i januari så vi kan glömma härliga sommarkalas och poolpartyn..Alice är inne på spök party. Men då ska det arrangeras spökpromenader ute i mörkret men skattjakter och levande ljus och jag ska berätta spökhistorier ute i ladan och Jörgen ska skrämmas... Låter förvisso kul men kräver nog en del jobb. Åt andra sidan kan jag då kanske få användning för Halloween sakerna igen!
Lena

Annika said...

lena. back to basic, det är vad jag tycker....

Anonymous said...

Fattar inte hur man som förälder ställer upp på ett sånt party, ATT ordna ett sånt party...only in the USA???//JOS

Annika said...

JOS: Amen to that!!!!

Anonymous said...

Ganska äckligt faktiskt. Tänk vilka förväntningar barnen får nu. Dem blir ju helt "jaded". Inget blir speciellt. SB.

Annika said...

SB: Men absolut!!! Helt rätt! Inget blir speciellt. Vad ska dem hitta på när dem fyller 16? Åka till Vegas över helgen? I privatplan?