Thursday, June 29, 2006

Vi kom just på...

...Sis och jag satt just och pratade om sommarlåtar (ja igen!!!). Vi pratar ofta om sånger och visor. Ja, det gör hela min familj förresten.
Sis och jag är rörande överens om att "Öppna Landskap" är en urtrist låt, ja ett sömnpiller. Ytterligare en sommarlåt som vi kan avstå ifrån, då'rå...
Sis tog just upp fenomenet ABBA. Vilken låt är bäst?
Jag tycker om "That's me" bäst av alla ABBAs låtar, den och "Happy Hawaii". Sis tycker bäst om "The winner takes it all" , Och HK tycker bäst om "Mamma Mia".
Vad tycker ni?

6 comments:

Anonymous said...

Hej kompisen. Fy faan vilken hemresa ni fick! Stackars er...Jo, som du säkert har hört har det varit redigt med översvämmningar här. Människor som har spolats bort i vattenmassorna! Som tur är har inte vi drabbats på något vis. Skönt! För övrigt håller jag på att drunkna i arbete...känns som jag kommer att "gå in i väggen..." Ha, ha SB.

Anonymous said...

SB: Vidrig hemresa är bara förnamnet. Trodde jag skulle bli tokig, faktiskt. Nu har jag "landat" och jet-lagen är inte heller svår. Otroligt vacker kväll i Sthlm nu klockan 22. Hoppas det slutar regna hos er SNART!!! Jobba lugnt.

Anonymous said...

Var det inte ABBA det gällde här?!? Inlägget satte igång tankarna...Som gammal ABBA-fantatiker är det nästan omöjligt att svara känns det som. Vilken låt är BÄST!?!? ALLA!! :-)) Nä'rå, det finns defintivt toppar och dalar. Du och Sara har valt 2 av Agnetha Fs sagda favoriter (The winner... och That's me), i övrigt måste jag säga att dina låtar var klart otippade Annika! Inte dem man tänker på mest direkt när man tänker på ABBA. Happy Hawaii är ju nästan ingen låt ens, mest en "demo" (B-sida på singel också, ok då) som blev "Why did it have to be me". Anyway...favoriter var det ja. Jag har alltid varit svag för "The Eagle", den är så maffig! (Lyssna på den i hörlurar!!) "Gimme, gimme, gimme", "Summer night city" och "The name of the game" är andra favvisar. Obskyra B-sidor och några mer otippade har jag faktiskt också några jag gillar, "Elaine" och "Should I laugh or cry" (b-sidor) samt "My mama said", "Hey hey Helen", "He is your brother" t.ex.
Bästa LP'n då?!? Svårt val mellan "ABBA - The Album" och "Voulez-Vous" tycker jag. Den sistnämnda köpte jag på rea (29:50!!!!!) i Skärholmens C i april 1979. Mamma och pappa var på Rhodos och syrran var barnvakt. Jag hade just börjat läsa engelska och syrran "tvingade" mig att översätta en hel del innan jag ens fick lyssna på skivan som jag minns det! :-) Första mötet med franskan var det också...nåväl, här kan jag nog babbla i evighet
:-) Men nu är det bara några minuter fotboll kvar (HURRA!) så jag ska gå och göra mig iordning för middag "på lokal".

Anonymous said...

Monika: KUL med långt och utförligt inlägg från dig i denna intressanta ABBA fråga. Alla har vi ju relationer till ABBA på något sätt. Håller med om att "Hey, Hey Helen" är bra. "Eagle" är maffig! Absolut. Vet du, kom just på två andra som jag gillar, "Tropical Loveland" och "Slipping thru my fingers".
Hi, hi bra med översättningstvånget av Inger när du var liten ;-)

Anonymous said...

Ja, "Tropical Loveland"!! En liten pärla :-) "Slippin' through..är också fin, Agnetha sjunger den bra!

Anonymous said...

Monika: Har hört att "Slipping thru..." är en jätte hit i musikalen "MAmma Mia", på svenska. "Kan man ha en solkatt i en bur". Den är fin! Och har man en dotter känns den extra mkt i själen.